Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Yli puolet VAG vanteista markinoilla on replikat? Miksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Yli puolet VAG vanteista markinoilla on replikat? Miksi?

    Muutaman vuoden tauon jälkeen omistan taas duidi.

    s6 c5 tuli 17" bm racing vanteilla mitkä heitän vesilinuille heti kun löydän sopivia vanteita. Bemareissa on ollut tyyliin lemmareita, oz jne "arvovanteita". Nyt haluasin pitää pappamobiilin ihan vakiona, tai yritys on ainakin huima.

    Nähtävästi oletuksena voi pitää että käytettyjen markonoilla audin vanteet ovat enemmäkseen replikoita nykyään. Eilen kun ajoin parin tunnin matka espooseen toteutakseen että RS6 vanteet ovatkin feikit. En siedä replika vanteet ihan periaatte syystä.

    En muista että tilanne on niin surkea vielä muutamia vuosia sitten VAG rintamalla. BMW on toki AC schnitzer kopiot, sekä lemmareiden kopiot yleistymässä myös kovaa vautia.

    Eikö audi miehille ole mitään väliä enään mille rinkuiloikka ajetaan? Tai onko sellainen uskomus että ei ne aidot ole mitään sen parempia. Painaahan mun ikäpolven auton aidot rs4/rs6 vanteetkin ihan helvetisti joten ei niihen ole paljon tehtaaltakaan panostettu. Joten se lienee syy että replikat on niin suosittu tai vaan ja pelkästään että ne ovat ns halpoja?
    Viimeksi muokannut EPDM; 29.5.2012, 15:40.

    #2
    Replicat on halpoja ja paljon yleisempiä siitä syystä.
    Orggikset maksaa ja jälkeenpäin varmaan aika harva semmosia hankkii.

    Riippuu tietysti vähän minkä ikäluokan autoista on kyse, mutta aluvanteethan on yleistyny ja halventunu viime vuosina hurjasti verrattuna 90 lukuun.

    Mulla oli 95 vuosimallin A8ssa orggis aluvanteet (semmoset killotetut) ja painoihan ne paljon. Ne tosin oli taotut, joten siinä lienee yksi syy kalleuteen ja painoon.

    Comment


    • #3
      Kaikilla ei sitä rahaa ole kuin rosvopäälliköllä, siksi replicat kelpaa koska pääsee huomattavasti halvemmalla. Mutta jos sulla on varaa heittää vanteita poiskin niin anna tänne, ne kelpaa kyllä köyhemmälle Audi kuskille mainiosti :D

      Comment


      • #4
        Jaa-ah niin olis pitänyt arvata että näinhän tämä tulkitaan.

        Mun arvomailmassa ostaisin käytetty vaikka muutamia kanttareilla oleva orkis tai laatuvanteita vrt. ihka uudet samanhintaiset replikat. Sama pätee renkaiden suhteessa.

        niin ja se hymy tietenkin..":-)"

        Mutta minusta nyt ei ole kyse. Ihmettelen vaan se yleinen trendi replikoihin suuntaan.

        Seuraan jonkun verran ebay tarjontaa mailmalla ja sama trendi on Englannissa jo pitkään ollut. Saksassa on taas enemmäkseen orkis kamaa tarjolla.

        Comment


        • #5
          Jonkun on ne ostettava aina uutena et käytettynä saadaan myyntiin.. ;D Sen halvan hinnan lisäksi toinen on syy on melko varmaan juuri se, että niitä tehdään aika massiiviset määrät ja ovat siten helposti kaikkien saatavilla, varsinkin niiden jotka ei halua panostaa vanteisiin isoja rahoja. Volyymi on noissa sen verran kovaa että varmasti näkyy käytettyjen markkinoilla hallitsevana osana. :)

          Comment


          • #6
            Vanteet tarkoituksen mukaan. En näe tarpeelliseksi ostaa parin tonnin lemmareita käyttöautoon. Sitten jos ajetaan Isoa Lujaa, niin asia on mahdollisesti eri.

            Comment


              #7
              Replicat on iso osa vannemarkkinoita, merkkiin katsomatta. VAG laitteita on maailmassa iso määrä, joten replicoita liikkuu sen mukaisesti.

              Suomen on yleensäkin tuotu aika vähän aitoja isoja vanteita Audien alla ( tarkoitan siis Suomessa uusina myytyjä autoja). C5 aikana oli vielä 17" iso ja Suomessa kalliita, joten siksi tarjontaakin on vähän. Syynä olkoot pihit ostajat.
              Onneksi on Ebay, josta löytää aitoja kohtuu hintaan.
              Eikä C5 aikana Audilla ollut kovin isoa tarjontaa isoista ( +17") vanteista.

              Itse ymmärrän vielä replicat ns.normaalissa autossa, mutta erikoisversioissa saisi olla aidot, mitkä tahansa. Tietty kaikilla ei pakka riitä, joten replica on ainoa vaihtoehto.

              Comment


              • #8
                Sivumennen mainitaan nyt että tarjonnan takia Audin orkkisvanteet on suhteessa kohtuullisen hintaisia. Ennen Audia oli GM:n tuote ja siihen 16" perusvanne oli kalliimpi kuin Audin 18" S-line.

                En minäkään ymmärrä miksi pitäisi replikat laittaa alle, ellei puhuta yli 10v vanhasta käyttöpelistä jolla ei ole enää kamalasti rahallista arvoa.

                Comment


                  #9
                  Hintahan se on puhtaasti syynä. Kun replikoita saa pahimmillaan koko setin yhden aidon uuden hinnalla, niin monelle ei käytännössä synny edes valintatilannetta. Joko ostaa replikat tai sitten ei osta mitään. Varsinkin kun replikoita on saatavilla ihan ok laatuisina.

                  Suomen markkinoilla alkuperäisten tarjonta käytettyinä on olematonta. Jos käytettyjä alkuperäisiä kaipaa, pitää suunnata Saksan Ebayhin.

                  Comment


                    #10
                    Sinänsä asiaa liippaa, kun otin Sportti paketin tuohon Passattiin. Oli lähes ilmainen, eli about 500e, jolla sai sportti penkit ja matalemman alustan+ tummennukset.
                    No jotta sporttipaketin sai valittua niin piti valita myös 17" alut 16" tilalle ja maksaa tonni lisää.

                    Eli noi isommat orggikset maksaa nykyäänkin aika paljon ja vaihtoehtoja ei ole liian montaa.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja EPDM Näytä viesti
                      Painaahan mun ikäpolven auton aidot rs4/rs6 vanteetkin ihan helvetisti joten ei niihen ole paljon tehtaaltakaan panostettu. Joten se lienee syy että replikat on niin suosittu tai vaan ja pelkästään että ne ovat ns halpoja?
                      Kyllä niihin on panostettu, ei tosin keveyteen, vaan kestävyyteen. Esim. S6 C5 orkkisvanteet (Parabolit, Avukset, jne.) on uskomattoman jämäkkää tekoa, ja monet noista onkin takovanteita. Kestävät maailman tappiin asti, siinä missä replicat on pahimmillaan kieroja muutaman vuoden käytön jälkeen :)

                      Comment


                        #12
                        Mullahan ois OEM A6 V8 Parabolit, tosin siis A6 eli ei S6 Avukset. Nämä siis 8x17" ET35 Fuchsin takovanteet kiilloitettuna eli samoilla spekseillä kun Avukset. Talveks löytyis S6 OEM talvivannetta ;) 7x16 ET32 RistoEe:n kuva Joutsasta kun oli keskikupit paikallaan. Noihan ei varsinaisesti oo myynnissä mutta tekis ehkä mieli jotain kevyttä tarvikevannetta laittaa alle :) Näillähän sais S6:n melkeen museorekisteri-kuntoon ;)

                        Comment


                          #13
                          Miten jengi ajaa oikein, ku tuntuu et kaikki halppis vanteet on kieroja heti alle laitettuaan. Mul on ollut pelkkää replikaa A8, RS4 ja RS6 mallisista, Mille Miglian ja Rialin halppis vanteet. Ehkä teen jotain väärin. :(

                          Comment


                          • #14
                            Martin, et aja pk-seudulla missä on reikää ja ratikkakiskoa, pomppujen lisäksi.

                            Comment


                              #15
                              No ajan kyllä Lahdessa missä on lähinnä perunapeltoa. Ja samas kyläs edelläki kirjoittaneet näyttäis majailevan :D

                              Comment


                                #16
                                Onhan täälä landellakin maantiessä miehen mentäviä reikiä. Jotkut replicathan on varmaan tehty samoihin muotteihin mihin OEM-vanteet ennenkuin niiden valmistus on lopetettu ja valumuotit myyty eteenpäin tai nämä replicat jopa saman firman tekemiä kuin OEM ennen sopparin loppumista Audin kanssa. Tietty laadunvalvonta voi olla jotain ihan muuta kun sillon kun tehdään Audille vanteita. Alpin Rialeita kun vertas mun Paraboleihin niin kolauttamalla Parabolit soi kun kirkonkello ja Rialit kuin ... pahvilaatikko :) Kait niissä on vähän matskun tiheydessäkin eroa. Markalla saattaa saada markan vanteet ;)

                                Comment


                                • #17
                                  Esimerkiksi kun toinen auto tulee kylkeen renkan kohdalle, halpis räjähtää tuhanneksi kappaleeksi, mutta esim paraboli on edelleen suora ja vain kevyilla naarmuilla vastaavassa tilanteessa. Nähty on. Ei onneksi käynyt itselle, mutta ostin sillon itselleni todella hyvät parabolit kolarin ajaneelta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Eli ei just yhtää sen parempi ku replika, koska nekin kestää sivuosuman ja omasta takaa semmoinen kokemus. :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Niin ja jos tuolle linjalle lähdetään niin kuinka usein siihen kolariin pitää joutua että replikat on tulleet kalliimmiksi? :)

                                      Oon työkseni myynyt vanteita ja renkaita isohkossa rengasliikkeessä vuosikausia. Replikan ostaja on 95% liikkeellä hinnan takia. Jos ostaa liikkeesta uuden auton niin lisävarusteiset kevytmiinivanteet on yleensä jotain ihan jäjetöntä verratuna tarvikevanteisiin. OEM-laatu on ainoa järkiperuste niille orkkisvanteille mutta aika kovan seulan läpi esim. tüv hyväksytyt tarvikevanteetkin käy.

                                      Eihän kukaan osta valmistajan speksaamia OEM renkaitakaan koko auton käyttöiän ajan. Katsokaa vaikka autonne alle, joka toisella on Nokian renkaat vaikka uutena ei liene yhdenkään Audin OEM rengas. Aivan sama logiikka niissäkin pätee kuin vanteissa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllähän se aito bebsikin hajoaa jos on hajotakseen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllähän se aito bebsikin hajoaa jos on hajotakseen
                                          Kyllähän kaikki hajoo, liekö kuitenkaan tuossakaan ihan orkkis setupista ollut kyse (vanne/ajoneuvo)...

                                          Comment


                                            #22
                                            Parabolit taitaa olla aina taotut?
                                            On turha verrata taottua vannetta valettuihin

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei kannata verrata juu, mutta yllättävän monet oem-vanteet on tosiaan taotut.

                                              Ainakin nuo C5 korisen Parabolit on taotut, samoin Avukset. Myös B5:n 15" perusvalssit oli taotut (ne oli myös uskomattoman kevyet). OEM-valmistajat on monesti tunnettuja laatuvalmistajia (Fuchs, Speedline, Ronal jne.), niin ei mikään ihme että nuo on haluttuja.

                                              Vastaus otsikon kysymykseen on: Sivulistamiehet on hamstranneet kaikki orkkisvanteet ;)
                                              Viimeksi muokannut alpi; 30.5.2012, 14:31.

                                              Comment


                                                #24
                                                Replicavanteissakin on monenlaista yrittäjää, aivan kuten vannevalmistajissa ylipäätään: Ala-arvoista, huonoa, kohtalaista - ja varmasti hyviäkin voi löytyä. Itsellä oli ensimmäistä noista kategorioista edustava satsi talvikäytössä pari talvea, ei tarvitse toiste ostaa - vastaavassa käytössä orkkikset näyttävät kolmen talven jälkeen öbaut uusilta. Sen sijaan toisen replica-puljun kesävanteet ovat pysyneet suorina ja maalikin pysyy, vaan ei ne kyllä orkkislaatua silti ole (eikä hintaakaan).

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Olisko reilua kertoa myös miten tuo E88(?) on hajonnut? Kaiken saa rikki rikkomalla tietysti.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ihan kovassa käytössä mutta vissiin aika yleistä tuolla mallilla. :P http://forums.pelicanparts.com/porsc...ers-x-2-a.html

                                                    Ihan yleistä on postata kuvia räjähtäneistä replikoista, mutta jätetään vaan mainitsematta et vedettiin kaks markkaa rotvalliin. Ei sen puoleen, kyllä mäkin satsaisin mieluusti laatuvanteisiin, varsinkin jos tulee kovaan ratakäyttöön, mutta normi käyttiksessä perus laadukkaat replicatkin toimii ihan hyvin. Tietysti laatueroja niistä löytyy kuten Tuomo tossa totesi, ja vaikeaa voikin olla ostovaiheessa erottaa mikä kestää, mikä ei.
                                                    Viimeksi muokannut Thuppu; 30.5.2012, 15:54.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eilen yhdessä rengasliikkeessä käydessäni huomasin S4 B5 orkkis-avukset lattialla joista yksi oli saman kohtalon kokenut. Totesin, että nyt on ollut Audissa vääntöä kun on keskusta repeytynyt irti. Oli kuulemma joutunut männyn kanssa kosketukseen eli tempaissut autolla metsikköön.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Itse ainakin arvostan aitoja vanteita todella paljon, mutta taloudellisista syistä joutuu tyytymään replicoihin tai ns. huonompiin merkkeihin. Ei toisaalta kyllä tekisi muutenkaan mieli ostaa yli 1000€ vanteita, jos (/kun) ne vahingossa hieroo esim. 10cm korkeaan reunakivetykseen taskuparkatessa. Jos alla pyöriikin ne 300-400€ replica vanteet ja sama kävisi, ei minua ainakaan sitten niin paljoa tapahtunut "ketuttaisi".

                                                        "Huonosta" kokemuksestani voin myös sanoa, että aika kestävää tekoa olivat aiemmin alla olleet 400€ maksaneet Made in Italy RS4 replicat. 10m ilmalento soratiellä, etupää pohjasi ~1700kg autosta alastulossa ja eturenkaista lähti ilmat. Vanteet kyllä kestivät, alusta ja pakoputki ottivat eivät.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Joskus voi tietysti taas käydä säkä kuten itselleni tänään, se kompensoi se turha reissu toistapäivänä.

                                                          Mutta jeezus kun nämäkin orkikset painaa.

                                                          Toisaalta ei ne takovanteet nyt välttämättä niin kevyitä ole. Minulla on oz futura toisen auton alla ja nekin painaa...

                                                          Kaveri keneltä siis ostin ne rs6 orkikset pari tuntia sitten just myi uudehko s6 pois missä oli sitten 19" oz ultraleggerat. Jos rahat riittää niin ostan nekin häneltä ja on mielenkiintoinen vertailla miten noin 9-10kg vanteet tuntuu näiden lyjypainojen jälkeen....

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X