Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Puslaroskaa varaosaliikkeestä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Puslaroskaa varaosaliikkeestä

    80 Audi vaelteli ajaessa keväällä, joten ei kun puslien vaihtoon. Matkan varrella noukin Jyväskylän alueella sijaitsevasta autovaraosatavaratalosta 4 kpl puslia ja vaihtourakka käyntiin.
    Wanhat kumihaurasteiset olivat Bogen tuotteet ja nyt tillalle meni harakirin Optimal-nimiset versiot.
    Ensimmäinen huomio oli, että metallinen ulkokuori oli halkaisijaltaan noin 0,1 mm Bogen pienempi.
    No, menipähän paremmin paikalleen alatukivarteen. Mutta ei ole oikotietä onneen.
    Parin kuukauden ajelun aikana palautui vaeltelu ja jarruttaessa/kiihdyttäessä kalahtivat alatukivarret moottorin kelkkaan, eli alatukivarret liukui pituussuunnassa??!!.

    Peli talliin ja toinen varsi auton alta tarkistukseen pöydälle. Takimaisesta puslasta oli sisäholkki irti kumista ja etumaisesta kumi murtunut 1/4 holkin ympäriltä??!!
    Puslat meni vaihtoon ja nyt tilalle VAG:n omat tuotteet. Onni onnettomuudessa oli se, että Optimalin versiot hyvitettiin varaosaliikkeessä, kun heitin puslapussin tiskille.

    #2
    Joissain tapauksissa orggisosa on tarviketta parempi. Paljonko nuo Optimal-puslat maksoivat.? Omaani vaihdoin etupäähän Laakkosen tiskiltä ostetut ja olen ollut tyytyväinen. CQ:n puslien hinta oli 20 ? kpl.

    Comment


    • #3
      Itse vaihdoin aikanaan silloiseen taunukseeni perän puslat tarvikkeena ----> puolen vuoden päästä puslat oli niin sököt että kardaani pääsi lyömään pohjaan.....
      Kävin sen jälkeen hakeen fordilta alkuperäiset, jotka oli kaiken lisäksi halvemmat, eikä ollut sen jälkeen ongelmia.
      En tiedä onkohan nuo puslat merkistä riippumatta tarvikkena ala arvoista tavaraa?

      Comment


        #4
        Optimalin versiot maksoivat 10,84 ? kipale. Eli hintaero oli toki huomattava alkuperäiseen nähden!
        Olen aikaisemminkin asentanut tarvikepuslat yhteen B4:seen kolme vuotta sitten, mutta ne toimi mallikkaasti.

        Positiivista asiassa oli varaosaliikkeen kaverin asenne, että hyvitti hieman kauhtuneet mutta kylläkin rikkonaiset tuotteet mukisematta.

        Mielessä kävi, että näitä rinkelikeulojahan tehdään tuolla Kiinanmaalla mahtavia määriä, että jokohan Shanghain alueen varaosatehtailta valuu laatikkotolkulla varaosakampetta halpaan hintaan harakiriliikkeiden hyllyt täyteen.

        Comment


          #5
          Mulle suoraan sanoivat, ettei kannata ostaa italian tuotantoa olevia raidetangonpäitä.
          Ostin siis saksalaista alkuperää olevat. Mukamas. Mistä tuonkin tietää. Lemfjödersit ne on kuitenki vai miten se kirjotettiin :) Puolet kalliimmatkin olivat.

          Comment


          • #6
            Oliko kyseessä siis alatukivarren puslat vai ne apurungon ja korin väliset puslat? Itse vaihdoin ratin tärinän takia n. kaksi kuukautta sitten seuraavat osat: Iskarit, yläpään tukilaakerit, kaikki alatukivarren puslat ja apurungon takapuslat. Kaikki tarvikeosia (Motonet). Lopputulos: Tärinä hävisi ja ajettavuus parani väliaikaisesti mutta kiihdytyksessä kolahtaa. Vähän ajan kuluttua ajettavuus oli taas likimain entisellään eli aika epämääräinen. Huomasin että ne apurungon puslat oli sillälailla väljät, että ne antoivat apurungon liikkua ylös-alas suunnassa noin sentin. Kiristin ne sopivilla prikoilla. Se auttoi ajettavuuten mutta kiihdytyksissä kuuluva kolaus on vieläkin tallella. Ei tarvitse edes kovaa kiihdytystä, pahimmillaan on silloin kun vaikka aamusta lähtee eka kerran liikenteeseen. Joskus kolahtaa/ravistaa myös jarruttaessa.

            Comment


              #7
              Niin minun tapauksessa kyseessä olivat alatukivarren puslat, ei apurungon.

              Comment


              • #8
                joskus ostin varaosa tiskiltä puslat alatuvarsiin ja ne osoittautui samaksi kuin orkkis osa. ainut vaan että niistä oli poistettu audin merkki. Kävin niitä vertaamassa audin alkuperäisiin ja kaikki muut leimat täsmäsivät. Ilmeisesti asennuksessa tulee usein virheitä kun niitä ei pitäisi puristaa paikoilleen esim. ruuvi penkissä ilman sopivaa holkkia mikä painaisi puslaa ulkoreunasta eikä siitä keskitapista.

                Comment


                • #9
                  saman homman olen huomannut, varaosanumerokin on vielä puslissa paikoillaan, hiomakone osunut vain siihen audi/vw merkkiin. Varsin kallista kumia se merkki....

                  Comment


                    #10
                    Ja noissa tukivarsien puslissa pitää myös muistaa että ne tulee kiristää vasta pyörät maassa! Nimittänin muussa tapauksessa jää kumi kanitukseen jatkuvasti ja sitä se ei kauan kestä.

                    Comment


                    • #11
                      Asennus on tehty mun tapauksessa ohjeiden mukaan. Täytyy tutkia paikat kun seuraavan kerran mönkii auton alle, voihan syy olla joku muukin. Ikävää tässä on se, että jos sitä etupäätä joutuu purkamaan, on pyöränkulmat säädettävä uudestaan (viimeksi pari kk. sitten). No mitäs läksit. Alkaa vaan pikkuhiljaa iskeä tuo realismi sen suhteen, että vanhalla autolla ajamalla vois muka säästää... Btw. onko kukaan huomannut että kyseinen automalli olisi poikkeuksellisen herkkä sivutuuleelle? Tyynellä oikeastaan ihan hyvä ajaa, mutta kovalla sivutuulella täysin toivoton vehje.

                      Comment


                      • #12
                        Jos orkkispuslat alkaa maksamaan 80 per akseli, niin minusta ei ole enää suuri investointi laittaa polyuretaanipuslat vaikkapa powerflexinä, 93 ? setti. Nuuo kun eivät ole kuitenkaan mitkään nailonpuslat, vaan mukavuudeltaan hyvin lähellä alkuperäistä, kestävyydeltään tosin paremmat.

                        Comment


                          #13
                          Kävi harakiriliikkeessä kysäsemässä puslia omaan autoon ja sanovat et ei saa polyuretaanipuslia meikäläisen auto malliin ja kehotti ostamaan tavalliset mut onko tosi et ei löydy Audi 100 2.6 v6 -93 etuveto autoon polyuretaanipuslia? jos tiedätte mistä sais niin oisin kiinnostunu ku menee alustaki vaihtoon niin siinä samalla vaihtasin puslat.

                          Comment


                            #14
                            C3 ja C4 etutuenta on sellainen ettei sinne uretaania ihan helposti laitella. Pusla on pystyasennossa ja sen on pakko joustaa joustoliikkeiden mukana melkoisesti.
                            Sinne vakaajan korikiinnityksiin voisi löytyä jonkun muun mallin kohdalta ja varmaan auttaisi myös tuossa ns perinteisessä m(a?)cphersonissa.

                            Comment


                            • #15
                              Mistäs noita maanmainioita powerflexejä saa helposti? Onko se kuinka iso operaatio rahallisesti vaihtaa koko setti niitä alle?

                              Comment


                              • #16
                                Itse ostin powerflexin puslat JP autotuningista Kuopiosta, sieltä sai paikanpäält hakemalla edullisimmin kuin muualta suomesta. Kait noita puslia muutkin tuuninkikaupat myyvät ja muitakin merkkejä löytyy kun hakee vaikka netistä.
                                Kestävyyden lisäksi nuo uretaanipuslat on vielä helpommat vaihtaa paikalleen kuin tavalliset metallikuoriset.

                                Comment


                                • #17
                                  Vanha ketju, mutta pakko kirjoittaa omista kokemuksista. Vuosi ja 22 000 km sitten vaihdettiin katsastusmiehen määräyksestä taka-akseliston puslat. No, jotkut halvat Motonetin puslathan sinne laitettiin ja kas kummaa, tänään katsastuksessa huomattiin, että oikea pusla oli selvästi kulunut ja välyksellinen! Joten, älkää hyvät ihmiset ostako mitään alustanosia Motonetistä! Toisillakin näköjään ollut huonoja kokemuksia Motonetin tuotteista. Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta: edellisen B3 80 Audin vetonivelen suojakumi kesti tasan sen vuoden kunnes hajosi taas. Pitänee jatkossa suosia Speed-Autoteilen tuotteita... :/

                                  Comment


                                    #18
                                    Tahtoisin lisätä tähän, että ei niinkään mistä osansa ostaa vaan mitä ostaa. Kiinalainen romu on kiinalaista romua osti sitten Motonetista tai muualta. Sen sijaan tunnetut merkkituotteet ovat niinikään samoja ostopaikasta riippumatta. :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Motonetistä kannattaa aina pyytä ensin nähdä se paketti ja osa. Niille tulee samoja osia monilta eri tukkureilta, eli samaan hintaan voi saada italialaista sekundaa tai saksalaista laatumerkkiä, riippuen tuurista.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tahtoisin lisätä tähän, että ei niinkään mistä osansa ostaa vaan mitä ostaa. Kiinalainen romu on kiinalaista romua osti sitten Motonetista tai muualta. Sen sijaan tunnetut merkkituotteet ovat niinikään samoja ostopaikasta riippumatta. :)
                                        Tämähän on muuten taivahan tosi. Myyhän Motonetkin esimerkiksi Boschin tuotteita. Btw, millaisia puslia arvon foorumilaiset suosittelevat alatukivarteen B4 80 Audiin? Siis sellaisia, joita ei tarvitse vaihtaa kovin usein, hinnasta riippumatta :) Iskareita?

                                        Comment


                                          #21
                                          Powerflex tai superflex uretaanipuslat on ihan toimivat. Ei tarvinne vaihtaa enää auton eliniän aikana. Omassa ollut alla kolmisen vuotta eikä ole toistaiseksi pahaa sanottavaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Puslissa ja nivelissä jos tarvikkeena hakee niin ehdottomasti Lemförder. Iskunvaimentimissa Sachs.

                                            Comment


                                              #23
                                              Oletko kysynyt orkkispuslien hintaa marmorilta ja speed-autoteileltä?

                                              Comment


                                                #24
                                                Btw, millaisia puslia arvon foorumilaiset suosittelevat alatukivarteen B4 80 Audiin? Siis sellaisia, joita ei tarvitse vaihtaa kovin usein, hinnasta riippumatta :) Iskareita?
                                                Orkkispuslat ehdottomasti B4:sen alatukivarsiin. Eivät maksa niin paljoa, että kannattaisi tarvikkeisiin sortua. Orkkikset kuitenkin kestävät sen +200tkm normiajoa, jos vaan ovat oikein asennettu paikoilleen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuliko nyt sitten laitettua mun auton alle Lemförderiä kun Tepon kautta tuli ostettua Lemförderiä mutta TRW:n pusseissa tuli? Samalla lailla niissä oli audin merkit hiottu pois.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oletko kysynyt orkkispuslien hintaa marmorilta ja speed-autoteileltä?
                                                    Marmorilta en ole vielä kysynyt, kun vasta eilen pomppas auto katsastuksessa. Speedissä näky olevan noin 20 euroa kappale...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuliko nyt sitten laitettua mun auton alle Lemförderiä kun Tepon kautta tuli ostettua Lemförderiä mutta TRW:n pusseissa tuli? Samalla lailla niissä oli audin merkit hiottu pois.
                                                      Käsittääkseni Lemförder ja TRW ovat jotenkin kytköksissä toisiinsa. Onkohan niin, että TRW olisi jonkinlainen alihankkija Lemförderille. Niin tai näin, mutta samaan laatukategoriaan lasken Lemförderin ja TRW:n. Lemförder ainakin taitaa olla Audin alustanosien OEM-valmistaja.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Pariviikkoa sitten ostin q kulkijaan Motonetista raidetangon pään ja yhden tukivarren ja molemmat TRW. Yritin tällä kertoa ettei kaikki mitä ko. pulju myy ole ihan jätettä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Samat kokemukset motonetistä itsellä tuon typ89 q:n kanssa. Raidepään kun pyysin "OEMlaatua" olevaa osan, niin toivat osan joka oli Lemförderin laatikossa. Rahtusen oli kalliimpi mutta jospa ei tarvitsisi joka vuosi vaihtaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ford Mondeon takaiskarit Motonetistä oli ihan TRW:n (kalliimmat toki kuin perusmalli) laatu kamaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X