Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kiveniskujen korjausta..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kiveniskujen korjausta..

    Eli kyseessä konepellissä olevien kiveniskeytymien korjaamista joita on erittäin paljon, koko konepellin etuosa ja sitten keskemmällä sielä sun täälä.. Ja ajattelin unohtaa nuo paikkaukset tulitikuilta ym.. Koska ruisku ja ruiskutustaitoa löytyy tuon verta kyllä mutta en ole ennen nähny tuollaista konepeltiä joka noin pahasti kiveniskeytymiä täynnä.. 1-8mm koloja, alla yksi vaihtoehto ja toinen on että karhennan koko konepellin jollain 320:llä vedän happopohjaa paukkupullosta hiukan happopohjamaalia koloihin ja sitte filleriä parikertaa koko pellille uus värimassa+lakkaus kannulla. tai sitte kuten tuossa alla..

    Meneekö sinne päinkään..

    1.konepellin pesu ja rasvanpoistoaineella parikertaa pyyhintä.
    2.kolojen pyöräytys hiomapaperista tehdyllä "poralla" ja ympäristön karhennus? 150?
    3.kittaus
    4.hionta 320
    5.happopohjaa upol paukkupullosta
    6.hiomaväriä upol filleri
    7.hionta ja kokopellin karhennus 600 tai hienompaa..
    8.putsaus paineilmalla/rasvanpoistoaineella
    9.liimaliinalla pyyhintä
    10.värimassa paukkupullosta paikkoihin
    11.yliasti lakkaus kannulla ja jos lakkaa otan enempi niin toinenki kerta ja välissä hionta..

  • #2
    Taitaa ainakin toi "viimeinen hionta" 600:lla olla vielä pikkasen turhan karkea?

    En tiedä lähtökohtaa mutta mikäli noita kiveniskuja ei ihan kohtuuttomasti ole, voisin kuvitella, että homma voisi onnistua ihan "korjauskynällä" niin, että töpöttelet iskuihin maalia, hiot vesipaperilla 1500-2000-4000 paikkaukset tasaiseksi ja lopuksi kiillottelet?
    Näin ainakin olen pari kertaa nähnyt tehtävän ja hyvä tuli.
    Toki lähtötilanteita voi olla erilaisia.

    Comment


      #3
      Jos kiveniskuja on paljon, on paljon helpompaa hioa koko korjattava alue. Itse fiksasin yhden täynnä kiveniskemiä olevan konepellin vuodenvaihteessa. Melkein joka kuopassa oli ruostetta, pelti oli ilmeisen kauan ollut korjaamatta.

      Hiekkapuhalsin jokaisen kuopan erikseen, sitten hioin pinnan tasaiseksi. Pohjamaali päälle, sitten filleriä ja hiomaan. Aika työlästä touhua, mutta paljon työläämpää nyplätä jokainen kivenisku erikseen. Ja kuitenkin jää joku huomaamatta.

      Comment


      • #4
        Töpöttelemään en rupea koska niitä on paljon, ruosteisia ei ole ja ei ole pellillä isoimmat edes..

        Juu pyöräytän nuo kiveniskukohdat hiomapaperista tehdyllä poralla ja kittaan--hion--ruiskutan kohtiin happopohjaa paukkupullosta-->hiontaväriä-->hionta 600-1200-värimassaa--lakkaa..

        tietty rasvanpoistot ja liimaliinat tiedän ennen väriä..

        Comment


        • #5
          Juu eli värit tuli hommattua ja maalien myynyt maalari anto neuvot..

          1.konepellin pesu/irroitus/rasvanpoistolla pyyhintä pari kertaa
          2.Hionta alotetaan 180 kevyesti --240 ja sitte lopuksi 320
          3.pölyjen putsaus hyvin paineilma/liimaliina
          4.Happopohjan veto
          5.Pohjamaalin/fillerin veto
          6.hionta 500/800vedenkera
          7.hyvä pölyjenpoisto/rasvanpoisto/liimaliinalla pyyhkäsy
          8.värimassan ruiskutus
          9.lakkaus
          10.pellin kiinnitys+kiillotus.

          Ja kai tuo vesiväri kuivuu +30 tallissa jossa vetää joka nurkasta ja paineilmalla avittaa niin varmaan selviää jotenki.

          Kiitoksia avuista.

          Comment


            #6
            Kuivuu se helposti tuossa lämpötilassa.

            Comment


            • #7
              Osaisitko arvioida vai pitääkö mennä sormituntumalla tai silmän perusteella et millon on matta pinta..

              Comment


                #8
                Ei sormituntumalla, vaan silmällä ;). Itse ainakin näin hopeisessa sävyssä sen helposti milloin maali oli kuivaa. Märkä oli harmaa, ja kuiva hopeisen väristä.

                Varmasti sama homma muillakin väreillä. Ja siitähän tulee kuivuessaan matta, joten sitäkin voi ihmetellä.

                Comment


                • #9
                  Ajattelinki et jos rassais polkupyörää hammasrattaita ja sitte öljysillä sormilla kävis koittamas ;)

                  Niin tuo maalariki sano et kyl sen mattasuuden näkee kyllä, sävyero on selvä..

                  Comment


                  • #10
                    Voiko toisen valmistajan hiontapohjavärin päälle maalata toisen valmistajan hiontaväriä? tätä vain sillä kysyn että tuo hiontavärin levitykses tulee ongelmia..


                    Ja toinen maali on n.8kk:ta vanhaa ja ollut kylmässä varaston kaapissa..tuskin vielä huonoksi on mennyt kun sekoittelin niin hyvin se näytti toimivan ainakin tikun päässä..

                    Mites tuota happopohjaa voiko sitä kevyesti hioa? jollain 800?
                    Viimeksi muokannut Jumbbane; 4.5.2012, 22:00.

                    Comment


                    • #11
                      Omasta mielestä paras ja helpoin tapa on hioa kaikki kohdat koneella p240 auki ja loivaksi, kevyt turaus happoa ja heti kun on matta, niin pari läskiä reissua hiomaväriä yli. Sitten omista maalaustaidoista riippuen (että kuinka karheaksi pinta jää) hyvällä hiomatallalla tai jos taitoa löytyy niin koneella hionta. En ihan arkiautoa tehdessä lähtisi veden kanssa läträämään. Saahan sillä paremman pinnan, mutta vie enemmän aikaa ja sotkee. Hionta kuivana 320-800 ja sitten väri ja lakka päälle.

                      Comment


                      • #12
                        Miksei arkiautoa kannattais vedenkans hioa? =/ Kun itselle se tulee niin kyl mä meinasin veden kans hioa viimesen kerran.. ekku 500 ja sitte 800.. pohjat vedetty ja hyvä tuli nyt pikku hiominen..

                        Comment


                        • #13
                          Noniin, konepelti on lakattu tovi sitten ja projekti onnistui erinomaisesti mutta kun kyseessä on talli maalaus ja vaikka hyvin pesty ja seinät muovitettu niin ainahan niitä roskia tulee mutta ei niitä 10:tä enempää ole konepellillä kun laskin..

                          Hinkkavärin hioin 500kuivana-->800vedessä-->1500 vedessä..

                          Kuinka kauan pitää antaa pellin olla kunnes sen pystyy sitte kiillottamaan että saa roskat pois.. nythän tuo vaatii varmaan tuo 25astees sellasen vuorokauden kuivua mutta tohtii heti ylihuomena esim sitä kiillottaa sekä suorittaa kevyt 1500/2000 vesihionta ja kiillotus?

                          Äkkiähän tuo vesiväri kuivu tallissa kun sitä avitti paineilmalla.. semmonen 45min niin oli kuiva, täysin tasaisesti matta. Kaiken kaikkiaan tuohon meni semmonen 8,5h.. ja mulle tuttu maalari sanoi 300 ja ventovieras 500e niin säästöä tuli ihan kivasti. 125e meni värkkeihin. (väri,lakka,happopohjmaali,hiontapohjamaali,rasvan poistoainetta,liimaliinoja 3kpl.)

                          Kiitos neuvoista, jos vielä tuohon kiillotus kyssäriin sais vastauksen..

                          Pari fotoa..

                          http://img163.imageshack.us/img163/3351 ... 155208.jpg
                          http://img710.imageshack.us/img710/9150 ... 155225.jpg
                          Viimeksi muokannut Jumbbane; 6.5.2012, 15:58.

                          Comment


                          • #14
                            Omasta mielestä kuivahiomallakin saa hyvän pinnan, vesihionnan oon jättänyt ainoastaan näyttelyvekottimiin.
                            Aika kova harppaus tuossa p800-p1500. Vai käytitkö jotain muita karkeuksia välissä?
                            Toi 1500 on ainakin jo reilusti varman päälle vedetty, p1000 riittää veden kanssa ihan hyvin, toki jälleen kerran mielipide asioita.
                            Pari päivää kannattaa odotella ennen kiillotusta

                            Comment


                            • #15
                              Vedin ihan karkeesti pellin ekku 500 kuivana ja sit 800veden kans aika reilusti sit varman päälle tuolla 1500 niin rapaa lähti mukaan.. Ois varmaan riittäny tuo 800 hionta mut halusin oman mielen varmistamiseksi vain hioa tuolla 1500lla. Eipä tarvi narista ainakaan.. Tarkka on tarkka.. Hyvin toi onnistu, aiksempaa kokemusta on kahden auton/puskimenverran tosin acrylic maaleilla.. Muuten olen rak. Puolen ruiskumaalari.. Ikkunoita/ovia ja sit normi rak. Alan maalaus työt. Kivaa hommaa autojen maalaus on ja aika helppoa ainakin ruskutukset.

                              Comment

                              Working...
                              X