Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyöränlaakeri väljä, C4 q

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pyöränlaakeri väljä, C4 q

    HUomasin renkaanvaihdon yhteydessä että etupyörän laakerissa on reilusti väljää- liikkuu vanne jarrustaulaan nähden toista milliä.
    Laakeri ei ääntele mutta auto on uraherkkä ja hitaissa vauhdeissa kuuluu pientä kolinaa.

    Vaihdoin vetonivelen suojakumin viime vuonna tuosta pyörästä- onko jotain mikä on voinut tuossa mennä pieleen joka selittää tuon väljyyden? Irroitin siis vetarin, nivelen siitä, uusi kumi ja rasvat ja pistin kiinni takaisin, uudella pultilla ja oikeaan momenttiin. Pyörännapaa en irroittanut. Pultti on nytkin kireellä.

    Laakerihan tuosta on vaihdettava ( ja toiselta puolelta vetonivelen suojakumi), eli jos olen tehnyt jotain väärin niin kohta on kummatkin etupyörät väljät :-)
    Kuittien mukaan etutolpat on vaihdettu 2006 ml 316.000 uusiksi, luulisi että laakerit on saman ikäiset. Nyt mittarissa se 480 tkm

    #2
    Eipä siinä voi oikein mitään kämmätä. Voi olla väljää vaikka ei ääntele.

    Comment


      #3
      Ok, kiitos vahvistuksesta. Ei muuta kuin iso kassillinen osia ja etupää uusiksi. Laakerin lisäksi raidetangon päät väljät, toisenpuolen vetarin suojakumi sökö, yksi jarrupala valmis (= liukupultit takertelee) ja pelkääjän puolen tukivarren puslia olen epäillyt ylimääräisen tärinän aiheuttajaksi. Iskareilla se 150 tkm ajettu, ovat kyllä konttorin mittauksessa olleet vielä kuosissa. No noilla kilometreillä ja minun ajoilla (keskimäärin 16 km sorateitä/päivä) ei kuitenkaan mikään ihme.

      Comment


        #4
        Eikun apurunko tonttiin ja remonttiin. Varmaan helpoin ottaa vetreineen päivineen koko hoito pois. On sen jälkeen helpompaa turata, kun kaiken tarvittavan saa ns. pöydälle. ABS-antureita ei kannata edes yrittää repiä irti nilkasta, jos ei ole jo valmiiksi rikki. Onnistumisen mahdollisuudet taitaa olla melko ohuet. Omasta onnistuin paskomaan ainakin yhden ja varaosa-autosta toisen, kun irrottelin niitä.

        Comment


          #5
          Jos otat apurungon pois, niin vaihda samalla sen puslat.

          Comment


            #6
            Eli tota etulaakeria ei pysty kiristelenee? Jos tuntuu klappia niin se ei auta kun vaihtaa uus?
            Katsastuksessa huomasivat pientä klappia ja siitä tuli korjauskehotus. Pitäs laittaa kuukauden aikana kondikseen, mutta näyttään ei tartte mennä.

            Mitäköhän miekkahihat sanoo, jos sitä ei nyt kuitenkaan ole kuukauden aikana vaihtanut ja pysäyttää. Siellä se lukee rekkarissa. Toki aika hankala sitä on auto maassa ruveta testaileen.
            Viimeksi muokannut Puuhapete; 2.5.2012, 09:26.

            Comment


              #7
              Kannattaa kuitenkin vaihtaa jos sillä meinaa ajaa, on neljällä pyörällä mukavempaa ajo...

              Hirvijärven Käyttöauto vaihtaa varmaan sopivasti laakerin.

              Comment


                #8
                Ajatus täs takana on sellanen, että Audi menee seisontaan ja tulee käyttöön taas jossain vaiheessa.
                Voihan sen tolpan sieltä seisonnan aikana irrotella ja käydä prässäämässä uus laakeri sinne.

                Se laakeri ei siis ole vielä täysin finaalissa.

                Comment


                  #9
                  Juu, laakeri ei ole kiristettävissä, se on kaksirivnen suljettu kuulalaakeri. Uusi pitää laittaa, jotta välykset saadaan pois. Kannattaa vaihtaa laakeri ennen pidempiä ajolenkkejä.

                  Minun autossa väljä etupyörän laakeri kieroutti jarrulevyn.

                  Comment


                  • #10
                    Lainataanpa tätä vähän. Onko mitään ideoita miten voi n.4000km ajettu laakeri olla loppuun ajettu? Molemmat etupyöränlaakerit on vaihdettu muutama vuosi sitten mutta auto on ollu liikenteessä vasta syksystä, ja nyt on vasenpuoli sökö

                    Comment


                    • #11
                      Motonet+ Topran?

                      Comment


                        #12
                        Yleensä halvimmat laakeri eivät kestä, niin kuin janskuman yritti vihjata.

                        Comment


                        • #13
                          Aivan. Pakko sanoa etten yhtään muista mistä nuo tuli ostettua... Mistä kannattas laatu laakereita kysellä?

                          Comment


                            #14
                            Kyllä mätänetistäkin saa hyviä, SKF, FAG, jne..

                            Comment


                              #15
                              Asennus virhettäkään ei kannata jättää pois laskuista. Niitä sattuu aina välillä itse kullekin.

                              Comment


                              • #16
                                asennus virhettä itekki epäilen. Harmi että on tainnu työn takuu aika mennä umpeen. :)

                                Comment


                                  #17
                                  Ja jatketaan vanhaa taas: A6Q sedan -95, rupesi kuulumaan oikealle kääntyessä ja hiljaisessa vauhdissa kolinaa takapäästä. Ajoin pajalle ja nosturille. Käytiin läpi alusta ja ainoa klappi löytyi pelkääjän puolen pyöränlaakerista ja se klappi on ihan silminnähtävä. Kilsoja on alla 283th ja laakerit ovat orkkikset.

                                  Kattelin Motonjetin kuvaa ja näyttäisi perinteiseltä laakerilta. Kannattaako tota enää yrittää kiristellä vai suosiolla uutta tilalle?

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei sitä voi kiristää. 2-rivinen kuulalaakeri, eli sitten kun siellä on välys niin vaihto on ainoa lääke.

                                    Comment


                                      #19
                                      Oukkidoukki, eikun uutta sitten. Kiitos.

                                      Comment


                                        #20
                                        Etuvetoisessa on takana kärrinakselissa napamutterilla kiristettävää mallia olevat laakerit, jos on jotain sellaista mätänetti erheellisesti tarjonnut.

                                        Comment


                                          #21
                                          Katonko mä nyt oikein? Sopiiko näihin eteen ja taakse samanlaiset laakerisarjat?

                                          Mätänetissä on lueteltu sama laakeri (SKF VKBA1356) väliotsikoiden mukaan eteen ja taakse mutta tuotekuvauksessa lukee, että etulaakeri. Saksan ebayssa jotkut ilmoitukset myyväät samaa eteen ja taakse.

                                          Comment


                                            #22
                                            Sama menee eteen ja taakse nelikossa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Hyvä, kiitos!

                                              Onko arviota kauanko ottaa per puoli?

                                              Comment


                                                #24
                                                Hyvät työkalut ja osaava asentaja niin tunnissa saa yhden vaihdettua. Vaatii semmosen työkalusarjan, että saa autossa paikallaan vedettyä laakerin pois ja painettua uuden tilalle. Jos joutuu purkamaan olka-akselin irti ja prässäämään niin menee kauemmin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Noniin, laakeri vaihdettiin ja sekin kulma on siltä osin nyt timmi mutta harmikseni sepä ei ollutkaan kolinan lähde :(

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Melkein sanoisin, että sieltä on ne etummaiset takatuennan puslat väljät. Ne näyttää yleensä hyviltä ja niitä ei saa paikallaan ollessa väännettyä niin että kuluneisuuden huomaisi, mutta kun lähtee liikkeelle niin alkaa kolina.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ajattelin huomenna piipahtaa katsastusasemalla tärisyttelemässä kunnon vehkeillä. Korjaamon nosturilla ei saatu sorkkaraudalla mitään näkyviin.

                                                      Korjaamon kundi pohdiskeli, että tuleekohan ääni perästä mutta mun korvaan kuulostaa just siltä kuin joku pusla olisi loppu. Täytyy pitää peukkuja, perä olisi nyt vähän turhan iso rasti. Kuuluu siis yleensä oikealle kääntyessä mutta myös vällillä ihan suoraan rullatessa epätasaisella ja hiljaisessa vauhdissa. Maantienopeuksissa ja tasaisella asfaltilla ei kuulu mitään. Kolisee sekä vaihde päällä että vapaalla rullatessa mutta pieni fiilis, että kolisisi hieman vähemmän jos veto päällä.

                                                      EDIT: jatkot C4-alustaketjussa, mihin aihealueeseen tämä nyt näyttää enempi kääntyvän.
                                                      Viimeksi muokannut ToniH; 14.2.2017, 11:10. Perustelu: EDIT

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jatkanpas vaihteeksi vanhaa ketjua. FAG 713610030 -laakerisarjassa on kuvan mukaiset osat.

                                                        Laakeri ja napapultti ovat itsestäänselviä mutta entäs mutterit ja tuo toinen pultti?

                                                        Heitän arvauksen (etupäätä ajatellen):
                                                        - 3 ylintä mutteria: vissiin M8:ja, etutolpan kiinnitys yläpäästä autoon?
                                                        - 10mm pultti + toinen kaulusmuttereista: alapallonivel tolppaan?
                                                        - toinen 10mm kaulusmutteri, mihin se kuuluu?
                                                        - alin mutteri: kuvasta huolimatta se on isoin muttereista, ehkä 12mm? Raidetangon pää?


                                                        Click image for larger version

Name:	thumb?id=2331183&m=0&n=1&lng=fi&ccf=94077835.jpg
Views:	641
Size:	47,0 Kt
ID:	1948540

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Sanoisin, että listasi on oikea. Tuon ylimääräisen mutterin kanssa en itse jännittäisi. Jos mitään ei tarvi avata, ei tarvi uusiakaan.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Sanoisin, että toinen kaulusmutteri on raidetangon päähän ja se isoin kallistuksenvakaajaan. Ei ne muuten ole ihan niin tarkkoja uusimisesta, kun näitä ei venytetä asteluvuilla kiinni. Toki jos sarjassa mukana tulee, niin kannattaa uusia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X