Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjausvaihteen vaihto A8

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ohjausvaihteen vaihto A8

    Nyt kun tässä korjaamot sanoi tuosta ohjausvaihteen vaihtamisesta, etteivät rupea tekemään kun on kauhee homma, niin teen itte sitte. Irti sen yksin sai kyllä.

    Irrotus tapahtuu hyvinkin audipages.com:in ohjeiden mukaan. Työkaluja saa olla aikalailla erillaisia.

    Vaihde on 3:lla 8:n kuusiokololla kiinni. Ohjeen vaikein pultti oli melkei helpoin pultti. Kuskin puolella taaempi on tosi pahasti piilossa ja rintapelti estää puolen tuuman räikän käytön lähes kokonaan. Varttisella tuumasella ei mitään toivoa saada auki ennekuin sai liikahtamaan sen.

    Hieman joutu väkivalloin ottamaan äänieristeitä tuosta ratin ja vaihteen liitoskohdasta pois jotta sai avaimet sopimaan. Lisäksi piti irrottaa myös vaihteen hytikkaputket. Siis ne joita ei pitäisi tarvita irroittaa. Meinas jo usko loppua kun alkoi pultti kanttaamaan. Onneksi lähti irti.
    Raidetangonpäät lähti suht hyvin, kuskinpuolelle joutuu uusimaan pultin.

    Kuskin jalkatilassa on torx ja 17:n mutteri jolla ratti on kiinni vaihteessa. Torx-pultti on epäkesko, pitää vähän katsoa mikä sen funktio on. Ohjaustankoa ei saisi ilmeisesti liikaa työntää sisään, jottei tipu rattailta. En kyllä tiedä paljonko on liikaa, joten en varmaan niin tehnyt. Ainakin ratti vielä pyörii.

    Nyt on vuotava vaihde irti. Saksasta on tulossa inhimilliseen 618 euron hintaa uusi tilalle vaihto-osana. 150 euroa saa takaisin vanhasta jahka sen palauttaa. Toimituskulut oli 70 euroa palautuksen kera. Ei kovin halpa mun mielestä.

    Seuraavaksi pitäis huuhdella tuo järjestelmä atf:stä. Onko hyviä ehdotuksia? Pentoisiniä sinne kuuluisi laittaa, mutta riittääkö se, että käyttää autoa hetken jotta tulee kaikki ulos vai pitääkö se huuhdellakkin?
    Entä ottaako auto nokkiinsa jos on servotronic-mokkula irti? Mikä on sinisen 3:n pallon muovisäiliön tehtävä kuskinpuolen lokasuojan sisällä?

    Tähän mennessä töitä sellanen 4h+ työkalujen mettästystä 6h.
    Kustannukset 618eur(vaihde)+ työkalut 30 euroa.

    Kasaamisessa saattaa tarvita apua ja osaavaa kaveria ei tunnu löytyvän tähän hätään. Löytyykö Vapaaehtoisia inhimillisen korvauksen avittamana?

  • #2
    Jouduin juuri viikonloppuna tekemään saman "jumpan" koska tronicin kansi oli hapettunut puhki.
    Audipagesin sivuilta löytyy huuhteluohjeet,joka onnistui aika näppärästi.Vaatii tosin apurin pitämään letkusta kiinni,kun käynnistää koneen(tulee muuten paineella).
    Ei nyt oikein valjennut,mitä tarkoitit mokkulan irroittamisella.Mutta tavallinen neulaventtiilihän tuo on,joten irti vaan jos siltä tuntuu (laita takas,ennen kun läjäät) :)

    EDIT:Ois muuten hauska tietää,mitä öljyjä tonne voi tunkea.koska yleensä kun sitä tarvii,niin ei alkuperäistä ole saatavilla.Jouduin tästä syystä tunkemaan citikan vihreetä mineraali litkua,mutta hyvin on toiminut.lukuunottamatta sitä,että välillä ratti on vähän turhankin kevyt.

    Comment


      #3
      Siis mokkula on kiinni vaihteessa, mutta otin töpselin lokasuojan luota liittimestä irti. Muuten vaihde on pakettiauto perällä. Voishan sen töpselin kytkeä kiinni huuhtelun ajaksi niin ei varmaan suutu ollenkaan.
      Uusi vaihde pitäis tulla kokonaisena, eli iskarin ja servotronicin kanssa varustettuna.

      Olikos sulla vaikeuksia sen taaemman kuskin puoleisen ruuvin kanssa?
      Muuten tuo on aika helppo ottaa ulos.

      Comment


      • #4
        Juu,toivottavasti ei tarvi enään ikinä irrottaa tuota kampetta.
        Sen pultin sain auki,tunnin kiroilun jälkeen katkastulla kuuskololla,johon teippasin 8mm lenkin.Kun ei sillä hetkellä ollut niveltä käytössä.Takasin laittaminen olikin vähän helpompaa,pultin sai käsin paikalleen ja 1/2" nivelellä ja pitkällä jatkolla,rungon ja laatikon välistä momenttiin.Hieman pienemmät kalut ois helpottanu huomattavasti.
        Mutta tuo repsikan puolen pultti vasta ärsyttävä olikin.Osittain siksi että räikkä oli senverran harva,ettei pulttia saanu oikeen avattua/kiristettyä,muutakun tavallisella avaimella,ja se reikä josta piti räpeltää,oli niin helvetin ahdas että on kädet vieläkin verillä!

        PS:Tuskin sen liittimen irti pitäminen mitään vaikuttaa,korkeintaan jättää vikamuistiin herjan.
        Se mokkulahan säätää vain tehostuksen määrää(hervoton tai normaali).

        Comment


          #5
          Miten tuon ratin nivelen asentamisessa takaisin mitää erikoista?

          Comment


          • #6
            Eipä oikeastaan,en huomannut ettei akselia saa työntää liian pitkälle.mutta eipä näyttänyt haittaavan,vaikka tuuppasin tappiin asti.Sai tosin vähän aikaa sovitella,että suostui tulemaan ulos mutta samaan paikkaan näytti ratti jäävän.Toi ilmastointi putki on vähän kinkkinen irrottaa/laittaa takasin,mutta konepellin avaus vipstaakin irrotus auttaa jonkinverran.
            En tiedä onko ratissa airbagin läpivienti johdolla,mutta kannattaa kuitenkin välttää turhaa pyörittelyä.

            Comment


              #7
              No uuden vaihteen takia varmaan tulee ainakin auraukset persiilleen, enpä taida noin 18" laittaa ennen säätöä alle.

              Onnistuuko muuten säätö esim Vianorilla vai onko merkkiryöstöön vietävä?

              Comment


              • #8
                Ainakin Lappeenrannan Vianor osaa audin kulmat säätää.

                Comment


                  #9
                  Pitänee käydä kysymässä. Tässähän on sama insinöörinäyte edessä/takana kuin muissa A-sarjalaisissa.
                  Edellisen ne osas kyllä säätää.

                  Comment


                    #10
                    Vihdoin se vaihde saapui. Uusi on näköjään suhteellinen käsite, noh ei voi mitään. Kunnostettu voisi olla parempi. Tilasin kyllä uuden, joten pitää kysyä.

                    Keli vaan ei ole mun puolella, vettä tulee kokoaika.

                    Comment


                      #11
                      Eihän toi ollu edes paha laittaa takas. Kaveriakaan ei tarttenu apuna.
                      Auraukset ny on ihan jotain muuta kuin hyvät, joten auto jäi vielä parkkiin. Huomenna pitää vähän säätää, jotta saa siirrettyä sen paremmin säätöön.

                      Akku perhana oli tyhjänny itsensä reilussa viikossa. Mikäköhän sitäkin syö muu kuin häly?
                      Raadio pukkaa safee, eika fm+dx näyttänyt tekevän mitään. Kokeillaan huomenna uudestaan.

                      Kustannuksia tuli vähän lisää. Uudet lemfjö... ei muista.. raidetangon päät 110euroa. Litra lisää vihreetä kultaa, 4 litraa kaiken kaikkiaan 80eur. Pultteja 27 eur (uusi kaikki).
                      Säätö unknown. Ei halpa, mutta hitto toi olis tullu maksaan jossain korjaamolla aivan liikaa.

                      Comment


                        #12
                        Kormaamolla tuo tuli maksamaan vuosi sitten seuraavasti:

                        ohj.vaihde (servotronic) 1238,81?
                        töitä ja pikkuosia (sisältyy myös ohjauskulmien mitt.ja säätö (etu sekä taka-akseli) 650?
                        eli yhteensä vähän yli 1800?

                        Comment


                          #13
                          Jaaha. Kulmat säädettävä ryöstöautossa ilmeisesti. Vianorilla katottiin, että tarttee erikoistyökaluja homman suorittamiseen, joten eivät suostuneet tekemään. Etuaurauksen saa säädettyä, mutta en tajua miks tappikin pitää olla oikeella korkeudella. Siinäkin on säätö+ tietenkin normaali jenka ohjausvaihteeseen.

                          Edit: Sen verran korjausta, että ainakin Vaasan Euromaster pystyi säätämään myös.

                          Comment

                          Working...
                          X