Uutena ostamieni vanteiden kolmannen talvehtimisen aikana oli sattunut lakan alle päässyt hapettuma, tai useampikin, vanteet olivat aivan pilalla (kts kuva)
Edessä oli pakollinen entisöinti...
Kokeilin pestä jälkiä, hioa kevyesti ja kiroilla, mutta jäljet olivat ja pysyivät. Mietin miten saisin vanteet johonkin "sorviin" jossa vanne pyörisi vapaasti ja mietin miten hionnan saisi mahdollisimman paljon koneistettua perus autotalli romuilla. Rakentelin tennispallosta ja porakoneesta "sorvin" ja kuvittelin että pyöritän koneella vannetta hiljalleen ja pidän hiomapaperia vanteen huulella ja viheltelen homman yhdessä illassa läpi. Kone joko pyöri liian hitaasti tai lähti suttaamaan tenispallon pyöriessä miljoonaa. (porakonesorvi kts. kuva alla)
Lopulta muutaman kauppareissun ja testailuiltaman jälkeen laitan hyväksi todetun toimintajärjestyksen kiillotukseen.
1. Vanne porakonesorviin ilman että porakonetta pyöritetään, eli hyödynnetään porakoneen laakeria kun ei muutakaan tähän hätään ollut.
2. 115-kulmahiomakoneella + "karhunkieli"-kiekolla lakan + hapettumien hiominen niin että vanne pyörii kokoajan sorvissa yhteen suuntaan, hiomakulmaa säätämällä sai sopivan vanteen pyörimisnopeuden. Tällä menetelmällä ei saanut minun vanteista nuita huulen sisäreunoja hiottua koska kulmahiomakoneen runko vastasi vanteiden puoliin, en hionut puolien väliä jotta huulen pyöreys säästyy.
3. Vanne pois sorvista, ja kiinni pystyasentoon tuolin eteen josta käsin suoritettava vesihiomapaperointi pyöräyttää kellon tuntiviisaria kerran tai kaksi. Eli porakone pois, ja ruuvipenkkiin jokin poikittaisputki johon vanteen keskireikä sopii suunnilleen, vanteen ja putken väliin rasvattu rätti niin säästyy vanteen keskireijän ylimääräiseltä kuormitukselta.
4. Vesihiomapaperi alkaen 160 -> 300 -> 600 -> 800 -> 1000 -> 1200 (tämmöiset paperit löytyi) Aloitin ensimmäisen vanteen 300 paperilla muttei sillä meinannut saada lakkaa hioutumaan. Nyt vanteet näyttävät kiiltävemmiltä kuin uutena. (kts. kuva alla)
(jatkuu seuraavassa postauksessa, yhden viestin kuvarajoituksen vuoksi)
Edessä oli pakollinen entisöinti...
Kokeilin pestä jälkiä, hioa kevyesti ja kiroilla, mutta jäljet olivat ja pysyivät. Mietin miten saisin vanteet johonkin "sorviin" jossa vanne pyörisi vapaasti ja mietin miten hionnan saisi mahdollisimman paljon koneistettua perus autotalli romuilla. Rakentelin tennispallosta ja porakoneesta "sorvin" ja kuvittelin että pyöritän koneella vannetta hiljalleen ja pidän hiomapaperia vanteen huulella ja viheltelen homman yhdessä illassa läpi. Kone joko pyöri liian hitaasti tai lähti suttaamaan tenispallon pyöriessä miljoonaa. (porakonesorvi kts. kuva alla)
Lopulta muutaman kauppareissun ja testailuiltaman jälkeen laitan hyväksi todetun toimintajärjestyksen kiillotukseen.
1. Vanne porakonesorviin ilman että porakonetta pyöritetään, eli hyödynnetään porakoneen laakeria kun ei muutakaan tähän hätään ollut.
2. 115-kulmahiomakoneella + "karhunkieli"-kiekolla lakan + hapettumien hiominen niin että vanne pyörii kokoajan sorvissa yhteen suuntaan, hiomakulmaa säätämällä sai sopivan vanteen pyörimisnopeuden. Tällä menetelmällä ei saanut minun vanteista nuita huulen sisäreunoja hiottua koska kulmahiomakoneen runko vastasi vanteiden puoliin, en hionut puolien väliä jotta huulen pyöreys säästyy.
3. Vanne pois sorvista, ja kiinni pystyasentoon tuolin eteen josta käsin suoritettava vesihiomapaperointi pyöräyttää kellon tuntiviisaria kerran tai kaksi. Eli porakone pois, ja ruuvipenkkiin jokin poikittaisputki johon vanteen keskireikä sopii suunnilleen, vanteen ja putken väliin rasvattu rätti niin säästyy vanteen keskireijän ylimääräiseltä kuormitukselta.
4. Vesihiomapaperi alkaen 160 -> 300 -> 600 -> 800 -> 1000 -> 1200 (tämmöiset paperit löytyi) Aloitin ensimmäisen vanteen 300 paperilla muttei sillä meinannut saada lakkaa hioutumaan. Nyt vanteet näyttävät kiiltävemmiltä kuin uutena. (kts. kuva alla)
(jatkuu seuraavassa postauksessa, yhden viestin kuvarajoituksen vuoksi)
Comment