Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanteen huulen kiillotus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vanteen huulen kiillotus

    Uutena ostamieni vanteiden kolmannen talvehtimisen aikana oli sattunut lakan alle päässyt hapettuma, tai useampikin, vanteet olivat aivan pilalla (kts kuva)




    Edessä oli pakollinen entisöinti...

    Kokeilin pestä jälkiä, hioa kevyesti ja kiroilla, mutta jäljet olivat ja pysyivät. Mietin miten saisin vanteet johonkin "sorviin" jossa vanne pyörisi vapaasti ja mietin miten hionnan saisi mahdollisimman paljon koneistettua perus autotalli romuilla. Rakentelin tennispallosta ja porakoneesta "sorvin" ja kuvittelin että pyöritän koneella vannetta hiljalleen ja pidän hiomapaperia vanteen huulella ja viheltelen homman yhdessä illassa läpi. Kone joko pyöri liian hitaasti tai lähti suttaamaan tenispallon pyöriessä miljoonaa. (porakonesorvi kts. kuva alla)





    Lopulta muutaman kauppareissun ja testailuiltaman jälkeen laitan hyväksi todetun toimintajärjestyksen kiillotukseen.

    1. Vanne porakonesorviin ilman että porakonetta pyöritetään, eli hyödynnetään porakoneen laakeria kun ei muutakaan tähän hätään ollut.

    2. 115-kulmahiomakoneella + "karhunkieli"-kiekolla lakan + hapettumien hiominen niin että vanne pyörii kokoajan sorvissa yhteen suuntaan, hiomakulmaa säätämällä sai sopivan vanteen pyörimisnopeuden. Tällä menetelmällä ei saanut minun vanteista nuita huulen sisäreunoja hiottua koska kulmahiomakoneen runko vastasi vanteiden puoliin, en hionut puolien väliä jotta huulen pyöreys säästyy.

    3. Vanne pois sorvista, ja kiinni pystyasentoon tuolin eteen josta käsin suoritettava vesihiomapaperointi pyöräyttää kellon tuntiviisaria kerran tai kaksi. Eli porakone pois, ja ruuvipenkkiin jokin poikittaisputki johon vanteen keskireikä sopii suunnilleen, vanteen ja putken väliin rasvattu rätti niin säästyy vanteen keskireijän ylimääräiseltä kuormitukselta.

    4. Vesihiomapaperi alkaen 160 -> 300 -> 600 -> 800 -> 1000 -> 1200 (tämmöiset paperit löytyi) Aloitin ensimmäisen vanteen 300 paperilla muttei sillä meinannut saada lakkaa hioutumaan. Nyt vanteet näyttävät kiiltävemmiltä kuin uutena. (kts. kuva alla)



    (jatkuu seuraavassa postauksessa, yhden viestin kuvarajoituksen vuoksi)

  • #2
    5. Homma jatkui seuraavana päivänä ja kaupasta oli tarttunut porakoneeseen kiinnitettävä kiillotus-kangaslaikkasarjan ja hiomatangot(karkeampi ja hienompi) Maksoikohan reilun kympin. (Tässä on vähän samantyylinen sarja kts. kuva alla)



    Ostin myös uuden porakoneen vanhojen romujen tilalle mutta laikkasarjan manuaalissa mainittiin että älä käytä uutta ja kallista porakonetta tähän operaatioon porakoneen laakerin säästämiseksi. No uusi kone jäi laatikkoon ja autotallin vanha bossi ajoi asian paremmin kuin odotin. Sarjan suurin laikka kiinni ja porakone pyörimään, tarjosin karkeampaa tankoa laikalle ja hetken lämmettyään laikka imaisi pätkän tangosta kankaaseen (en ole näitä kangaslaikkakiillotuksia koskaan ennen kokeillut eikä oikein pohjaa ollut). Laikka pyörien hipaisu vanteeseen ja sehän muuttui peiliksi!!!

    6. Laikka pyörien ja vannetta välillä käännellen homma eteni, sain vanteeseen palamaan jotain mustaa röhnää joka ei laikalla irronnut, myöhemmin ressi helpotti kun musta röhnä katosi rasselilla pyyhkäisemällä.

    7. Vanteet ovat nyt tässävaiheessa ilman mitään sinoli / vahaus / lakkausta. (kts. kuva alla, venttiilinhattu jo peilautuu vähän)



    Tällähetkellä näin:


    (jatkuu)
    Viimeksi muokannut JarmoH; 16.4.2012, 23:16.

    Comment


    • #3
      Viimeinenkin vanne nyt käsitelty. Päädyin viimeisen rinkulan kanssa seuraavaan pelkistettyyn versioon:

      1. Vanne ruuvipenkkiin kiinnitettyyn putkeen jonka päällä muoviputki ja vaseliini ( kätevä pyörittää, "porakonesorvin" korvikkeena toimivampi, mutta ei aivan yhtä liukkaasti pyörivä ) kuva.


      2. rälläkkään karhinkieli-laikka ja sillä kaikki mihin yltää, omassa tapauksessa tuo vanteen uloin reunus + reunan ja huulen pyöristys. Tein nämä samalla kun vanne pyöri hiljalleen jotta samantasoinen hionta tuli ympäri vanteen ( lähtee tavaraa jokapuolelta tasaisemmin ) kuva.


      Alla olevassa kuvassa rälläköinnin jälki.


      3. Kulhoon vettä jossa kostutetaan pientä sientä, joka nakataan vanteen kehälle valuttamaan vettä hiomisen avuksi. Ja käsitöihin. Vanteeni olivat lakatut, joten 160-vesihiomapaperi tuntui sopivalta aloitukseen. 160-300-600-800-1000-1200-2000 oli järjestys tälläkertaa. kuva.

      Comment


      • #4


        4. Porakoneen kangaslaikkaan karkea -> hieno pyöritykset ja tämän jälkeen nakkasin vahan pintaan. kuva.

        Comment


          #5
          Tuossa kiinnityksessä voisi käyttää vanhaa tolppaa jossa on napa kiinni, jos sellainen sattuu olemaan.

          Ihan mukavastihan tuo alkaa kiiltämään. Kauanko meni per vanne? meinasitko Vetää lakan päälle?

          Comment


          • #6
            nitromors on kans yks keino saaha lakat pois. säästyy tuolta hiomis urakalta :) ite tein joku vuos sitte bemarin vanteisiin huulten kiillotuksen.

            1. nitromorssilla lakat pois.

            2. vesihiomapaprulla pinttyneimmät kohat hioin

            3. autosolin kiillotustahnalla käsin kiillotin ja lopuksi vahasin
            Viimeksi muokannut Jyynas; 21.4.2012, 14:08. Perustelu: linkin lisäys

            Comment


              #7
              Nitromorssia itsekin käytin bbs:n lakkojen poistoon. Tuota käyttessä vaan varottava, ettei sitä mene väärään kohtaan mistä ei haluta poistaa maalia/lakkoja.

              Tekee joskus rumaa jälkeä, kun roiskuu väärään paikkaan. Ei auta välttämättä, jos pyyhkii sen heti pois. Ja toki itse kannattaa kädet ja slmät suojata tuon kanssa läträtessä.

              Alla kuva yhdestä kunnostusprojektista. Nitromorsilla lakka veks, sitten vaan huomapaperia hapettumien/jälkien mukaan. Viimeinen karkeus oli 2000 ja sen perään kiillotustanha. Lakkaa en laittanut päälle lainkaan. Hyvänä pysyvät, kun sillon tällöin käsittelee reunat ihan vaan kiillotustahnalla.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                itellä oli lopputulos ihan samanlainen. minun mielestä ei kannata lakata vaan just huoltaa kiillotus tahnalla ja/tai vahalla.

                Comment


                  #9
                  Kannattaa lakata, jos kiilloituurakka ei innosta. Ei hävitä kiiltoa paljoa.Motipin pommipullolakka (jää pehmeäksi ilman kovetinta) kestänyt korjaamissani vanteissa kaksi kesää, eli paremmin kuin tehtaan lakka. Julkisivunpuoli vanteista oli aika hirveä, kun lakka lähti lastuina irti ja hapettui aika nopeaan.

                  Comment


                  • #10
                    Itse laiskana miehenä kiillotin vastaavasti hapettuneet vanteet ihan nosturilla. Auto nosturilla ilmaan ja kaverille lukemista, musaa ja eväät hyttiin ja kaasuttelemaan. Ensimmäisenä venttiilit nippusiteillä kiinni vanteiden puoliin, nelonen silmään, kierroksia pari tonnia. Alkuun lakkojen poisto 80/100:lla hiomapaperilla. Tästä sitten asteittain hienompaa ja hienompaa paperia, loppuun vaikka hienoa teräsvillaa, viimeisenä hiomatahnalla ja loppukäsittely putsaavalla Sinolilla.

                    Kyllä, sormet on tallella ja apuna voi käyttää jotain sormen korviketta jos vanteet malli sitä vaatii.

                    Hommaan meni reilu tunti ja lopputulos hyvä. Eniten tuossa hidastaa kun autossa ei ole lukkoja, joten toiselta puolelta renkaan pyörimisnopeus hinkatessa hidastuu, joten pientä piiripienipyörii leikkiä joutuu auton ympärillä kiillottaessa kiertämään.

                    Töissä alumiiniosien kontaktipintoja käsitellään Sinolilla, myös moottoripyörien kiillotettuja alumiiniosia olen menestyksellä kiillotuksen lopuksi sillä käsitellyt. Kokemusksesta ja mutuna se ehkäisee paljaan alumiinin hapettumista.

                    Comment


                      #11
                      Kuinka hyvin se sitä ehkäisee? Niin hyvin ettei enään hapetu ollenkaan?

                      Comment


                      • #12
                        Vtt:n tutkimustuloksia ei ole esittää väitteeksi :D

                        Ei se sitä kokonaan estä, mutta hidastaa. Paremmin ehkä tuommoisessa huokoisemmassa alumiinissa jota valitettavasti ei erittäin sileäksi kiillotettu vanteenhuuli ole. Tämä vain aikojen saatossa itse testattua.

                        Edit: sen verran vielä, että partasedat tuota on mopoissaan varmaankin käyttänyt. Tuolla samaa asiaa kun googlesta kysyy. Sähkölaitosmaailmassa noita alumiinikiskoja putsailtiin ennen pirtulla, mutta taisi aineet olla enempi omaan käyttöön :D Nykyisin siis Sinolilla ja itselle tuli suviuunona vastaan ensimmäisen kerran joskus 90-luvulla.
                        Viimeksi muokannut Patasuvanto; 21.4.2012, 20:21.

                        Comment


                        • #13
                          Tallikaverilla ainakin on kestänyt viime talvesta asti ihan kiiltävänä kesävanteet. Sinolia aina pesun jälkeen ja sit autosolia jos kerkee hapettua.

                          Comment


                          • #14
                            2,5h meni aikaa per vanne näillä alkuun laittamilla ohjeilla. Ja päädyin vahaamaan nuo huulet.

                            Comment


                            • #15
                              Tuli itsekkin aloitettua vastaava prokkis, Audi A8 kiekkojen kanssa jotka ovat hiukan hapettuneet lakan alta. Talvikäytössä kun ovat olleet.
                              https://www.dropbox.com/sh/s5gatnrntzgfqgl/fURbhwCjRdTuossa kuvalinkkiä vanteista.
                              Aluksi oli tarkoitus käyttää nitromorssia lakkojen poistoon mutta kun ulkosalla pitäis tehdä niin ei oikeen tuolla pakkasessa onnistu :) Joten lakat lähti pinnasta porakoneeseen kiinnitettävällä karhunkielilaikalla. Sen jälkeen oon näyttäny hiomapapereita 180-400-600-800-1200-2000. Viimesessä kuvassa jo hieman kerkesin kokeilla rättilaikkaa ja autosolia.. Hyvä tulee :)

                              Comment


                              • #16
                                Laitetaas tähän topikiin. Mulla on menossa tuollainen kiillotusprojekti, mutta ongelmana on vanteen huulien lakka joka on kai jotain 2k kamaa kun nitromors ei saa mitään irti ja kaikenlisäksi sitä morssia ei saa enää irti vanteesta kuin mekaanisesti jos niinkään. onko ainoa vaihtoehto hioa käsin kun lakan alta paljastuu rosterinkiiltävä valmis pinta. ajattelin vain että jos tuon lakan saisi pois jotenkin muuten kuin hiomalla niin pääsisi suoraan kiillottelemaan ilman välihiomisia. edes kaasupolttimella ei saa lakkaa oikein sulamaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Vedä morssit lippoihin ja peittele käsitellyt kohdat huolellisesti alumiinifoliolla ja anna olla vaikka yön yli. Tarpeen tullessa toistat käsittelyn jos ei ei ironnut vielläkään. Tollein tein itse ja kolmannen käsittelyn jälkeen kaikki oli pois. Käsittelyn jälkeen pesin höyrypesurilla irronneet lakat pois.

                                  Comment


                                  • #18
                                    uskaltaisko tuota kokeilla, kun se morssi tosiaan jymähti kiinni niin pahasti parissa minuutissa että sitä ei saanut enää vedellä eikä muullakaan liuottimella pois ja värjäsi vanteen. Ekassa renkaassa meni yks pvä et sain morssit irti

                                    Comment


                                      #19
                                      Niin siis se morssi jymähtää sen takia kun se kuivuu. Mä laitoin isoihin jätesäkkeihin vanteet morsseineen ja pussit kiinni. Tosin 2K/pulverilakka oli niin tiukassa että toi morssi on liian mietoa kamaa sille.

                                      Comment


                                      • #20
                                        mun tapauksessa toi morssi on vaan liian mietoa/reagoi jotenkin väärin tuon lakan kanssa. Testasin sivelemällä morssia toiseen maalipintaan samalla kun vanteeseen ja vanteeseen juuttui kiinni ja toisesta kiehui maalit pois jo kahdessa minuutissa. Kaipa tuo vanteen lakka on jotain 2k-kamaa tai jotain muuta. Tulee vaan työtunteja (päiviä) lisää ihan kivasti kun on aika tiukassa tuo lakkakin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Laita sitä morssia sitten kunnolla. Kunnon kerros ja pussitus/elmukelmulla ilmatiiviiksi. Ei sen siihen pitäisi jämähtää. Itse huomasin suuren eron sillä kuin paksusti laittoi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            no kokeillaan. toivottavasti ei käy huonosti

                                            Comment


                                              #23
                                              Kokeile jotain muuta kuin morssia. Se on nykyisin niin laimeata että sitä voi melkein syödä. Spraypullossa olevaa tiivisteenirrotusainetta kannattaa kokeilla tai käy jostain maalikaupasta joitain ihan oikeaa maalinpoistoainetta. Pinnan karhentaminen ennen aineen levitystä tehostaa monesti vaikutusta.

                                              Comment


                                                #24
                                                Uusi Nitromorssi on täyttä kuraa. Motip stripper spräy purkissa toimii vaikka olisi rajumpikin panssarilakka.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  uusi? No tuo mun purkki on ollu jo pari vuotta. Onkos joskus ollu sitte vahvempaa morssia?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Joskus viisi vuotta sitten nitromorssilla sai vielä jotain aikaan, muuttui sitten jossain vaiheessa ja on käytännössä melko hyödytöntä. Moni tiivisteenirroitusaine yms. on paljon parempia lakkojen irroitukseen.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Eilen kokeilin KP-tiivisteirroitus ainetta vanteen sisäkehälle ja maali lähti todella hyvin pois ja ennenkaikkea nopeasti. Vanha purkki mutta näemmä pesee morssin tuokin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        kokeilin nyt tuota muovilla peittämistä. Hioin ensin varovasti lakkapinnan rikki ja morssit ja muovi päälle. Toimii jotenkuten ja puukolla rapsuttaen lähtee lakka suurimmilta osin pois, mutta vaatii 2 käsittelykertaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tänään tuli vähän koitettua noiden repsujen huulien kiillotusta että saisi sen verran siistiin kuntoon että kehtaisi tämän kesän ajella. Lopputulos yllätti kuitenkin positiivisesti kun ei tuohon tullut aikaa tuhrattua kuin alle tunti per vanne ja vieläpä autoon päin. Alla ennen ja jälkeen kuvat.

                                                          Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1371581381.952824.jpg
Views:	1
Size:	80,7 Kt
ID:	1612950Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1371581395.218567.jpg
Views:	1
Size:	78,2 Kt
ID:	1612951

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Milläs keinoin tuohon loppu tulokseen päästiin?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X