Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

pyöränpultit liian pitkät

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    pyöränpultit liian pitkät

    ostin uudet alut ja asennuksen jälkeen huomasin että auto ei liiku kuin 10cm, tämänkin vaivoin.
    kävi ilmi että tarvikepultit jotka tulivat vanteiden mukana olivat liian pitkät. ottivat pyörännapaan kiinni mutta vain edessä, takana ei ongelmia. onko muille sattunut vastaavaa? itselläni aivan eka kerta kun asia tulee vastaan. auto a4 avant 2.8 30v -97.
    orkkispultit nyt kiinni ja ei ongelmia.

  • #2
    Vanhoissa aluvanteissa käytettiin yleisesti pidempiä pultteja, nykyisin oman kokemukseni mukaan riittää lähes poikkeuksetta alkuperäiset. Peltivanteille tosin pallokartiot ja aluille yleensä kartiopultit.

    Comment


      #3
      Alkuperäisvanteissa poikkeuksetta pallokannat. On sitten peltiä tai alua.

      Noottia myyjäliikkelle. Oikean pituista pulttia tilalle.

      Comment


      • #4
        Mulla on rs4 b5 replicat. Onko näissä kartio vai pallo, tarkkaan kun katson näyttää että olis kummatkin? Laitoin pallot kun tukevammin istui. mutta mutta , kertokaa joku kellä ois samat vanteet.

        Comment


          #5
          Kartiopulteilla on pysynyt RS4 replicat, aina kiristänyt samalla momenttiavaimella 120Nm. Joskus on jälkikiristys unohtunut mutta hyvin on silti mukana pyörinyt. :)

          Comment


          • #6
            ok, pitää tarkkailla tilannetta :). Tosin kartio pultti lonksui näisä vähäsen. Tiijjä nyt näistä..

            Comment


              #7
              Audin orggisvanteet on aina pallokantapulteilla, replicat useimmin suoralla kartiolla.

              Comment


              • #8
                Viimevuosina myös replikat ovat olleet usein pallokannalla, varsinkin jos on suorasovitteista mallia. Säästöä vannetehtailla, eivät anna pultteja mukana kun orkkikset kelpaa.

                Comment


                • #9
                  KYllä ne vaan pallot taitaa olla, piti vielä kolmannen kerran katsoa :)

                  Comment


                  • #10
                    Joo pallot on, mutta aina kun huollosta (lue:hovikorjaamolta) hakiessani auton, niin pikkuinen lappu on siinä keskikonsolissa.

                    ("olemme joutuneet irroittamaan kevytmetallivanteesi huollon/korjauksen takia, muista tarkastaa vanteiden kireys n. 100 km kuluttua)

                    Itellä jäänyt kyllä nuo jälkikiristykset monesti tekemättä, mutta ilmeisesti tuo pallosovitus ei edes sitä kaipaakaaan?

                    Comment


                    • #11
                      Näin uutena Audin omistajana olisi kysymys liittyen pyöränpulttien pituuteen. Kuinka pitkät voivat pyöränpultit maksimissaan olla, ts. kuinka paljon pultin kierre saa maksimissaan tulla esiin vanteen kiinnityspinnan tasolta?

                      Comment


                        #12
                        Tuo jälkikiristyshomma on sellainen mistä saa vähintään yhtä pitkät ja hyödylliset keskustelut aikaan kuin kitkat vs. nastat. Ei liity varsinaisesti pultin kantaan, joillakin pultit tarvii jälkikirstyksen kannasta riippumatta ja joillakin taas ei. Itse kuulun jälkimmäisiin, ilmeisesti kiristän vanteet liian tiukalle aluksi kun minun ei ole koskaan tarvinnut pultteja jälkikiristää. Toisaalta myös korjaamolle tuo muistutus on sellainen vastuuvapautushomma.

                        kuinka paljon pultin kierre saa maksimissaan tulla esiin vanteen kiinnityspinnan tasolta?
                        Tätä en oikein ymmärtänyt?

                        Comment


                          #13
                          Tässä varmaan tarkoitetaan kuinka paljon pulttia voi ruuvata napaan sisälle. 15 mm on jo siinä ja siinä ainakin C5 etunavan kanssa.

                          Ainakin 40 mm pultit oli liian pitkät 7mm spacerin kanssa.

                          Comment


                          • #14
                            mulla uppoo pultti c4:ssa reilu 20mm napaan.Eikä ota kiinni, tottakai autokohtaista

                            Comment


                              #15
                              C4 ja t89 saa laittaa huoletta hyvinkin pitkät pyöränpultit ennenkuin ottaa mihinkään kiinni. Alkuperäisen kysyjän kannattaisi vähän tarkentaa että minkä vuoden ja mistä mallista on kyse.

                              Comment


                              • #16
                                No tähän samaan syssyyn, kun kerran pulteista puhe on, niin kysyisin, että kai noilla typ 89:n normipulteilla uskaltais nuo 5mm spacerit laittaa, vai jääkö liian lyhyeksi?

                                Comment


                                  #17
                                  ("olemme joutuneet irroittamaan kevytmetallivanteesi huollon/korjauksen takia, muista tarkastaa vanteiden kireys n. 100 km kuluttua)
                                  Olen ollut siinä uskossa, että tuo pulttien jälkikiristys olisi tarpeellinen vain uusien aluvanteiden kohdalla. Tämä siksi, kun alumiini pultin alta saattaa painua hieman kasaan ja aiheuttaa pultin löystymistä lähiviikkojen aikana. Mutta eipä se tietysti haittaa vaikka jälkikiristyksen tekisi aina.

                                  Itse olen vetänyt aluvanteiden pultit (rasvatuilla kierteillä) momenttiavaimella 120Nm tiukkuuteen ja ei ole tarvinnut jälkikiristellä. Irtoavat myös kivuttomasti tarvittaessa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                    C4 ja t89 saa laittaa huoletta hyvinkin pitkät pyöränpultit ennenkuin ottaa mihinkään kiinni. Alkuperäisen kysyjän kannattaisi vähän tarkentaa että minkä vuoden ja mistä mallista on kyse.
                                    C5-mallin A6:sta kyse, -02 vuosimalli.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kyllä ns. tarvikevanteiden mukana voi tulla liian pitkät pultit, koska mallieroja voi olla.

                                      Itse ostin pari vuotta sitten uudet Enkein alumiinivanteet Audiin ja jouduin lyhentämään pultteja.

                                      Uusi vanne oli huomattavasti paksumpi kuin edellinen, joten edellisiin vanteisiin hyvin sopineet lukkopultit eivät enää ylttäneetkään kuin ehkä n.kolmen kierteen verran navassa olevalle kierteelle.

                                      Comment


                                        #20
                                        No tähän samaan syssyyn, kun kerran pulteista puhe on, niin kysyisin, että kai noilla typ 89:n normipulteilla uskaltais nuo 5mm spacerit laittaa, vai jääkö liian lyhyeksi?
                                        Semmonen homma mikä on parasta mitata ihan itse. Varsinkaan kun ei ole tiedossa mitkä vanteet on kyseessä ja millä et:llä. ET muutokset tehdään yksiosaisiin vanteisiin navan vastinpintaa koneistamalla, joka taas vaikuttaa tarvittavaan pulttien pituuteen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jebu, asia tuli selväks.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X