Pitäisi irroittaa takapuskin omasta autosta. Mitenkäs se irtoaa? ETKA-kuvien perusteella vaikuttaisi siltä, että pitää vain irroittaa puskurista auton runkopalkkeihin menevät puskurin kiinnitystankojen pultit (auton pohjasta) ja nykäistään puskin pois. Meneekö homma näin suoraviivaisesti, vai pitääkö esim. puskurin sivutuet tjms ensin irroittaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Takapuskurin irroitus?
Collapse
X
-
Sedanissa ainakin(varmaan avantissakin) irtosi näin-> Ensin pultit takakontin sisäpuolelta irti(4kpl?). Sitten en ole ihan varma että pitikö nostattaa vai painaa alas päin, no joka tapauksessa johonkin päin piti kammeta molemmilta laidoilta nii lähtee irti. Ei oo hankala. Vai lähtikö se ihan vetämällä niiden pulttien jälkeen? En oo varma. Kokeile.
-
Viikonloppuna tuli harjoiteltua vetokoukun asennusta ja siksipä piti takapuskin saada irti. Koukun asennus oli homma sinällään ja siitä en jaksa tarinoida sen enempää, mutta puskuri irtoaa autosta näin. Takakontin lattiasta 4 pulttia irti ja takalokasuojan sisältä 5 ruuvia irti, jotka pitävät puskurin etupäätä paikoillaan. Nuo kun irroittaa, niin taaksepäin vetämällä puskuri irtoaa paikoiltaan.
Mutta S2A:n kohdalla homma ei menekään näin suoraviivaisesti. Puskuri ei näet mahdu tulemaan pois paikoiltaan, koska mikälie team doorhandle on suunnitellut auton takaosaan yläviistoon sojottavat tuplasuuttimet:)
Puskurin saa irroitettua kätevästi näin. Kun nuo em. pultit ja ruuvit on avattu, niin vedetään puskuri niin ulos kuin se mahtuu tulemaan. Puskin tulee suunnilleen 5cm ulospäin, ennenkuin se törmää pakoputken päähän. Nyt puskurin ja auton korin välistä mahtuu irroittamaan 4 8mm lyhyttä pulttia, jotka pitävät puskurin kuoren kiinni auton runkopalkkeihin menevissä tukiraudoissa. Sitten vaan nostat puskurin kuoren pois paikoiltaan. Puskuria ei kannata yrittää vetää väkisin pakoputkenpään yli, se ei mahdu tulemaan siitä. Parempi irroittaa suosiolla nuo sisäpuolella olevat pultit, niihin pääsee alakautta yllättävän hyvin käsiksi.
Eräs kaveri tiesi kertoa, että joissakin 80 Avanteissa on puskurin sivuissa sellaiset tyypilliset puskurin kiinnityskiskot, jotka pitävät puskurin sivut auton sivuja vasten. Tässä autossa ei kuitenkaan ollut moisia.
Comment
-
Puskuri lähtee ainakin A4 ja A6 malleissa sivukiinikkeistä irti kun painaa puskurin päältä (puskurin päätä renkaan läheltä) alaspäin ja samalla vetää ulospäin. Sen jälkeen vain levittää puskurin päitä sen verran että päässä olevat muovilisukkeet mahtuvat tulemaan puskurin mukana taakse päin / etupuskurilla eteenpäin.
Comment
-
No niin, puskuri on korjattu ja varmaan kestää ainakin seuraavalle jääradalle.
Irroitusohjeet maallikolle:
1. Pyöränkoteloiden puolelta 2x torx, ja 1x ruuvi alareunasta irti
2. Jäähdyttimen edestä yksi ruuvi irti
3. Vilkut ja sumarit irti
4. Alta paljastunut "poikittainen" pultti ja metallipidike irti
5. Vedetään puskuri ulos
Eniten hommaa mulla tuotti lohkolämmittimen johdon irroitus, muutoinhan tuo on yksinkertaista. Takaisin asennettaessa katso että puskurin alalaidassa olevat kynnet tapaavat moottorin pohjamuoviin tarkoituksenmukaisella tavalla.
Comment
Comment