Tässä tuli tänään käytyä uudet renkaat laitatuttamassa uusille vanteille. Vasta kotosalla aloin katselemaan tasapainoitus painojen määrää ja jotenkin alkoi mietityttämään että onkohan noi nyt mennyt ihan putkeen. Yksi vanne oli tasapainoittunut 4 painolla mutta kolme muuta oli saaneet kohtuu paljon enemmän niitä. Enimmillään siis 24 kpl! Tuntuu aika hurjalta määrältä. Alle en ole vielä laittanut kun talvirengas keli vielä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Rengassarjan tasapainoitus
Collapse
X
-
Minkä merkkiset kumit? Joskus oli Nankangien kanssa tuollaista ongelmaa kun oli kait menny rätit päällekkäin tai jotain. Vanteet oli kyllä suorat mutta renkaan kun laittoi päälle niin suorastaan valahti tasapainokoneessa yksi kohta alapuolelle. Eli paljon painavampi kohta renkaassa.
-
Renkaat näyttää joltain hankookeilta, niissä voi hyvin olla vikaa kuten myös vanteissa.
Paljonkohan grammoissa oli per yksilö.
Melkein ottaisin irti ja tarkistaisin vanteet erikseen.
Kerran itsellä oli kanssa ongelma G1:sten kanssa, piti siirtää rengasta vanteella noin varttikierros, sitten tuli kuntoon ja vähemmillä tasapainoilla.
Comment
-
Sanoisin et alle vaan kunhan kelit suosii ja sen vertaa voi katsella et ne kaks missä eniten painoja pistää takapäähän ja kokeilemaan miltäs tuntuu.
Jos jotain tärinää tuntuu niin menee painottamaan uudestaan ja jos isot painot vieläkin haluaa niin sitten siirtää rengasta vanteella puoli kierrosta
Comment
-
Sama kai se on montako pulttia vanteessa on kun yleensähän vanne puristetaan keskireijästä kartiolla koneeseen kiinni. Joskus on tosin jonkun ranskalaisen keksinnön vanne tullut vastaan jossa keskellä ei ole reikää, ja ranskalaisethan noita kolmepulttisia tietysti lähinnä suosi. +Smart.
Useimmissa rengasliikkeissä olen kyllä nähnyt noita tasapainokoneen lätkiä joissa on erilaisia pulttijakoja joihin vanne vedetään pyöränpulteilla kiinni.
Comment
-
Kyllä se Pösön sokea vannekin silti keskeltä keskitetään napaan vaikka läpi asti ei reikää olekaan.
Aluvanteiden kanssa käytetään vaihdettavajakoisia sormilaippoja lähinnä sen takia että se peltivanteiden kanssa käytettävä "kuppi" jättää väistämättä jossain vaiheessa jonkun uusiin vanteisiin jostain hiekanmurusta jäljen. Keskittämisen kannalta ei ole mitään merkitystä.
Tuossa kuvan tilanteessa on kyse asentajan laiskuudesta tai tietämättömyydestä. Rengas ei ole noussut kunnolla vanteelle jolloin vaatii noin järjettömästi punttia. Pitäis asentajan tietää, että ei noin suurta heittoa enää voi korjata noilla lyijypaloilla. Tuossakin kun olis päästänyt ilmat pois, vähän painellut reunoja auki ja nostanut uudestaan neljällä kilolla vanteelle niin todennäköisesti olis mennyt ihan normaaleilla painoilla. Ite noita hommia vuosikaudet tehneenä voin kertoa että tähän sesonkiaikaan rengasliikkeissä on kaiken maailman tukityöllistetyt ja varamiespalvelun keikkakuskit ja työn jälki on liian usein tuon näköistä. Noi painotangotkin maksaa ~1€ pala että ei siitä tasapainotuksesta edes jää firmalle mitään jos niitä lätkii sinne vanteisiin kympillä.
Comment
-
-
Olisko käynyt niin että asentajalla on mennyt painotuskoneen asetukset väärin, jos kolmessa vanteessa on reilusti painoa, toinen vaihtoehto on että rengasta pyöräyttää vanteella puolikierrosta, niin yleensä painomäärä tippuu reilusti, ite pyrin että vannetta kohden ei tulisi kun max 60g painoa..
Comment
-
Kannattais koittaa tasapainottaa pelkkä vanne ensin ja senjälkeen laittaa rengas päälle ja mazzata/optimoida painot kohilleen. (vanteen paino ja renkaan paino vastakkain)
Se on joskus henkimaailman hommaa, mutta joskus auttaa.
Joissakin tasapainotuskoneissa on mazzaus/optimointi ohjelma valmiina, mutta se on aika monimutkanen operaatio.
Yleensä jos on valettu ja sorvattu vanne, niin ei niissä ole paljoa painoheittoja (vanhat JP:n vanteet ei kuulu tähän joukkoon :D ), renkaassa sitävastoin saattaa olla paljonkin.
http://www.vannetukku.fi/media/tasap...28_finnish.pdf
Tossa vähän osviittaa tasapainoituksesta.
Comment
-
Kiertää rengasta vanteella ainoa tapa saada puntit pienemmiksi uskoisin et asentaja ku asentaja huomaa jos ei ole noussut vanteelle.
Ostin n. vuosi sitten uudet renkaat edelliseen autoon ja ne siirtyi vanteineen tähän nykyiseen autoon.
Olen melkoisen varma, että tärinää ja pompotusta ei aluksi ollut mutta enpä mene varmaksi sanomaan.
Viimen kesän lopussa muistan kuitenkin kironneeni tuota ja ajattelin sen johtuvan jarruista tai alustasta.
Nyt kun heitin setin alle nykyiseen autoon, niin sama juttu.
Tänään kävin sitten rengasliikkeessä ja ainoastaan yksi rengas oli ok.
Yhdessä oli painotus päin honkia ja kahdessa pystyheittoa, asentaja meinasi ettei ole kunnolla noussut vanteelle.
Painoja noihin kahteen oli lätkitty melko tavalla.
Asiat korjattiin ja tärinät sekä vapinat on pois.
Varmaankin tulee vielä asioitua liikkeessä, jonka homman sössi, niin palautetta tulen antamaan.
Vanteelle laiton ajankohta oli kuitenkin silloin aikainen maaliskuu ja mistään ruuhkasta ei ollut tuolloin tietoakaan.
Comment
-
Tänään sitten kävin pyöräyttämässä kolmea rengasta vanteella ja saatiin jonkin verran painoja pudotettua muttei kovin dramaattisesti. Tällä kertaa painot pistettiin sitten suoraan puolien taakse, eikä ne nyt niin pahasti pistä silmään. Poissa silmistä, poissa mielestä! ;) Eli alle vaan ja kovaa ajoa, tai sitten satsi vaihtoon jos ilmenee tärinää. Tosin nyt alkoi sitten pyöränpulttien metsästys kun pultit jotka tulivat vanteiden mukana (M14x1.4x28mm) olivatkin liian pitkät (noin reilun puolsenttiä). Eli koko M14x1.5x21mm tms. hakusessa...
Comment
-
Kävin kanssa uudemman kerran ja pyöräytettiin myös.
Ihan selkeä tuomio kyllä tuli nyt, että yksi rengas on ok, kaksi hieman soikeita ja kolmas aika paha.
Pahin laitettiin taakse ja nyt en huomannut vielä mitään pompottelua.
Mukavaa kun ns. merkkirenkaissa on tällaisia vikoja (Good Year) ja miten sattuikin, että kaksi kertaa olen rengasonlinesta renkaita itselleni tilannut ja molemmilla kerroilla saanu paskaa.
Tuli oikeen säästöjen säästö. Nyt noihin 350€ maksaneisiin renkaisiin on menny lisäksi rahaa vanteelle laitto 40€, tasapainotus + renkaiden pyöräyttäminen 30€, tasapainotus + renkaiden pyöräyttäminen + uudet soviterenkaat 70€.
490€:lla varmaan saa suomestakin 205/55/16 merkkikumit.
Comment
-
Voihan se olla, että tää tuuri on ny sattunu vaan mun kohdalle.
Alkoi vaan jo melko lailla ketuttaa kun tota pillerin kokoista settiä piti hinkata ja hinkata, meinasin jo pyörtää päätökseni isompien vanteiden suhteen.
Tämänpäiväinen asentaja muuten sanoi, että jos haluaa mahdollisimman pyöreää rengasta, niin hän on 11 vuoden aikana huomannut Michelinin olevan merkkirenkaista se paras tuon suhteen.
Good Year ja Continental saattaa olla pahimmat.
Nokialaisista en huomannut kysyä.
Comment
-
Oma huomio tukee myös tuota edellämainittua, edelliset Continentalin SportContact 3 renkaat vaati jotain 40-50g painoja per vanne että sai tasapainoon, nyt laitettiin alle Michelinin Pilot Sport 3:t, niin meni vanteelle 5-20g painoja. Eipä tuota vielä voi yleistää mutta tyytyväisempi olen näihin ollut, huomattavasti hiljaisemmatkin kun nuo Continentalit.
Comment
-
Aika samantyyppistä murhetta täälläkin. Ostin viime syksynä käytetyt vanteet (Toora T670 8*18" ET35), joissa piti olla 235/40-kumit päällä jokaisessa.
Suuressa neroudessani en tarkistanut merkintöjä, vaan tyydyin katsomaan vain että pintaa oli luvatun verran, ja että jokainen ostamastani neljästä asiasta oli musta reunoilta, ja hopeinen keskeltä. 2kk kauppojen jälkeen huomasin sattumalta, että toinen rengaspari on sentin kapeammalla kumilla. Ei auttanut kuin niellä tappio, pistää kumit myyntiin, ja ostaa uudet, sillä ne olivat tulossa quattron alle.
Kevät tuli, ostin kierroksen Nankang NS-2 235/40r18 -renkaita, ja asennutin ne em. vanteille viime lauantaina. Ajelin rengaspajalta kotiin moottoritien kautta, jotta havaitsisin mahdolliset tasapaino-ongelmat. Takapää ravisti jonkun verran.
Maanantaina menin takaisin samaan rengasliikkeeseen, jossa asiaa ryhtyi korjaamaan itse omistaja (aiemmin työn teki alle 20v kloppi). Joka nurkasta painot pois ja uusiksi koneeseen. Tässä vaiheessa olin erittäin tyytyväinen saamaani palveluun, ja poistuin hymyssä suin. Nokka kohti moottoritietä, ja liittymässä urku auki. Takapää ravistaa niin että tekarit lyhenee sentin per ajettu 100km! Nyt vapinan huomaa jo 50km/h vauhdissa, kun aiemmin sen huomasi vain 100-120km/h-välissä.
Etupäässä painoja on 10-35g per nurkka, mutta molemmissa takanurkissa on 40-50g. Ostin vanteet suorina, mutta sehän ei toki tarkoita että ne todella olisivat suorat. Kumeja ei ole käytetty pois vanteilta. Olen menossa huomenna vielä kerran tarkastuttamaan tasapainotuksen.
Pitää varmaan kysyä, josko suostuisi ottamaan ainakin takakumit irti vanteilta, ja katsomaan pelkät vanteet tasapainotuskoneessa? Sen jälkeen vielä takaisin ja puoli kierrosta eri kohtaan kuin aiemmin? Renkaista kun voi vielä reklamoida, mutta käytetystä vanteesta ei.
Huomenna 10:00 aika pajalle, ja 14:00 pitäisi lähteä viikonloppureissulle, jossa kilsoja tulee vajaa tuhat...
Comment
-
Ei oikein mikään oo niin tympeää kuin täristävät renkaat. Joskus voi vaatia montakin tasapainotuskertaa ennen kuin renkaat saadaan punttiin.
Tuossa viime kesänä sattui itselleni melko sitkeä tärinätapaus kun hankin uudet eturenkaat silloiseen linttaani. Jouduin palaamaan kaksi kertaa liikkeeseen, josta renkaat ostin eivätkä renkaat olleet vieläkään täysin puntissa. Menin sitten toiseen rengasliikkeeseen jossa oli nykyaikaisemmat koneet kuin tuossa ensimmäisessä liikkeessä. Sielläkin jouduttiin painottamaan renkaat kahteen kertaan. Sitten viimein olivat renkaat tasapainossa. Tarvitsi siis yhteensä viisi tasapainotuskertaa. :D Onneksi ei kuitenkaan joutunut maksamaan ylimääräistä kuin parikymppiä. Renkaita ei missään vaiheessa käytetty pois vanteilta, vaan pelkästään pyöriteltiin tasapainotuskoneessa.
Comment
Comment