Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmajouset, pussit, kassit. ym aiheeseen liittyvä suhina.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • a8 2004 ilmajouset

    Missähän paikassa poxit sijaitsee? Tuli ongelma et auto ei nouse pitkän seisonnan jälkeen, oisko hapettumia liittimissä?

    Comment


      Näillä perusteilla pääsee jo pitkälle: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_292.pdf

      Comment


      • Q7 ilmajouset

        Omasta kaarasta sujautti auton sammuttaessa tontiin ja sen jälkeen ilmeisesti jotain vikaa ilmennyt. Normaalisti auto nostaa itseään kun sammuttaa ja laskee kun asetuksen on Dynamicilla. No nyt ei tunnu tekevän kumpaakaan. Minkälaista ongelmaa saattaa olla?

        Tuollainen varoitusvalo taulussa yhdessä jarruvalon kanssa.

        http://imgur.com/a/0u64Q

        Comment


        • Varoitusvalo näyttää polttimovalolta mun mielestä?

          Comment


            Omassa A8 D3 vikaantunut ilma-alusta sytyttää vikavalon etuvalojen tasosäädöstä (headlight range control muistaakseni). Voisko tuo liittyä vastaavaan?

            Comment


            • Mistä löytyy tuo alustan ohjainboksi A6 4F autosta? Normaali, ei allroad. Kyseessä siis boksi (J197) 4F0 910 553 B. Onko samassa boksissa konehuoneessa, missä alustan rele ja isot sulakkeet ovat vänkärin puolen kulmassa? Onko kellään todettu et ko. boksissa olisi ollut vika alustaongelmien yhteydessä?

              Oman alustan sekoilussa ei oikein ole mitään säännöllistä tolkkua ja tulee mieleen että ko. ohjainboksi sekoilee ja antaa tästä syystä aina saman vikakoodin epäuskottavasta signaalista. Koodi siis:
              02646 - Plausibility of level Control System 008 - Implausible Signal - MIL ON. Toinen vaihtoehto on, että raja-arvot ovat hukassa ja koodi johtuukin tästä. Uudelleen adaptointia en ole uskaltanut lähteä tekemään, koska käsittääkseni kaikki alustan komponentit tulisi olla varmasti kunnossa ettei mennä lukitustilaan.

              Nurkat laskee miten sattuu, välillä molemmat takakulmat, välillä oikea puoli molemmat nurkat, välillä keula. Ja toisinaan pysyy ylhäällä parhaimillaan parikin päivää. Nyt kovalla pakkasella tänään tultiin oikea kylki todella lintassa kotiin lämpimään talliin sulamaan yön yli. Ei lähtenyt korjaamaan oikeaa kylkeä ylös vaikka mitä koitti kikkailla. Ilmeisesti kosteus järjestelmässä veti jäähän.

              Se mikä tulee poikkeuksetta viimeistään 10min. ajon jälkeen on oranssi lamppu ja vikatila ja yllä mainittu vikakoodi. Sammuttamalla auto tai kuittaamalla vcds:n kautta taas mennään hetki eteenpäin. Kompuran laitoin uuden viime viikolla eikä se muuttanut tilannetta oikeastaan millään tavalla. VCDS testillä saavutetaan hieman korkeampi säiliöpaine 10 ---> 12 bar, ei oikeastaan muuta. Paine lienee edelleen liian alhainen? Pitäisi olla 15-16bar? Kompuran tuotto myös parempi eli nostaa hieman nopeammin alustaa ylös.

              Löytyykö täältä foorumilta henkilö, kenellä vähänkään enemmän kokemusta näistä ilma-alustojen ongelmista että ei suotta vaihtelis vääriä osia kokeilumielessä eikä tarvis marmorille viedä naapurikaupunkiin isolla rahalla ihmeteltäväksi kun ei Raumalta edes löydy audimarmoria.

              Comment


              • alhainen paine sulla ainaki on siellä järjestelmässä niinku ite totesit. mulla tekee uudella kompuralla sen 16.5 säiliöön painetta. Itse luin jostain netin syövereistä, että jakoblokki, mikä on kompuran vieressä voi myös jumittaa. Laitoin sinne tilkan aseöljyä josko se notkistuisi, ei siitä ainakaan haittaa ole ollut.

                Jätin autistin näillä kauhupakkasilla tahallaan ulos, ja niinhän tuo on niiannut kesäasentoon ilma-alustan kun seisoo 3pvä -30 asteen pakkasessa. Katsotaan illalla kun lauhtuu älyääkö nousta ylös. Viime talvena vanhalla kompuralla ei osannut, vaan sytytti vain vikavalon päälle.

                Comment


                • Pakkanenko näitä ilmaalustoja vaivaa?.Tonttiin meni a6 c7 eikä suostu nousemaan.Vika listaa katsottu ja ainakin 677384 ja 677385 näytti olevan.Kompuraan tarjoiltu virtaa ja pumppailee hyvin.Soleinnoidi keskuksen jännite vaihtelee n 3-12 voltin väliltä virrat päällä.Sulake tarkistettu ja relekin.Virratonkin auto on ollut mutta ei vaikutusta.Musta laatikko arveluttaa.Olisiko vinkkejä.

                  Comment


                  • Itseasiassa kyllä toi munkin tekee juurikin tuon 16.5bar säiliöpaineen kun ymmärtää tehdä testin moottori käynnissä =). Laitoin juuri eilen tilaukseen tuon jakoblokin/venttiililohkon. Katsotaan alkaako toimimaan ennen kuin kaikki komponentit on vaihdettu.

                    Pakkanen tosiaan vielä lisää tuskaa näissä vehkeissä. Järjestelmän sisällä oleva kosteus jäätyy ja tukkii ilmalinjat. Minullakin tuli tästä syystä venttiililohkoon viittaava vikakoodi, "mechanical failure" tjsp. Auto talliin sulamaan ja koodin kuittaus niin taas pelittää. Kosteus pitäisi saada hyvin pois linjoista. Edellyttää liitoksien avausta ja paineilmalla puhaltamista. Alkuperäinen kompura oli myös vesimärkä sisältä ja hapettumaa runsaasti.

                    Tuo minun edellisessä viestissä mainittu koodi epäuskottavasta signaalista on ja pysyy. Olisi kiva tietää minkä osan vaihdolla siitä pääsee eroon jos jollain kokemusta. Lisäksi se J197 ohjainboksin sijainti olisi mukava saada tietää.

                    Comment


                    • Mitenkä SSP kuvailee tuota järjestelmää, sen komponenttien sijainteja sekä erityisesti ilmankuivausjärjestelmää?

                      Comment


                      • Pitää tuota SSP:tä koittaa katella nyt kun tiedän mikä se on =). Ei oo autifoorumilla ehtinyt paljon pyöriä muutamaan vuoteen talohommien takia niin ei heti tiennyt mikä on SSP.

                        Comment


                        • Millä koodilla olette päässeet kaliproimaan ilmaalustan a6 c7 sta.Vcds käytössä mutta kaikkia mitä kokeiltu niin ei ole hyväksynyt.

                          Comment


                          • Eiköhän tuo ohjainboxi ole hanskalokeron takana, A6 C6.

                            Omassa oli noita häiriöitä ja toimintaongelmia, koko kesän ja pakkasten tultua ongelmat pahenivat.
                            Lopulta kompura leikkasi kiinni marraskuussa ja tilasin uuden Miessler Automotivelta, mukana tuli kompuran lisäksi venttiilipakka ja rele. Omassa ongelmista ilmeisesti pääsin eroon ja toimintakin näytti muuttuvan aivan erilaiseksi. Oven aukaisun ja parkkiin kun jättää, kuuluu pussaus kompuran suunnalta.
                            Repsikan takakulma jatkoi edelleen putoamista, muuten pysyi ylhäällä. Joten tilasin takapussit ja vaihdoin joulunpyhinä. Nyt pysynyt ylhäällä joka asennossa.

                            Comment


                              A6 ilmajousitusjärjestelmässä vettä joka jäätyy

                              Kesällä oikea takakulma alkoi vajota useamman päivän seisomisen jälkeen. Nyt vuoto on pikkuhiljaa pahentunut. Nousee kuitenkin siististi ylös kun oven avaa ja hälytyksiä ei tullut. Myöskään kompressorin en ole huomannut käyvän normaalia enempää. Nyt pakkasten tultua järjestelmässä oleva vesi jäätyy eikä järjestelmä pysty säätämään autoa oikeille korkeuksille. Tulee keltainen hälytys Air Suspension Failure. Joskus herjannut myös matalasta maavarasta ja kerran tullut punainen hälytys Air Suspension System Failure ja kehotus olla ajamatta yli 60 km/h. Lämpöisestä tallista lähtiessä hälytyksiä ei tule, mutta yli 3 tunnin seisominen pakkasessa johtaa säännönmukaisesti hälytykseen.

                              Kuvittelen vian johtuvan siitä, että ilmankuivain ennen kompressoria ei enää toimi. Tämä arvelujeni perusteella johtuu siitä, että ilmankuivain "palautuu" kun järjestelmästä ulospuhallettava kuivattu poistoilma virtaa sen kautta ulos. Nyt pussin vuotaessa kaikki poistoilma ei palaudukkaan ilmankuivaimen läpi ulos ja näin kuivaimen teho huononee ja viimein järjestelmään kertyy vettä.

                              Kysymyksiä:
                              1. Onko vikadiagnoosini oikea?
                              2. Voiko pelkät ilmankuivauspatruunat vaihtaa kompressoriyksikköön? Tai siis vaikka elvyttää uunissa kuivaamalla?
                              3. Kuinka veden saa pois järjestelmästä?

                              Comment


                              • 1. kyllä, vaihda se vuotava pussi muuten se veden kertyminen ei lopu. Voi olla myös merkki siitä että kompura on tiensä päässä.

                                2. Jotkut ovat uunissa kuivanneet näitä "ryynejä" itse olen hakenut uusia, raskaskone puolelta löytyy.

                                3. luultavasti vedet tulee pois kun vaihdat sen pussin, joudut avaamaan ilmalinjan ja vedet tulee ilman mukana ulos.

                                Comment


                                  Kiitos nopeista vastauksista, pari tarkennusta:
                                  1. Suositus on, että molemmat taka-akselilla olevat pussit pitäisi vaihtaa, mitä mieltä? Kompressori ei ole tiensä päässä
                                  2. Saako ryynipatruunan helposti kompressoripaketista irrotettua? Jopa niin että kompressori on autossa kiinni edelleen. Taitaa sijaita oikean eturenkaan etupuolella välijäähdyttimen alla?
                                  3. Tulee varmaan, jos linjoissa on kaatoa ja on se alin paikka. Mikä lie Audin virallinen ohje linjojen kuivaamiseksi....

                                  Comment


                                  • En ole kuullut moista suositusta, tietysti voi olla että toinen alkaa vuotaa pian sekin (sama kuin rautajousilla jos toinen on poikki).

                                    Saa sen kuivaimen sieltä pois väännettyä mutta takaisin laittaminen on huomattavasti helpompaa pöydällä, ainakin ensimmäisellä kerralla kun harjoittelee.

                                    Tehtaan ohjeen mukaan linjat pitäisi ensi täytttää ( en muista varmaksi oisko ollut typellä ) tai jollain pullo tavaralla kuitenkin.

                                    Comment


                                      Jos kompuran ottaa käteen niin arvattavasti linjat tyhjenee. Vaatiiko takaisinasennuksen jälkeen jotakin vag-comin kautta tehtäviä juttuja?

                                      Comment


                                        Linjat ja pussit ei tyhjene, siellä on takaisku. Vähän sieltä aina suhahtaa mutta tulee oletettavasti tuon venttiilin kompuran puolen paine.
                                        --
                                        The compressor takes in air through the air filter (8) and the additional silencer (7). The compressed air flows through the air drier (2), the non-return valve (3a) and the valves (9) to the pneumatic struts.
                                        --

                                        En oo nyt 100% varma, mutta muistelen että ei se sytytä vikakoodia vaan alkaa toimimaan suoraan normaalisti. Itse oon se kuitenkin aina tehnyt VCDS:llä kalibroinnin perään, siinä samalla näkee että kaikki nurkat varmasti nousee ja laskee kuten pitää.

                                        Comment


                                        • ainaki a6 4f alko toimimaan heti kun vaihto kompuran.

                                          Comment


                                          • Venttiilipöytä pitää ilmat pusseissa vaikko kompuran irroittaa, vaikka irroittaa vain kuivaimen on se kompuran painelinjassa myös.

                                            Comment


                                            • Kun vaihtaa paineventtiilin ilmajousen kylkeen, pitääkö linjan kiinnitusmutteri/helmi mikälie uusia myös? Vai onko hommana ihan vanha irti ja uusi kiinni mallia? Siinä on ilmeisesti joku tietty mitta minkä letkun on tultava läpi?

                                              Comment


                                              • Ei sitä letkussa kiinni olevaa mutteria ole yleensä tarpeen uusia, silikonia vain väliin niin mukavampi pyöritellä kiinni.

                                                Joku 4mm ehkä tuo yli tulevan osan mitta (liian pitkä ei haittaa jos mutteri yltää kierteelle, helmi yleensä siirtyy oikeaan kohtaan kiristäessä).

                                                Jos uuden mutterin vaihdat letkua on syytä lyhentää, kun vanha helmi on tehnyt letkuun urat jotka herkästi jäävät vuotamaan.

                                                Comment


                                                • Jep näin taidan tehdä sitten että vaihdan pelkän venttiilin. Internetti osaa kertoa että se todennäköisesti katkeaa irrottaessa, joten taidan vastakierretapit käydä hankkimassa valmiiksi. Näkyy melko niukka se letku olevan muutenkin että parempi vaan jos ei sitä lyhennä.

                                                  Comment


                                                  • Onkos ketään tilaillut maailmalta lähiaikoina A6 4F (ei allroad) ilmapusseja taakse tai koko iskari/pussisettiä eteen? Halvimmillaan olen löytänyt ebaysta takapussia 196 puntaa/pari. Uskaltaako tollasta laittaa kun kiinan kamasta kuitenkin on kyse, kokemuksia? Sitten etutolppaa pusseineen on saatavana halvimmillaan 964 puntaa/pari ja kiinaa sekin. Halvin tuskin tässäkään on paras.

                                                    Arnott ilmeisesti on laadukas tarvikeosa? Niitä halvimmillaan löytynyt saksasta eteen n. 630€/kpl ja taakse pussit on jenkkilässä 254 taalaa/kpl ja euroopan puolelta luokkaa 350€/kpl. Jenkkilästä tilatessa tulee sitten päälle tullimaksuja jne. Kokemuksia kaivataan mistä tilattu ja vinkkejä jos löytyy jostain halvemmalla tavaraa. Mukava olisi tilata kaikki samasta paikkaa mutta tarvittaessa ei pakollista. Arnott ilmeisesti hyvittää vanhasta etuiskarista jotain. Laitoin heille kyselyä aiheesta ja samalla tarjouspyynnön osista.

                                                    Jos on jollain jäänyt hyllyyn lojumaan ko. osia niin tarjoa ihmeessä YV:llä. Auto on pukilla jo että pian täytyy tehdä joku päätös että saa takas ajoon.

                                                    Comment


                                                      Arnotteja saa EU-alueeltakin. Lähin edullinen paikka on lienee amerikkalaisiin autoihin erikoitunut eestiläinen (jonka nimeä en nyt millään muista). Aika suosittu on Miessler Automotive Saksassa: http://www.air-suspension-shop.com/Federung_16
                                                      Viimeksi muokannut ttenhunen; 13.2.2017, 11:22. Perustelu: Linkki lisätty

                                                      Comment


                                                      • Miessleriltä itsekin vasta tilasin ilmajousen venttiilin. Todella toimiva pulju ja tavara oli postissa nopeasti. Meni suosikki nettikauppoihin. Löytyy iipeistäkin mutta taitaa hippusen halvempi olla suoraan omasta verkkokaupastaan.

                                                        Comment


                                                        • Jep, miessleriltä tilasin kompuran ja ventiililohkon aiemmin. Miesslerin sivuille suuntasin nytkin ensimmäisenä mutta kun nuo saatavuustiedot näyttää 31.3-1.4 niin etuiskareissa kun takapusseissakin. Tammikuussa kun katselin takapusseja niin saatavuus oli 17.2 ja nyt muuttunut vielä kauemmas.

                                                          Arnottilta tuli vastaus että heidän tavaroita vain jälleenmyyjän kautta ja ohessa suomen kartta missä kaikki jälleenmyyjät mainittu. Mm. kaikki motonetit oli mainittu ja jopa yksi paikallinen liike. Soitto paikalliseen liikkeeseen, ei tiedetty mitään mistään arnottista mutta lupasi selvittää. Tietäähän tuon selvittämättäkin että kallista on mutta mielenkiinnosta pitää kysyä hinnat.

                                                          Comment


                                                            Suomessahan näillä saattaa olla jotain varastossa: http://www.jmtech.fi/kauppa/index.ph...1761_1762_1776

                                                            Comment


                                                            • Jmtechiltä löytyy hyllystä arnottia ja englannissa tehdaskorjattua etuiskaria. Hintalappu vaan on kovin erilainen verrattuna muuhun maailmaan. Suomen sisällä saattaa olla edullisin. Takuuhommat toki helpompia mutta ei oikein riitä korreloimaan hintaeroa.
                                                              Viimeksi muokannut -Tontsa-; 13.2.2017, 12:45. Perustelu: lisäys

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X