Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alustasarjan asennus b6/b7

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alustasarjan asennus b6/b7

    Ensi vk loppuna olisi tarkoitus omaan b6 quattroon asentaa säädettävä alusta. Sarjaksi valkkasin kw variante 2 inox linen, säädettävyyden ja ruostumattomien tolppien takia. Teknisesti tuossa hommasahan ei mitään ihmempää ole, jos vaan pultit suostuu aukeamaan nätisti. Kuvallisia ohjeitakin löytyy netistä mukavasti.
    Muutamat kysymykset on kuitenkin herännyt ennen kuin rupean autoa purkamaan:

    Autossa on vakiona tehtaan sporttialusta joka vikisee töyssyissä iloisesti. Edessä iskarin yläpäässähän ei ole kuin se kumi, ei laakeria. Pääseekö tuosta vikinästä eroon kun laittaa tuonne kumin ympärille hyvät vaseliinit, vai onko siellä jokin muu mikä vikisee?

    Monissa ohjeissa kehotetaan irrottamaan taka-apurunko. Vähintäänkin löysäämään, että mahtuu jouset ottamaan irti. Mitenkäs tuo apurungon kohdistus? Pystyykö sinne laittamaan ennen irroitusta jotkin kohdistus merkit, jotta saa samalle paikalle sen takaisin?

    Kyseisessä alustasarjassahan on jäykkyyden säätö jota ei pääse käyttämään mutoin kun irrottamalla tolpat autosta. Muistelin joskus lukeneeni, että joku olis porannut konehuoneeseen reiät joista sitä tolpan päässä olevaa säätöä pääsee pyörittelemään. Olishan se mukavaa talven tullen säädella autoa vähän pehmeämmäksi, mutta tolppajumppaa ei kiinnostaisi tehdä. Sama ongelma tietty myös takana:)


    Tuossa vielä parit alustan vaihtoon liittyvät ohjeet:

    http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2637475

    http://www.a4mods.com/index.php?page...coilovers.html

  • #2
    Luultavasti joku muu vikisee. Ei tarvi apurunkoon kyllä koskea. Vakaajat vaikka yhestä päästä irti niin kyllä ne kampeamalla tulee pois. Ainakin jo valmiiksi madalletuisa autoissa. Orkkis jousen kans en ihan 100% muista, jos tarvii puristinta koska en ekalla kerralla itse vaihtanut.
    Mitä eteen tulee, niin vakaaja irti päästä, kolme pulttia konehuoneesta irti ja iskarin alapultti sekä ylävarsien yhdyspultti(hae varuuksi uusi pultti & mutteri). Näin saat paketin ulos ja lattialle. B5:ssa porasin etupäässä pienen reijän josta pääsee paluujoustoa säätämään. b6:ssa takana joutuu kyllä ottaan iskarin irti, mutta ei sekään ole kuin 5min homma.

    Comment


    • #3
      Juu ei tartte apurunkoon koskee.. Itellä kammettiin parin metrin kakkosnelosella apurunkoo sen verran alaspäin et sai jousen vedettyä välistä pois..

      Comment


        #4
        Hommahan kuulostaa aina vaan helpommalta. Täytyy tuota reiän poraamista etupäähän vielä suunnitella. Reikähän ei tarvi olla kuin 5mm mutta milläs nuo reiän reunat parhaiten sitten käsittelis ettei lähde ruostumaan?

        Entä tuo kitinä edessä onko hyviä veikkauksia, kun tuntuu olevan ominaisuus noissa tehtaan sporteissa. ?

        Comment


        • #5
          Kun auton keulan nostaa kummaltakin puolelta ylös silloin iskaripaketti mahtuu lähtemään irti ilman vääntelyjä ja yms.. Kallistuksen vakaajassa ei ole silloin jännitystä..

          Itse porasin bg passattiin rejät tolpansäätöä varten 9mm terällä ja töppäsin hiukan maalia reikään..

          Comment


          • #6
            Entisessä b6 avantissa oli samanmoista kitinää/nitkuntaa, joka kuului esim hidastetöyssystä ajamalla. Loppui kitinä kun vaihtoi eteen kallistuksenvakaajan runkopuslan. Ei muistaakseni ollut edes kovin kallis!

            Comment


            • #7
              Janne tarkoittikin nyt taka-akselin jousien irroitusta, eikä siinäkään tarvitse apurunkoa irroittaa. Alaspäin vain joutuu sopivasta kohdasta vain hieman vääntämään kakkosnelosella kaverin auttamana, jotta oem jousi tulee pois.. Sitten uusi jousi meneekin jo helpommin paikoilleen.

              Etupäässä ei tarvi mitään sen kummallisempaa, kuin pultit ja mutterit auki.

              Comment


                #8
                Hyvä tietää ettei tarvii välttämättä tuota apurunkoa irrottaa. Täytyy samalla tutkia tuo vakaajan kumi/kumit missä kunnossa ovat. Juurikin hidasteissa kuuluu, kun molemmat renkaat tekevät saman liikkeen.

                Comment


                • #9
                  Itse sain vaihdettua jouset taakse yksin, mutta meinas kyllä hieman vaikeaa olla joten kaveria suosittelen hommaan mukaan, mutta onnistuu siis yksinkin.

                  Comment


                    #10
                    Nyt on alusta autoon vaihdettu. Nosturi käytössä ja otti aikaa sen 6h taukoineen.
                    Etupäässä ei se yhdyspultti suostunut aukeamaan joten jouduin tiputtamaan iskarin yläpään irti korista. Sinne väliin tulee sen verran tilaa, että saa ylätukivarret sisäpäästään irti. Tolppa käteen ja iskarin pultti irti, romut kw:n iskariin kiinni ja autoon takaisin.
                    Takapäässä oli apuna rautakanki ja kaveri niin sai jouset puristamatta pois paikoiltaan. Uudet sitten menikin lähes itsestään paikalleen. Jonkin verran joutuu tukivartta kampeamaan kun laittaa tukivarren pulttia paikalleen, mutta siinä auttaa laudan pätkä ja kaveri.

                    Täytyy tänään vielä käydä autoa säätämässä kun ei edestä tippunut tarpeeksi:) Edessä säätöjä riittää, mutta takapää meni suoraan niin alas kuin sai.

                    Comment


                    • #11
                      Irtoaiskos täältä pikaista apua? Vanhasta madallussatsista on takakulmasta purettu tolppa ja jousi säätölautasineen pois ja uusi iskari asennettu. Vanha jousi tuli pois puristamalla sitä pari senttiä kasaan ja kampeamalla pois paikaltaan. Ongelma onkin nyt uuden jousen kanssa, kun tuo puristin ei siihen sovellu ja toisenlaista ei ole. Millä saataisiin min. 3cm tilaa tuonne apurungon ja jousen pään väliin? Hommat seisoo, joten kiire olisi. Jos apurungon pultit löysää vain toiselta puolelta lisätilan saamiseksi niin meneekö jokin suuntaus pieleen? Toistaiseksi sähellän täällä yksin, mutta apuvoimaa voi varmaan naapurista yrittää jos esim. tukivartta tarvitsee vääntää. En oikein keksinyt sopivaa vääntöpistettäkään sieltä =/ Vinkkejä? =)

                      EDIT: Pitääkö iskari irrottaa jommasta kummasta päästä jos alkaa apurunkoa löysäämään tai vastaavaa, riittääkö ulosjoustovara? Niin, ja auto on nosturilla, kaikki renkaat ilmassa, eli ei pitäis vakaajatkaan vääntää vastaan?
                      Viimeksi muokannut Jeppaa; 23.7.2012, 16:13. Perustelu: lisätietoja

                      Comment


                      • #12
                        Katoppas ylempää kohdat 3 ja 7 niin löytyy apu..

                        Comment


                        • #13
                          Jep, ketjun lukaisin läpi kyllä pariinkin kertaan =) Ilmeisesti sisälukutaidossa vikaa :D Ei tarvinnut tosiaan löysätä apurungon pultteja. Löysin aikani asiaa pähkittyä sopivan kiintopisteen ja löysäsin hieman takavakaajan puslia rungosta sekä irrotin iskarien alapäät. Sitten hain naapurin ukon avuksi parin metrin kangen kanssa niin tuli toiseltakin puolelta jousi pois pelkän rengasraudan avulla ja uusi meni alimpaan asentoon säädettynä käsineen paikalleen kun hieman tönäisi =) 5min homma... Nyt sitten etupään kimppuun.

                          EDIT: takapäähän meni 3h, etupäähän 6h, kun oli toisen olkavarren pultit hapettunut kiinni. Onneksi oli lämmitysvehkeet tallilla, meni siltikin 2h yhteen pahuksen pulttiin :)
                          Viimeksi muokannut Jeppaa; 24.7.2012, 17:27.

                          Comment


                          • #14
                            Mites kun kaikissa ohjeissa sanotaan että varsinkin etupäässä pultit saa kiristää vasta kun auto on "pyörien varassa" eli jousitus käytännössä lepää oikealla korkeudellaan.

                            Kun en omista rasvamonttua, onko hyviä vinkkejä miten ko komponentteihin pääsee käsiksi kun auto on maassa? Autonosturilla rassaan komponentit kiinni, mutta Velipojan nosturissa tallat tulee rungon alle. Eli ei ole ns "ajosiltaa" eikä oikein uskalla minkään pönkän varaankaan laskea keulaa.

                            Hyviä vinkkejä siis kaivataan! Viikonloppuna ois tarkoitus rassata H&R -30mm jouset ja sachsin sporttishokit alle.

                            Comment


                              #15
                              Itse lasken auton etupään alustapukkien varaan (tukivarren/pallonivelen alla) niin että nosturin tallat vapautuu, sitten vasta puslien pultit kireälle.

                              Comment


                              • #16
                                Mä oon ottanut mitan kaaresta napaan ennen remontin aloittamista, sitten homman valmistuttua tunkannut navasta ylöspäin oikeaan mittaan ja kiristänyt paikat.

                                Comment


                                  #17
                                  Jos tolppia irroittelee ja vaihtelee, niin eihän siinä tarvitse koskea tukivarsien sisäpäihin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Omalla kahden A4 kokemuksella irrottelen huomattavasti mieluummin tukivarsien sisä kuin ulkopäitä. Meinaa se yhdyspultti ja pallonivelten "kartiot" olla melkosen tiukassa, varsinkin jos ei ole oikeita työkaluja :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mahtaako sisäpäät lähteä irti ilman tolpan pois ottamista? Muistelisin, että ainakin toinen pulteista olisi semmoisessa asennossa, että irroitus ei onnistu?

                                      edit:
                                      Näkyy se onnistuvan kun ottaa alapään ja yläpään iskarista irti ja vääntää paketin eri asentoon.. http://www.audizine.com/forum/showth...al-and-Install
                                      Viimeksi muokannut j_pt; 17.1.2013, 22:06.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kahdella tunkilla tein minäkin. Toinen nostaa auton ja toisella navasta paketti oikeaan korkeuteen ja narsk.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos tolppia irroittelee ja vaihtelee, niin eihän siinä tarvitse koskea tukivarsien sisäpäihin.
                                          Syytä ne olisi varmaan löystää ja kiristää uuteen asentoon mikäli ajokorkeutta ollaan muuttamassa.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X