Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Paikkamaalausta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Paikkamaalausta?

    Joo elikkä mulla ois tommonen b6 korinen a4 ja huomasin tänään sitten etää vissiinki joku muu tai sitten minä itse olen vetänyt johonkin että vas. takakaaren kohdalla oli aika hyvät naarmut ja maali lohjennut pois noin pikkurillin kynnen kokoiselta alueelta, niin kertokaapas te että miten sais piiloon (ei innostais maalaamoon viedä). lueskelin vähä googlesta kaiken näköistä juttua niin silmiin painui se kun aika monetkin jutteli että merkkiliikkeestä saisi jotain paikkamaalaus "kyniä tai simmosia pikkupurkkeja toiselta nimeltä niitä myös mainittiin kynsilakkapurkeiksi". Niin että kertokaapas että saako simmosia ja miten hyvin ne peittää?

    Meikäläinen kiittää ja kuittaa jo etukäteen!

    #2
    Paikkamaalia saa ns. kynsilakkapulloissa ja spraypulloista ihan merkkiliikkeestä, mahdollisesti löytyy jopa hyllystä. Kuten voi arvata, lopputulos riippuu vauriosta, maalista ja maalaajasta. Riippuu paljon myös auton väristä miten pahasti korjaukset näkyvät - hopeanvärisen konepellin kohdalla esim. voi suoraan heittää pyyhkeen kehään (btdt). Varsinkaan tuollaisella kynsilakkatyyppisellä ei kovin hyvää saa millään, mutta jos vaurio on pieni eikä kovin keskeisellä paikalla, niin varmasti ihan siedettävän kunhan tekee kunnolla.

    Vauriokuvaus ei nyt ole ihan selkein - siinä tosiaan ihan naarmut on ja maalia poistunut, niin ei taida kotikonstein enää kovin siistiä saada.

    Jos vaurio ylipäätään on korjattavissa muuten kuin ylimaalaamalla, mutta ei kuitenkaan saa tyydyttävää lopputulosta itse, kannattaa harkita esim. Autodentin tyyppistä ratkaisua jossa aukko täytetään massalla ja maalilla, ammattilaisen toimesta kynäruiskulla.

    Comment


    • #3
      Lähinnähän nuo paikka pullot on vain suojausta varten ettei leviä ja samalla saa vähän samaa väriä. Spraymaalilla saa pikkuosia suht samaan väriin (esim. uuden saranan maalasin) ja kunnolla jos haluaa niin ruiskumaalaukseksi menee.

      Jos naarmu näyttää lakkakerroksen vauriolta, eli on valkoinen sävyltään niin sitä voi yrittää hiomatahnalla korjata vähän piiloon.

      Comment


      • #4
        Noista kynsilakkapulloista vain huonoja kokemuksia, irtoavat ekassa kunnon pesussa jne. mutta laadukkaat sprayt sen sijaan toimivat ihan jees.

        Esim. Automaalit.netin setti on ihan hyvä:
        http://www.automaalit.net/epages/Gag.../spraypaketti2

        Comment


        • #5
          Seuraavalla kuviolla mie oon saanu hyvin ruosteet pois ja KESTÄVÄSTI paikkamaalattua:

          1. Hio pikkurälläkän hiomalaikalla ruoste pois vaurioituneelta alueelta.
          2. Noverox-nimistä ainetta hiottuun kohtaan pakkauksen ohjeiden mukaisesti (!).
          3. Maalaa (sinkkisellä) spraypohjamaalilla usia ohut kerros
          4. Maalaa alue auton omaa väriä sisältävällä kynsilakka- tai spaypullolla. Jälkimmäistä käytettäessä muista maalata häivyttävästi.
          5. Muutama ohut spraylakkakerros pintaan niin oho... paikkamaalaus onkin suoritettu!

          Muista antaa aineiden kuivua eri työvaiheiden välillä riittävästi. Noilla "lääkkeillä" ja perusteellisesti tehtynä uskallan antaa työlle jopa 3-5 vuoden takuun, mulla ainakin kestäny noin tehtynä hyvin vuosikausia.

          Noista kynsilakkapulloista vain huonoja kokemuksia, irtoavat ekassa kunnon pesussa jne. mutta laadukkaat sprayt sen sijaan toimivat ihan jees.
          Mulla sen sijaan toisenlaisia kokemuksia, saanu tuolla ylläolevalla sapluunalla ihan vuosikausia kestävää jälkeä, jopa kynsilakkapullolla :)

          Comment


          • #6
            Jatketaas tähän topiciin, kun on samasta hommasta kyse. Eli mikä mättää? Profiilin kulkineessa lohjennut maali takalokarin ja puskurin saumasta pikkurillin kynnen kokoiselta alueelta. Tehnyt nyt 2 kertaa paikkamaalauksen näillä "kynsilakkamaaleilla" Lopputulos on meikäläisen tarpeisiin tarpeeksi huomaamaton ja sävy yms. kohillaan, mutta ei vaan maali pysy. Viikon on hyvä sit muuttuu yks kaks paikkamaalaus mustaks ja varisee kynnellä raaputtamalla pois. Mitä mä teen väärin? Johtuuko se pohjamaalin puutteesta? Kuivua on saanut riittävästi ja lämpötila ollut riittävä. Yks kaveri epäili, että jos lakka ei ole kauttaaltaan massan päällä, niin pääsee imaseen kosteuden väliin? Kyllä nämä paikkailut edellisiin autoihin on onnistunut ihan hyvin, mut nyt ei sitten millään. Tarvii varmaan vaan viedä maalarille...

            Comment


            • #7
              Sinnkimaali (tuonne menee vaikka topz puikolla noinpienelle alueelle) sinne pohjille puhtaaseen pintaan, kuivatus jne.

              Comment


              • #8
                Näin me tehdään. Tän päivän kans kyselly kaikilta tutuilta ja tuntemattomilta maalareilta mitä tehdään. Vielä kerran koitan tota ite ton sinkkipohjamaalin kans. Jos ei luonaa, niin vien maalarille ja saa maalata vaikka koko kyljen kunhan tulee kuntoon.

                Comment


                  #9
                  Tein tänään havaintoja, että alkavaa ruostetta etukaarien pokkauksissa. Ei siis vielä mitään hätää, kun ei ole näkyvällä paikalla mutta korjatahan nuo pitäisi. Tuo Nolimizi:n ohje toimii varmasti tässäkin. Ottaa vaan ensin neekerintukkalaikalla varovasti ruosteet veks.
                  Paikka on siitä haasteellinen, että madalletulla autolla tuppaa rengas aina välillä tapaamaan juurikin tuonne pokkaukseen, eli onko mitään spraymaalia kovempaa pinnoitetta tuonne laittaa?
                  Kaaria en tähän hätään aatellut ruveta rullailemaan enkä autoa korottamaan.... :D

                  Comment


                  • #10
                    No eipä taida aineet auttaa. Nosto, pienempi et. Siinä ratkaisut. Tuo paikkamaalaus on lähes turhaa, koska ensimmäinen sopiva monttu, pinta rikki ja ekan sateen jälkeen ruoste on palannut.

                    Comment


                    • #11
                      Pakko myöntää, että noilla munkin ohjeilla pyöräkoteloihin ulottuvien peltien maalaus on haasteellista. Ei pysy maali montaa vuotta. Onko jollain automaalaamiseen perehtyneellä tai asiaa enemmän harrastaneella jotain keinoa, jolla tuolla haasteellisessa paikassa saisi maalin pysymään paremmin?

                      Comment


                      • #12
                        Maalin päälle ML tartunnaksi ja alustamassaa päälle. Kiveä lentää ja hiekkapuhallus käy, niin ei sellaisessa paikassa maali oikein kestä ilman suojausta. Parin vuoden välein tarvitsee uusia massat, kun kuluuhan nekin, mutta maalikerros on pysynyt ehjänä. Pohjalla happo ja pintamaali oikeaa automaalia, niin toki se on muutenkin kovempi kuin joku kynsilakkamaali.

                        Comment


                        • #13
                          Kaikki ruoste pitää saada pois, sitten sen jälkeen pohjamaaliksi happomaali eikä mikään sinkkimaali. Sinne kuitenkin jää aina ruostetta jonka happomaali yrittää tappaa. Valitettavasti vain täydellisesti tehtynäkin kesto on 2-4vuotta, parempaan pystyy vain vaihtamalla ruosteettoman pellin ruostuneen tilalle.

                          Ongelma on siinä, että enemmän ruostunutta peltiä ei hiekkapuhaltamalakaan saa puhtaaksi, koska lokarin kanteissa yms paikoissa se ruoste on jo läpi asti vaikkei siltä vaikuta. Nätin hiekkapuhalletun pinnan alla kytee mikroskooppista ruostetta ja reikää mistä se puskee väkisin esiin.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Ugemi Näytä viesti
                            No eipä taida aineet auttaa. Nosto, pienempi et.
                            Siis isompi. Jos kaareen hankaa.

                            Comment


                            • #15
                              Kiitos vinkeistä! Tuota happomaalia pitää kokeilla, kunhan seuraavan kerran on maalihommia tiedossa. On kyllä parin viime vuoden aikana hinkattu enimmät ruosteet pois tuon auton maalipinnasta, joten ihan heti ei niitä ole tiedossa. Ennen viime viikon eturoiskeläppien asennusta mentiin vielä vanhalla sapluunalla, mutta tuo happomaali on varmasti kokeilemisen arvoista.

                              Comment

                              Working...
                              X