Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jäykkä ohjaus ohjausvaihteen vaihdon jälkeen, ideoita kaivataan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jäykkä ohjaus ohjausvaihteen vaihdon jälkeen, ideoita kaivataan

    Eräänä kauniina pakkasaamuna päätti A6 C5 pukata startin yhteydessä ohjaustehostimen öljyt hammastangon suojakumien sisään. Kovilla pakkasilla puski öljyä läpi melko vauhdilla, joten auto seisoi ja aloin metsästämään uutta ohjausvaihdetta. Loppupeleissä käännyin paikallisen marmorin puoleen, koska toimitusnopeus oli suuri kriteeri ja ajattelin ettei köyhällä ole varaa laittaa halpaa. :)

    Ohjausvaihteen asennutin pienemmällä pajalla "hoviasentajallani". Kelit olivat lauhtuneet, öljyt pysyivät sisällä ja ajaessa pajalle ohjaus ja tehostus toimivat normaalisti. Jälleen se kuuluisa minun tuurini astui kehiin ja nyt uudella ohjausvaihteella on ohjaus jostain syystä pirun jäykkä vasemmalle käännettäessä. Tehostusta kyllä on eikä ongelmaa juuri paikallaan käännellessä huomaa. Ajon aikana kuitenkin huomaa selvästi vasemmalle kääntymisen olevan raskasta. Varsinkin pienet korjausliikkeet ja kaistanvaihdot vasemmalle vaativat huomattavan paljon voimaa.

    Ohjausvaihteen vaihdon yhteydessä vaihdettiin uudet rt:n päät ja öljyputkien tiivisteet. Vuotoja ei näy ja vihreää kultaa on säiliössä tarpeeksi. Kilometrejä on tullut jo sen verran paljon, että ilman olisi pitänyt jo poistua. Keula ilmassa renkaat kääntyvät normaalisti, eli sen tapaista mekaanista jumitusta ei ole. Kulmat on myös säädetty kohilleen. Oikealle kääntäminen tuntuu normaalilta.

    Onko tässä nyt vielä jotain, mitä pitäisi tutkia ennen kuin alkaa ohjausvaihdetta haukkumaan vialliseksi? Vaihdon tehnyt asentaja on kokenut VAGien rassaaja, joten en usko, että asennuksessakaan kummemmin on voitu sössiä.

    Osallahan on kahden vuoden takuu, joten mikäli se todetaan vialliseksi, saanen uuden tilalle mukisematta. Mutta onko minulla minkäänlaisia oikeuksia saada marmoria tulemaan vastaan vaihtokuluissa tai ovatko he millään tavalla velvollisia osaa vaihtamaan? Itseltäni ei vaihto onnistu, joten suosiolla jätin asian ammattilaiselle. Ajattelin samalla laittaa kerralla hyvän, ettei tarvitse heti olla vaihtamassa, prrkl. Luulisi tuohon hintaan osan olevan toimiva. Aikoinaan yhdestä autostani katkesi KW:n jousi takuuaikana. Sain uudet jouset takuuseen ja lasku vaihdosta lähti maahantuojan maksettavaksi. Jotenkin nyt vain tuntuu, että asiat eivät suju yhtä kivuttomasti. Huomenissa olisi tarkoitus lähteä marmorille keskustelemaan samalla kun vien vanhan vaihteen vaihdossa. Kaikki vinkit tuohon vikaan ja takuuasioihin liittyen otetaan ilolla vastaan.
    Viimeksi muokannut Sound; 16.2.2012, 14:48.

    #2
    Osan lupasivat vaihtaa, jos vian todetaan siinä olevan. Työssä eivät tule yhtään vastaan, mikä ei kyllä yllättänyt. Erittäin epätodennäköisenä pitävät vaihteen olevan viallinen ja sainkin ihan hyviä ehdotuksia muiksi syiksi. Mitäs mieltä arvon raati on seuraavista veikkauksista?

    1. Pumpun ylipaineventtiili jumittuu. Eikö tuo olisi oireillut vanhallakin vaihteella?
    2. Pumppu heikossa kunnossa, eikä jaksa nyt uusilla öljyillä tehostaa. Männässä vissiin kaksi eri kokoista päätä, joten sen takia voi tehostus olla heikompi toiselle puolelle.
    3. Kääntölaakeri jumittaa ja oli kuulemma samalla tavalla oireillut takuuhenkilön Ventossakin. Epäilen suuresti, että tällaista vikaa olisi ilmaantunut tismalleen samaan aikaan ohjausvaihteen vaihdon yhteydessä, kun tolppiin ei ole kajottu. Kun totesin, ettei A6:ssa ole varsinaista laakeria, sain räkäiset naurut päin naamaa, että "Kaikissa autoissa siellä on laakeri." Tämä kyllä kyseisessä lafkassa henkilökohtaisesti ärsyttää, kun tuntuu ettei voi käydä järjellistä keskustelua ilman, että asiakasta pidetään täysin idioottina. Samaa tavannut sekä myynnissä, että huollossa. Lisäksi sain oppitunnin, miten kannattaisi osat vaihtaa heillä, eikä muualla, koska halvalla ei saa hyvää. Jep, edelleenkin olen vahvasti sitä mieltä, ettei työssä kyllä ole mitään vikaa ja kyseisellä pajalla vaihdan vaihteen varmasti kahteen kertaan samaan hintaan kuin merkkiliikkeessä kerran.

    Tällä hetkellä tuo 2.-vaihtoehto tuntuisi ehkä todennäköisimmältä, jos oletetaan, että itse ohjausvaihde on kunnossa. Pystyykö tuota mitenkään toteamaan, muuten kuin uudella pumpulla? Miten näissä tuo tehostus käytännössä toimii? Kun ratti on valmiiksi käännetty oikealle, toimii tehostus selvästi paremmin kun kääntää vasemmalle aina keskikohtaan asti, jonka jälkeen kääntäminen taas muuttuu raskaammaksi.

    Comment


      #3
      Onhan se ihan mahdollisesta, että hammastanko on keskitetty päin v*ttua. Ja keskitys tapahtuu hammastangon kasaus vaiheessa, eikä silloin kuin korjaamo vaihtaa osaa.

      Ei olisi eka tanko jossa on tuota vikaa uutena.

      Comment


        #4
        "Kaikissa autoissa siellä on laakeri."
        Pyydä niitä tuomaan C5:n laakeri tiskille ja kerro meillekin millainen se on.

        Comment


          #5
          Ei olisi eka tanko jossa on tuota vikaa uutena.
          Kerro toki lisää, kuulostaako nuo oireet juurikin samanlaisilta, kuin mihin olet itse törmännyt? Merkkiliikkeen huollossahan he haluaisivat tuota tutkia ja hutkia, mutta en haluaisi periaatteestakaan siellä asioida. :D Veloittivat saman auton takavalon vaihdosta 70e, eli rahastaa kyllä osaavat. No, maksaja oli onneksi toisen osapuolen vakuutusyhtiö.

          Onko tässä nyt juuri muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa pumppu tai vaihde ja katsoa miten käy? Vai voiko esimerkiksi tuota keskitystä jotenkin tarkastaa? Vika nyt ei ole mitenkään akuutti, mutta voiko tuosta olla jotakin haittaa jos jatkaa ajamista? Joutuuko pumppu koville, jos vika vaihteessa tms.? Pelinappulat on tällä kertaa kaikki käytetty, joten kumpaisenkaan vaihto ei heti lähitulevaisuudessa tule onnistumaan.

          Comment


            #6
            Siis hommahan käytännössä sama kuin FAQ löytyvä ura herkkyys, siinä vain oli hammastanko ajan kanssa kulunut joten kiristys auttoi. Sulla on tilanne se, että ovat tehtalla kiristäneet liikaa kyseistä säätöä.

            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=44265

            Comment


              #7
              Mietinkin, että voisiko olla kyse tuollaisesta kiristyksestä. Ajattelin kuitenkin, että tuo vaikuttaisi molempiin suuntiin, eikä vain vasemmalle käännettäessä. No, voihan tuota kokeilla. Mistäs kohdasta tuo säätöruuvi C5:n vaihteessa tarkemmin löytyy? Onko se tässä kuvassa punaisella merkitty?
              Viimeksi muokannut Sound; 17.2.2012, 11:27. Perustelu: kuva lisätty

              Comment


                #8
                Jos ois kiinni tuosta säädöstä, niin kahnais kyllä renkaat ilmassakin ja molempiin suuntiin. Kannattaa miettiä takuuasiaa ennenkuin ite säätelee.

                Comment


                • #9
                  yritettiin mun allrodista kiristellä tuota... mitälie ainetta koko mutteri, kun lähti palasina kulmat siitä irti, eli ei saatu säädettyä...

                  Comment


                    #10
                    Ajattelin kuitenkin, että tuo vaikuttaisi molempiin suuntiin, eikä vain vasemmalle käännettäessä
                    Tuota vasemmalla käännettäessä ainoastaan osuutta en huomannutkaan.. Kuulostaa astetta mielenkiintoisemmalta, mutta siitäkin huolimatta itse lähden randomilla syyttämään kyllä tuota uutta hammastankoa.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Sound Näytä viesti
                      2. Pumppu heikossa kunnossa, eikä jaksa nyt uusilla öljyillä tehostaa. Männässä vissiin kaksi eri kokoista päätä, joten sen takia voi tehostus olla heikompi toiselle puolelle.
                      Tuotakin minulle annettua veikkausta aloin pohtimaan hieman järjen kanssa. Vaihteellehan tulee vain yksi öljyletku ja toinen on paluu. Ei kai tuo pumppu tiedä tuon taivaallista kumpaan suuntaan rattia kääntää, vaan eikös se anna paineen vakiona. Vasta itse vaihteessahan tuo haarautuu kahteen öljyputkeen.

                      Täytynee viedä merkkarille tutkittavaksi kunhan kerkeää. Voi vain olla hankala paikantaa tuollaista vikaa, mutta katsellaan. Täytyy päivitellä tännekin kunhan tietää syypään. :)

                      Comment


                        #12
                        Noniin, vihdoin tähänkin asiaan saatiin selvyys. Kun sain omat aikataulut soviteltua niin, että olisi aikaa viedä autoa huoltoon, niin jouduin kolme viikkoa odottamaan huoltoaikaa. Autolle varattiin 1,5 tunnin vianselvitysaika, jossa pitäisi saada selvyys, onko vika vaihteessa vai pumpussa. Vierestä seuratessa oli autoni työn alla 45min ja loppuraportti kertoi tiivistettynä ohjausvaihteen olevan paikoillaan ja pulttien sopivalla kireydellä.

                        Aloimme varaamaan toista huoltoaikaa pumpun paineiden mittaukselle. Seuraava vapaa aika oli 4,5 viikon päässä. Huhhuijaa, muutto Oulusta Helsinkiin painoi päälle, joten sain ajan kuitenkin tingittyä parin viikon päähän. Huollossa ei kuitenkaan syystä X oltu taaskaan mitattu paineita, mutta öljysäiliön sihti oli puhdistettu -> ei vaikutusta. No shit? Huoltoneuvojan mukaan ohjaus on hieman nahkea, mutta ei ole järkevää alkaa osia vaihtamaan. Nyt ei enää tiennyt, itkeäkkö vai nauraa. Ei ole mikään miellyttävä matkakumppani tuollainen auto, jossa puutuu kädet jo muutaman kymmenen kilometrin ajossa. Tuntui oikeastaan, että ohjaus yritti koko ajan kääntää itsestään oikealle, eikä nyt puhuta mistään pienestä puoltamisesta. Onkohan tuollainen auto edes katsastuskelpoinen, jossa ohjaus toiseen suuntaan on huomattavasti jäykempi.

                        Kun ilmaisin tyytymättömyyteni tähän ratkaisuun, alkoi tapahtumaan. Sain ajan ohjausvaihteen vaihtoon paria päivää ennen muuttoa. Ohjausvaihteen vaihdon jälkeen starttasin auton ja siitä kuului voimakas ääni, jota ei ennen ollut kuulunut. Auto jäi sinne ja seuraavana päivänä ohjausakselin kumipalje oli vielä laitettu kunnolla paikoilleen, joka hiljensi äänen normaalille tasolle.

                        Sitten se tärkein, ohjaus on nyt normaali eli ohjausvaihde oli jollain tapaa viallinen. Kelpasi ajella Helsinkiä kohti mukavalla matkakumppanilla. Sytytti vain öljyvalon 140 kilometrin ajon jälkeen ja paikallistin suht reippaan vuodon yhden suutinputken ympäriltä. Max-merkkiin täytön jälkeen ei näyttänyt enää tikun mukaan vajoavan loppumatkalla. Tuli vain melko yllätyksenä, kun ei tuo aiemmin ole öljyä vienyt ollenkaan. Uutta kopan kantta tai sikamassaa laittamaan, mutta se onkin jo sitten toinen tarina. :)

                        Kysäisin prosessin alkuvaiheessa mielipidettä myös kuluttajaneuvojalta, jonka mukaan turhat asennuskustannukset voidaan laskea viallisesta tuotteesta välittömästi aiheutuviin kustannuksiin, joista osan myyjä on korvausvelvollinen. Toisin kuin takuuvastaava, huollon puolella taisivat tämän tietää, koska vaihto ei maksanut minulle mitään. Kaksi kertaa olen Oulun Pörhöllä joutunut takuuasioissa asioimaan ja kaksi kertaa olen elämäni aikana ottanut yhteyttä kuluttajaneuvojaan, etten tulisi täysin huijatuksi. Tällä kertaa kuitenkin loppujen lopuksi suhteellisen positiivinen kokemus. No, uudet kujeet eri marmorin kanssa täällä Etelässä. :)

                        Comment

                        Working...
                        X