Eräänä kauniina pakkasaamuna päätti A6 C5 pukata startin yhteydessä ohjaustehostimen öljyt hammastangon suojakumien sisään. Kovilla pakkasilla puski öljyä läpi melko vauhdilla, joten auto seisoi ja aloin metsästämään uutta ohjausvaihdetta. Loppupeleissä käännyin paikallisen marmorin puoleen, koska toimitusnopeus oli suuri kriteeri ja ajattelin ettei köyhällä ole varaa laittaa halpaa. :)
Ohjausvaihteen asennutin pienemmällä pajalla "hoviasentajallani". Kelit olivat lauhtuneet, öljyt pysyivät sisällä ja ajaessa pajalle ohjaus ja tehostus toimivat normaalisti. Jälleen se kuuluisa minun tuurini astui kehiin ja nyt uudella ohjausvaihteella on ohjaus jostain syystä pirun jäykkä vasemmalle käännettäessä. Tehostusta kyllä on eikä ongelmaa juuri paikallaan käännellessä huomaa. Ajon aikana kuitenkin huomaa selvästi vasemmalle kääntymisen olevan raskasta. Varsinkin pienet korjausliikkeet ja kaistanvaihdot vasemmalle vaativat huomattavan paljon voimaa.
Ohjausvaihteen vaihdon yhteydessä vaihdettiin uudet rt:n päät ja öljyputkien tiivisteet. Vuotoja ei näy ja vihreää kultaa on säiliössä tarpeeksi. Kilometrejä on tullut jo sen verran paljon, että ilman olisi pitänyt jo poistua. Keula ilmassa renkaat kääntyvät normaalisti, eli sen tapaista mekaanista jumitusta ei ole. Kulmat on myös säädetty kohilleen. Oikealle kääntäminen tuntuu normaalilta.
Onko tässä nyt vielä jotain, mitä pitäisi tutkia ennen kuin alkaa ohjausvaihdetta haukkumaan vialliseksi? Vaihdon tehnyt asentaja on kokenut VAGien rassaaja, joten en usko, että asennuksessakaan kummemmin on voitu sössiä.
Osallahan on kahden vuoden takuu, joten mikäli se todetaan vialliseksi, saanen uuden tilalle mukisematta. Mutta onko minulla minkäänlaisia oikeuksia saada marmoria tulemaan vastaan vaihtokuluissa tai ovatko he millään tavalla velvollisia osaa vaihtamaan? Itseltäni ei vaihto onnistu, joten suosiolla jätin asian ammattilaiselle. Ajattelin samalla laittaa kerralla hyvän, ettei tarvitse heti olla vaihtamassa, prrkl. Luulisi tuohon hintaan osan olevan toimiva. Aikoinaan yhdestä autostani katkesi KW:n jousi takuuaikana. Sain uudet jouset takuuseen ja lasku vaihdosta lähti maahantuojan maksettavaksi. Jotenkin nyt vain tuntuu, että asiat eivät suju yhtä kivuttomasti. Huomenissa olisi tarkoitus lähteä marmorille keskustelemaan samalla kun vien vanhan vaihteen vaihdossa. Kaikki vinkit tuohon vikaan ja takuuasioihin liittyen otetaan ilolla vastaan.
Ohjausvaihteen asennutin pienemmällä pajalla "hoviasentajallani". Kelit olivat lauhtuneet, öljyt pysyivät sisällä ja ajaessa pajalle ohjaus ja tehostus toimivat normaalisti. Jälleen se kuuluisa minun tuurini astui kehiin ja nyt uudella ohjausvaihteella on ohjaus jostain syystä pirun jäykkä vasemmalle käännettäessä. Tehostusta kyllä on eikä ongelmaa juuri paikallaan käännellessä huomaa. Ajon aikana kuitenkin huomaa selvästi vasemmalle kääntymisen olevan raskasta. Varsinkin pienet korjausliikkeet ja kaistanvaihdot vasemmalle vaativat huomattavan paljon voimaa.
Ohjausvaihteen vaihdon yhteydessä vaihdettiin uudet rt:n päät ja öljyputkien tiivisteet. Vuotoja ei näy ja vihreää kultaa on säiliössä tarpeeksi. Kilometrejä on tullut jo sen verran paljon, että ilman olisi pitänyt jo poistua. Keula ilmassa renkaat kääntyvät normaalisti, eli sen tapaista mekaanista jumitusta ei ole. Kulmat on myös säädetty kohilleen. Oikealle kääntäminen tuntuu normaalilta.
Onko tässä nyt vielä jotain, mitä pitäisi tutkia ennen kuin alkaa ohjausvaihdetta haukkumaan vialliseksi? Vaihdon tehnyt asentaja on kokenut VAGien rassaaja, joten en usko, että asennuksessakaan kummemmin on voitu sössiä.
Osallahan on kahden vuoden takuu, joten mikäli se todetaan vialliseksi, saanen uuden tilalle mukisematta. Mutta onko minulla minkäänlaisia oikeuksia saada marmoria tulemaan vastaan vaihtokuluissa tai ovatko he millään tavalla velvollisia osaa vaihtamaan? Itseltäni ei vaihto onnistu, joten suosiolla jätin asian ammattilaiselle. Ajattelin samalla laittaa kerralla hyvän, ettei tarvitse heti olla vaihtamassa, prrkl. Luulisi tuohon hintaan osan olevan toimiva. Aikoinaan yhdestä autostani katkesi KW:n jousi takuuaikana. Sain uudet jouset takuuseen ja lasku vaihdosta lähti maahantuojan maksettavaksi. Jotenkin nyt vain tuntuu, että asiat eivät suju yhtä kivuttomasti. Huomenissa olisi tarkoitus lähteä marmorille keskustelemaan samalla kun vien vanhan vaihteen vaihdossa. Kaikki vinkit tuohon vikaan ja takuuasioihin liittyen otetaan ilolla vastaan.
Comment