Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 takalaakeri ja -kallistuksenvakaaja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 takalaakeri ja -kallistuksenvakaaja

    Olen koko talven hieman ihmetellyt, kun auto on tuntunut melko löysältä ajaa. Olen sen pistänyt talvirenkaiden pehmeämmän seoksen piikkiin. Nyt kuitenkin auto on muuttunut selvästi löysemmäksi ajaa ja tuntuu, että perä menee suoraankin ajettaessa hieman omia reittejään.

    Eilen noin 80 vauhdissa tuntui, että perä yritti tosissaan sivulle ja piti todella ohjata, että sain auton menemään suorassa seuraavalle bussipysäkille asti. Potkin siinä renkaita ja rengaspaineet tuntuivat olevan kohdallaan. Otin käsijarrun pois ja rupesin repimään renkaita. Vasemmassa takarenkaassa tuntui selvää välystä, kolina kuului kun rengas liikkui edestakaisin. Ajoin hitaasti kotiin ja nyt irrotin takarenkaan ja ihmettelin asiaa. Jarrulevystä kun ottaa kiinni ja heiluttaa, niin koko takanapa on löysällä. Auttaako tuossa siis takalaakerin kiristäminen, vai pitääkö vaihtaa kokonaan uusi? Miten kiristäminen tehdään?

    Toinen kysymys koskee takavakaajaa. Kuuluuko takavakaajan olla hieman vinossa, niinkuin kuvassa näkyy?

    Autona siis profiilin A6 C4 -96.
    Attached Files

  • #2
    Laakeri voi olla vaihtokunnossa kun on ajettu muutama kuukausi reilulla välyksellä tai sitten ei. Huono arpoa, mutta ensiapuna voit kokeilla kiristää ja kuunnella sitten pitääkö mitään jurinoita.

    Mutterin ja sokan löydät napakupin alta. Pieni välys pitää jättää laakeriin(kartiolaakeri) eli kulma ilmassa ja rengas kiinni, niin saat vähän momenttia. Välys saa tuntua, ei kuitenkaan klonksua/kolista.

    Tanko ei ole kallistuksen vakaaja vaan panhard-tanko ja asento on ok. Ollut noin arviolta -96 vuodesta.

    Comment


    • #3
      Laakeri on irrotettu. Kiitokset neuvosta!

      Laakerissa tuntui selvää välystä, joten vaihtoon se menee. Maanantaina täytyy hakea uusi laakeri motonetistä. Siellä näyttäisi olevan kahta eri laakerisarjaa myytävänä. Toinen on joku tarvikelaakeri ja toinen on SKF/FAG laakerisarja. Hintaeroa on melkein 20e. Onko noissa laadussa oikeasti noin suuri ero? Kannattaako tuon kalliimman sarjan ostaminen?

      Comment


        #4
        SKF/FAG ihan hyvä merkki, eikä 20 euroa ole iso raha työmäärän nähden.IMHO.

        Comment


          #5
          SKF/FAG on hyvä ostos, vastaa laadultaa alkuperäis laakereita. Nuo no name tarvike laakerit ovat monesti ei niin pitkäikäisiä.

          Comment


          • #6
            Reilu parikymmentätuhatta kesti tarvikelaakeri. Nyt samoilla taidoilla vaihdettu skf kestänyt himpun verran enemmän, eikä merkkiäkään porsimisesta. Ilman muuta kannattaa tuo muutaman kympin sijoitus.

            Comment


            • #7
              Uudet laakerit tuli hommattua. Mutta nyt on ongelmaa sisemmän laakerin kanssa. Jarrulevy on liikaa tiellä ja jarrusatulan pultit ovat ruostuneet kiinni. Saako tuota sisempää laakeria vaihdettua irrottamatta jarrulevyä?

              Comment


              • #8
                Ei taida muuten onnistua. Et saa muuten sitä jarrulevyn takana olevaa "laakeripesää" (mikä lie oikea nimi?) navan ympäriltä pois.

                Comment


                • #9
                  Onko tuo "laakeripesä" siis se osa johon renkaan pultit tulevat kiinni?. Alkaa hieman toivottomalta tuntua jo tuo homma. Täytyypä tänään vielä kokeilla, jospa tuon jotenkin saisi tuolta irroitettua. Kauaa ei kuitenkaan enään jaksa tuolla ulkona kylmässä. Täytyypä varmaan korjaamolle roudata jos ei tänään lähde.

                  Comment


                  • #10
                    Jarrusatulan kiinnike pitää saada irti, muuten ei lähde pyörännapa paikaltaan. Satulan kiinnikkeen pultit on yleensä hyvin kiinni.

                    Voi kuullostaa jankuttamiselta mutta pieni välys PITÄÄ jättää, muuten kestää sen 10-20tkm.

                    Comment

                    Working...
                    X