Nyt kun hallayöt ovat tulleet ja tammi/helmikuun vaihde lähestyy niin ajattelin että onko kokemuksia quatrolla "piikkirenkailla" ajamisesta jäällä? Mitähän tällaiset tavallista paremmat nastarenkaat maksais. Rallirenkaat ilmeisesti maksaa hirvittäviä summia mutta onko rallirenkaan ja tavallisen nokialaisen välissä mitään malleja jotka voisivat olla sopivampia kukkarolle? Tehoa tosin tämänlaisilla renkailla sitten saisi olla muutama sata lisää...:)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Piikkirenkaat
Collapse
X
-
Yksi jippo on nastoittaa tavallinen Nokialainen pakettiauton nastoilla, on kuulemma muutaman millin pidempi.
-
Löytyykö tällä hetkellä quattro-kuskeilta piikkirenkaita autonsa alta jäärataolosuhteissa?
Mielenkiintoista olisi kokeilla kuinka ajon luonne muuttuis jäällä, sileällä pinnalla norminastat ei hirveitä pidä ja liukkaat mutkat haastavia jos vauhtia yrittää pitää.
Toisaalta mahtava pito ja toivoton kuski on vaarallinen yhdistelmä:)
Piikkirenkaat näyttäis löytyvän 200-250e sijoituksella mutta milleköhän vanteille tuollaiset pyöräyttää, tarvisi varmaan olla suht kapeat vanteetkin, mahtaisiko onnistua esim. audin omille peltivanteille?
Kokemuksia?
Comment
-
Meillä on yhessä audissa michelinin jääpiikit. Ja pitää kyllä ihan tautisesti. Ei meinaa saada edes puskemaan tahallaankaan:) Ja lukko päällä perä luistaa just sopivasti. Mutta A4:ssa tuota lukitusmahdollisuutta ei olekaan.
Kokoa oli 16" ja leveyttä muistaakseni 175. Ja ihan perus mustilla peltivanteillaViimeksi muokannut Quattro_4; 7.2.2009, 19:10.
Comment
-
Mahdollisimman kapeat vanteet tarvitset ja piikkirenkaat eivät ole mitään 'matalaprofiilirenkaita' joten 15" (tai 16") mahtunee varmasti pyörimään vakioalustaisen A4:sen alla. Kokeilen jossain vaiheessa talvea 80 B4:een 15" piikkipyöriä, mutta voi käydä niin ikävästi että on pitoa aivan liikaa tehoihin nähden :-) Samat renkaat otti aikoinaan 80 Typ 81:ssä vakioalustalla kaariin kiinni, joten tilaa pyöränkoteloissa tarvitaan.
Muutama kuva Pertunmaalta -06, tuolla rengastuksella ei etuveto-80:lla tarvinnut olla tien tukkona tuolla kerhon tilaisuudessa.
http://www.audiclub.fi/index.php?mid...ieminen061.JPG
http://www.audiclub.fi/index.php?mid...ieminen087.JPG
BTW: onko tietoa jääradoista Heinola-Sysmä-Mäntyharju kolmion alueella?
Comment
-
Näyttäis siltä että "sopivat" vanteet ja renkaat (15") löytyypi jossain vaiheessa auton alta. Saa nähdä miten mahtuu pyörimään, säädettävä alusta niin ylös kun saa tai vaihdettava vakio-alusta tai jotain muuta...
Eipä ole tietoa tästä lähistöltä sellaisesta yleisemmässä käytössä olevasta jääradasta. Itse olen lähijärvelle auraillut jonkinlaista rataa omaksi iloksi:)
Comment
-
Porukoilta lainasin sellast nelikko John Deereä:) jonka perässä linko. Vähän kyllä arvelutti mennä jäälle noin viiden tonnin painoisella traktorilla. Jäätä tällä hetkellä noin 30-35cm, sinällään riittävästi mutta halkeamat jäässä ei ainakaan lisää kestävyyttä.
Rata ei nyt kovin pitkä ole mutta laajenee ehkä tässä kun jäitä tulee vielä lisää, tai rohkeutta ajaa pitemmälle:)
Comment
-
Parit kisat nyt coupeQ:lla takana niin senverran voin kertoa että jos on ajanut piikkirenkailla takavedolla jäällä-> unohda kaikki mitä olet oppinut;) Sama koskee etuvedolla ajoa. Tuo neliveto piikeillä on aika metka laite mutta vaatii erilaista lähestymistapaa esim. mutkiin tullessa-> siinä missä etuveto puskee niin quattro vaatii vaan kaasua lisää ja varovaista ohjailua oikeaan suuntaan. Takavedolla jos on oppinut ajamaan reilusti kahva edellä kurviin niin quattro tykkää mennä enemmän eteenpäin kun sivuttain. Tällähetkellä alla trelleborg/taki90 kumit ja takapään lukko jatkuvana käytössä. Audin omille 15" peltivanteille on nuo väännetty, olisko 6,5" vanneViimeksi muokannut sakarivo; 3.2.2009, 20:25.
Comment
-
Se pitää sitten muistaa että joissain Audeissa on sen verran isot jarrut ettei sinne voi 15" tai 16" vannetta laittaa.
Vahvassa harkinnassa josko ensi talvena olisi ässän alla g60 jumalajarrut ja 15" peltivanteille etsisi sopivat renkaat hullutteluun.
Comment
-
Muistettakoon myös että peltivanne mahtunee suhteessa isompien jarrujen ympärille, koska materiaalivahvuus on aika vähäinen. Liekö 16" pelti menis 323mm levy ja pikkubrembo-yhdistelmän kanssa?
Comment
-
Ei kai se ole ongelma, samaan malliin ku ilma-vw-miehet mutta käänteinen operaatio. :) Nojoo, taitaa aikalailla 6" olla minimi noissa 16" mitä kattelin.
Comment
-
jos epäilyttää tuo piikkipyörän vanteelle saaminen niin toinen vaihtoehto on että teet vanhoista kesärenkaista wronic renkaat. Haet rautakaupasta 1600kpl n.32-38mm wronic-ruuveja (400kpl/rengas), otat hyvän asennon, akkukoneen, olutta, ja rupeat tuikkimaan ruuveja kumiin. Tuloksena saat kaks kertaa paremmin pitävät renkaat jäälle, mutta lumella ei pitoa luonnollisesti ole kun se renkaan selkä on niin paljon leveämpi tuossa kesäsässä. Ai että p***a puhetta.. Meidän kisaporukasta puolet tekee noita ja myöskin ajaa niillä;)
Comment
-
<blatant push>
Minulla on kellarissa satsi Nokian NRW 205/55R16 saksankitkarenkaita, joissa n 5mm pintaa. Halvalla lähtisivät.
</blatant push>
Comment
-
joo kumi kainaloon ja sisäpuolelta ruuvaamaan. Vaatii sisuskumen ja ruuvinkantojen väliin jotain suoja kerrosta esim. sisäkumen soiro tai kuorma-auton vanne nauhaa. Yhellä kaverilla on solukumi kaista siellä kehällä ja kestää ihan hyvin, löytyy rautakaupasta nimellä sokkelikaista tjsp. Vaatii siis hieman näpertelyä mutta tulee halvemmaksi kuin piikkirenkaat, eikä tarvi miettiä että mahtuuko pyörimään. Voisin täsä illemmalla näpsästä kuvan tuosta patentista niin on hieman helpommin ymmärrettävissä tuo minun selostus;)
Comment
-
Kaveri tyhjensi vanhaa navettaa remontin yhteydessä ja lattian alta löyty jääratarengas vuodelta 60 tjsp.. Oli oikeasti rankan näköinen, nastat oli tehty n. 20mmx20mm umpikangesta josta oli leikattu n. sentin pätkiä ja porattu isolla poranterällä pitkittäin jolloin tangon neljä kulmaa muodosti karut piikit. Näitä "kruunuja" oli sitten niitattu täysin sliksi kumi melkein kylkiämyöten täyteen :)
Comment
-
-
Kaveri teki pulttirenkaat jäälle ja ihan hyvin ne toimi! Eli porakoneella reikä renkaaseen, sitten pultti läpi sittä ja leveät prikat väliin, jotka sitten tasottaa painetta, jotta rengas ei repeäisi niin helposti. sitten mutterilla kiristää kireäksi. En sitten tiiä jos pistää kunnon sikaflexit väliin ja sikaflexillä joku kumimatto vielä siihen suojaksi että kestäisikö ilmat sisällä ihan siltään! En muista miten kaveri ne oli tiivistäny...
Hieman asiaa sivuten, tiedättekö mistä saisi lumiketjut autoon? Tuossa työautona on semmonen Nissan Pickup, joka on valitettavasti takavetoinen, niin pitäisi saada vähän lisäpitoa tuonne metsikköihin!
Comment
-
-
Juuri olin vanhalla 316-penarilla ja suht kuluneilla piikeillä jääradalla, tuossa 100m päässä talosta. :D n. 1,2km taitaa olla lenkin pituus, ja ihan siististi tollanen 90hp romu siellä noilla menee, saa jo vähän vauhtiakin. Audilla en o vielä sinne uskaltautunut, ja onneks ei ole siihen edes mitään 17'' pienempiä vanteita niin ei tule houkutuksia ostella piikkikumeja... :p
Comment
Comment