Toisin sanoen, mittanauhalla ja vaalla ei tuota voi mitata
Kyllä tuon periaatteessa voisi mitata mittanauhalla mittaa kehän etäisyyden keskipisteestä, pilkkoo vanteen palasiksi ja punnitsee :) ja sitten ottaa fysiikan oppikirjan käteen ja etsii kaavan hitausmomentille..
http://www.oz-alloys.co.uk/ Tuolta on kysely päällä postikuluista. Hintaa jää "hävyttömät" 1100-1260? renkaineen + lisäpostikulut x? finlandiin..
Eipä kuulunut vastauksia ja nostivat hinnatkin seuraavana päivänä 825->904£. larkspeediltä sentäs vastasivat mutta postikuluja rengasvannesetille 180£, pelkille vanteille 90£
Kyllä tuon periaatteessa voisi mitata mittanauhalla mittaa kehän etäisyyden keskipisteestä, pilkkoo vanteen palasiksi ja punnitsee :) ja sitten ottaa fysiikan oppikirjan käteen ja etsii kaavan hitausmomentille..
Seuraavaksi pitäis vielä tietää sen paketin painojakauma. Kuten yllä mainittu, paino kehällä on pahempi kuorma, kuin paino keskiöllä.
ööö, ja oletit että se 30kg paketti tulee ilmaseks saarelta tänne?
No ei nyt ihan ilmaiseksi mutta vaikkei ole saksaa paljoa kauempana niin 65% kalliimpi kuitenkin (pelkät vanteet, saksasta vanteet renkaineen ilman postikuluja) laivalla tulevat joka tapauksesa... No hommasin sitten ~edullisesti~ ilman mitään postikuluja...
Seuraavaksi pitäis vielä tietää sen paketin painojakauma. Kuten yllä mainittu, paino kehällä on pahempi kuorma, kuin paino keskiöllä.
Siis lähinnä tarkoitin (huumorin kera tietenkin) että Kaikki on mahdollista laskea "käsin" kun on ne koneetkin ihmisen tekemiä..
Oli kyllä melkoinen yllätys kuinka paljon enemmän uudet
EtaBetan kesävanteet (18") painoivat verrattaessa
alkuperäisiin 16" vanteisiin. Ero oli järkyttävä.
Ja ero kiihtyvyydessä/herkkyydessä oli myöskin melkoinen.
Seuraavia vanteita ostaessa mietin kyllä tarkkaan tämän
paino/painonjakautumis-asian.
(tällä kertaa mietin lähinnä hintaa...)
Ja kun samalla vaihdetaan varmaan kaikki neljä rengasta, niin kesällä on kuin olis yks parisataakiloinen kaiffa kyydissä? Tosin tuo 8 kg/kpl kuulostaa jo vähän liiankin isolta painoerolta ...
Kun alkuperäinen 195/65/15 rengas ja peltivanne yhdistelmä painaa luokkaa 15kg ja 18" pallot helposti 22...23kg, ei tuo +8kg ole oikeestaan edes hirveästi liioiteltua. Saattaa olla samat lukemat jo 17" rengastuksellakin.
Emännän polo variantissa on tyyppihyväksytyt rengaskoot r14 ja r15. Mutta saako rengaskokoa pienentää? Olisi tiedossa uudet 13" talvirenkaat halvalla, olleet golfissa alle 200km, mutta saako autoon laittaa pienempiä kuin r14? Tämmöisiä tyhmyyksiä tällä kertaa :D
Tuuman muutos vanteen koossa sallitaan ilman muutoskatsastusta. Oli suunta sitten suurempaan tai pienempään.
Kannattaa kuitenkin varmistaa myös renkaiden kantavuus vaikkei tuo polonen paljon taida painaakkaan.
Tälläisen tekstin löysin osoitteesta http://www.automerkit.fi/index.php?page_id=29&id=188 Suomen Laki
779/1998 LiikMp auton rakenteen muuttamisesta
10 § Vanteiden ja renkaiden muutokset
1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.
2. Auto on muutoskatsastettava, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.
3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.
Kantavuusindeksi kannattaa myös tarkistaa. Renkaiden kyljessä se lukee ihan kilogrammoina, sitä sitten vertaa rekisteriotteesta löytyviin akselimassoihin.
Jarruthan siellä todennäköisemmin on tulppana. Kokeilemalla selviää.
Saattaa myös riippua vanteesta. Esim -96 Passattiin meni 13-tuumaiset alumiinivanteella, muttei Jettan orkkis peltivanteella. Peltivanteen sisällä on siis ainakin tässä tapauksessa ratkaisevasti vähemmän tilaa, niille jarruille.
Kiitosta vastauksista.. Se voi olla että jääp jarruista kiinni, enkä rupee edes testaamaan. Huomenna rengasliikkeen kautta hakemaan kumit noille 14:lle vanteille, nii saa renkaat alle ennen lumentuloa.. :)
Viimeksi muokannut Sleepy2; 17.10.2013, 04:17.
Perustelu: Kuvalliset hymiöt kiellettyjä.
mittarivirhe pännii. kesäkumit on 225/50r17 ja nyt alla on talvikummit kokoa 215/65r17 eli isommat. mittarivirhe on yli 5km/h kun kuljetaan nopeudella 80. tiedän kyllä että ero on pieni muttä meikäläistä sekin ketuttaa. vannekokoa en halua vaihtaa mut minkä kokoisia gummeja teitillä on alla?
Alla kesärenkaat 225x55x16, niin nopeus- ja matkamittarit näyttivät oikein. Kun vaihdoin syksyllä uudet kitkat 205x60x16, niin mittarit näyttävät liikaa n. 10 %. Gps:llä mitattu
Käytin autokorjaamolla piuhan päässä, mutta eipä löytynyt, millä voi muuttaa rengaskokoa.
Kun tuo profiili muuttuu, niin tottakai se pyörii eri tahtiin.
Mistä se muuten otta tuon mittauksen?
Laskennallinen vierintäkehä sama, mutta eri valmistajilla eri toleranssit. Eli mitat ei välttämättä pidä ihan paikkansa. Huomasin saman omassani Toyo vs. Hankook.
Tässä tapauksessa kitkat on pienemmät mitä mitat antaa olettaa. VCDS tai marmori ainoat vaihtoehdot säätää kalibraatiota, mutta pitäisi sitten tehdä kaksi kertaa vuoteen, eli viisaami vaan itse adaptoitua tilanteeseen.
RENGASKOON VAIHTAMINEN
Auton rekisteriotteeseen on yleensä merkitty useita rengaskokoja. Näistä leveimpään vaihtoehtoon verrattuna rengasta voidaan leventää ilman muutoskatsastusta 30 mm. Vanteen halkaisijaa voi muuttaa yhden tuuman (2,54 cm) verran. Renkaan vierintäkehän tulisi olla +/- 2 prosentin sisällä alkuperäiskoosta.
Renkaan ulkohalkaisijaa voi suurentaa enintään 51 mm ja leveyttä 102 mm alkuperäiseen verrattuna, mutta tällöin auto on muutoskatsastettava. Nopeusmittarin näyttämäkin on tarvittaessa korjattava.
Comment