Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44 etuiskarien vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ 44 etuiskarien vaihto?

    Eli tuollaiseen -84 sataseen pitäis etuiskarit vaihtaa mutta mites se tapahtuu? tai no kaikki pultit vaan irti mutta onkos siinä perää kun jossain kuulin että se onnistuis rengasta irrottamatta jollain erikoistyökalulla? ja kun siinä yläpäässähän on 6 niitä mutteria, eli 3 mutteria isommassa kehässä ja 3 semmosessa pienemmässä. Mitä tarvii minimissään ottaa pois/aukasta että sen pelkän iskarin saa vaihdettua? myös kaikki kätevät niksit ovat tervetulleita.

    Edit: otsikkoa korjailtu..

  • #2
    No kai nyt joku on omaan sataseensa iskarit vaihtanu?? nyt olis hyvät neuvot kalliit, auto seissy tallissa 2 päivää kun itte ei osaa mitään tehä kun ei tiedä miten tuohon vaihtais ne ******** iskarit... Apua, pyydän!

    Comment


      #3
      Itse olen vaihtanut pariinkin 44:seen etuiskarit perinteisellä tavalla. Eli tolpat irti ja silleen. Etuiskarin kyllä pystyy vaihtamaan irroittamatta tolppia, mutta siitä minulla ei ole kokemusta. Viisaammat kertokoon enempi, minkälainen proseduuri se on.

      Comment


        #4
        No sehän se lähtee se keskimmäinen kuppi yhhäältä irti, jossa on siis iskari kiinn. Jousi on sitten sen toisen varassa.
        No joka tapauksessa, kun on kuppi pois ja iskarin yläpää siinä vapaana, tarvitaan erikoistyökalu 324293432, joka on siis putki, johon hitsattu avainväliltään sopivan kokoinen mutteri päähän. Tämä putki laitetaan sitten iskarin männän päälle ja mutterilla väännetään tolpassa oleva iskarinkiristys"kansi" pois.
        Pulttikaupasta saa sopivia muttereita. En tiedä onko kaikissa t44 35mm, mutta ainakin joissakin on.

        Comment


        • #5
          tarviiko siitä irrottaa vetoniveltä? tai mitä kaikkea sillä "perinteisellä" tavalla vaihdettaessa täytyy irrottaa?

          Comment


            #6
            No kaiken tietysti, vetari, jarrut, raidetangot, alapallot.

            Tuo boldaus on sitten syystä, eli hikeä ja kyyneleitä tiedossa.

            Comment


            • #7
              Iskarit saa yläkautta pois ja takaisin erikoistyökalulla. Jani Forss, listaveli, moisen omistaa. Kysy, jos vaikka vuokraisi. Laita vaikka privaa.

              Olen jopa itse onnistunut moiset vaihtamaan ja nimenomaan tällä kyseenomaisella työkalulla. Vaatii kaverikseen käytännössä pulttipyssyn. Oikeankokoisia muttereita _ei_ sitten saa kaupasta helpolla, jos meinaa rakentaa. Tossa on haponkestävästä mutterista työstetty joka sivusta oikea määrä pois.

              Comment


                #8
                Yläkautta vaihtaessa uusi iskari ei varsinaisesti putoa putkeensa, vaan vaatii hieman kohdistamista. Jousi vääntää tolppaa vähän vinoon ja siinä kohtaa tulee hiki.

                Comment


                • #9
                  Eli kummassakin on omat hankaluutensa. luultavasti lähden yrittämään sillä perinteisellä tavalla, vaikka joutuukin purkamaan enemmän.. kun pakko nuo on kummiski saada vaihdettua.. jousipuristimet saan kaverilta lainaan.

                  Entäs, tarviiko kaasuiskaria pumpata ollenkaan kun sen sinne asentaa? Kun tuli hankittua tuomoset Monroen Reflexit tuohon..

                  Comment


                    #10
                    Ei tule verta, hikeä ja kyyneliä ihan niin paljoa, jos irroittaa raidetankojen sisäpäät ohjausvaihteesta ja ottaa etutolpat irti raidetankojen ollessa kiinni tolpissa. On siinäkin oma jumppansa, mutta eipä tarvitse taistella raidetangonpään pallonivelen kartiokiinnitystä vastaan, joka usein on etutolppaoperaation hankalin osuus, jos ei ole asiallisia työkaluja käytettävissä.

                    Comment


                    • #11
                      Miten te niin vaikeasti? Ko erikoistyökalulla vaihtaa (amatööri) 44:n etuiskarit alle tunnin. Audi 100 ralliajan peruja varmaan vaihdon helppous? Asiasta on joskus ollut keskustelua, muistan mä.

                      Comment


                        #12
                        Jarkko: Oliko sulla auto pyörillään maassa kun iskaria vaihdoit, silloin varmasti kampeaa johonkin suuntaan. Tunkilla kun sopivasti keventää etupäätä niin kauniisti menee paikalleen. Viikonloppuna -96 C4:seen vaihdettiin ja samalla työkalulla.

                        Hikinen urakka on tolpan (lähinnä alapallon) irroitus mutta kukin tyylillään.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja jorma _niemi
                          Miten te niin vaikeasti? Ko erikoistyökalulla vaihtaa (amatööri) 44:n etuiskarit alle tunnin. Audi 100 ralliajan peruja varmaan vaihdon helppous? Asiasta on joskus ollut keskustelua, muistan mä.
                          No tule ihmeessä vaihtamaan mullekin ne iskarit alle tunnissa.. :-D meinaan alkaa jo räikkävääntimet lentelemään pitkin seiniä tuon kanssa kun pitää purkaa niin paljon ja jokanen pultti ja mutteri on tietenki ruostunu niin tiukkaan että ei sitten millään aukea..

                          Comment


                            #14
                            Käy Biltemasta osamassa pitkä vääntövarsin sen räikän tilalle. Ei maksa paljoo ja pientä tuskaa huomattavasti BTDT.

                            Comment


                              #15
                              Kun vaihdoin iskarit oli käytettävissä nosturi ja kevennin. Yritin säädellä auton korkeutta moneenkin kertaan, mutta ei vaan tahtonut asettua sopivaksi. Liekö osaamattomuuttani...

                              Comment


                                #16
                                Alapallon irroitus on tekniikkalaji, eikä lainkaan hankalaa :-) Väitän irroittavani sen n. 5min, jos alapallon kiinnityspultit ei ole ruostuneet avauskelvottomiksi, valmistelutyöt on tehty ja sopivia työkaluja on käytettävissä.

                                On ainakin kaksi tapaa, jolla homma käy suorastaan leikiten:

                                Tapa 1. Irroitetaan alapallon kiristysmutteri/-pultti. Laitetaan hydaraulitunkki sopivien välikappaleiden avulla kallistuksenvakaajan ja joustintuen raidetanko-olakkeen väliin. Pumpataan tunkista ja kohta alapallo & tolppa erkanevat toisisitaan. Hommaa saattaa helpottaa, jos tolpan alapallokiinnikkeen halkioon laitetaan kiila, jolla hieman levitetään sitä, jotta alapallo irtoaa siitä helpommin.

                                Tapa 2. Kammetaan alapallo irti rautakangella. Rautakangen kärki moottorin etukelkan (laita joku puupala pehmusteeksi väliin) alle ja väännettään kankea kallistuksenvakaajaa vasten... plumps ja alapallo on irti.

                                Jotta kumpikin tapa onnistuisi mahdollisimman helposti, on syytä nostaa auton molemmat etupyörät ilmaan, jottei kallistuksenvakaaja turhaan kampea vastaan. Alapallon kiinnikkeeseen kantsii myös laittaa hieman öljyä, jotta se liukuu nätisti irti alapallosta.

                                Comment


                                  #17
                                  Tapa 2 yhdistettynä raivokkaaseen kangen lekalla hakkaamiseen sitten ainakin toimii, jos ei muuten lähde.
                                  Joskus on mietityttänyt mitä iskarit moisesta tykkäävät, kun niitä hakataan stoppareita vasten, mutta kai ne kestää.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eipä tuossa perinteisessä tavassakaan mitään suurempia ongelmia ole ollut. Itsellä on Kingin tekemä raidetangonpään ulosvetäjä ja kyllä sillä on nuo irtoilleet vaikka muiden käyttökohtiden takia sitä on vähän joutunut hitsailemaan.
                                    Mulla vaan ongelmia aiheuttivat ABS:n anturit joita ei meinannut saada irti millään, lopulta toisen puolen anturi piti jättää paikalleen ja kaivaa liitin esiin konehuoneen puolelta.

                                    Alapallonivelet on irronneet tapa kakkosella 100kg:n omapainon avustamana.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Noh, mie luovutin ja päätettiin isännän kanssa että viedään se yhdelle tutulle autokorjaajalle ens viikolla, hoitaa sen töitten jälkeen illoilla. ainakin tulee sitten hyvä ja se samalla säätää kytkimen, ja kattoo tarviiko katsastukseen tehä mitään.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jarkko: Ei herneitä, ainakaan minun tarkoitukseni ei ollut vihjailla osaamisestasi.

                                        Mielestäni alapallossa on ikävintä sen takaisinlaitto, varsinkin vakioalustalla varustetuissa jousi laittaa hanttiin aika lujaa. Toisella kädellä painaa kallistuksenvakainta alaspäin ja toisella yrittää asetella pallon kartiota kohdalleen ja oikeassa asennossa. Ei parane otteen lipsahtaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alapallon takaisinlaitossa on hyvä olla kaksi asentajaa. Yksinkin pärjää, mutta vääntövarren on syytä olla aika pitkä, että ei tarvitse kaikkia voimiaan käyttää alatukivarren jallittamiseen. Varsinkin jos on kallistuksenvakaaja.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jani: Eihän tollasesta nyt mitää herneilemään aleta. Ihan tosissaan ottaen, en ole varma oliko tekniikkani ihan oikea. Jotenkin se tuntui yksinkertaiseksi hommaksi liian vaikealta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              OFF TOPIC: miten helevetissä tuo raidetangon pää voi purra NOIN kovaan kiinni???? omaani vaihdettiin etuiskarit ja asentaja pakotti "ulospullauttajalla" raidetangon pään irti ja paukahdus muistutti cal:89 haulikon ja ukkosen iskun välimuotoa???? ---> s****tanan kovassa kiinni....

                                              Comment


                                                #24
                                                Kun lievästi kartio akseli kiristetään, puristuu se reikäänsä ja on siten julmetun piukassa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kas niin, nyt on uudet iskarit alla. eräs autonkorjaajatuttu lainasi toiselta korjaamolta sitä työkalua, ja kun vein auton sinne kaverin luo, niin kello näytti ~18.20 ja se tuli tuomaan autoa meille jo 20.00 aikoihin. =) matkaa sinne on meiltä noin 12km. kerrassaan näppärä homma!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jukka, kannattaa tarkistuttaa pyöränkulmat iskareiden vaihdon jälkeen varmuuden vuoksi.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Vähän vanha topicki, mutta itse tein tuollaisen työkalun raidetangon pään irroittamiseen. Kyllä lähti näppärästi kartio irti, niinkuin tyhjää vain. Ei taarvi enää vääntää rautakangella ja hakata lekalla perään... Voin kyllä tehdä noita tilauksesta, kohtuullista korvausta vastaan, jos joku tarvii. Sopii ainakin C4 satkuun ja pitäisi mennä Typ44:ään myös.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jatketaan tähän samaan, kun ei viitsi uutta ketjua aloittaa.
                                                        Onnistuuko etu-jousien vaihto ilman tolpan irroittamista?

                                                        Eli ensin iskari pois yläkautta (nekin vaihdetaan), mutta mahtuuko jousi tulemaan pois välistä,eli saako jousen puristettua tarpeeksi kasaan, vai pitääkö irroittaa etutolpat ?

                                                        Bilteman tuotenumero 19-1256 avain taitaa sopia tuohon iskarin irroitukseen...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Itse yritin samaa siinä onnistumatta. Syypäänä olivat kiinni juuttuneet (ruostuneet) kartiot (vai mikälie oikea nimi), jotka pitävät iskunvaimentimen paikallaan putkessa. Kartiot piti vääntää auki putkareilla. Muutoin homma olisi onnistunut kyllä. Eli jos saat tuon kartion ruuvattua sieltä ylhäältä auki, pitäisi jousi saada puristimilla riittävän lyttyyn jotta sen saa pois.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X