Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi b5 tq ajettavuus talvella

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Alkuperäinen kirjoittaja Jassi Näytä viesti
    Nää lienee vähän tapauskohtaisia juttuja. Eukolla just tuollainen B5 2.8q ja kyllä saa kieli keskellä suuta körötellä etenkin loskassa. Ero omaan C5.een on huomattava. Tuli kaksi viikkoa sitten ajettua sama reitti peräkkäin näillä autoilla (toisella vietiin toinen huoltoon) ja B5:lla joutui koko ajan tekemään pientä korjausliiketta siinä missä C5:ttä ajettiin ns. yhdellä sormella.

    Ja kyllä, rengaspaineet kohdillaan, tukivarsisarja uusi, H&R jouset, nelipyöräsuuntaus tehty ym. Mutta kyllä sen kaasulla aina perä ensin mutkaan saa.
    Heh, mullahan on nyt tämä Jassin mainitsema B5 ja täytyy myöntää, että varsinkin lumipöperössä tuntuu, että leijuisi siinä lumen päällä ja olisi koko ajan vähän "irti". Mutta en oikeastaan pidä sitä huonona/ikävänä ominaisuutena lainkaan. Ajoltaan tuo kyllä osuu omaan hanskaan tosi hyvin, ja tuo yliohjautuvuus tekee tuosta tosi helpon (ts. hauskan) ajettavan.

    Tässä vähän ihmetellytkin, että kahteen samanlaiseen 2.8q 3B passattiin ja 2.8q A6 C5:en verrattuna ero on huomattava, vaikka tuossa ei tuntuisi nähtävästi olevan alustassa (mm. vakaajissa, mitattu 12,5mm) mitään erikoista.
    Onko tämä yksilö vain tämmöinen, vai onko B5:set yleensä olleet enempi yliohjautuvia?

    Miettinyt tätä myös siltä kannalta, että vaimo haluaisi omasta passatistaan tuota aliohjautuvuutta pois. Ajanut tuolla mun autolla, ja todennut, että se menee varsinkin mutkat jotenkin paljon "helpommin".
    Käykö pasuunaan vaikkapa A6:n jäykempi takavakaaja (tällä hetkellä 16mm), tai jotain muuta? Ja tekeekö jäykemmällä vakaajalla mitään, jos alla vielä parhaat päivänsä nähnyt vakioalusta?

    Comment


      #32
      Alustarakenne on ihan erillainen, että ei liene ihan vertailukelpoisia keskenään.

      Comment


      • #33
        Onkohan mulla vikaa päässä, vai miksi tuo muijan A3 haldexilla tuntuu olevan kuin liimattuna tiessä? :D Ihan erilaiset nuo A3 haldex (-02) ja A4 torsen (-00) välineet.

        Tai sitten nuo iciwanhat loppuunajetut Hakka7 renkaat on vaan kertakaikkisesti elinkaarensa läpi erittäin kelvolliset quattrokopin alla.

        Comment


        • #34
          Millaset renkaat on Timolla B5 vs. C5 alla? Mulla avautu talviajaminen ihan eri sfääreille kun hommasin uudet nokian nastat kun aikaisemmin oli Hankookin keskieuroopan kitkat. Pääsee neuspeedin takavakaajakin oikeuksiinsa kun on pitoa ihan eri tavalla nastojen ansiosta. Perän saa rinnalle ja on hauska ajaa varsinkin lumipöperössä. Vertaus "leijuu lumen päällä" kuvaa hyvin menoa.

          Comment


          • #35
            B5:ssa alla uudehkot 202/55-16 nokian hakkapeliitta R:t ja C5:ssa oli 225/45-17 mastersteel -merkkiset winterplus kitkat. Eli uskoisin, että nokiat on vähän paremmat :) ei tosin viime talvena noilla mastersteeleillä mitään ongelmia ollut.
            Ja oli ne alkutalvesta ekojen lumien aikana B5:ssakin kiinni, ollen kyllä melkosen yllättävät (siis huonolla tapaa). Noilla lähti perä aikamoiseen luisuun hyvinkin helposti. Nokialaisilla lähtee myös helposti, mutta paljon hallitummin eikä niin isosti.

            Siksi ihmettelin B5:n ja passatin (renkaina ajetut 205/55-16 hakka 4:set) eroa, kun kuitenkin olen olettanut, että kaikki olisi melko samankaltaisen puskevia. Mahtaako passattiin siis olla jäykempää vakaajaa tarjolla, mikä voisi tuota korjata, vai laittaako muijalle torsen-modia pirssiin :D

            Comment


              #36
              Oman kokemuksen perusteella nuo Hakka 4:t on melko aliohjaavat, verrattuna Hakka 7:hin. Timon Hakka R:t mulla olikin hetken aikaa lainassa, ja niiden käytös on aika linjassa seiskojen kanssa, mitä nyt ovat vähän liukkaammat.

              Liukkaammalla kelillä tuo takavakaajan merkitys tuntuu olevan vähäinen, renkaat luistavat jo ennen kuin auto alkaa kallistua (ja sen myötä painopiste siirtyä). Varsinkin, jos alusta ei muutenkaan ole ihan pehmeimmästä päästä. Kaasua ehkä joutuu annostelemaan vähän ronskimmin.

              Omassa autossa ei tällä hetkellä ole takavakaajaa ollenkaan, ja kyllä se silti lintassa menee liukkaalla. Heti kun pitoa on vähän enemmän, esim. puolisulalla asvaltilla, niin eron RS6-vakaajaan kyllä huomaa selvästi.

              Comment

              Working...
              X