Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi b5 tq ajettavuus talvella

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi b5 tq ajettavuus talvella

    Olen ajanut ks. autolla jo reilut 4 vuotta, joten kokemus riittänee arvioimaan tämän yksilön kulkua.

    En ole lainkaan tyytyväinen. Vaihdoin melko pian alle bilstein/eibach combon ja tämä tapahtui talvena, jolloin lunta ei ollut. Siispä vertailupohjaa aikaisempaan alustaan ei ole.

    Nykyisellä setupilla (225/45/17 gislaved nordfrost 5) etupää menettää pitonsa jo hyvin aikaisessa nopeudessa. Muutenkin ajaminen lumella on on kovin huteran tuntuista. Vertasin myös edelliseen audi 100q:n vaihtamalla 185/65/15 renkaita autosta toiseen. 100 meni kuin kiskoilla ja a4 oli levoton ja sivuttaispito heikko.

    Onko syypää jäykkä alusta? Satkussakin oli HR:n jouset, jotka oli kenties vieläkin jäykemmät kuin a4:ssa. Eli siinä suhteessa selitys ontuu. Vai oliko satkun pre-torsen täysin ylivertainen? Vai mikä mättää?

    Aikaisemmin omistamani a4 b5 etuveto meni ainakin 1. vuoden uusilla nokian hakkapeliitta 4 täysin järjetöntä vauhtia lumisissa mutkissa talvella. Nykyinen q ei pääse edes hajulle.

    Ks. quattro on sport eli samat etu ja takavakaajat mitä s/rs malleissa.
    Viimeksi muokannut Hammar; 24.12.2011, 00:14. Perustelu: edit

    #2
    Onko pyöränkulmat kunnossa? Omissa vehkeissä on jäykkä ja toisessa jämäkkä alusta, ja molemmat on hyviä ajaa.

    Comment


    • #3
      Niin, tämä on hyvä kysymys. Audi säädettiin keväällä, mutta paperin mukaan pelkästään aurauksen suhteen. Camberit ja casterit on edelleen säätämättä. Ainakaan ne eivät muuttuneet säädön jälkeen ja edelleen ollaan kovin kaukana specseistä.

      Seuraavassa audissa on moottori poikittain. Aliohjautuminen ei ole mun juttu.
      Viimeksi muokannut Hammar; 24.12.2011, 01:50. Perustelu: edit

      Comment


        #4
        Mikkohan jo lähtikin eli:
        -pyöränkulmat
        -renkaiden ilmanpaineet, paat taakse enemmän kuin eteen niin tulee yliohjautuva
        -millaiset vakaajat on kiinni, taakse niin jäykkä kuin saat ja eestä irti niin taas peppu lähtee
        -miten takaiskarit, onko kunnossa?

        Tietty voihan nuo renkaas olla täydet sudet mutta en ihan hevillä siihen usko, olis muutkin niistä raportoineet.
        Aika monella on huomattavasti jäykempää alustaa alla. Itsellä saa jo pikku ratin vippauksella menemään melkein kuin takavetoinen. Vielä kun tuon torsenin modaan niin katsellaan miten se sitten menee.

        Comment


          #5
          Kyllähän tuo omakin melko "tail happy" on. En muista että koskaan olisi ollut etupään pidon menettämistä. Oli sitten alusta mikä vaan.

          Comment


          • #6
            Pitääpä testata etuvakaajan irroittamista kunhan etelään saadaan lunta.

            Etupään pidon menetys korostuu jäisessä hiukan kaltevassa liikenneympyrässä. Todella hiljaa joutuu ajamaan.

            Muisti näemmä petti hiukan, eipä nuo camberit kuitenkaan niin kaukana ole ohjearvoista.

            Etupää:

            +2.0mm
            vasen +1.0mm oikea +1.0mm
            camber vasen -1°58' oikea -1°08'
            set-back -0.7mm

            Taka:
            +1,4mm
            vasen +0,7mm oikea +0,8mm
            camber vasen -1°41 oikea -0°58'
            Kulkukulma -0,4mm

            Ehkä syytä pitää sittenkin hakea renkaista.

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja jsahlman Näytä viesti
              Mikkohan jo lähtikin eli:
              -pyöränkulmat
              -renkaiden ilmanpaineet, paat taakse enemmän kuin eteen niin tulee yliohjautuva
              -millaiset vakaajat on kiinni, taakse niin jäykkä kuin saat ja eestä irti niin taas peppu lähtee
              -miten takaiskarit, onko kunnossa?
              Noista lähtisin kanssa liikkeelle, lisäksi vielä:
              -Etutukivarret, vaikka edestä ei kuuluisi mitään ylimääräisiä ääniä, voi jossain olla silti väljää
              -http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=44265

              Comment


              • #8
                Febin etutukivarsi paketti Tepolta on vaihdettu n. 3 vuotta sitten. Bilsteinit on myös n. 3. vuotta vanhat.

                Comment


                  #9
                  No tuota, sulla on kyllä vasemmalla puolella molemmissa pyörissä melkein aste enemmän camberia kuin oikealla puolella. Huomioithan että nuo on asteita + minuutteja, eli 60 minuuttia = 1 aste. Minusta tuo homma pitäisi laittaa kuntoon. Aurauksen arvot näyttää suht järkevältä, vaikka en a4 speksejä tiedäkään.

                  Comment


                    #10
                    En minäkään omastani tunnista noita Hammarin kuvailemia ominaisuuksia, lukuunottamatta juuri pienessä, jäisessä ja kaltevassa liikenneympyrässä orastavaa puskemista. Siitäkin pääsee salamannopealla käsijarrun nyppäisyllä. Autossa on sport-alustan vakaajat kuten Hammarilla, Abt:n jouset ja bilsteinin sprintit. Takavakaajaan porasin toiset reijät koiranluille ja tuntuu hieman herkemmin tarjoavan perää, ero entiseen ei tosin ole suuri. Samoin iskareiden vaihto aivan loppuunajettujen tilalle muutti auton kääntymään hiukan halukkaammin. Nokialaiset on alla.
                    Tuohonhan voisi kokeilla normialustan etuvakaajaa jos nyt ei ihan kokonaan jätä pois.

                    Comment


                      #11
                      Omassa on normaali alusta ja vakaaja on edessä samanpaksunen ku sportissa ja rs4. Mutta onko materiaalissa eroa? Onko siis risassa ja sportissa jäykempää?

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä tämä alustacombo on minusta liian jäykkä talveen. Peräpää on kuin yhtä puuta ja heittelee holtittomasti puolelta toiselle. Loskavallin ylitys aiheuttaa hikikarpaloita. Muutenkin reilussa loskassa ajaminen on täysin arpapeliä jo hitaalla nopeudella. Perä saattaa olla äkkiä rinnalla tai sitten etupää hamuaa ulos tieltä.

                        Ehkä talvikumit on liian leveätkin, mene ja tiedä.

                        Edellinen b5 etuveto oli varustettu vakio alustalla. Iskareiden vaihdon jälkeenkin se oli todella löysä. Nopea väistöliike ja alusta tuli viiveellä perässä. Ei sellaista enää koskaan. Mutta lumella ja pakkasella se toimi hienosti.
                        Viimeksi muokannut Hammar; 24.12.2011, 21:56. Perustelu: typo

                        Comment


                          #13
                          Aika outoa käytöstä. Olen vaihtanut kaistaa 120kmh vauhdissa reippaassa sohjossa ja ei tarvitse kun yhdellä kädellä pitää ratista ja vislailla. Kumit on 205/50 17" nokia rsi kitkat.

                          Comment


                          • #14
                            Tästä voinee vetää jo jotain johtopäätöstä. Kun kellään muulla ei ole ongelmia, niin syyttävä sormi osoittaa kohti rengasta. Gislaved on ollut kyllä tismalleen samanlainen uudesta asti. Ei samanlaista huippukohtaa kuten nokian hkpl4:ssa, joka väsähti heti vuoden käytön jälkeen, mutta sitä ennen se oli loistelias.

                            Ehkä mulla on maanantaikappaleet.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja mika_.s Näytä viesti
                              Omassa on normaali alusta ja vakaaja on edessä samanpaksunen ku sportissa ja rs4. Mutta onko materiaalissa eroa? Onko siis risassa ja sportissa jäykempää?
                              Perusvakaaja on putkea, sportissa umpitavaraa. Halkaisija sama.

                              Comment


                                #16
                                Eli normialustan ja sportalustan ( +s ja rs4) vakaajat on samanpaksuiset mutta normialustassa putkea?

                                Edit: VagCatin mukaan ainakin etuvetoisessa sedanissa on ollut normialustassa 26,8mm vakaaja ja quattro avantissa 29mm ja sportalustassa samanpaksuinen eri numerolla. Jos joku vielä vetreämpää etuvakaajaa on vailla.
                                Viimeksi muokannut Japi; 25.12.2011, 02:56.

                                Comment


                                  #17
                                  Eteen kaipailisin hieman napakampaa vakaajaa kun tuo normialustan putki. Saa tarjota jos semmoinen joltain löytyy.
                                  Numerot on vakaajissa samat. K loppunen on 26.8mm, M loppunen 29mm tavallinen vakaaja ja L loppunen on sporttialustassa kuin myös S ja RS4 malleissa.
                                  Viimeksi muokannut MikaSS; 25.12.2011, 07:49.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä siinä sun autossa on nyt jotain vikaa, silloin kun mulla oli b5 niin kyllä siitä sai perän irti kaasulla ihan miten halusi. Alusta oli tosi jäykkä FK Highsport melkein tappiin asti laskettuna. Alla kävi Michelinin ja Gislavedin kitkat koossa 225/45R17. Paremmin kai tuo sohjossa meni kuin tämä nykyinen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nää lienee vähän tapauskohtaisia juttuja. Eukolla just tuollainen B5 2.8q ja kyllä saa kieli keskellä suuta körötellä etenkin loskassa. Ero omaan C5.een on huomattava. Tuli kaksi viikkoa sitten ajettua sama reitti peräkkäin näillä autoilla (toisella vietiin toinen huoltoon) ja B5:lla joutui koko ajan tekemään pientä korjausliiketta siinä missä C5:ttä ajettiin ns. yhdellä sormella.

                                      Ja kyllä, rengaspaineet kohdillaan, tukivarsisarja uusi, H&R jouset, nelipyöräsuuntaus tehty ym. Mutta kyllä sen kaasulla aina perä ensin mutkaan saa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ompas erikoista, ei mulla ole mitään ongelmia omalla b5:lla talvikelissä. Useinhan nämä on puskevaa sorttia olevia,mutta ei ole muodostunut ongelmaksi. Itellä alla 205/55/16 conti ice contactit ja pudotettu v-maxxilla n. 40mm vakioon nähden. Viime talvena ei kyllä ollu ongelmia alkuperäisellä sport-alustallakaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Minä huomasin auton käyttäytymisen muuttuneen, kun vaihdoin RiSaan Nokian HKP4 tilalle HKP7:t. Piti sulalla suoralla tiellä alkaa vähän ohjailemaan kun taas vanhoilla 4:lla meni ihan ilman ohjailua. Paineet samat ja rengaskoko sama. Varmaan kuvion erilaisuus ja nastojen erilaisuus vaikuttaa, ei tuo vetely ole mitenkään häiritsevää mutta ennen meni eri tavalla. Muuten on kyllä yberhyvät gummit.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mä oon kans huomannu samaa Hakkapeliitoista. Kolme talvea työnnelly kitkoilla ja nyt osti HKP7:t niin pikkasen tuntuu vetelevän. Luntahan nyt ei oo kunnolla vielä tullu, että olis päässy kunnolla talviominaisuuksia testaamaan.

                                            Comment


                                              #23
                                              ei ongelmaa...

                                              En myöskään tunnista noita ongelmia B5:n käyttäytymisessä.

                                              Normi ässää vielä hitusen alempana ajelen 225/40 r18 HKPL5:lla ja kyllä tuo aika tasapainoinen on viedä. Ensin hiukka aliohjaa, mutta pikkasen kaasua niin tulee yliohjaava. En myöskään tunnista leveillä renkailla mitään ongelmaa käyttäytymisessä - melko paljon ajan lumipolanteisia sivuteitä...

                                              Huomiona pyöränkulmista, että kun oli hieman liikaa aurausta niin kesällä kovissa vauhdeissa töyssyjen ylitykset aiheutti useita ohjausliikkeitä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jos olo on lumella huteran tuntuista, voi olla syy kuluneessa ohjausvaihteessa. Se tekee tosin tuulisella säällä kaistalla pysymisenkin jännäksi. Sen kyllä pystyy helposti tunnistamaan, kun maantievauhdissa suoraan ajettaessa pystyy heiluttamaan rattia muutaman asteen ilman suunnan muuttumista. Jos ohjausvaihteen kiristysmutteri on tiukalla, sen tunnistaminen on paljon hankalampaa.

                                                Nimim. OlisiPitänytVaihtaaOhjausvaihdeJoAikaaSitten

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyseessä lienee eri asia, mutta ongelmankuvausta lukiessa tuli ekana mieleen tämä:
                                                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=107073

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei liity aiheeseen mutta en viisti uutta aihettakaan tehä.. Eli mistähän johtuu että hitaassa vauhissa ajaessa, kuuluu sellainen kahina? Ihan kuin esim rengas laahaisi johonkin vaikka ei laahaa.. Ääni tulee jostain takaa oikealta. Voisiko oikeanpuoleine takapyörän laakeri voinu tulla tiensä päähän? Vai onkohan sielä jotain muuta rikki?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Pitkänen Näytä viesti
                                                      Mä oon kans huomannu samaa Hakkapeliitoista. Kolme talvea työnnelly kitkoilla ja nyt osti HKP7:t niin pikkasen tuntuu vetelevän. Luntahan nyt ei oo kunnolla vielä tullu, että olis päässy kunnolla talviominaisuuksia testaamaan.
                                                      Tarkistin paineet ja olivat näköjään rengasliikkeen jäljiltä noin 2.4bar. Pistin kolme ja vetely rauhoittui samantien.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Pitkänen Näytä viesti
                                                        Tarkistin paineet ja olivat näköjään rengasliikkeen jäljiltä noin 2.4bar. Pistin kolme ja vetely rauhoittui samantien.
                                                        Mikäs sinulla olikaan rengaskoko? Minulla on 3 Bar edessä ja 2,5 takana, rengaskoko on 225/40 18.
                                                        Viimeksi muokannut juutasqsa; 1.1.2012, 21:13. Perustelu: Rengaskoon lisäys

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sama koko kesät talvet ja koko kierroksella oon pitänyt sen 3bar painetta.
                                                          Viimeksi muokannut Pitkänen; 2.1.2012, 08:10. Perustelu: tarkennusta

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Timolla on aika vähän takana. Voi olla ettei olis niin levoton vetelemään jos takana olisi joku 2.7 - 3bar. Kuitenkin risa on melko painava kärry.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X