Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

a4 quattro takalaakeri.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • a4 quattro takalaakeri.

    Takarengas sai pienen pusun kanttariin ja vanne kärsi kolhun. Vanne vaihdettu. Pyörän kulmat näyttäisi olevan mittanauhan mukaan kohdallaan ja tukivarret näyttäisi olevan suorat.
    Huomasin vaan hyvin pienen välyksen renkaassa ja 110 vauhdissa pieni vollotus yli ja alle täysin hiljainen.
    Miten kireällä pyöränlaakeri pitää olla? Kiristetäänkö se siitä kuusiokolo ruuvista mikä on navassa?
    En tiedä onko välys tullut tuossa tällissä vai onko jo ollut.
    Voiko laakeri ottaa itseensä moisesta tällistä?.

    #2
    Ei sitä voi erikseen kiristää mitenkään. Se kuusiokolo kiristetään momenttiin (muistaakseni 140 Nm +180 astetta) ja jos edelleen on välystä, laakeri on vainaa.

    Tuskinpa se laakeri siitä itseensä on ottanut, näissä ne on muuten vaan kuluvaa tavaraa.

    Comment


    • #3
      Minkälainen homma tuo laakerin vaihto on? Tarviiko jotain erityistä jippoa tietää ko. hommaan. Lähteekö laakeri naputtelemalla pois, vai vaatiiko prässin?
      Muuttuuko pyörän kulmat?
      Pystyykö tuossa muuten säätämään sekä camper että caster kulmat?
      Minkä kokoinen se kuusiokolo on, koska veikkaan että se avain puuttuu.

      Comment


        #4
        Ei se oikein "naputtelemalla" lähde, saat jopa hakata :) Prässi tai tietynlainen ulosvedin siihen kannattaa olla. Pyörän kulmat ei muutu jos merkkaa camber-pultin asennon. Vain camberia voi säätää. Niin ja tietysti aurausta.

        Kuusiokolo on edessä 17 mm, takana 14.
        Viimeksi muokannut okkim; 12.12.2011, 15:24. Perustelu: Voihan sitä auraustakin tietty säätää...

        Comment


        • #5
          ensimmäistä kertaa jos rupeet suorittaa laakeri jumppaa niin on työläs.. kuusiokolo avain oli muistaakseni 12 tai 14mm ja momentti jotain 115Nm + 180astetta, eli tarviit kestävät työkalut (tosin momentti oli riippuvainen pultin paksuudesta). Takapään aurauksia ainakin pystyi säätämään..
          Prässi ompi ehdoton itelläni vaati ++1200kg paineen että lähti laakerin ulkokehä irti! Vaatii hermoja jos onpi päässyt suomen suolaset vaikuttamaan pulttien tiukkuuteen!
          Viimeksi muokannut Jannuv; 12.12.2011, 17:52.

          Comment


          • #6
            Kiitos vinkeistä. Täytyy kerätä rohkeutta ja kuulostella, miten nopeasti vika pahenee.
            Saako tuohon pelkän laakerin ostettua, vai tuleeko koko pyörän napa?
            Kannattaako hakea marmorilta vai ihan laakeri/varaosaliikkeestä?

            Comment


            • #7
              Kunhan ostat vaan laadukkaan laakerin, saat sellaisen kyllä tarvikeliikkeestäkin. Esim Skf, on muitakin hyviä merkkejä. Halvimmat laakerit taas semmoista kuraa, että pahimmillaan vaihdat ennen kevättä taas uudelleen. Kokemusta on...sai taas nauraa omalle pihistelylle.

              Sitten kun asennat uutta laakeria paikalleen, niin älä prässää sisäkoolista lakrua. Sillä vaan, että ei välttämättä tule mieleen jos et ole ennen tehnyt laakerijumppaa prässäämällä.

              Comment


              • #8
                Skf:ää saa tilaamalla esim. Etrasta. Oli puolet halvempi kuin sama merkkiliikeestä (Fordin tässä tapauksessa).

                Comment


                  #9
                  Itse ostin jokunen vuosi sitten ETRAsta laakerit ~50% alennuksella, ja hinnaksi jäi jotain satanen. Audilta ne taisi olla vähän päälle 80€.

                  Comment


                  • #10
                    itse vaihdoin kolomisen viikkoa sitte omaan autoon takalaakerin, ilman prässiä! :D Kyllä sai muutaman tunnin hakata ja lämmittää että, sai ulkokoolin irti! Sen jälkeen olikin helppoa, ei muuta kuin naputella uusi laakeri paikalleen ja kasata mitä tuli purettua :)

                    Comment

                    Working...
                    X