Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 -96 1.8T avant "muljuaa/vetelee" tiellä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 -96 1.8T avant "muljuaa/vetelee" tiellä?

    Hankala selitellä tänne tuota "vikaa",mutta tuo otsikon audi tuntuu nyt liukkaiden tultua, että perä elää omaa elämäänsä ja auto ihan kuin leijaisi tien pinnalla? Ajo tuntuma tiehen on huono,koko ajan tuntuu että perä karkaisi alta ja auto muljuaa tiellä?
    Autossa ei kuulosta että olis jotain niveliä väljänä,ei ainakaan lotise ja kolise. Vasta katsastettukkin ja ei löytynyt vikoja.
    Kesällä asennettu KW:n säädettävä alusta. Voisko tuo muljuamienen johtua tuosta alusta sarjasta? Kuivalla tiellä tuota muljuamista ei vielä havainnut mutta vähänkin liukkaammalla huomaa ihan selvästi ja tuntee että auto haluaa mennä " reunasta reunaan" vaikka rattia ei liikuta juuri ollenkaan. Renkaitakin kokeillu vaihtaa mutta ei vaikutusta.
    Jos jollain olis tähän jotain lääkkeitä niin kuuntelen ja teen kaikkeni että tuon "vetelyn/muljuamisen saa pois"

  • #2
    Kulmat säädetty alustan vaihon jälkee?

    Comment


    • #3
      Juu sen unohdin mainita että kulmat säädätetty asennuksen jälkeen ja hyviin arvoihin saatiin suuntaus. On niin omituista että... Onko jotain kumipuslia tms.. takaa päässy löystymään ja sen takia on kuin taikina tien päällä,en tiedä..

      Comment


      • #4
        Rengaspaineet riittävät? Viime syksynä uudet nastalliset misukat alle ja tuntui outoa vaeltelua. Ei nyt ihan kuitenkaan alta karannut. Kolme kymmenystä yli 90-luvun ohjearvojen ja mielestäni tukevoitui.

        Comment


        • #5
          ensin oli alla audin 15" alut nokian hakkapeliitta 5 renkailla ja sitten vaihdoin 17" alut nokian hakka4 renkailla ja paineet 2.5 ja tuntuis että ei muuttunu mihinkään. mikä noille olis ok paineet 225-45-17 renkaille?
          Ja tuo ei tosiaan kuivalla tiellä tai ei tarvinu olla edes kuiva vaan sulalla tiellä tuntunut vetelevän minnekkään eikä muljunnu..
          Voiskohan tuo muuttua jos nostais esim. alustaa hieman tms..

          Comment


            #6
            Itsellä perä ainakin elää ihan omaa elämäänsä kun tie on jäässä. Tuntuu että tulee siksakkia etupään takana. Mutta sitten kun tie sula, niin menee niinkuin tuommoisen kuuluukin. Itsellä myös alustasarja ja kulmat säädetty.

            Comment


            • #7
              Tuota takapään muljuamista on ilmennyt monellakin ja joskus syy on ollut liian jäykäksi laitettu takapää. (en kyllä ymmärrä, miten se asiaan vaikuttaa)

              Tuntuu, kuin perä haluaisi mennä keulan edelle. (varsinkin liukkailla)

              Tiedä onko tässä tapauksessa, mutta jos on säädettävä alusta, niin voihan sitä kokeilla.

              Comment


              • #8
                Tämä alustasarja on audissa kiinni.
                http://www.tuningkauppa.com/Audi-A4-...sarja-SMAI9005

                Eli eihän tuossa ole kuin korkeussäätö mahdollisuus. Jäykkyyttä noista ei ilmeisesti voi edes säädellä??

                Comment


                • #9
                  Talvirenkaissa paineet korkeemmalle. 225/45/17 itsellä jämäkkä Hakka7:lla vasta 3 barin puolella.

                  Comment


                  • #10
                    mut onko jounilla audissa tuo kw:n korkeus säädettävä alusta? Minä vaan alan epäilemään tai oikeastaan alusta asti hiukan epäilly tuota alustasarjaa että sieltä juontaa tämän muljuamisen liukkaalla tiellä,kun sulalla tiellä tätä muljuamista ei tapahdu lainkaan. Jos tuota kokeilis ihan ekaks nostaa hiukan korkeammalle jos se vaikka paranis(ainaki peräpäätä nostais).
                    Jotenki hankala kuvitella että 0.5bar tekis niin kovasti ihmeitä että loppuis muljuamiset liukkaalla tiellä. Tämähän teki tuota samaa nimittäin 15" talvinakeillaki ja koko oli 195-65-15. Mut sama se on kokeilla myös tuotakin että nostaa rengas paineet 3bar:iin. oliski noin pienestä kiinni niin avot :)

                    Comment


                      #11
                      Mulla oli tossa omassa B5 A4:ssä samaa ongelmaa eli se oli tosi yliohjaava ja ihmeellisen nulju perästä. Varsinkin liukkaalla se tarjosi kokoajan perää ihan normi ajelussa ja pitävälläkin kelillä kesärenkailla se oli huono. Ensimmäinen parannus tuli kun vaihdettiin taakse kallistuksenvakaajan koiranluut, jotka oli väljät. Uudet talvikumit paransi vähän lisää. Lopullisesti homma ratkesi kun viime keväänä vaihdoin uudet jouset ja iskarit. Vanhat takaiskarit oli ihan loppu ja toinen takajousikin oli mennyt poikki jossain välissä. Nyt se tuntuu olevan normi aliohjaava ja menee tosi hienosti. Eli aika iso vaikutus tuntuu olevan alustan kunnolla. Mulla siis perus pappa-alusta.

                      Comment


                        #12
                        Jäykkä alusta yhditettynä velttoihin talvirenkaisiin aiheuttaa tuollaista. Olen saman efektin huomannut usealla autolla. Mitä korkeampi profiili renkaissa, sitä hirveämpi on ajaa. Reilulla paineella tuota voi hilllitä, mut eroon tuskin pääsee. Tuolla ässälläkään ei liukkaalla uskalla hirveesti ylinopeuksia ajaa, kun tahtoo koko ajan elää perä. Alustana KW2 ja 45 profiilin kumit.

                        Comment


                        • #13
                          onko Villellä 17" alut ässässä? Niinku mainitsin niin itsellä on 225-45-17 nokian hakkapeliitta 4 rattaat ja paineet on 2.5bar ja renkaat HYVÄ kuntoiset. paljonkohan olis hyvät paineet että sais edes vähän kuriin tuota ajettavuutta.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors Näytä viesti
                            mut onko jounilla audissa tuo kw:n korkeus säädettävä alusta?
                            Alusta on Weitekin säädettävä, säädetty aavistuksen alemmaksi kuin tehtaan spottialusta on, eli hillitysti eikä tonttiin. Kyllä se 0.5 baria ainakin noilla mun Hakka7:lla vaikuttaa ajoon heti. Sellainen muljuava ja ohjaus laahaa perässä. Paineita riittävästi niin ajo muuttuu tukevaksi. Lämpimänä nollakeleillä paineet taitaa olla 3.1 bar nyt.

                            Ja sellanen hakeminen ohjauksessa korjaantui myös uusilla ripustuksilla. Ja ihan turvallisuuden kannalta kannattaa ainakin se alempi etuvarsi tarkistaa, kun koko etupaino autossa niiden päällä. Vastikää näin varren (TRW) missä nivel oli ilman rasvoja kulunut puhki ja antautunut onneksi pienessä vauhdissa.
                            Viimeksi muokannut jounii; 3.12.2011, 10:08.

                            Comment


                              #15
                              Joo 17" on, eli 225/45/17 kumit. Itse en yli 2.7bar laita painetta, vaikka käytös vähän rauhoittuisikin, on nimittäin tuo alusta niin kova että ajamisesta tulee tuskaa liian kovilla renkailla.

                              Comment


                              • #16
                                kokeilin minä 3bar paineitakin noihin renkaisiin mutta eipä vaikutusta. Kyllä minä luulen että tuosta alustasta tuo muljuaminen johtuu, vaikka onkin kyllä kesällä vasta laitettu uusi alusta sarja. Täytyy kokeilla vielä nostaa tuota autoa jos se vaikuttais tuohon ajamiseen. Tuolla on nyt todella pas...mainen ajaa luikkaalla ja uraisella tiellä.

                                Comment


                                • #17
                                  Itsellä ilmenee samaa ongelmaa, todella v*ttumainen ajaa.. Tietyissä maantienopeuksissa vielä karmeampi, itse taidan ottaa huomenna nosturille ja koittaa tutkia.. (Itsellä vakio takaiskarit ja jouset, edessä V-maxx coilover.)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lainaan vähän kyseistä topiccia. Tässä itse ajelin viimme viikolla lappiin n.800km niin itsellä on ihan sama ongelma oman A4 B6:sen kanssa. Perä tuntuu ihan yllättäen lähtevän alta maantienopeuksissa. Autolla on erittäin Vmäinen ajaa vähänkin liukkaammalla tiellä.

                                    Alusta on vakio tosin on jo kilometrejä takana. Renkaina on nokian hakkapeliitta 4 pintaa on n.5mm ja nastat lähes kaikki tallella. Mutta ovat silti pari vuotta vanhat. Viimme talvena renkaat toimivat erittäin hienosti.

                                    Joten onko alusta/alustan osat tullu tiensä päähän? Vai onko nokian renkaat vaan ihan sieltä ja syvältä kun niille tulee ikää lisää?

                                    Comment


                                      #19
                                      Itsellä ilmenee samaa ongelmaa, todella v*ttumainen ajaa.. Tietyissä maantienopeuksissa vielä karmeampi, itse taidan ottaa huomenna nosturille ja koittaa tutkia.. (Itsellä vakio takaiskarit ja jouset, edessä V-maxx coilover.)
                                      Tuo yhdistelmä ei ainakaan auta asiaa. Pitäisin jopa vaarallisena ku edessä ja takana täysin erillaiset komponentit.

                                      Joten onko alusta/alustan osat tullu tiensä päähän? Vai onko nokian renkaat vaan ihan sieltä ja syvältä kun niille tulee ikää lisää?
                                      Kyllä se jäykkä alusta+jäinen tie on suurin tekijä tuohon vaelteluun, renkas lähtee luistamaan koska alusta ei anna myöten tienpinnan vaihteluihin(mutua). Toki varmasti löysät puslatkin vaikuttaa. Kitkoilla tuo vielä korostuu. Muistan yhden talven kun ajoin jäisellä tiellä lumisateessa 5-tietä new beetlellä, jossa oli uuden nokian rsi kitkat ja helvetin jäykkä alusta. Suoralla ajaessakin esp valo vaan vilkkui, pelotti ihan saatanasti ku auto ei hetkeäkään tahtonyt pysyä omalla kaistalla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vika rakenteessa

                                        Audi 80:ssä oli vielä selkeä ja yksinkertainen pyöränripustus-jousitusjärjestelmä niin edessä kuin takanakin. Ja kulku oli vakaata ja toimivaa niin kesällä kuin talvella, asvaltilla ja soralla. Oli myös kestävä ja halpa korjata, kun jotain lopulta korjattavaksi tuli.
                                        Mutta tämä A4:ssa oleva monimutkainen hässäkkärakenne päinvastoin sotkee ajo-ominaisuudet; varsinkin, jos on pienintäkään väljyyttä jossain päin. Ja sitä näkyy aina olevan...
                                        Toki löytyy jotain hyvin toimivaakin A4:ssa, torsen...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X