Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

OE-tunkit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Tuon harrasteAlfani OEM tunkki on tähän mennessä paras auton tarviketunkki joka on vastaan tullut. Aika perinteinen saksitunkki, mutta toimivaa mallia. Toimii tallikäytössäkin apunostimena näppärästi jos kaikki tunkit ovat jo käytössä tai tilaa ei ole paljoa, koska mahtuu pienempäänkin tilaan. Pohja on tukevasti maassa ja ei ainakaan tähän mennessä ole pettänyt..



    Ei ihan kuvanlainen mutta vastaava.

    B4:ssa ja Golffissa oli alkuperäistunkit mukana. Niiden kanssa en olisi lähtenyt nostamaan kyllä autoa, varsinkaan jos sinne alle olisi pitänyt mennä. Henkimaailman tuotteita.

    Vähän kuten Fordin tunkit.

    Comment


    • #32
      Mulla oli kans jossain autos tollanen tunkki ku Shakalin postaamassa kuvassa. Käytin sitä viel akkuporal ni oli ihan kohtuu näppärä. Nykyään nostelen auton kulmia hallitunkilla koska tukevampi ku noi auton omat viritykset.

      Comment


        #33
        Minun 8L A3:ssa ei pysty käyttämään Eibach Pro Street -alustan kanssa alkuperäistä tunkkia, koska tunkki ei yksinkertaisesti pysy pystyssä. Takakulmaa nostaessa molemmat takapyörät kevenevät samanaikaisesti, joten tunkki kaatuu aina, koska toinen takapyörä ei jää nostaessa tukemaan autoa sivusuunnassa.

        Comment


        • #34
          Alkuperäinen kirjoittaja sakarivo
          Kyllä se on tunkin käyttäjän luovuudesta kiinni pilaako helmat vai ei.
          Mä olin vuos sit yks sunnuntai aamu viiden aikoihin niin luova et onnistuin rikkomaan takaoven s line pullistuksen kun tuolla auton omalla tunkilla nostin ylös väärästä kohtaa. :D

          Comment


          • #35
            Alkuperäinen kirjoittaja mikaj Näytä viesti
            Eikö hallitunkilla saa pilattua helmoja, omasta mielestä ihan helposti... Siellä helmoissa on paikat alkuperäiselle tunkille, eikä varmasti saa mitään vahinkoa aikaan. Harvemmin auton valmistaja suunnittelee autoon työkaluja, millä saa tuhoa aikaa niitä oikein käyttämällä.
            Saa tietysti, jos menee helmoista nostelemaan, mutta se pointti on juuri siinä, että hallitunkin kanssa ei tarvitse mennä lähellekään helmoja. Kun helmat hyvin harvoin kestävät nostelua.
            Auton omalla tunkilla on sitten taas mahdotonta lähteä nostamaan kestävämmistä paikoista, akselistoista tai vetokoukusta mm.

            Comment


              #36
              Kun helmat hyvin harvoin kestävät nostelua.
              Eikös autojen viralliset nostopisteet ole helmoista? Vai mistä ne vaikka 'merkkihuollossa' nostetaan?
              Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:09.

              Comment


                #37
                Useinmiten muttei välttämättä. Kunnossa olevat helmat kestää nostamisen siis ainakin nosturilla. Näistäkin voi tulla tietysti oho elämyksiä esim. Nissan Primeran kohdalla.

                B4:ssa ja Golffissa oli alkuperäistunkit mukana. Niiden kanssa en olisi lähtenyt nostamaan kyllä autoa, varsinkaan jos sinne alle olisi pitänyt mennä. Henkimaailman tuotteita.
                Minkään tunkin varassa olevan auton alle ei pidä mennä ilman varmistusta. Muuten voi remontit siirtyä korkeammalle tasolle.

                Comment


                • #38
                  Alkuperäinen kirjoittaja Maku Näytä viesti
                  Eikös autojen viralliset nostopisteet ole helmoista? Vai mistä ne vaikka 'merkkihuollossa' nostetaan?
                  Eiköhän ne merkkihuollossa nosta siitä, mistä helpoiten nousee. Mutta yleensä se mieleenkiinto varovaisempaan nosteluun herää siinä vaiheessa, kun on omaa autoa nostelemassa. :)

                  Comment


                  • #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja R--2
                    Mulla oli kans jossain autos tollanen tunkki ku Shakalin postaamassa kuvassa. Käytin sitä viel akkuporal ni oli ihan kohtuu näppärä. Nykyään nostelen auton kulmia hallitunkilla koska tukevampi ku noi auton omat viritykset.
                    Käytän myös tallilla käytettäessä tuota pulttipyssyllä. Näppärää.

                    Ja varmaan ihmetellään että miksi käyttää tuollaista rimpulaa kun voisi käyttää kunnon tunkkia? Se on ainut joka mahtuu esim Alfan alle. Ei ole tallilla niin matalaa hallitunkkia..

                    Comment


                    • #40
                      Rellun 16V cliossa oli ainakin tommonen shakalin postaaman tunkin tyyppinen ja se toimi hyvin. Se auto nyt ei paljoa painanutkaan ja takarenkaatkin nousi helposti keulasta nostamalla.

                      Tommosessa 20e tunkissa tuli semmonen ongelma tuon V8:n kanssa, ettei sitä saanut alle ellei ajanut jonkin puukalikan päälle ja sitten ei nostovara riittänyt, kun jousessa oli joustovara niin iso.
                      100 euron sijoitus kunnon matalaan hallitunkkiin oli pieni hinta siitä ilosta, ettei tarvii kikkailla ja onhan se hiton paljon tukevampikin...

                      Comment


                      • #41
                        Itellä oli kanssa Lagunassa juuri tuon shakalin postaaman tyyppinen tunkki joka murtui. Eli tuon ylimmän osan hammasrattaat antautuivat ja tunkki pääsi elämään liikaa jonka seurauksena auto tuli alas.

                        Faijan ex-fiatissa tunkki ei mahtunut alle kun rengas oli puhjennut. Siinä joutu käyttää jo mielikuvitusta, että löysi kohdan mistä saa autoa nostettua niin, että voi vaihtaa vararengas. Eikö tuo tunkki ole juuri tuota tarkoitusta varten siinä autossa, kun kerran kausirenkaiden vaihtokin on kielletty.

                        Nyt on ollut Lidlistä ostettu tunkki käytössä muutaman vuoden eikä ollut mitään ongelmia. Voisihan se olla mukavempi käyttää, mutta halvalla ei saa hyvää. Toimivan näköjään sai.

                        Meillä oli vuokratrukkien korjaajilla semmonen näppärä paineilmalla täyttyvä tyyny. Täytyis jostain kaivaa mistä ovat hommanneet. Tarvitsi vaan vanerilevyt kummallekin puolelle niin nousi vaikka 5t nostavan vastapainotrukkin perse renkaan vaihtoa varten.

                        Comment


                          #42
                          Mä oon nostellu noita meidän autoja normi tunkilla helmoista. Muuten menee lyttyyn, mutta kun pistää siihen väliin semmosen about 30-40cm pitkän kakkosnelosen, niin ei nosta enään yhdestä pisteestä vaan laajemmalta alueelta.

                          Ja joskus noista muovisista tunkinpaikoista C4:ssa samalla kakkosnelonen tms tunkin ja auton väliin.

                          Comment


                            #43
                            Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viesti
                            Varmaankin. Kyllähän hallitunkilla saa vahinkoa aikaan, jos tunkkaa väärästä paikasta tai ilman jack padia.

                            Ainakin TT:n pohjassa on jotkut kumiset "nostopisteet", mutta niistä ei parane tunkata. Pohja antaa periksi. Ainakin jossain ulkomaisella foorumilla oli tällaisia raportoitu, mutta enpä jaksa mennä etsimään niitä juttuja. Helposti joku asiaa tuntematon voisi luulla niitä tunkkaamiseen tarkoitetuiksi.
                            Ne kumiset lätkät on siellä ihan oikeasti tarkoitettu auton nostoon nosturilla. Pitää vain nostaa kaikista neljästä kerralla, muuten käy juuri niin että pohja pettää.
                            Attached Files

                            Comment


                              #44
                              Alkuperäinen kirjoittaja Jonde Näytä viesti
                              Ne kumiset lätkät on siellä ihan oikeasti tarkoitettu auton nostoon nosturilla. Pitää vain nostaa kaikista neljästä kerralla, muuten käy juuri niin että pohja pettää.
                              Sitäpä myös tarkoitin, että ne eivät kestä tunkkaamista (eli nostamista vain yhdestä pisteestä). Harvalla meistä on nosturi kotona. Halusin nostaa tämän asian esiin tässä ketjussa, ettei kukaan uusista TT-miehistä (tai TT-naisista) menisi nostamaan autoaan noista kohdista.

                              Comment


                                #45
                                Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                Eiköhän ne merkkihuollossa nosta siitä, mistä helpoiten nousee. Mutta yleensä se mieleenkiinto varovaisempaan nosteluun herää siinä vaiheessa, kun on omaa autoa nostelemassa. :)
                                Kyllä ne nostellaan ihan tehtaan osoittamista kohdista, eikä mistä tahansa.
                                Ihme ajattelua että kun ei ole oma eikä penniäkään kiinni, ei millään ole mitään väliä.

                                Comment


                                • #46
                                  A4 B8:ssa on ainakin paikat helmoissa mistä nostaa.
                                  Eipä muualta oikeen pääsekkään nostaa kun koko pohja on suojattu muovilla

                                  Comment


                                    #47
                                    Itsellä menee autoa nostaessa melkein vartti siihen, että miettii mistä tätä uskaltaa nostaa. Ihan sama onko hallitunkki tai auton oma nosturi. Varsinkin, jos joku kaverin auto tms. vieraampi kyseessä, niin saa todella pitkään miettiä mistä uskaltaa nostaa. Ja silti kun viimein päätät jostain nostaa, pelko persiissä että jokin antaa periksi.

                                    Tuntuu oikeasti, että uusia autoja ei ole tarkoitus nostaa yhtään millään mihinkään. Mitään selkeitä paikkoja ei ole, vaan kaikki on vähän sellaisia kestää, jos kestää tai vähintäänkin varsi ottaa helposti kiinni matkalla johonkin vielä matalampaan helmamuoviin. Ohjekirjassakaan ei varsinaisesti nykyään mainita auton nostosta mitään. Ja mikään ei meinaa mahtua alle yleisesti minnekään.

                                    Lötkössä on helmoissa useamman sentin paksuiset 10cm leveät muovipalat, joihin auton oma tunkki lukittuu hienosti. Niistä voi nostaa hallitunkillakin erittäin näppärästi, mutta lisäksi on syvemmällä reilun kokoiset ja paksuiset pohjaan liimatut kumilätkät nosturilla/hallitunkkilla nostoa varten. Ei tarvitse taiteilla laudan paloilla ja kumitassuilla fikkarien kanssa auton alla tunkkia mallaillen. Nosto onnistuu kuin suoraan DTM:n varikkosuoralta :)

                                    Comment


                                    • #48
                                      Noita alle 2000luvun museoromuja köyhällä vaan on ollut pihassa (ja muutamia tuttavien uudempia), mutta jokaisessa on helmassa ollut nostopaikat. Onko uudemmista sitten jätetty vahvikkeet helmojen etu ja takapäistä pois?

                                      Comment


                                        #49
                                        Ei ole. Kyllä kaikissa uusissakin on selvästi merkatut nostokohdat helmassa. Eikä mene helmat ruttuun jos niistä nostaa.

                                        Comment


                                          #50
                                          Onko jollakin pätevää ideaa miten tunkata uudempi TT ilmaan? Siellä on nostokohtana about 6x3cm kolo, jonka pinta on kaareva. Nostimen pinta pitäisi olla siis sylinterin muotoinen. Auton mukana tulleessa tunkissa on rulla, joka sopii tuohon koloon.

                                          Itse käytän hallitunkkia ja olen laittanut juuri tohon koloon sopivan hylsyn väliin.

                                          Comment


                                            #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja mj Näytä viesti
                                            Onko jollakin pätevää ideaa miten tunkata uudempi TT ilmaan? Siellä on nostokohtana about 6x3cm kolo, jonka pinta on kaareva. Nostimen pinta pitäisi olla siis sylinterin muotoinen. Auton mukana tulleessa tunkissa on rulla, joka sopii tuohon koloon.

                                            Itse käytän hallitunkkia ja olen laittanut juuri tohon koloon sopivan hylsyn väliin.
                                            Sulla oli tunkki 8J:n takapaksissa maahantuojan jäljiltä?

                                            Tuossa on tehtään näkemys nostokohdista.
                                            Attached Files
                                            Viimeksi muokannut marre; 28.11.2011, 08:57.

                                            Comment


                                              #52
                                              Joo, tunkki löyty omalta paikaltaan (ja siellä se on saanut olla). Ja kaverinahan sillä on kompura ja täyttöpullo.

                                              Noi kuvat löysin myös UK foorumilta, mutta varsinkin tossa etupään kohdassa näyttää siltä, että painaa hieman tota pokkausta? Varmaan vaan hämäävä kuvakulma. Kai se on uskallettava kokeilla, tottunut vaan ainoastaan nostamaan alustaan merkatuista kohdista.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Heh, sama ongelma ollut tuon 4f kutosen kanssa kun markolla TT:n kera eli nostopisteissä nuo sylinterin muotoiset upotukset... Mulla tosin täysin eri loppupäätelmä: Olen käyttänyt vakiotunkkia, kun en ole saanut rakennettua hallitunkin kärkeen sellaista sylinteri-adpateria johon olisi luottoa ettei tule välistä pois nostaessa...

                                                Mites muuten nostetaan 80-cäbi, jonka helmat ovat 5cm maasta muuten kun nosturilla? Onko jotain hyviä tunkkireferenssejä? (ei löytynyt omalta tontilta viime kesänä sopivaa tunkkia, eikä orkkista viitsinyt madaltaa, onneksi ei ollut pakkotilanne)

                                                Comment


                                                • #54
                                                  En tiiä pitäskö itkee vai nauraa mut sattuikin löytymään V8 peräluukusta tunkki. ON muuten sen näkönen et on jokunen kerta käytetty. Oli vaa sellases paikkaa jossa en usko et sen oikeesti kuuluis olla...

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Lötköjen kontit on sellaisia taikahattuja, että sinne mahtuu 40 pulua ja 32 Pelle-Hermannia :) Missä se muka oli? Ei siellä kauheasti piilopaikkoja ole. Ainoat on sivuverhoilujen takana kaaren ja takapenkin pellin välissä, mutta siinä saa jo tehdä töitä, että saa tunkin sinne.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Jollain ilveellä oli tungettu sieltä missä takana on ns. 2 akku. Verhoilun sisään sitä kautta. Vahingossa huomasin ku kattelin fikkarilla et miten ne johdot siel menee nii pisti silmää...

                                                      Eli selittäiskö sen juurikin näin: "Ainoat on sivuverhoilujen takana kaaren ja takapenkin pellin välissä, mutta siinä saa jo tehdä töitä, että saa tunkin sinne. "

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Mistähän tuollaisen tunkin löytäisi, jota voi pulttipyssyllä operoida. Ovatko nuo nimeltään jotain muuta kuin "saksitunkki"?

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X