Heh, kuulostaa kovin tutulta... Lukkopulttien avain, check, vannehylsyt, check, momenttiavain, check, renkaat kyytiin paineet tarkistettuna, check. Sitten duunipaikan hallille vaihtamaan defan pistoketta, jonka jälkeen renkaidenvaihto. Olihan tietty se tunkki jäänyt kotiin, eikä nosturia hallilla ole. Ajoin sitten kaksi sähkötrukkia vierekkäin ja kakkosneloset sorkkien päihin poikittain. Sen jälkeen ajetaan trukkien sorkat helmakotelon alle ja nostellaan varovasti sitten koko toinen puoli autosta kerrallaan ilmaan. Vaihtui ne kumit niinkin =)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
OE-tunkit
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viestiEikö joka Audissa ole tunkki ihan vakiona...?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Crash_ Näytä viestiMulla on yhessä ainoassa audissa ollu tunkki mukana (80). Tässä nykyisessä kulkineessa on kyllä ihan orkkis työkalut,EA pakki yms mutta eipä oo tunkkia näkynytkään eikä oo kyllä V8:sissakaan tunkkia näkyny....
Comment
-
Mun aakkosissa on ollut molemmissa orkkistunkki tallella, kai se on ollut vakiovaruste jo jostain aikojen alusta? A6:n orkkistunkki taisi olla ulkonäöstä päätellen ihan neitsyt vielä, kun kesällä paremman puutteessa veivasin sillä auton ylös.
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiVanhan accordin nostin joskus jatkopiikkien kanssa kerralla ilmaan, aika kevyesti kävi kun sai tasaisella betonilattialla nostaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viestiEikö joka Audissa ole tunkki ihan vakiona...?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja marre Näytä viestiEi ole. Toisessa omista on vakiona kompura ja paikkapullo.
On mullakin kompura ja paikkapullo TT 8N:ssä, mutta ne ei auta ketään renkaanvaihdossa, jos pitää saada kesä- tai talvirenkaat alle. Eli ainakin mulla on myös tunkki vakiona. Kyllä, pidän tunkkini! ;)
Comment
-
Kyllä mä vaihtelin a4 etujarrulevyt ja palat parkkiksella käyttäen tuota vakiotunkkia. Vanne vaan auton alle, ettei tipahda päälle, mutta eipä semmosta meinannut edes sattua. Kyllä sillä ihan turvallisesti saa auton ylös, jos ei mäessä ala nosteleen.
Ja pitäisi se tunkki sieltä löytyä, vaikka varapyörä olisi korvattu kompuralla ja paikka-aineilla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viestiEnkä myöskään käyttäis tuota vakiotunkkia vaihtoon, on sen verran huteran olonen kapistus.
A6:n renkaat puolestaan olen vaihtanut sen omalla tunkilla. Syy laiskuus. Se ruuvattava tunkki painaa ehkä 2 kg, kun taas hallitunkki noin 20 kg. Selkä kiittää.
Comment
-
100:n varapyöräkoteloon mahtuu 20e hallitunkki ison varapyörän ja 12V kompressorin kaveriksi. Niin monet auton omalla tunkilla pilatut helmat nähnyt, että ei ikinä sellaisella autoaan tai muidenkaan autoja nostele. Rengasliikkeessä kanssa herkästi tekevät tuhoa, että vahtia kannattaa vieressä. Teki yhtä Vianorin asentajaa mieli vähän hivellä rengasraudalla, kun yritti Audia nostella huolimattomasti.
Tuttu osti uuden Fordin ja pari kuukautta perästä tuli lappu postissa, jossa kiellettiin auton, anteeksi Fordin, oman tunkin käyttö muissa kuin hätätilanteissa. :D
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viestiNiin monet auton omalla tunkilla pilatut helmat nähnyt, että ei ikinä sellaisella autoaan tai muidenkaan autoja nostele.
Onneksi C4:ssa on (muoviset?) tunkkauskohdat (kuopat), joihin sen oma tunkki sopii mainiosti. Ei tule jälkiä. Samanlaiset saisi olla uudemmissakin Audeissa, mutta vissiin tuossakin pitää nykyään säästää. Vai miksi ne on nyt erilaiset? Huonommat kuitenkin, eikö?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viestiVaikea uskoa. Tarkoititko tällä TT 8J:tä?
On mullakin kompura ja paikkapullo TT 8N:ssä, mutta ne ei auta ketään renkaanvaihdossa, jos pitää saada kesä- tai talvirenkaat alle. Eli ainakin mulla on myös tunkki vakiona. Kyllä, pidän tunkkini! ;)
Lisäys: ulkomaan elävien mk 2 TT -foorumeilla on taivasteltu samaa asiaa. Jotkut ovat jälkikäteen saaneet pyytäessä tunkin merkkiliikkeestä ja jotkut ovat joutuneet siitä maksamaan.Viimeksi muokannut marre; 25.11.2011, 08:38.
Comment
-
Ei noilla orkkistunkeilla ole edes tarkoitus vaihtaa kausirenkaita. Ne ovat hätätilanteita varten. Ensimmäinen auto rojahti kivasti alas, kun tunkki päättii antaa perkiksi kesken renkaiden vaihdon. Hammasrattaat antautuivat. Onneksi oli rengas kiinni, eikä mitään käynyt autolle tai itselle. Sen jälkeen olen pitänyt orkkis tunkit kontissa.
Hyvähän joku tunkki on olla sitä varten, jos jotain tapahtuu vaikkakin aika harva tunkki tuntuu menevän helman alle kun rengas on puhjennut.
Ihmettelen nyt mitä vaaraa oli trukin piikkien varassa hitsatessa tai muutenkaan työskennellessä? Varsinkin jos tiltti on takana, niin ei kyllä mikään helvetin voima voi nykästä sitä 1,6t painavaa autoa sieltä alas. Jos nostokyky mietityttää niin ostakaa vaikka joku vanha valmetti :P
Comment
-
Ihmettelen nyt mitä vaaraa oli trukin piikkien varassa hitsatessa tai muutenkaan työskennellessä? Varsinkin jos tiltti on takana, niin ei kyllä mikään helvetin voima voi nykästä sitä 1,6t painavaa autoa sieltä alas.
Comment
-
Kyllä ainakin kaikissa trukeissa mitä olen korjannut on ollut sylintereissä letkurikkoventtiili.Toisaalta en osaa kaikista merkeistä ja malleista luvata. Ja lähes kaikkia trukkeja saa henkilönostovarustuksella jos vain jäännöskuormat näin sallivat.
Selvennykseksi toimin trukkimekaanikkona.
Anteeksi ylimääräinen OT.
Comment
-
Ei parane luottaa ihan oletuksena siihen, koska tosiaan niitä ei aina ole. Niitä ei tosiaan tarvitse olla, mikäli koneella kielletään henkilönostinkäyttö. Ylimääräinen kustannuserä ja suurimpana syynä ongelmat hydrauliikan toimivuudessa. Jos koneessa on nopeat liikkeet, niin letkurikkoventtiiliä ei ole edes mahdollista käyttää. Tosin trukeissa ei tuo nopeus tule esteeksi, sen verta verkkaista on liike.
Tämä kirjoittaja toimii nostokoneita valmistavan tehtaan palveluksessa, missä ei käytetä letkurikkoja/kuormankantoventtiileitä ;) Lisäksi olen nähnyt trukkeja missä ei moisia ole ollut, tosin on voinut vuosien saatossa jäädä pois kyydistä rikkoiduttuaan.
Comment
-
Minulla oli kasikympissä tunkki peräkontissa ja hyvin se tuntui pelittävän. Tuossa ceenelosessa tuli kyllä tunkki mukana, mutta mitäpä sillä tunkilla tekee jos siinä ei ole sitä kampea...
Tekeekö muuten noilla halppis hallitunkeilla mitään (~20e)? Meinaa näin syksyisin ja keväisin olla hieman tuskaista kun renkaanvaihto tapahtuu jollakin veivitunkilla mikä nyt sattuu sieltä peräkontista löytymään. Ja meilläkin kun joka kevät/syksy vaihdetaan kolmeen tai neljään autoon renkaat niin on tuo veivitunkki hieman liian työläs käyttää.
Comment
-
Kyllä ne 20 euron tunkit on parempia kuin se saksitunkki. Toki halvassa tunkissa kahva on vähän venkula ja alastulon hallinta on vaikeampaa, muttei mahdotonta kunhan varovasti kääntää ruuvia auki kahvalla. Noin yleisesti ihan päteviä tunkkeja hintaisekseen - jos saa matalan auton alle mahtumaan. esim. A4 B5:n tehdas sporttialustaan ei meinaa perus tunkki mennä. Pitää takaa ensiksi nostaa toisella tunkilla ja sitten saa eteen tunkin alle.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mikaj Näytä viestiEikö hallitunkilla saa pilattua helmoja, omasta mielestä ihan helposti... Siellä helmoissa on paikat alkuperäiselle tunkille, eikä varmasti saa mitään vahinkoa aikaan. Harvemmin auton valmistaja suunnittelee autoon työkaluja, millä saa tuhoa aikaa niitä oikein käyttämällä.
Ainakin TT:n pohjassa on jotkut kumiset "nostopisteet", mutta niistä ei parane tunkata. Pohja antaa periksi. Ainakin jossain ulkomaisella foorumilla oli tällaisia raportoitu, mutta enpä jaksa mennä etsimään niitä juttuja. Helposti joku asiaa tuntematon voisi luulla niitä tunkkaamiseen tarkoitetuiksi.
Comment
Comment