Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanteen lipin kiillotusneuvoja tarvitaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vanteen lipin kiillotusneuvoja tarvitaan

    Milläköhän myrkyllä saisi vanteeseen kiinni palaneen jarrupölyn ja pinttyneen paskan irti. Plussan etupalat korkkas viimeisellä Alastaron reissulla molemmin puolin ja jarrupalan taustarauta pääsi päin levyä jarrutuksisssa. Nyt tuota sulanutta rautaa on sit kiinnipalaneena etuvanteiden kehissä.

    Tähän asti kokeiltu liuotinta ja karheaa sientä, puhdistavaa vahaa ja metal polishia. Kaikki auttaa vähän mutta mikään ei täydellisesti. Onkohan noita mitenkään enää kemiallisesti puhdistettavissa? Hionta- ja maalaushommiin en noiden vanteiden kanssa ala.

    On muuten vaikea saada onnistunutta valokuvaa tuollaisesta kiiltävästä pinnasta...
    Attached Files

    #2
    Omista rosterilipeistä joskus ihan parilla eri hiomatahnalla hankailin. Ekana karheempaa ja sit hienompaa. Sitten lopuksi ihan kiillotustahnalla.

    Comment


    • #3
      Vannehappoa ja IronX:ää/Wolf's De-Ironizeria vois vielä kokeilla.

      Comment


        #4
        Mistäs tuollaista vannehappoa saa?

        Comment


        • #5
          Hapolla tosiaan lähtee jarrupöly, ei liukkarilla. Vannehapoissa on aika usein sitruunahappo "aktiivisena" ainesosana. Mutta joskus pahasti pinttyneeseen likaan itse olen käyttänyt noin 20% fosforihappoa, kun ei ole normi aineilla paskat lähtenyt. Suojavälineet sitten kyrpää myöten päälle, tekee hubaa silmälle kun tommoista roiskuu.

          Comment


          • #6
            Ensimmäinen konsti vois olla myös Wurthin vannepesu (saa AINAKIN kärkkäiseltä), siinä on tuota happoa kanssa.

            Sillä kun suihkuttaa ja harjalla hankaa niin isoimmat pitäs jo lähteä.

            p.s. todistetusti lähtee myös kromipinnoite irti kun antaa vannepesun kuivahtaa paikalleen ennen pesua :)

            Comment


            • #7
              Ootko kokeillu autosol:ia? Saa motonetistä ainakin. Mie sain sillä ja porakoneen puuvillalaikalla tosi kiiltävät reunat.

              Comment


              • #8
                Vannehappoa saa esim tuolta.

                Comment


                • #9
                  Ei tuossa paljon kiillotukset auta jos hapettumat on lakan alla :) vai ootko hionu lakat pois?

                  Comment


                    #10
                    En oo hionu, enkä hio noita markan vanteita. Vetelen tolla AG Metal Polishilla mitä lähtee ja loput annan olla.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                      En oo hionu, enkä hio noita markan vanteita. Vetelen tolla AG Metal Polishilla mitä lähtee ja loput annan olla.
                      Turha metal polishia laittaa, kun et ole hiomassa paljasta metallia. jotain karkeempaa auton mylläysainetta jos jotain.

                      Comment


                        #12
                        Voipi olla niin. Metal Polishia nyt sattui löytymään kaapista niin sillä sitä kokeilin. On tässä nyt sentään koko talvi aikaa hinkata ja pyörät on työpaikan kahvihuoneessa niin ei pääse unohtumaan :)

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                          En oo hionu, enkä hio noita markan vanteita. Vetelen tolla AG Metal Polishilla mitä lähtee ja loput annan olla.
                          Tuota, nyt onpi ihan pakko kysyä miksi topikki on perustettu ellei "nappaa"?

                          Comment


                          • #14
                            niin ?

                            Comment


                              #15
                              Niin, kai se välillä pitää tehdä se mitä pitää tehdä? Vaikka ei nappaa.
                              Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:19.

                              Comment


                              • #16
                                sonaxin vannepesua (honkkarit, class ohlson, mätänet) ruiskuttelet pintaa. vähän levittelet brushilla(vaikka maalipensseli käy), annat vaikuttaa ja huuhtelet pois. 90% kaikista vanteiden pinttymistä ja paskoista on irronnut tähänmennessä tolla ja ne loputkin 10%, mitä ei oo irronnut on ollu vuosien pinttymiä vanteen sisäpuolella. Jos ei auta, niin vaihda aineeksi IronX ja sama uudestaan. Mut jos tuo on kiillotettua alumiinia, eikä lakkaa päällä, niin menee kyl hionta ja kiillotushommiin. (240:stä pykälittäin -> 1500 + menzernan vahatangolla ja lumppulaikalla kiillotus).

                                Vannehapot on nykyisten aineiden rinnalla varsin tehottomia ja aiheutavat jopa vauriota sopivilla pinnoilla.
                                Viimeksi muokannut PetKe; 19.11.2011, 01:29.

                                Comment


                                  #17
                                  Syystä että hiominen, maalaaminen ja lakkaaminen on ihan eri kertaluokan työ kuin pesu/kiillotus jollain sopivalla aineella. Kyllä minua "nappaa" mutta kuten tuolla aiemmin kysyin niin onko mahdollista saada fixattua kemiallisesti jollain aineella ilman mekaanista työstöä.

                                  Ei ole välineitä hiontaan tai maalaukseen joten kustannustehokkuuden nimissä ei 400€ vannesarjaan kannata alkaa teettämään rengastöitä ja maalauksia ulkopuolisella. Käsipelin varmaan saisi hiouttua mutta kuinkan näinkin peukalo keskellä kämmentä menevät vaan huonommiksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Universal Stone on myös yllättävän kovaa kamaa puhdistamiseen ja kiillottamiseen. Omiin talvivanteisiin ei mikään muu auttanut (happoa en kokeillut) niin jynssäsin tolla.

                                    Lähtökohta ja lopputulos:


                                    Comment


                                      #19
                                      Miten ois ihan marketista saatava Patapata ;) Ei oo itellä tosta kokemuksia mutta kun joku tota kokeilis niin sitten ois :D

                                      Comment


                                        #20
                                        En kyl lähtis koittaa ainakaan rosterilippaa kiillottamaan/puhdistamaan saippuoidulla teräsvillalla :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          Harjattu teräs on kovassa huudossa ;)

                                          Comment


                                          • #22
                                            :) Joo ei missään nimessä kiiltävälle pinnalle, omissa oli sisäkehät mattaharmaat niin voi huoletta käyttää saippuavillaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              sen jälkeen paska tarttuu kahta kauheemmin kiinni, kun maalipinta on ihan naarmuilla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Noh sen näkee sitten, levitin luonnollisesti FK1000P sealantit joka puolelle.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Olisi tarjolla 2-os. Rial Daytonat ensi kesäksi. Millainenkohan operaatio on purkaa ko. vanteet kehien kiilloitusta, sekä keskiön maalausta varten? Entäs kasaus, mitä tiivisteeksi, tarvitaanko erikoisavaimia, momentit ym..

                                                  Millä noita alumiinikehiä sitten kannattaisi lähteä kiillottelemaan, tietämäni mukaan niissä on vain pientä haalistumaa/hapettumaa. Onko noi kehät muuten "paljasta" alumiinia vai lakatut?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mulla on 3-osaset Cargraphic racing wheelsit. Niissä ulko-ja sisäkehän väliin jää liimaura, jonka täytin ihan silikonitiivisteliimalla ja annoin kuivua 24h. Noissa rialeissakin varmaan on 7mm pultit, joille sopiva kiristysmomentti on noin 27 Nm. Ite ainakin vedin siihen.

                                                    Ainakin tehtaalta ne ovat lähteneet lakattuina.

                                                    Kovin kuluneen lakatun alumiinikehän kiillotukseen on aika vähän vaihtoehtoja, jos siis haluaa priimaa. Joko poistaa lakat, hioo ja kiillottaa kiiltäväksi. Tai sitten hioo ja lakkaa uudestaan. Tuolla ekalla vaihtoehdolla saa paremman kiillon, mutta on todella työläs sitten pitää puhtaana. Ihan kaikki tarttuu kiinni. Vahalla saa vähäks aikaa aina helpotusta. Että jos niissä on tosiaan vaan pikkuhapettumaa ja pystyy elämään niiden kanssa niin hyvät puhdistusaineet ja vahat käyttöön.

                                                    Mun piti saada priimaa niin hioin ja kiillotin käsin. Ne menevät yhdessä kesässä sellaseen kuntoon että on ne joka kevät sitten kiillotettava uudestaan että saa ne viimesen päälle. Lisäksi krominpuhdistusaineella on vetästävä muutaman kerran kesässä. Ja paljon pesua! :-)

                                                    Niin ja jos mietit vielä noiden rialeiden ostoa, osta ihmeessä pois! On ne niiiiin hienot! :-)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Olisi tarjolla 2-os. Rial Daytonat ensi kesäksi. Millainenkohan operaatio on purkaa ko. vanteet kehien kiilloitusta, sekä keskiön maalausta varten? Entäs kasaus, mitä tiivisteeksi, tarvitaanko erikoisavaimia, momentit ym..
                                                      Itelle tuli kanssa hommattua alkuvuodesta kyseiset vanteet.. Kunnostusurakkaan pitäis kans ryhtyä mut varmaan vasta ens talvena. Tässä vähän hakenut tietoa ja ohjeita kyseisestä rojektista.

                                                      Täältä löytyy ketju jossa vanteista keskustelua.
                                                      Täältä löytyy purkuohjeet tosin eri vanteista mutta soveltuvat myös Rial Daytoneille.
                                                      Täältä saa käsittääkseni parhaiten tilattua osia kyseisiin vanteisiin.

                                                      Mietin vähän jos olis tilannut itselle uuden ulkokehät kun on vanhat jo aika rujossa kunnossa.. TUolta yllä olevasta linkistä sais rosterikehiä missä olis kiilto jo pikkasen parempi alunperin kun mitä noissa alumiinisissä. Jos päätät tuota jotain tilailla niin olmottele niin voitais tehdä sieltä pieni kimppa.. :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pata pataa vaan käyttöön. Kunnolla vettä mukaan, niin ei naarmuta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eiköhän näillä jo onnistu, jos vanteet hankin. Ja saahan sitten näköjään noita rosterikehiä, jos ei saa alumiinisiin tarpeeksi kiiltoa..

                                                          Mikähän keskiöväri sopis hopeiseen isoon farkkuun, kultaa oon miettinyt, mutta onkohan se jo "so last season.." Musta/tumma ei oikein sytytä..
                                                          Viimeksi muokannut KuiKelo; 21.2.2012, 21:47. Perustelu: Kuvan poisto

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja KuiKelo Näytä viesti
                                                            onkohan se jo "so last season.."
                                                            Eikai se mitään meinaa vaikka onki so last season jos omaa silmää miellyttää =)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X