Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6q alustaongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B6q alustaongelmia

    B6:sen alusta on paljon kirjoiteltu foorumilla, mutta ihan vastaavaa ongelmakuvausta en haulla löytänyt ja aloitanpa sitten uuden ketjun.

    Mikähän voisi olla A4 2.5TDiq:n alustassa vikana, kun seuraavia oireita on havaittu:

    Suuntavakavuus ei ehkä ihan niin hyvä kuin ennen. Tämä melko subjektiivinen mutu-kokemus ja voi olla vain kuvitelmaa.

    Kovasti kiihdytettäessä tuntuu eturenkailta selvästi vähenevän pito, erityiseti tämän huomaa mutkaan kiihdytettäessä. Huomasin ongelman ensi kertaa joskus loppukesästä, mutta silloin arvelin sen aiheutuvan melko kuluneista alla olevista taiwanilaisista pingpong -kesärenkaista.
    Vika kuitenkin pysyi talvirenkaisiin siirryttäessä. Aikaisemmin en tälläistä ominaisuutta ole huomannut ja muutenkin auton alusta on ollut erinomaisen mainio ajettava. Ongelmaa ei normikiihdyttelyssä huomaa, vaan auto pitää pikkuisen käskeä, jotta ongelma ilmenee.

    Teräväreunaiseen kanttariin, hidastetöyssyyn tms. sellaiseen hiljaa ajettaessa etupäästä kuuluu aavistuksenomainen kolahdus ja tuntuisi siltä, että keulassa olisi väljyyttä muutama milli joustoalueen ylärajalla. Tämä omituisuus kylläkin ollut tässä autossa aina, kun se on minulla ollut ja tällä ei välttämättä ole syy-yhtyettä kahteen muuhun em. vikakuvaukseen.

    Autolla on ajettu 281tkm, siinä on tehtaan sport -alusta (1BE), Bilsteinin Sportit on vaihdettu alle pari vuotta/50tkm sitten ja menneenä kesänä vaihdettiin etupäästä takimmaiset alatukivarret. Ei kait liene mahdotonta, että iskareilla olisi jo tunnit täynnä, mutta kun muuten en ole havainnut
    iskareiden toiminnassa puutteita.

    Tiedän auton etädiagnosoinnin olevan vaikeaa, mutta antakaapa valistuneita arvailuja mikä voisi olla alustassa vialla? Älkää kuitenkaan heti ehdottako, että vaihda kaikki kuluvat osat alustaan, siihen rumbaan en nyt haluaisi lähteä. Mielummin vaihdetaan selvästi kuluneiden osien tilalle
    uutta.

    Jollain keinolla ajettavuus pitäisi kuitenkin saada sille tasolle mitä se tälläisessä B6:sessa kuuluu olla.

    #2
    Puslat. Liki kymmenen vuotta ja lähemmäs 300tkm ei alustan puslia ainakaan paranna, eikä kumipuslat ole muutenkaan ikuisia.

    Comment


      #3
      2nd that. Tuolla sepostelin omia kokemuksia. Tais olla mulla 230tkm paikkeilla kun noi apurungon puslat vaihdettiin. Hiukan vaikea noita on diagnosoida kun korjaamolta soittivat perään, että kannattaako näitä vaihtaa kun nämä vanhat on samassa kunnossa kuin uudet... kolinat ja urissa vetely kuitenkin hävis heti ton remontin jälkeen.

      Comment


        #4
        En ihan heti jaksaisi uskoa kyseessä olevan apurungon puslat. Vika ilmaantunut niin lyhyessä ajassa, että vaikea laittaa sitä puslien yleiskulumisen syyksi. Mutta onhan se toki mahdollista ja eihän noiden vaihto hölmömpi ajatus olisi. Pitää jossain vaiheessa tutkia tarkemmin etu/takapään pyöräntuentaa, josko sieltä joku selvästi kulunut osa löytyisi.

        Vaihdoin muuten edellisestä autosta (B4q) etuapurungon puslat ~260tkm kieppeillä ja ne olivat melko hyvässä kunnossa silloin. En huomannut eroa auton ajettavuudessa ennen/jälkeen puslarempan.

        Comment


          #5
          Ellei väljiä niveliä löydy alustasta, tukivarsien toisesta päästä syyllistä tutkailemaan vetelään ajotuntumaan.
          Hmm.. Gummibusliako sinnekin on majoitettu? ;))

          Comment


            #6
            Onko tuohon A4 B6 quattroon saatavilla etuapurunkoon uretaanista tai muusta jäykemmästä materiaalista valmistettuja puslia?

            Jos uretaanit vaihtaisi apurunkoon, onko odotettavissa melutason kasvu kabiinissa tai muita haittavaikutuksia? Kellään omakohtaisia kokemuksia tästä?

            Comment


              #7
              Ihan mutuiluksi menee mutta noille puslille on 1BV-alustalle omat varaosanumerot, liekö jäykempiä kuin nuo normit??

              Comment


                #8
                Ihan mutuiluksi menee mutta noille puslille on 1BV-alustalle omat varaosanumerot, liekö jäykempiä kuin nuo normit??
                Tämäpä mielenkiintoista. Mahtaako etuapurunko kuitenkin olla samanlainen normi/1BE/1BV -alustaisissa autoissa?

                Meinaan vaan sitä sopiiko nuo 1BV-alustan puslat alle, kun auto kuitenkin 1BE-alustalla. Noissa puslissahan voi jäykkyyden lisäksi olla myös eroa puslan korkeudessa. Eli eri puslalla säädetään apurunkoa eri etäisyydelle auton korista, joka taas suoraan vaikuttaa auton alusta "mataluuteen" eli sen etäisyyteen tien pinnasta.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                  Tämäpä mielenkiintoista. Mahtaako etuapurunko kuitenkin olla samanlainen normi/1BE/1BV -alustaisissa autoissa?

                  Meinaan vaan sitä sopiiko nuo 1BV-alustan puslat alle, kun auto kuitenkin 1BE-alustalla. Noissa puslissahan voi jäykkyyden lisäksi olla myös eroa puslan korkeudessa. Eli eri puslalla säädetään apurunkoa eri etäisyydelle auton korista, joka taas suoraan vaikuttaa auton alusta "mataluuteen" eli sen etäisyyteen tien pinnasta.
                  Hyvä kysymys, tosin etkasta ei voi muuta todeta kun että on eri osanumero. Laitan samalla ton omalla koneella olevan taka-apurungon kuvan niin siitä voi tarvittaessa vakoilla osanumeroita. Pitäis löytää joku ystävällinen varaosaputka minne voi tilata kummatkin puslat että pääsee hypistelemään/vertailemaan eroja. :)
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Tuota andre_:n ekaa kuvaa kun katsoo niin huomaa että 1BV-alustan apurungon kaikki neljä puslaa ovat samalla osanumerolla, kun taas 1BE/perusalustan etu- ja takapuslat ovat eri numerolla, joten voisin veikata että apurungossakin jotain eroja olisi.

                    Comment


                    • #11
                      Ainakin Audizine.com foorumilta olen löytänyt aikoinani sen tiedon, että eroja todellakin on apurungoissa.

                      Comment


                        #12
                        Jos nyt oikein tulkitsin andre_n laittamaa kuvaa, niin 1BR ja 1BE -alustaisille on apurunko: 8E0 399 313 BD ja 1BV -alustaiselle: 8E0 399 313 BG. Eri apurungothan nuo silloin on.

                        Comment


                          #13
                          Pitää näköjään vaihtaa alemmat taaemmat tukivarret. Käsikirjan mukaan pitää laskea apurunko hiukan alaspäin, ennen kuin sisäpäät irtoavat. Osaako joku kertoa miksi, eikö pultti mahdu muuten ulos?
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Jos en ihan väärin muista niin mahtui se pultti sieltä poistumaan ilman apurungon laskemista.

                            Comment


                              #15
                              Mahtuu kuulemma tulemaan ilman apurungon irroitusta, kun purkaa pohjan muoveja edestä pois. Itse puotin vähän apurunkoa, kun ajattelin, ettei se kuitenkaan mahdu siitä tulemaan muovien poistolla.

                              Comment


                                #16
                                Minun autosta apurunkoa hiukan pudotettiin alaspäin alatukivarsirempassa. En kyllä ole ihan satavarma, olisiko se voinut onnistunut muuten. Kannattaa kuitenkin varautua apurungon pudotukseen.

                                Comment


                                • #17
                                  Kysytäänpä tässä yhteydessä, että millainen urakka on apurungon puslien vaihto (kaikki neljä)?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ne apurungon puslatko sitä levottomuutta ja vetelyä aiheuttaa? Mistään ei löydy väljää mutta tuntuu ettei ajettavuus olisi täysin kunnossa,korostuu etenkin jäisellä alustalla.

                                    Comment


                                      #19
                                      Renkaista lähtisin itse etsimään vikaa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Tony.N Näytä viesti
                                        Ne apurungon puslatko sitä levottomuutta ja vetelyä aiheuttaa? Mistään ei löydy väljää mutta tuntuu ettei ajettavuus olisi täysin kunnossa,korostuu etenkin jäisellä alustalla.
                                        Näin ainakin mulla oli. Kyllä se alko ajan kanssa kolisemaankin mutta siihen kyllä meni monta kuukautta siitä kun huomas että ajettavuus (suuntavakavuus) oli huonontunut. Katsastusaseman siinä auton heiluttelukoneessa bongattiin ne väsyneet puslat. Ja nimenomaan etummaiset puslat, etu- ja taka-apurungossa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          On aika loogista, että väljät apurungon puslat aiheuttavat levottomuutta kulkuominaisuuksiin. Kuitenkin kaikki autoa liikuttava (ja pysäyttävä) voima menee näiden puslien kautta, apurunko tavallaan työntää autoa eteenpäin. Ja vaihdetta vaihtaessa kuormituksen suunta vaihtuu näissä puslissa. Monissa muissakin merkeissä (esim. Mersussa) aiheuttavat vastaavat apurungon puslat ongelmia väljistyessään, nimenomaan etummaiset puslat.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kesä renkailla vetelee myös ja on levoton ajettava. Nivelistä tai tukivarsien puslista ei löydy mitään välyksiä eikä kuulu kolinoita. Sitten kun on tasainen ja uraton tie niin etenee hienosti. Tosiaan joutuu "ajamaan" kokoajan. Entenen kakkos ocu oli paljon vakaampi ajettava. Onko ne apurungon puslat kovinkin vaikeita vaihdettavia? Entäs mitä ne kustantaa?

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Tony.N Näytä viesti
                                              Onko ne apurungon puslat kovinkin vaikeita vaihdettavia? Entäs mitä ne kustantaa?
                                              Teppo vastas mulle näin 8/2010:

                                              Koodi:
                                              2	8D0399415E	apurungon etupuslat    	        19,00€/kpl	38,00€/2kpl
                                              2	8E0505145AR	perän apurungon etupuslat	24,55€/kpl	49,10€/2kpl
                                              Olihan ne mulla joutuneet sahaamaan noita puslia halki kun olivat vähän jumahtaneet kiinni, eli aika vittumaiset vaihtaa. Oletan että apurungot myös irroitettiin puslien vaihdon yhteydessä, että onhan siinä duunia kerrakseen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Täytyy tutkia nosturilla sitä vaihto hommaa..

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jos ryhdyt apurungon vaihtohommaan, niin huomioi se, että apurunkoa takaisin kiinnitettäessä se ei välttämättä me tasan samaan asentoon, kuin oli ennen puslaremppaa -> pyöränkulmat ei ole enää kohdallaan ja ratti saattaa mennä "vinoon". Apurunko kun voi mennä joitakin asteita eri asentoon, koska se mahtuu väljästi liikkumaan pulttiensa varassa ennen kiinnityspulttien lopullista kiristämistä.

                                                  Tätä välttääkseen kannattaa yrittää asemoida apurunko melko tarkkaan samaan kohtaan missä se oli ennen irroitusta ottamalla esim. ennen irroitusta useista apurungon pisteistä mittoja auton korin osia vasten ja säätämällä näiden mittojen avulla apurunko paikalleen ennen kuin vetää apurungon kiinnityspultit loppulliseen kireyteen.

                                                  Tai näin siis oli ainakin B4:sessa, B6:seen ole puslia vaihtanut, mutta tuskinpa tuo rakenne olleellisesti on siinä muuttunut, eikös se ole neljällä puslalla/pultilla kiinni auton korissa.

                                                  Jos kaikesta huolimatta apurunko menee hiukan vinoon, niin sen yleensä huomaa siitä, että ratti ei ole enää suorassa suoraan ajettaessa. Poskellaan olevat pyöränkulmat yleensä pystyy säätämään kohdalleen apurunkoa säätämättä, mutta ei aina.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Apurungossahan on paikat sellaisille kohdistustapeille eli siitä työnnetään tappi läpi mikäli apurunko sattuu olemaan siten että autossa oleva reikä on samalla kohtaa kuin tuo apurungon... sellaiset euron kolikon kokoiset reijät siellä on. Tietenkin jos ne ei oo kohdakkain niin kohdistus näillä tapeilla ei onnistu. Jokatapauksessa melkeen kannattaa käydä (mikäli irroittaa apurungon) kohdistuttamassa (camberit puoliks) apurunko ja suuntauttamassa pyöränkulmat - vaatinee säätötyötä josta joku paikka voi veloittaa extraa tuntityönä kiinteän suuntaushinnan lisäksi. Mutta sitten kyllä pitäis olla ajo-ominaisuudet kunnossa kun noi on jumpattu :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Meillä on töissä pyöränsuuntauslaite joten ei tuota ongelmaa saadellä sitä kohdalleen. Homma siis vaatii apurungon totaalisen irrotuksen? onko edessä kaksi vai neljä puslaa? Kannattaako vaihtaa myös perään samalla? Hommia taitaa olla tiedossa..

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tsekkaappa toi viesti #9 tästä ketjusta. Kyllä se apurunko pitää irroittaa ellei sitten satu olemaan jotain erikoisprässiä millä ne vanhat puslat saa prässättyä pois apurunko löysättynä. Edessä ja takana on kummassakin neljä puslaa, mulle vaihdettiin vaan etummaiset.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mulla kuitenkaan ei kolise mistään tuo alusta. Korjaantuiko ajettavuus puslien vaihdolla? Kannattaako vaihtaa kaikki vai vaan etummaiset niin kun jotkut ovat toimineet?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei mullakaa aluks kolissu, ajan kanssa rupes kolisemaan. Siitä sen huomas kun auto rupes hakemaan urissa ja tietty kun katsastusmies näytti siinä nosturin heiluttelulaitteessa vasenta apurungon etupuslaa joka selkeesti liikkui enemmän kun pitäis ja sanoi että "nää kannattaa vaihtaa jos rupee hakemaan urissa". Apurunko kun oli irti niin ekalla pyöränsuuntausyrityksellä ei muutakun säädetty aurauksia niin ajettavuus oli huonompi kun ennen puslajumppaa. Sitten taas asiasta reklamoinnin jälkeen apurunkokin kohdistettiin ja pyöränkulmat säädettii oikein ja rupes auto kulkemaan niinkun pitääkin.

                                                            Oman hoviasentajan kanssa väänneltiin rengasraudalla noita puslia ja todettiin ettei ole tarpeellista vaihtaa kun etummaiset puslat, tosin eipä ne takapuslatkaan ois järjettömiä maksaneet... sen ~120€ kaikki neljä. En kuitenkaan niitä vaihdattanut mutta onhan siinä iso remppa taas edessä jos niitä takimmaisia pitäis vaihtaa... Jos ei mistään muualta löydy väljää eikä suuntavakavuus/ajettavuus ole niinkuin pitää niin noi apurungon puslat vois olla hyvä tarkistuskohde.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X