Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABS-jarrujen nesteiden vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ABS-jarrujen nesteiden vaihto?

    Ajattelin vaihtaa jarrunesteet autoon. Mitenkäs tuo ABS-systeemi vaikuttaa asiaan. Jos jarrujen ilmaamiseen tulee tarvetta, niin tehdäänkö se samalla tavalla, kuin ei-ABS-jarruihin vai aiheuttaako tuo ABS jotain erityistoimenpiteitä?

    Mikä on oikea ilmausjärjestys S2:seen eli siis mikä jarru ilmataan ensin jne?

    Nesteeksi kelpaa varmaan ihan tavallinen DOT4 ABS liemi? Mitä eroa muuten tavallisella DOT4 nesteellä on tuohon ABS malliseen DOT4 nesteeseen? Jos näitä erehtyy sekoittamaan, niin onko odotettavissa harmeja?

    #2
    Eiköhä 94:ssäkin ole 3-piirinen systeemi eli taakse menee vain yksi putki ja etupyörät erikseen.

    Ei ole tiedossa mitään ns virallista järjestystä, mutta tuosta nyt voi maalaisjärkeillä.

    Comment


    • #3
      DOT 5.1 tuntuisi oikealta vaihtoehdolta ABS-järjestelmiin. Yhteensopiva DOT 4:n kanssa, mutta pienempi viskositeetti ja mahdollisesti korkeampi kiehumispiste.

      Comment


        #4
        Onko noin että 5.1:stä voi laittaa nelosen tilalle? Lueskelin Bentleytä ja siinä sanottiin että vain nelosta.

        Comment


          #5
          DOT 5.1 on vaan DOT 4 kehitetty aine korkeammalla kiehumispisteellä ja puolet pienemmällä viskositeetillä. 5.1 ole silikonipohjainen kuten 5 jota ei missään nimessä saa laittaa DOT4/5.1 sekaan. Joku perhanan myyntimies on vaan keksinyt nimetä sen 5.1:ksi eikä 4.1:ksi niinkuin sen periaatteessa pitäis olla...

          Itse pistin ihan Castrollin DOT4:sta kun 5.1 ei meinannut mistään löytyä

          DOT 5 olisi se ihannelitku tuonne, mutta liekko kovinkaan moni sitä laittanut tai ylipäätänsä mikä sen saatavuus on

          Comment


          • #6
            Ei kai ABS muuten vaikuta ellei sitten ole koko pumppu tyhjentynyt? Ainakin uudempiin keksintöhin pitäisi silloin soveltaa tätä ohjetta:

            http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/absbleeding.html

            "This procedure details how to bleed the ABS pump when replacing brake fluid. This procedure is NOT necessary unless your ABS pump has gone completely dry. For normal brake work including fluid replacement, hose replacement, pad replacement, etc. this procedure is NOT necessary. Also, this procedure does not take the place of good ol' fashioned brake bleeding with one person operating the pedal while the other person opens the bleeder valves one by one and collects the discharged fluid."

            Comment


            • #7
              Hämärä mielikuva on, että jarrunesteistä/ilmauksesta on ollut puhetta. Kokeile hakua.

              Comment


              • #8
                jarrunesteestä

                Hei
                Mites se käytännössä jos DOT4 on uutta ja tuoretta niin eikös siinäkin kiehumispiste ole ihan riittävä kaikkeen muuhun paitti kuumana kesäpäivänä useampaan ratakierrokseen?

                Vai onko tuo DOT5.1 ihan reilusti parempaa ainetta? Viskositeettia ei nyt ihan heti viitsi ruveta epäilemään jos neste vain siellä putkessa liikkuu, eiköhän se jarrutehostin pukkaa vähän kankeampaakin nestettä menemään jarrumäntään asti vai onko tuo joku spesiaalijuttu tai talvifeature?

                Mielenkiinnosta vain kyselen, juuri vaihdoin DOT4.sta tuohon A80.seen ja kohtuullisen tummaa tuli jäteastiaan. Oli muuten yllättävän helppoa availla ilmausruuveja, vissiin ne takajarrujen ruuvit on aina niitä enempi syöpyneitä... jotka on omalla kohdalla sitten korkanneet.

                Comment


                  #9
                  Kyllä tuo dot4 on ihan hyvää tavaraa. pienenä vertailuna Motulin RFB600 (Dot4)ja Dot5.1 nesteet

                  Dot 4 RFB600
                  EXTREME THERMAL RESISTANCE AND STABILITY: the elevated boiling point of RBF 600 FACTORY LINE (312°c / 593°F) enables effective braking even under the extreme conditions of competition.
                  VERY EFFICIENT WHEN RAINY: the very high wet boiling point (216°c / 420°F), is superior to conventional brake fluids provides a particularly efficient braking system in rain and put back the apparition of vapor lock.
                  NORMES : FMVSS 116 DOT 4 / SAE J 1703 / ISO 4925

                  Dot 5.1
                  LONG LIFE FORMULA : the high wet boiling point (185°c/365°F), superior to DOT 4 and DOT 3 fluids enables to use this product longer.
                  SPECIALLY DESIGNED TO ANTI-LOCKING BRAKE SYSTEM (ABS) : its viscosity (820 centipoises at -40°c / -40°F) lower than DOT 4 and DOT 3 brake fluids, allows MOTUL BRAKE FLUID DOT 5.1 an easier fluid circulation in micro-valves of anti-locking systems.
                  PERFECTLY NEUTRAL WITH SEALS USED IN BRAKING SYSTEMS. ANTI-CORROSION.
                  STANDARDS : FMVSS 116 DOT 5.1 NON SILICONE BASE & DOT 4 & DOT 3
                  SAE J 1703

                  Noista kun kattoo nin Dot 4 kiehuu myöhemmin kuin Dot 5.1, mutta ei välttämättä kaikilla valmistajilla asiat noin.

                  Comment


                  • #10
                    VERY EFFICIENT WHEN RAINY: the very high wet boiling point (216°c / 420°F), is superior to conventional brake fluids provides a particularly efficient braking system in rain and put back the apparition of vapor lock.
                    Mitähän tekemistä "wet boiling point":lla ja vesisateella on keskenään :-). Juurikohan muu informaatiokaan on kohdallaan.

                    Comment


                    • #11
                      hassua tekstiä

                      tulee mieleen japanilaiset hifi vehkeet ja erilliset markkinointi-insinöörit jotka pantiin keksimään hienoja teknisiä termejä. Mahtaa olla aika eksoottiset jarrut jos DOT4 ja sadevesi pyörii samoissa paikoissa... tai ei olla koskaan käytykään extreme sateessa.

                      Comment


                        #12
                        DOT 4:n speksi sanoo minimikuivakiehumispisteeksi 230 astetta. Riittää kaikkeen normaalikäyttöön ja isolla marginaalilla, pari ratakiekkaakin voi heittää kerrallaan suht huoletta. Eri DOT 4 nesteidenkin välillä on eroa kuten pullon takaa tavaamalla helposti huomaa. Kiehumispisteiden välillä voi olla 50-70 astettakin eroa. Esim viikonloppuna pistin jotain jonka k-kiehumispiste oli 280 astetta.

                        Muuten, kisanesteet eivät ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön, joten niitä ei oikein kantsi käyttikseen pistää. Ja toisaalta 20?/0.5L vrt. 2.5?-5?/ 0.5L vakuuttaakin useimmat kyseisen pöperön tarpeettomuudesta ;)

                        ABS:n ilmaaminen: olen ilmannut ihan normaaliin tapaan joka vaihtokerralla - se jarru ensin, johon menee pisin putki ja sitten siitä alaspäin. Onnistuu joka kerta ilman ongelmia.

                        ABS:ä oli muuten autoissa jo vuosia ennen ABS-jarrunesteiden keksimistä. Harrasteautossanikin on BOSCHin ABS ja jarrunestevaatimus on DOT 3.

                        Comment


                          #13
                          Bentley sanoo näin S4:n jarrujen ilmaamisjärjestyksestä:

                          1- Right-rear brake caliper

                          2- Left-rear brake caliper

                          3- Right-front brake caliper

                          4- Left-front brake caliper

                          Comment


                          • #14
                            DOT 5.1 saatavuus

                            Tiedoksi: Näytti olevan vantaan motonetissa hyllyssä muutama pullo DOT5.1 stä. ulkomuistista vertailulukemat DOT4.seen oli noin 20 celciusta korkeampi kiehumispiste...

                            Ja kun ostin sitä hinnat alkaen DOT4.stä niin sehän oli ihan eri tummaa kun vertasi ASPO DOT4 purkin kirkkaaseen nesteeseen... tämä hinnat alkaen neste luonnollisesti päätyi siskon nollapeliin. ;-) vaikkei värillä liene mitään väliä tässä asiassa.

                            Comment


                            • #15
                              Motonetissä on vallan hyvä valikoima. Itse vaihdoin juuri eilen sieltä ostetut Motul RBF 600 nesteet kokeeksi. Onko niistä mitään hyötyä, sen näkee vuoden sisällä.

                              Nesteiden vaihto kävi tällä kertaa hyvin siististi ja ilman pumppailuja. Samasta paikasta adapterisetti painevaihtoa varten ja itse askarreltu kerääjäpullo letkulla. Ehti jopa tarkkailla nesteen värin vaihtumista, vaikka väriero oli sangen pieni.

                              Hieman tuo adapteri tuppasi ilmaa vuotamaan. Saa varautua siihen, että ilmasäiliönä käytetty rengas tyhjenee huomattavasti.

                              Comment


                                #16
                                Vanhaa juttua, mutta asiaa edelleen.
                                Onko valmistajien välillä eroa jarrunesteessä? Nyt on tullut käytettyä 5.1 Motoxia ja jotain Euro merkkistä mitä sattu löytyyn lauantaina.

                                Litran valuttelin pihalle kun takasatulat vaihdoin, mutta silti jäi vähän pehmeeksi. Ilmaa siellä varmaan on, mutta onko nesteillä merkitystä?

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla myös meni tuossa muuan viikko sitten satula takaa uusiksi ja siinä vaihdon yhteydessä oli jarrulinja avoinna varmaan 20-30 min kun liukurunkoa voitelin ja jumppasin. Tuon aikana ehti siis valua ihan hyväkokoinen lätäkkö nestettä ulos mutta eipä se huolettanut.

                                  Sitten kun alkoi se ilmaaminen niin ei tahtonut millään onnistua. Ilmoja siis tuli pois ja varmaan puolikin litraa vaihtui nestettä ohimennen ja tuntui että ilmat loppui viimein. No eipä siis muuta ku auto tulille ja testilenkkiä josko satula pelais ok ja toimihan se muuten mutta poljin oli pehmeänoloinen. Ilmaus siis uusiksi. Noh, taas tuli pikku rusaus ilmaa muttei mitään ihmeitä ja sama homma jatkui eli poljin auton käydessä pehmeän oloinen.

                                  Muutaman lisäilmauskerran jälkeen sitte luovutin ja olen tässä jonkin viikon pähkäilly että mitä tuolle tekis. Enää sieltä ei siis ilmoja tunnu saavan pihalle mutta poljin on kyllä liian myötäävä ekalla painalluksella minun mielestäni. Olisko mahollista että ilmoja ois ehtiny tuonne ABS:ään asti ja eikö ne ilmat sieltä muka tule pois perinteisellä kahden miehen ilmauksella?

                                  Comment


                                    #18
                                    Mulla hakee vielä palat paikkaansa, mutta ilmaus täytys tehdä vielä uudelleen. Mulla on sellanen alipainelaitos jolla ilmailin. En aivan kyllä luota siihen.

                                    Viime kerralla kun takasatulat elvytin ilmailin monta kertaa ja myös edestä. ABS:n puolelle en koskenut, eli pumppua en käyttäny.
                                    Eikö tota ABS pumppua vois käyttää ilmaamiseen?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Olen kyllä lueskellut että nuissa uudemmissa sitä pumppua pitäiskin joissain tapauksissa pyöritellä mutten näistä vanhemmista mene sanomaan kyllä mitään.

                                      Täytynee itsekin tässä asennetta taas hakea ja ottaa ilmaus uusiksi josko sieltä jarrut löytyisi viimein. Voi olla mullakin nimittäin tuo palojen paikoilleen hioutuminen syynä poljintuntumaan kun vaihdoin satulan niin laitoin uudet palat sisään mutten levyä koska se oli uudenveroinen.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jarrunestesäiliön paineistuskorkilla on onnistunut aika kivuttomasti absillisten ja absittomien ilmaukset. Motonetista hain omani, pidin hintaa kalliina kun oli melkein pari kymppiä mutta kyllä on hintansa haukkunut jo moneen kertaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tota paineistusta pohdin myös, mutta sopivaa korkkia ei ollu tarjolla.
                                          Motonetista siis löytyy myös se, kun sinne muutenkin on taas asiaa.

                                          Mulla oli CAC:n satulat, jossa on isommat palat (C5:n) kuin orggissatulassa. Levy kuitenkin ottanut jo vanhoista paloista hieman muotoa. Ei tuo kuitenkaan mun mielestä voi poljinta yksistään pehmeeks tehdä.
                                          Onneks noi jarrut on helppo ilmata nostamatta autoa tai irrottamatta edes renkaita.

                                          Comment


                                            #22
                                            Millä nimellä tota korkkia vois motonetin sivuilta etsiä, kun tuntuu ettei löydy...?

                                            Comment


                                              #23
                                              Joo ei ollu, eikä tytteli listoilta myöskään sitä löytäny.
                                              No kokeilaan tota takaiskuletkua.

                                              Comment


                                                #24
                                                Luftman on merkiltään/malliltaan se laite. Tai siis korkki, jossa pätkä letkua :)

                                                Comment

                                                Working...
                                                X