Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Paljonko aikaa kässärivaijerin vaihdolle?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Paljonko aikaa kässärivaijerin vaihdolle?

    Moi, olen tapellut takajarrujen kanssa ja tänään löytyi vika jumittuvalle kässärinvaijerille: kuori on kokonaan poikki siitä kohtaa missä se läpäisee pelkääjän puolella rungossa olevan kumityynyn. Ei siis ihme, että öljyäminen ei auttanut :(

    Vaijerin vaihto näyttää hankalalta hommalta eikä hiekkapihalla oikein innosta tehdä sitä itse, onko kokemusta paljonko merkkihuolto veloittaa moisesta jobista?

    #2
    En tiedä mitä merkkihuolto velottaa, mutta omassa meni noin 2 tuntia ja vaati enemmän kuin 1 asentajan tekemään. Käsijarruvivun mekanismi on kardaanin päällä tunnelissa jossa on todella vähän tilaa. Auton melkeinpä pitää olla nosturilla, muuten todella paskamainen homma.

    Kokeilin ite tehä pihalla, mutta kädet ei ylettäny kun auto oli tunkkien varassa. Onneksi on tuttuja korjaamoissa. Muuten homma ei ole paha kunhan saa vain se vaijerin sinne käsijarruvivulle.

    Comment


      #3
      Ei se kardaanin takapään irroitus niin vastenmielinen juttu ole, etteikö sen voisi tehdä tilan saamiseksi.

      Comment


        #4
        Stocka antaa työn hinnaksi 50e/1 vaijeri tai 75e/2 vaijeria.

        Ei ole pääsyä nosturille ellei sitten tee-se-itse -halliin mutta sielläkin menee se 25-30e samaan aikaan, taitaa se mennä korjaamohommiksi.

        Comment


          #5
          Tuolla hinnalla veisin itse lähes kiljuen Stockalle.

          Comment


            #6
            A6:sta en tarkemmin tunne, mutta ainakin 44:sessa kässärivaijerin saa vaihdettua kardaania irroittamatta. Hommaa kuitenkin helpottaa huomattavasti se, että irroittaa kardaanin keskituen auton pohjasta, jolloin kardaanin takapään saa sopivasti muljautettua sivuun kässärivaijereiden päiden tieltä.

            Mutta jos joku tekee homman hintaan 50e/vaijeri tai 75e/2 vaijeria, niin enpä itsekään sitä viitsisi tehdä. Sen verran siivoton juttu auton alla ryömiminen on.

            Oletko muuten täysin varma, että kässärin jumitus aiheutuu nimenomaan tuosta vaijerista? Vika meinaan saattaa olla myös jumiutuvassa takajarrusatulan kässärivivussa, on tyyppivika tuon mallisessa jarrusatulassa.

            Oli vika sitten missä vaan, niin vaijeri kannattaa joka tapauksessa vaihtaa, mikäli sen suojakuori on jo mennyt puhki.

            Comment


              #7
              Kannattaa vaihtaa vaijeri tai jopa molemmat kun ei maksa merkkiliikkeessäkään kuin sen 20 euroa!

              Comment


                #8
                > Oletko muuten täysin varma, että kässärin jumitus aiheutuu nimenomaan tuosta vaijerista?

                Joo, korjatut satulat, joiden vivuston testasin ennen asennusta, pulttasin kiinni eilen. Siinä sitten ihmettelin kun pelkääjän puoli jumitti edelleen. Öljysin vaijeria jne. kunnes huomasin siis, kuten sanoin yllä, että se kuori on kokonaan poikki.

                Varasin tänään ajan Stockalle. Kummatkin vaijerit kerralla vaihtoon niin ei tarvinne vähään aikaan tapella. Espoon Suomenojan uusi Audi-huoltamo olisi ottanut jo 1.10. joten otin yhteyttä Laruun. Sieltä irtosi aika sentään jo 1.9.2004. Kovin on ruuhkaa... :(

                On se kaunis näin puhtaana ;)

                Comment


                  #9
                  Mitäs ootte mieltä, Stockalla on ongelmia saada vaijerit säädettyä. Pelkääjänpuoleinen on ok mutta kuskinpuoleisessa vaijerissa sentti liikaa eli säätövara loppuu kesken.

                  Tuli tehdasmanuaalin kuvia kattellessa mieleen, että käsijarrunsäädön koukusto (kiva sana, kirjassa ekvalisaattori) on toispuoleinen. Toinen koukku lyhyt ja toinen pitkä. Pitkä koukku kuuluu pelkääjänpuolelle. Mitäs jos tämän asentaa väärin päin, niin, että se pitkä koukku onkin kuskinpuolella. Olenko oikeassa jos arvaan, että käy juuri niin että siellä kuskin puolella on silloin liikaa vaijeria?

                  Comment


                  • #10
                    > Mitäs jos tämän asentaa väärin päin, niin, että se pitkä koukku onkin kuskinpuolella. Olenko oikeassa jos arvaan, että käy juuri niin että siellä kuskin puolella on silloin liikaa vaijeria?

                    Noin minäkin veikkaan. Mutta eihän se vivusto kertakaikkiaan voi olla väärin kasattu merkkihuollon jäljiltä. Eli siis tarkistaen.

                    Vaan kuka keksii syyn tuollaiselle epäsymmetriselle osalle?

                    Comment


                      #11
                      Nyt on säädetty. Ei ollut kuulemma vipu väärinpäin mutta yllättäen "sen asentoa muuttamalla ja köhköh...jotain" kaverit saivat kässärin säädettyä ok. Eilen siis ei vielä pystynyt säätämään "kun säätövara loppui kesken" ;)

                      No, tärkeintä, että kuitenkin toimii nyt...peukut ristiin ja katsastukseen.

                      Comment

                      Working...
                      X