Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Madalletun auton muutoskatsastaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Madalletun auton muutoskatsastaminen

    Kirjoittelin talvella lastutuksen muutoskatsastamisesta, mistä saatiinkin värikäs keskustelu.

    Nyt kiinnostaa muutoskatsastus alustanmadalluksen yhteydessä.

    GTi-Magazine 6/2005 kirjoittaa seuraavasti:

    Jousia muuttamalla tehty madallus on myös aina muutoskatsastettava. Lisäksi niiltä EU-tyyppihyväksytyiltä henkilöautoilta, jotka on rekisteröity 1.1.1996 jälkeen sekä kaikilta 1.1.1998 jälkeen rekisteröidyiltä henkilöautoilta vaaditaan lisäksi alustavalmistajan todistus e-, E- tai TUV-hyväksynnästä. Muutoskatsastus kannattaa tehdä, sillä monien vakuutusyhtöiden ehdoissa on kohta, jonka mukaan vakuutuskorvaus pienenee, mikäli autoon on tehty muutoskatsastusta vaativia muutoksia, mutta katsastus on onnettomuushetkellä tekemättä.

    Oletko tehnyt muutoskatsastuksen jousia vaihtamalla madallettuun autoosi? Kannattaisiko tämä käytännössä tehdä?

  • #2
    No olen muutoskatsastanut.Sekä renkaat että alustan.
    Kyllä se inssi kattoo ne jouset jos matalalta näyttää ja sitten sitä kiinnostaa mitkä ne on.
    Tähän sen TUV- todistuksen tarvii ja siitä verrataan sarjan numeroa runkonumeroon että tietää että ne on juuri siihen autoon.Ilman ei mene läpi.Tämän varmaan tiesit.
    Jotkut tehtaan sport-alustat on sit heikompia huomata käsittääkseni, eikä niistä mitään lappuja tule mukaan.
    Tänään juuri kävin leimalla ja se oli kiinnostunut just alustasta vaikka luki jo otteessa.
    Lähinnä vaan kyseli että:
    - Onko Bilsteinit vai?
    - Kyllä, ja H&R-jouset sanoin
    - No onko nää jarrupalat Ferodot?
    - Kyllä.
    - Mitkä nää levyt on?
    - Zimmermannin Sportit

    Noita se tutki ihan kunnon puolesta, ei ruvennut enempää tutkimaan.

    Vanteetkin oli otteessa mutta kysyi vaan että onko samat kuin otteeseen on aiemmin merkitty ja onhan ne.

    Comment


    • #3
      Jännittää jo mitä inssi sanoo omista jarruista ens keväänä.Täytyy laittaa muja minihamees näyttään autoo..

      Comment


      • #4
        No siis mulla on weitecin sarja -25mm, ei mitään tarkempaa tietoa siitä. laatikonkin hävitin juuri. Katsastukseen on lähes 2v aikaa, mutta silti: mitä mun siis tulee tietää tarkasti ottaen kun menen näyttämään autoa sitten?

        Comment


        • #5
          Täytyy laittaa muja minihamees näyttään autoo..
          Käy vielä silleen,että auto meni läpi,mutta muija ei. ;-)

          Comment


          • #6
            Jousien mukana luulisi olleen juuri tuon saksan-kielisen TUV-todistuksen.
            Tässä paperissa on numero joka pitäs näkyä jousissakin sekä muistaakseni joku numero jota voi siis verrata runkonumeroon.
            Tällä varmistuu auton ja jousien yhteensopivuus.
            Pari autoa olen tällä tavoin muutoskatsastanut ja voin kertoa että jouset menee vaihtoon jos ei ole todistusta.
            Muuta lappua ei tarvita.
            Uuden todistuksen kyllä luulisi saavan jousien myyjältä yms.
            Vaikka sulla on katsastus vasta 2v. päästä niin nuo jouset pelkästään on hyvä leimata ettei sheriffit pääse sanomaan jos joskus huomaavat katsoa.

            Comment


            • #7
              Pari autoa olen tällä tavoin muutoskatsastanut ja voin kertoa että jouset menee vaihtoon jos ei ole todistusta.
              Mulla on vastakkaisia kokemuksia, mutta kyseessä oli vanha g2, ehkä eivät viitsineet puuttua laitteeseen, jonka oksidoituminen poistaisi pian rekisteristä. Ja kyse ei ollut muutoskatsastuksesta, alkoi vain setä ihmettelemään vuosikatsastuksessa jousien väriä ja kyselemään. Todistusta ei ollut.

              Comment


              • #8
                Pari autoa olen tällä tavoin muutoskatsastanut ja voin kertoa että jouset menee vaihtoon jos ei ole todistusta.
                Mulla on vastakkaisia kokemuksia, mutta kyseessä oli vanha g2, ehkä eivät viitsineet puuttua laitteeseen, jonka oksidoituminen poistaisi pian rekisteristä. Ja kyse ei ollut muutoskatsastuksesta, alkoi vain setä ihmettelemään vuosikatsastuksessa jousien väriä ja kyselemään. Todistusta ei ollut.

                Comment


                • #9
                  Joo tuopa g2 olikin vanhempi kuin 1.1.1996.
                  No ,mut enivei näin tämä homma toimii.

                  Comment


                    #10
                    Mites jos vaihtaa sekä iskarit että jouset, kiinnostaako katsastajaa iskareiden TUV vai riittääkö ainoastaan jouset?

                    Comment


                      #11
                      Vaihdoin pelkät jouset ja olin ihan hiljaa, kun menin katsastukseen. Ei sanonu mitään. Vaikka jouseet on Weitecin (eli kirkkaan vihreät) ei huomannu/sanonu mitään. (renkaat 215/45/17 on katsastettu) lie jos johtu noista renkaitten katsastuksesta. Jos on reilusti madallettu ja ottaa kaariin kiinni, kannattaa olla vaan hiljaa ja yrittää huomaamatta läpi.

                      Comment


                      • #12
                        Eipä nuo iskareita kattele varsinaisesti.Niistä kun ei mitään lappuja ole koskaan mukana tullut.
                        Jouset vaan muuttaa korkeutta niin siksi nämä vaan kiinnostaa,luulisin.
                        Eikä yleensä toisen auton iskaria kauheen hyvin saa paikalleen.

                        Comment


                        • #13
                          En viitsi uutta topiccia aloittaa, niin lainataan tätä. Eihän kenelläkään sattuisi olemaan jossain jemmassa TÜV lappusta FK:n FKAKX071 tai FKAKX072 alustasarjalle? Voisin ottaa varulta mukaan huomiseen katsastukseen, mikäli sellaiset joltain nopeasti löytyisi sähköpostiini :) kruuskan@ratol.fi

                          Comment


                          • #14
                            Eli nyt vielä varmistan. Eli siis -94 auton jousista ei tarvitse olla mitään lappuja? Meinasin vaan jos teettäis taas jouset, niin ei tuu sit mitään probleemia kun noita leimauttaa?

                            Comment


                              #15
                              Mulla mittasi lokasuojan reunasta keskiöön ja että ajovalot jäivät riittävän korkealle, ei kysellyt papereita (pre -96) ja printtasi uuden otteen.

                              Comment


                                #16
                                Ei ainakaa Seinäjoella ole kyselty tuon wanhuksen (typ89) kans lappuja. Mittasivat vain mitat keskiöstä kaareen edestä ja takaa ja lisäsivät ko. tiedot rekisteriotteeseen. Muutoskatsastus taisi maksaa 25e.

                                http://ffp-motorsport.com/tuning/alusta2.php

                                Eli
                                Tuomo-> ei tarvita
                                Joni-> katsastukseen vain

                                Comment


                                  #17
                                  Jos lähdette säädettävää alustaa laittamaan, niin käykää mittauttamassa vakioalusta ensin konttorilla. Muuten käy niin, että jos menette matalalla säädöllä muutoskatsastamaan, niin sitä ei saa enää säätää korkeammaksi jos ei ole merkintää alkuperäisestä korkeudesta! Katsastusmies vaan mulle viime viikolla antoi vinkkiä. Pakko sanoa että ainakin tällä kertaa Hakuninmaan katsastuskonttorilla oli hyvä palvelu!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Onkos tuo vuosiluku (-96) muuttunu millon??
                                    Mulla oli aikanaan -93 Mondeo ja siihen kyllä vaadittiin TÜV todistus ja todistus pyöränkulmien säädöstä. Inssi sanoi sillon että just -93 on rajana mistä eteen päin todistus pitää olla....

                                    Comment


                                    • #19
                                      Laitoinkin tämän jo toisen otsikon alle (Rekisteröintikatsastus), mutta tässä uudetsaan:

                                      Auton saksalaisessa rek.otteessa mainitaan -40mm madallussarja. Ajattelin kaiken säätämisen jälkeen kuitenkin korvata tuon vaurioituneen madalluksen alkuperäisillä ässän jousilla... niin mitä tähän sanoo katsastussetä? Vaatiko alkuperäisen jousituksen sopivuudesta jotain selvitystä, kun esim. luulee autoa korotetuksi? Onko kellään kokemusta?

                                      Comment


                                        #20
                                        Kannattaahan se käydä alusta muutoskatsastamassa..se kun ei ole kummoinenkaan homma jos/kun tarvittavat paperit löytyy. Muutenkin järkevän madalluksen katsastaminen on käytännössä samanlainen läpihuutojuttu kuin rek.otteesta poikkeavien renkaidenkin muutoskatsastus.

                                        Se on sitten toinen juttu huomaako kovinkaan moni katsastusmies jotain -20mm tai -30mm madallusta ja toisaalta onhan esim tuossa meidän Audissa jo tehtaan jäljiltä normaalialustaa matalampi alusta mutta eipä siitä mitään merkintää löydy rek.otteesta..joten paha se olisi inssin ihan heti kättelyssä mennä väittämään että alusta on vaihdettu mutta jätetty katsastamatta..

                                        No, oli miten oli niin näissä tapauksissa muutoskatsastuksen vaiva on niin pieni että en ainakaan minä keksi yhtään syytä jättää tarvittava muutoskatsastus tekemättä..eri asia on sitten joidenkin teinituunaajien suosimat järjettömät -80mm madallukset, niiden pitääkin olla vaikeasti muutoskatsastettavia jo yleisen turvallisuudenkin kannalta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onkos vuonna 2003 tullu jotain uusia säädöksiä alustojen suhteen.Soittelin tänään kats hintoja ja kyselin tosta alustan muutoskatsasastuksesta ja setä tuumas että ei mene tuv lapuilla läpi koska pitää olla valmistajalta joku lausunto että airbagit toimii kun istuinkorkeus muuttuu?!Autossahan on kw variante1 jolla sen vois nostaa orkkis korkeuteen tai ainaki tehtaan sport-korkuudelle.
                                          e:http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003%...lusmuistio.pdf

                                          Comment


                                          • #22
                                            Se on sitten toinen juttu huomaako kovinkaan moni katsastusmies jotain -20mm tai -30mm madallusta ja toisaalta onhan esim tuossa meidän Audissa jo tehtaan jäljiltä normaalialustaa matalampi alusta mutta eipä siitä mitään merkintää löydy rek.otteesta..joten paha se olisi inssin ihan heti kättelyssä mennä väittämään että alusta on vaihdettu mutta jätetty katsastamatta..
                                            Huoltokirjan ekalta aukeamalta löytyy tarra jossa on kolmen kirjaimen yhdistelminä ilmoitettu kaikki tehdasasenteiset varusteet.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tutulta katsastusmieheltä kuultuna niin vuosimallin -98 alle olevissa ei pitäisi tarvita minkäänlaisia dokumentteja mutta eivät haitaksikaan ole... on myös jonkinlaisena kirjoittamattomana sääntönä kulkenut että vuosimallin -93 eteenpäin tarvitsisivat jo dokumentteja joten päätelkää nyt sitten siitä... varmaan on konttorikohtaisia eroja.

                                              Comment


                                                #24
                                                Omana kokemuksena kerrottakoon, että itse muutoskatsastin kw variante2 alustan ja inssi totesi, että hän ei tätä läpi päästäisi, jos olisi itse ensimmäisen tarkastuksen tehnyt (kyseessä siis uusinta tarkastus liiallisen madalluksen johdosta...) sillä verukkeella, että alusta on säädettävä.

                                                No kuitenkin hyväksyi alustan kun oli aikansa jousien merkintöjä ihmetellyt ja auton korkeutta riittävästi rullamitan kanssa mittaillut. Muualta ainakaan tämä katsastusmies ei korkeutta voinut mitata kuin alustan alimman osan ja tien pinnan väliä mittaamalla rullamitalla. Muutoskatsastukseen tarvittavat dokumentit olivat juuri tyo TUV lappunen, jonka saa ainakin kw:n tapauksessa tulostaa valmistajan sivuilta (ja tulihan se alustasarjan mukana). Tämä siis tapahtui vuonna 2003 toukokuussa. Rekisteriotteeseen merkattiin pyöränkaaren ja akselin keskiön välinen mitta, joka ei saa muutua.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tossa aken muistiossa on jotain höpötystä noista kynnysten ja lattian korkeudesta maasta.Onko kellään ollu mitään puhetta katsastukses?En kyllä ymmärtäny yhtään siitä..

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    a) matkustamon lattian korkeus maasta on enemmän kuin 305 mm sekä ennen että jälkeen madalluksen tai vähemmän kuin 295 mm sekä ennen että jälkeen madalluksen
                                                    Tuohan kuulostaa siltä, että jos lattian (tai kynnyskotelon) korkeus on vakiona 295..305 mm, niin ei saa madaltaa lainkaan - tai siis sitten vaatii erillisen selvityksen... Sitä varmaan pitäis sitten kysellä auton valmistajalta/maahantuojalta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No ei niin väliä enää.Vikalistaa lähin hakemaan mutta todelliseksi yllätykseks tuli leima! Ei löytäny katstäti pistoketta obd-mittaukseen joten unohtu sit koko homma. Tiedän että ei olis menny se puoli läpi(aktiivihiili suodatuksen magneettivena sökö). Päästöt ok.Alustan ja vakaajat katto papruista että ovat tähän autoon ja otteeseesn merkintä säädettävästä alustasta ja mitat kaareen sekä vakaajien halkaisiat. Kelkka kyllä raapas down pipestä ruosteet:) Jos se kelkka olis menny koneen alta niin ei todellakaan olis hyväksytty. Mecca tunen xenonit myös hyväksy!! Sanoi vaan että perussäätöä pitäis säätää alemmas ja säädin tasonsäätimestä. Tee se itse brembotkaan ei jostai syystä herättäny huomiota, ei edes kattonu palojen kuntoa. Kävi ulkona testaas jarruja ja palas suu virnees tokasten et kyllä siellä jarrut on.Taas saa pari vuotta päästellä huoletta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Poimin tuolta tekstistä tällaisenkin höpinän:

                                                        M1- ja N1-luokan auton korkeutta saadaan jousitusmuutoksilla muuttaa enintään 51 mm tai M1G- ja N1G-luokan auton 77 mm. Maavaran on muutoksen jälkeen oltava, auton ollessa kuormaamaton, niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm (kaikista auton osista, myös pakoputkesta).
                                                        Muutos saa näköjään olla joissain autotyypeissä melkosen rapeakin !
                                                        Jouduin itsekin tekemään muutoskatsasteluja, koska orkkis madallussarja ei oltu merkittynä maahantuontikatsastiksessa (rahastusta). Minulla oli onneks alustasarjan TÜV-paperit takataskussa mukana...mukana myös toisen alustasarjan (vaihdoin etujouset) paperit.
                                                        Edessä Weitec.in vieterit, takana orkkis madallussarjan vieterit. Kokeilin laittaa tuo weitec:in takavieteritkin, mutta alusta laski mielestäni liikaa....eikä se muutenkaan toiminut niin hyvin kun orkkiksilla jousilla.Vastaavaa eroa etupään (orkkis vs. weitec) kanssa ei ollut.
                                                        Suosittelen tekemään yhdistelmämuutoskatsastuksen, eli esim.:
                                                        - Alusta+renkaat/vanteet vuosikatsastuksen yhteydessä (säästyy ~uuden rekisteriotteen kirjoittamisen kustingeilla)
                                                        Tätä en keksinnyt itse, mutta sattui vaan käymään "peikkomainen flaksi" yhden vuosikatsastuksen yhteydessä (en tiennyt ettei alustasarja ollut otteeseen merkattuna)...renkaitten kanssa tiesin joutuvani kirjoituttamaan uuden otteen muutenkin.

                                                        COOL!

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X