Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

takajarrut jumissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Itsellä olis nyt ongelma tuon b5 -96 1.8t:n takajarrujen kanssa....

    Taakse vaihdettiin fixuksen tarvike levyt, ferodo:n palat.
    Toiselle puolelle motonet satula ja toiselle puolelle fixukselta tilattu satula (ei löytynyt paikallisesta fixuksesta siihen hätään toisenpuolen satulaa).
    Liuku tapit on myös laitettu tiivisteineen uudet.

    Oikea puoli pelaa niinkuin pitääkin, mutta vasemmalla puolella palat eivät purista levyn sisäkehältä ollenkaan?

    Ilmattu on moneen kertaan, purettu, tutkittu ja kaiken pitäisi olla niinkuin pitääkin. Mistä mahtaa moinen johtua, että toinen puoli ei ota "levyn kokopinnalta"?

    Comment


    • Mulla oli samaa ku panin takajarrut uusiks. Kuulemma aiva normaalia ku hilut on pantu uusiks. Ajelin vain ja muutaman sadan kilometrin jälkeen rupes ottaan koko alalta.

      Comment


      • Mahtaako noita A4 B5 quattron, takasatulaan tulevia, käsijarrun palautusjousia saada erikseen ostettua mistään? Marmorilla osasivat vaan myydä koko satulaa. Tekisi mieli kokeilla tekohengitystä, kun satula muuten toimii loistavasti, mutta käsijarruvipu vain ei palaudu. Ei huvittaisi räjäyttää atomeiksikaan kun tiivistesatsi maksaa kolmekymppiä ja uuden satulan saisi kuudellakympillä.

        Comment


          Ei se tekohengittämällä toimi kunnolla kuitenkaan. Avaa satula ja laita kuntoon tai vaihda se, pikapatentti ei tuossakohdin ole oikotie onneen.
          Viimeksi muokannut hoff4; 14.6.2012, 00:09.

          Comment


          • Kannattaa kokeilla ensi ottaa vaijeri irti satulan päästä et palautuuko sitte kunnolla. Saattaa olla että vaijeri on pois hyvästä.

            Comment


            • Käsijarrun palautumattomuus ei ole kiinni jousen kunnosta vaan siitä että se akseli on hapettunut sisältä jumiin kun tiivisteestä on päässyt vedet korvaamaan rasvat. Satulan purku ja kasaus korjaussarjalla niin että se toimii yli vuoden on sen verta työlästä, että uutta satulaa kannattaa harkita toisenkin kerran.

              Comment


                Itse purin juuri parin 200:n takasatuloita. Tiivisteet olivat pitäneet jotakuinkin ok, mutta rasvat olivat pääseet melko kuiviksi. Eivät siis juuri palauttaneen. Akselin juuri on hieman hapettunut, muttei mitenkään pahasti. Motonetista Budwegin korjaussatsi á 19,90€.

                Kärjistään taitetut, pitkäleukaiset lukkorengaspihdit on satulan puolen purussa ehdottomat kapistukset. Ei ole paha homma tehdä enää, kun on sopivat työkalut. Samassa rötäkässä tulee huollettua liukutapit ja putsattua satulat ylimääräisestä ruosteesta. Päälle vielä maalaus ja kädessä on kokolailla varaosakaupasta saatavaa kunnostettua satulaa vastaava tuote. Edellinen sillä oletuksella, ettei asentaja ole täysi käsi ja satula tai liikkuvat osat pahemmin vaurioituneet.

                Comment


                • Arto,
                  Ja sillä olettamuksella, että käsijarrumekanismin akseli, mäntä tai liukutapit eivät ole hapettuneet pilalle.

                  Comment


                  • Kokeilin irroittaa vaijerinkin ja se liikkuu kyllä hyvin, eli vipu on ruosteessa. Rasvailin sitä ulkoisesti niin paljon kuin pystyi, ja se jää ihan pienestä voimasta kiinni ettei jaksa palautua tappiin asti, joten ajattelin että josko sillä uudella jousella olisi.

                    Eikai sitten auta kun purkaa se. Saako sitä akselia erikseen irti, räjäyttämättä koko satulaa? Muuten melko hyvät ohjeet löytyikin tästä ketjusta.

                    Toinen kysymys. Satulan malli on ilmeisesti muuttunut juuri vuonna 97, eli onko satuloissa vain ulkoisia eroja, vai onko kriittiset mitat myös muuttuneet? Ja onko quattron ja vajakin satulat samanlaiset?

                    Kiitokset kaikille vastanneille.

                    Comment


                      Kun purat satulan irtoaa kässärin vipu viimeisenä. Purkamatta satulaa sitä ei irti saa.

                      Comment


                      • Tuosta näkee vähän rakennetta vaikka ei ole ihan sama http://20v.org/brakere.htm

                        Comment


                        • 17 ei oo mikää mukava laitettava. Irti toki saa mut takaisin laitto on vähä tympiää. Ja ku se on pakko ottaa irti että saa käsijarrumekanismin paloiksi.

                          Comment


                            21:nen on pari astetta haastavampi..

                            Comment


                            • Äh, sori, katoin väärin :) Tosiaan, 21 on se vittumaisin laitettava.

                              Comment


                                Bilteman 12328 pihdeillä onnistuu varsin kivuttomasti kun taivuttaa kärkiä aavistuksen ja painaa jousen vingan + pitkän hylsyn tai putkenpätkän avulla kasaan.
                                Viimeksi muokannut hoff4; 14.6.2012, 15:53.

                                Comment


                                • En oo kokeillu mut oisko näistä mihkää?

                                  Comment


                                    Riippuu kuinka pitkät nuo nokat on.

                                    Comment


                                      On niistä. Väittäisin, että omat on just nuo samat. Tukan juuresta väittäisin, että kärjen pituus on yli 50 mm. Omani tilasin Fixuksen liikkeen kautta, Keräseltä.

                                      Comment


                                        Itse kasailen näillä Aivan ehdottomat juurikin tuon lukitus mahdollisuuden vuoksi ja lisäksi pirun hoikat.

                                        Comment


                                        • Täytyypä tuollaiset kirurgin tongit käydä hakemassa.

                                          Pystyykö joku varmistamaan, käykö ennen 3/97 valmistetun A4 etuvedon takasatulan korjaussarja quattroon? Tämä siis siksi, jos motonetista löytyisi kahdellakympillä tuota Budwegin sarjaa etuvetoon.

                                          Satulat ovat ulkoisesti muuten samanlaiset, mutta käsijarruvaijeri tulee ilmeisesti eri kautta quattrossa ja etuvedossa.

                                          Kuvat on vasemmanpuoleisista takasatuloista. Äkkiseltään katsottuna etuvedon vasemmanpuoleinen satula näyttäisi käyvän quattroon oikealle puolelle, mutta ilmausruuvi jäisi silloin väärälle puolelle, eikä välttämättä ilmautuisi kunnolla? Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä.

                                          Comment


                                          • Männän halkaisija jos on sama, niin luulisi korjaussarjan sopivan. Se halkaisija on ollut se tärkein homma, kun olen korjaussarjoja ostanut.

                                            Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                                            ...Päälle vielä maalaus ja kädessä on kokolailla varaosakaupasta saatavaa kunnostettua satulaa vastaava tuote. Edellinen sillä oletuksella, ettei asentaja ole täysi käsi ja satula tai liikkuvat osat pahemmin vaurioituneet.
                                            Itse kun tekee ajatuksen kanssa, eikä sutta ala elvyttämään, niin kestävät huomattavasti pidempään kuin varaosaliikkeen kunnostetut. Itselleen kun tekee, niin ei tarvitse rasvan kanssa nuukailla.

                                            Comment


                                            • Alkuperäinen kirjoittaja bonus Näytä viesti
                                              Riippuu kuinka pitkät nuo nokat on.
                                              55mm oli mainittuna motormarketin sivuilla.

                                              Comment


                                              • Vastaillaanpa vielä, jos jollekin on apua, että ennen 3/97 valmistetun A4 B5 etuvedon takajarrusatulan korjaussarja käy saman korimallin quattroon, luultavasti joka vuosimalliin. Motonetista tuota korjaussarjaa saa Budweg-merkkisenä tuotenumerolla 23-6751. Sarja sisältää siis kaikki kumit mitä satulassa on, sekä liukutappien pölysuojat.

                                                Tuli sitten hommattua lukkorenkaan irrotukseen liian lyhyet pihdit, niin joutui hieman soveltamaan. Moottorisahan teräketjuviila (terävämpi pää) sopii täydellisesti lukkosokan reikään. Sormilla pitää viilojen yläpäät erillään toisistaan ja pihdeillä puristaa alapäät yhteen, niin alhaalta kuin pystyy, jolloin lukkorengas irtoaa varsin kivuttomasti.

                                                Mäntää takaisin laittaessa puolestaan rälläkän laikanvaihtoavaimella on helppo pyörittää mäntä takaisin sisään.

                                                Comment


                                                  Onko muut törmänneet hankaluuksiin mäntää takaisin kiertäessä? Jouduin tänään vaihtamaan pölysuojan toiseen takasatulaan (C4q), eikä mäntä meinannut millään mennä kierteelle. Jossain kohtaa hoksasin kääntää käsijarrun vivusta akselia ulos päin ja mäntä lähti kierteilleen.

                                                  Toisella puolen huomasin sisemmän palan olevan ulompaa kuluneempi. Uusia paikoilleen asetettaessa sisempi meinasi vastustaa, joten riipaisin kevyen siivun pois palan rungosta. Jää nähtäväksi, onko apua, vai vieläkö kuluu sisempi enemmän. Liukutapit liikkuivat ihan ok ja mäntäkin kääntyi sisään kivutta. Palat muuten tällä puolen selvästi vähemmän kuluneet, kuin toisella puolen. Keväällä tälle puolen on vaihdettu käsijarruvaijeri. Silloin ei tullut mieleen mulkaista, oliko paloissa eroa. Liekö ollut liike huonoa vaijerissa ja jäänyt säätö vajaaksi. Edellisen vaijerin kuori oli poikki.

                                                  Comment


                                                    Normaalia että sisemmät palat kuluu enemmän.

                                                    Comment


                                                      Pystyykö noita a4 b5:n käsijarruvaijereita löysäämään mitenkään vai onko niissä vain kiristysmahdollisuus?
                                                      Vaihtelin uudet satulat ja vanhat vaijerit on kertakaikkiaan liika kireälle vedetty jossainvaiheessa

                                                      Joo, kiitoksia avusta homma tuli tehtyä.
                                                      Viimeksi muokannut samza; 29.12.2012, 20:46.

                                                      Comment


                                                        C4 quattro. Loppui käkkäristä ensin teho ja sen jälkeen alko laahaus....Heti kun auto oli ajossa kaverilla niin oli varmaan kiskaissut kunnolla sitä käkkäriä. Noh oisi se voinut itsellekin sattua, tai sitten oli kuskista riippumaton ilmiö muutenkin. Kuva kertonee enemmän kuin tuhat pullonhenkeä:

                                                        Laahaus väheni kun jarrua muljuttelin. Saapi hommata näköjään uudet takapalat samalla kun vaijeriasiat laittaa kuntoon
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • Jatketaas tähän.

                                                          Edit_ ai niin B6 etuveto kyseessä.
                                                          Mikähän piru tuota käsijarrua vaivaa, kun heitin B7:n jarrupäivityksen (eli pikkujarruista ->320 edessä ja 288mm takana) ja nyt ei toisen puolen käsijarru suostu toimiin laahaamatta.

                                                          Irrallisena satulan linkku napsahtaa kiinni kuin hiirenloukku,liukutapit on hyvässä rasvassa ja kaikki palaan koskevat osat herkistelty. Linkku taipuu hyvin myös toiseen ääripäähän,ja mäntä liikkuu nätisti eestaas. mutta vaijerin jatkeena ihan ku jäis vähän irti lepoasennosta. Voiko se johtua tuosta?
                                                          Satulan linkun jousen vaihdoin, sattui olemaan ylimääräinen. Ei vaikutusta, mutta vanha jousi se toinenkin oli.

                                                          Ei siellä kyllä juurikaan vetoa ole, mutta kuin ei vaan palauta.

                                                          Osaako systeemi säätää sen kannakkeen ja satulan pituuseron itse? pitäiskö koittaa oikoa jotain vaijerinmutkaa, jos se nyt siitä johtuis että on vaan liian lyhyt vaijeri isommille jarruille?

                                                          Mitenkähän se toinen puoli pelittää hyvin :D Kuskin puoli toimii, repsikan puoli ei. Oon ny pari päivää vaijerinpää irti ajellut niin ei laahaa.
                                                          Viimeksi muokannut kontio; 27.5.2014, 21:47.

                                                          Comment


                                                            Ei osaa säätää vaijeria itse :)

                                                            Comment


                                                            • Onko mitään keinoa löysätä vaijeria jostain? Oikomalla pari mutkaa vaijerinkuoresta?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X