Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-35mm vaikutus ajamiseen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    -35mm vaikutus ajamiseen?

    Tuli tässä nyt tehtyä spontaaninen teko ja tilasin alustan audiini. Kertokaa te joilla on n.35mm madallutettu auto, että miten paljon se nyt vaikuttaa ajamiseen? Lähinnä miten paljon pitää siellä liikenteessä varoa töyssyjä ym? Voinko huoleta ajaa hidastetöyssystä vai onko pakko ajaa todella hiljaa sivulta sivulle, jotta en hajoita helmojani. Ja kuinkas se mökille meneminen, onko 10min töyssyinen hiekkatie täyttä tuskaa? Niin ja mites sitten oikein talvella se ajaminen sujuu?

    Tilaamani alusta on H&R. Tietääkös joku minkätasoisia alustoja he tekevät? Merkki ei minulle jostain syystä ole kovin tuttu...

    Kiitos kaikille jotka viitsivät vastailla!

    #2
    Omassa (A4) on noin 30mm madaltava alusta (Audin oma)

    Käytännössä toistaiseksi ainoa havaittu "haitta" on ollut se että mökille mentäessä pienellä mökkitiellä joutui hiukan katsomaan mistä ajoi rankkasateiden kuluttamassa mäessä..mitään muuta haittaa en ole huomannut.
    Kaupungissa ei ole ongelmia ollut, jyrkimmistäkin parkkihallien ulostuloista ym ym on päästy vaivatta ilman pohjakosketuksia.

    Hyödyt sen sijaan ovat melkoiset..joka tuli varsin konkreettisesti joku päivä sitten esiin kun kaverin vastaavalla autolla (vakioalusta) jälkeen hyppäsin omaani..eroa on kuin yöllä ja päivällä..eikä todellakaan vakioalustan hyväksi..

    No, makuasioitahan ne tietysti osittain ovat..mutta kuitenkin..

    No ,jotta kaikki ei olisi niin yksinkertaista niin joskus aikoinaan omistin peräkkäin kaksi muuten identtistä autoa( ei Audeja)..korisarjoineen kaikkineen..ainoa ero autoissa oli se että ensimmäisessä oli 20mm madaltava "sport"-alusta.
    Näillä kahdella autolla oli jälleen eroa kuin yöllä ja päivällä,toki myös ajettavuudessa, mutta myös siinä että tuo 20mm madallettu alusta aiheutti sen että lähes joka välissä etuspoileri raapi tien pintaa..parkkihallien ulostuloissa ja hidastetöyssyistä useimmiten selvisi..JOS muisti ajaa todella erityisen varovasti jne jne.
    Eli kaikenkaikkiaan tuo auto oli varsin hankala ajella ja siitä syystä sitten päädyinkin tilaamaan autonvaihdon yhteydessä uuden vakioalustalla.

    Eli siis vaikuttaa näillä kokemuksilla siltä että se mikä yhdessä autossa ei vielä tunnu missään voi toisessa mallissa olla jo ratkaisevan suuri muutos.
    Tietysti silläkin on merkitystä millaista "lumiauraa" sieltä edestä löytyy, mutta vaikkapa tuossa mainitsemassani esimerkissä korisarja/etuspoileri oli valmistajan "hovivirittäjän" tuotosta..eli siis varsin maltillista tyyliä..ja silti tuo 20mm vaikutti olevan ratkaisevan paljon tässä suhteessa.

    Comment


      #3
      Omassa H&R jouset ja Bilsteinin Sprint iskarit.
      Tuolla setillä nyt ajettu n.5000km ja nautinto vaan kasvaa, varsinkin vakioalustaisen jälkeen!

      H&R:n alustoista on kokemusta omissa/kavereitten autoissa n.10:stä eri autosta ja kaikissa toiminut loistavasti ja samanlaisesti.
      Pintamukavuus säilyy, mutta tarvittaessa tosi jämäkkä!

      Ei ole 100:ssa ainakaan pahemmin tarvinnut töyssyjä varoa, ei ole missään vielä ottanut kiinni. ( Koputtaa puuta :) )

      Comment


        #4
        Mulla on 40 mm madallettu ja tosi tarkkaan saa kattoa mihin ajaa. Firman puolesta paikka parkkitalossa tossa vieressä ja pohja raapii kiinni kerrosten välissä. Ei paljon mutta raapaisee. Onneksi vain pakoputken keski- ja takaosan välinen u-rauta. Mutta kuitenkin. BN-Pipes Catback ja se tulee kyllä alemmas kuin vakio. Menee virittelyyn, jotta sais edes sentin pari ylemmäs. Sitten joissakin hidastetöyssyissä ottaa pohjan suojaraudat (tai mitä ne on, ne vahvat u-palkit kattien sivuilla) maahan, ne toki ovat siellä juuri tuota varten. Samaten jos on kovin kupera pikkutie, niin pitää katsoa missä kohtaa ajelee. Hieman lohduttaa, että auto tuli kyllä huomattavasti paremman näköiseksi.

        Comment


        • #5
          tämä asia on niin paljon automallista ja jopa yksilöstä riippuvainen että mitään yleispätevää vastausta ei voi kysymykseen antaa kukaan.

          Comment


            #6
            Tässä ~ yleispätevä vastaus: 35 mm madalluksella saat aivan varmasti olla tarkempi "ajouran" valinnassasi. Huomaat kyllä hyvinkin nopeasti missä raapaisukynnys on ja sinulle tulee likimain kirjaimellisesti "perstuntuma" autosi alustaan.

            Comment


            • #7
              Omassa autossa alla Konin keltaiset ja H&R:n -50mm jouset. Maavaraa on nippanappa 6cm, eli AIVAN liian matala. Hidastetöyssyihin pitää ajaa t.o.d.e.l.l.a varovasti. Alustan raudat kolisee kyllä ikävästi kynnyksiin jne.
              Nyt on alle tulossa saman valmistajan -40mm jouset, toivotaan että on parempi.
              Eli tuolla -35mm jousilla pitäis kyllä pystyä ajamaan suht helposti, tosin pitää silläkin satsilla varoa monttuja ja koloja. Ja niinkuin joku jo mainitsikin, spoilerit ym. vaikuttaa tuohon ajamiseen suht paljon.
              Mitä tulee h&r:ään niin ei voi kuin suositella lämpimästi!

              Mitä taas tulee talvikeleihin, niin korkeussäädettävä alustastsi olis oikea ratkaisu. Eli pystyis talveksi säätää korkeammaksi niin ei tarvis välttämättä lumiaurana toimia, ja spoilerien ym. elinikä pitenis huomattavasti.
              Vanhassa autossa oli Fk:n königsportit alla ja säätövara oli kyllä riittävä, suosittelen.

              Comment


                #8
                Korkeussäädettävä olisi kyllä ihan optimaalinen ratkaisu jos pyöränkulmat ei muuttuisi korkeuden muutoksen mukana. Nyt talveksi nosto ja kesäksi lasku periaatteessa tartteisi kaverikseen aina kulmien säädön, vain sillä tavalla voi varmistua siitä, että renkaat kuluu tasaisesti ja ajo-ominaisuudet eivät muutu ajo-omituisuuksiksi.

                Comment

                Working...
                X