Moro! elikkä kyseessä on audi a4 b6 sedan jossa kumpikin takavalo vilkkuu! että osaisko kukaan täällä foorumilla kertoo et mistä se johtuu vai onko autossa niin paha sähkövika et ne vaan vilkkuu?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Takavalot vilkkuu missä syy?
Collapse
X
-
Oiskohan ton voinu mainita ihan lähtötiedoissa.
Takavaloja ohjataan PWM-signaalilla ja LEDit tuottaa erilaisen kuorman ohjaukselle, joka on taroitettu polttimoiden ajamiseen.
Voihan tuota yrittää vag-comilla säätää jos säätövaraa on. Siellä on kirkkauksille säädöt.
Ehkä vastussätöstykset vois auttaa myös.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mole Näytä viestimut siis ne entisetkin valot oli kans ledeillä niiku nämä uudetki.
Comment
-
palaat ensimmäisenä lähtörutuun
kokeile orginaaleilla valoilla, ihan oikeilla hehkuilla. jos ne toimii sen jälkeen alat ihmetellä varsinaisia kiinanvirityksiä, että mikä niissä on vikana ja miten ne saa palamaan niin kuin pitää.
Comment
-
Vieras
On se vaikea ymmärtää taas :). Koitetaan vielä rautalankaa.
A4 B6:ssa on kahdella tavalla ohjattuja takavaloja: Low-line sähköillä varustetuissa (karvalakkimalli, ei tuotu Suomeen uutena) takavalot toimivat perinteisesti, eli jarruvalopolttimossa käytetään kumpaakin lankaa. High-line sähköissä on PWM-ohjaus - vain yhtä hehkulankaa käytetään.
Autossasi kaikesta päätellen on PWM-ohjatut takavalot. Tämä tarkoittaa suomeksi sitä, että takavaloille syötetään kanttiaaltoa, eli näyttää jotakuinkin tältä. Kun painat jarrua, duty cycle muuttuu ja tehollinen jännite on se ~12V.
A4 B6:ssa on vakiona hehkutakavalot, jolloin tämä alkuperäinen PWM-ohjaus toimii oikein nätisti, ja hehkut suhteellisen hitaana palavat tasaisesti vaikka PWM-taajuus olisi alhainen. Kun lyöt tilalle ledin, tulee ongelmia, jotka Aki (amalin) tuossa ylempänä kuvasi. Käytännössä näet tämän valojen vilkkumisena, mahdollisena vikailmoituksena, jne.
Olet nyt yrittänyt korjata ledeistä johtuvaa ongelmaa ledeillä, joten on hyvinkin epätodennäköistä että mitään parannusta olisi tapahtunut. Ehkä jollain vastusviritelmällä voi tuosta päästä eroon. Toki voi olla että nämä tuningvalot ovat rikkoneet keskuselektroniikka-ohjauslaitteen ja siksi vilkuttaa, mutta en jaksa uskoa.
Helpoimmalla asia selviää kun lainaat jostain vakiovaloa, tai jos osaat ja uskallat, kytket piuhanpätkien avulla oikeanlaisen hehkupolttimon suoraan valon liittimeen ja katsot toimiiko. Näin voit sulkea pois autoon liittyvät ongelmat ja alkaa pähkäillä miten saat ledit toimimaan.
Comment
-
Hassua, että vilkkuvat normivilkkujen taajudella. Omaan korvaan mikään kirkkaussäätö PWM:llä ei voi olla noin hidasta. Ettei liittyisi sittenkin polttimotarkkailuun? Jonka puolestaan mahdollisesti saa koodattua pois.
Tästä oli muuten hyvä esimerkki MTV3:sen jossain huonossa tekniikkaiheisessa ohjelmassa (Teknari?), jossa lopussa näytettiin seuraavasta jaksosta paloja lopputekstien ajan. Hidastettua kuvaa jostain AMG mersusta kanttaamassa kurvia. Siitä näki hyvin, kuinka ledejä himmennetään. Nätisti näkyi sykkiminen, mitä paljaalla silmällä ei näe.Viimeksi muokannut jasso; 14.10.2011, 22:22.
Comment
-
Vieras
-
-
Oikeassa taidat olla. Käytönaikaista valvontaa ei saane pois, ainoastaan ennakoivan valvonnan eli tunnistus, ennen kuin valoja käytetään. Tuokin riippuen toki mallista.
Eli näkeeköhän nyt siis polttimovalvonta lamput siinä rajalla, että onko rikki vai ei ja aloittaa sitten tuon humppaamisen, jotta saisi selville?
Comment
-
voishan tuota kokeilla joku päivä piruuttaan oskiloskoopilla mittailla, että millaista käppyrää se polttimolle pukkaa eri tilanteissa.
Comment
Comment