Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Xenoneiden tilalle halogeenipolttimot?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Xenoneiden tilalle halogeenipolttimot?

    Heips!
    Tarviiko vaihtaa johtosarjoja, jos vaihdan xenonit (jälkiasennetut) pois ja laitan tilalle halogeenipolttimot. Tämä sen takia, kun tuli huomautus rekisteriotteeseen. Kiitos vastauksista jo etukäteen.

  • #2
    Ei tarvitse. Ballastin ja xenon polttimon kun riisuu keulilta niin löytyy se alkuperäisen polttimon liitinkin siitä nipusta.

    Comment


      #3
      Et tartte vaihtaa kuin normipolttimot. Normipolttimo käy suoraan pistokkeeseen mikä löytyy sieltä auton umpion sisältä. Tästä pistokkeesta meneekin nyt varmaan 2 johtoa siihen xenon ballastille.

      Comment


        #4
        ...kunhan Rane ei ole puukottanut johtoja :)

        Comment


        • #5
          Ihan mielenkiinnosta... Millaisessa tilanteessa tuli huomautus ja millainen xenon sarja oli asennettu mihinkä? Oliko siis perinteinen rihlatulla lasilla oleva halogeni-umpio vaiko optinen projektori-linssi?

          Comment


            #6
            Jos on kirjoittajan profiilissa mainittu auto (kuten varmastikin on), niin projektori/linssi-valothan siinä. Ja tällöin varmastikin H7-sarja.

            Se on toki ihan mielenkiintoista tuliko sanomista poliisilta vai katsurilta - veikataan jälkimmäistä ja ensisijaiseksi syyksi korkeudensäädön puute, joka paljasti laittoman asennuksen..

            Comment


            • #7
              ja vielä automaattisenkorkeudensäädön puute :)

              Comment


                #8
                Kappas, jäi sana välistä :P

                Comment


                • #9
                  Katsastuksessa tuli huomautus paperiin.
                  Valeo umpiot, siis ihan lailliset xenon valoille. Dumo mainitsikin että automaattisenkorkeudensäätimet puuttuu, ei ole aikomustakaan niitä laittaa, vaan laitan halogeenit tulevan katsastuksen ajaksi ja vaihdan xenonit takaisin paikoilleen katsastuksen jälkeen :)
                  Inssi sanoi (kun katsastin ja tuli huomautus), että tehokkaammathan nuo xenonit on mitä halogeenit, mut niistä vaan puuttuu se automaattisenkorkeudensäädin.
                  Kiitos vastauksista. Sieltähän ne piuhat löyty halogeeneille..katsastusta siis ootellessa.

                  Comment


                    #10
                    Eivät ihan varmasti ole lailliset vaikka löisitkin automaattisen korkeudensäädön - olkoonkin aidot Valeot. Se H7-jälkiasennussarjasi ei nimittäin ole E-hyväksytty - eikä umpiota ole tehty xenoneille. Se, onko tuo vakava rikos muita tienkäyttäjiä kohtaan, riippuu sitten siitä, rajautuuko valo kunnolla ja tuleeko hajavaloa pahasti. Ja myös siitä, säädätkö valot manuaalisesti oikealle korkeudelle. Laillisia et siis noista umpioista xenonkäytössä saa.

                    Toki katsuri voi sanoa että xenonit ovat tehokkaammat, niin kuin ovatkin, mutta samasta syystä niihin on aikanaan vaadittu tiukemmat säännöt valon suuntausta yms. ajatellen, jotteivät häikäisisi.

                    Comment


                    • #11
                      Ihan vaan kysyn, että mihin perustuu dumon väite sille, ettei ko Valeon umpiota ole tehty xenoneille, kun siitä kuitenkin hyväksyntämerkintä niillekin löytyy? Onhan siellä pohjassakin paikka ballastille. Tuohon laillisuuteen en muuten ota kantaa =)

                      Comment


                      • #12
                        Perustuukohan dumon väite siihen ettei mikään halogeenikanta ole tarkoitettu xenoneille. Umpiossa voi olla xenoneille hyväksytyt lasit, mutta pohja vaihdetaan sen mukaan meneekö umpio halogeeni vai xenonkäyttöön (näin epäselvästi selitettynä). Tuskinpa ne autotehtaatkaan haluaisi investoida kahteen eri tyypin umpioon jos kerran yhdelläkin pärjäisi.
                        Xenon polttimoille on ihan omat kantansa (esmes d2s).
                        Viimeksi muokannut Maastomato; 23.9.2011, 14:59.

                        Comment


                        • #13
                          No, aivan. Tuohan se selitys varmasti onkin. Eiköhän se umpion taustamuovi sekä lasi ole samat kustannussyistä, mutta sitten sisuskalut vaihtuvat sen mukaan onko sovite halogeenille vai d2s:lle =)

                          Comment


                          • #14
                            On kyllä niin surkeat valotehoiltaan nuo halogeenit, verrattuna xenoneihin..että huh huh.

                            Comment


                            • #15
                              Älä!?! Siksi olenkin ihmetellyt tuota säädöstä jälkiasennusxenoneista. Jos asennukset tarkistettaisiin katsastuksessa niin samalla saataisiin valokuviot ja suuntaukset kuntoon jolloin tuo suurin mutina noista jälkiasennusxenoneista loppuisi. Kyllähän se kirkas halogeenikin häikäisee vastaantulijaa jos käyttäjä suuntaa valot taivaalle. Tietysti oletuksella, että umpio soveltuu kyseiseen käyttöön.

                              Comment


                                #16
                                En ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on, että jos laittaa valot kuten on määrätty niin ei tule sanomista.
                                Ihan tarpeeksi tulee vanhoilla umpioilla ja jälkiasennusksenoneilla porukkaa vastaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Maastomato Näytä viesti
                                  Perustuukohan dumon väite siihen ettei mikään halogeenikanta ole tarkoitettu xenoneille.
                                  Kyllä. Näin ollen halogeeniumpiosta ei saa laillista xenonkäyttöön mitenkään. Xenonumpio on varsin erilainen ja suoraan vaihtokelpoisten osien määrä suurin piirtein nolla. Hintaero marmoritiskillä on merkittävä (xenonumpio ilman sähköosia muistaakseni yli 500e).

                                  Xenonumpioita on niitäkin ainakin kolmea erilaista (D2S, D1S, D1S bi-xenon), ja päälle toki aluekohtaiset erot.

                                  Tuosta, että säännöksiä voisi tarkistaa, olen osittain samaa mieltä. Tällöin vaan katsureilla pitäisi olla paremmat valmiudet tarkistaa esim. hajavalon määrä. Osa häikäisystähän johtuu juurikin runsaasta hajavalosta, joka on merkittävä riski jälkiasennussarjojen kanssa - toki erityisesti heijastinumpioissa. Pitkiin valoihin voisi IMO ihan hyvin sallia xenonit myös jälkiasennussarjalla, ilman vaatimusta korkeudensäätöautomatiikasta ja pesureista - häikäisevät joka tapauksessa vastaantulijoita :).

                                  Comment

                                  Working...
                                  X