elikkä pitäs ohjausvaihde rempata ja jarrutehostin on raakasti pultin tiellä..onko kellään kokemuksia tehostimen irrottamisesta..jalkatilasta irrotettu poljin rungosta kaikki pultit irti ja akseli jarrupolkimelta irti..tehostin rupes jo hiukan liikkuun mut ei irtoa mihkään..onko sielä poljin rungon takana vielä tehostimelle jotain kiinnityksiä..nyt ois neuvot tarpeen..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi a6 C4 jarrutehostimen irroitus KIIRE!
Collapse
X
-
Tuota noin, jos meinaat ohjausakselin irroittaa niin ei sun tarvitse jarrutehostinta pois ottaa. Ohjausakseli on 3:lla pultilla kiinni, keulasta katsottuna vasemmalla on yksi ja oikealla 2 kpl. Noiden lisäksi pitää irroittaa rattiakseli, ohjauksen vaimennin ja letkut.
Kun nuo kaikki on irti voi ujuttaa sen akselin pois oikealta puolella olevasta reiästä (rengaskoteloon). Vaatii hiukan kääntelyä yms. mutta onnistuu toki. Mä olen joutunut jumppaamaan tuota melko monta kertaa oman projektini kanssa ja nyt tuon irroittamiseen/takaisin laittoon menee parisen tuntia kaikkineen.
Ei tuota yläkautta kannata pois ottaa. Kokemusta on nimittäin tuon tehostajan irtiotostakin, siinä joutuu ottamaan kojelaudan irti ja muutenkin purkamaan ihan älyttömästi osaa pois.
-
Niin, pitää huomioida se että ässässä on hydraulitehostin ja tdi:ssä alipaine. Alipainepömpeli saattaa merkittävästi hankaloittaa irrotusta.
Tehostin irtoaa varmaan tuossakin versiossa siten, että kuskin jalkatilasta äärettömän pitkällä jatkovarrella ottaa sieltä poljinasetelman uumenista 4kpl M8 muttereita auki, sekä päästelee sokan polkimen yläpäästä. Sitten saa tehostinpömpelin jarrupääsylintereineen vedettyä konehuoneen puolelle. Kojelaudan purkaminen ei minusta ole välttämätöntä.
Comment
-
On kyllä tosi v-mäinen homma... Miten nimimerkillä cobhc89 homma luonnistui? Itse saisin luultavasti molemmat pultit pois irrottamatta tehostinta mutta pitääkö osittain sen takana olevasta hammastangosta/ohjausvaihteesta irrottaa jotain muutakin (mm. pumpulta tuleva letku?) ?
Kumpiko oikealla puolella, eli pelkääjän puolella, olevista pulteista pitää ottaa irti jotta tanko olisi irti korista, etummainen vai takimmainen?
Onko muuten Elsassa tähän hommaan ohjeistusta? Edit: joo näkyy olevanViimeksi muokannut Rusty; 19.4.2012, 16:56.
Comment
-
Kumpiko oikealla puolella, eli pelkääjän puolella, olevista pulteista pitää ottaa irti jotta tanko olisi irti korista, etummainen vai takimmainen?
Itse saisin luultavasti molemmat pultit pois irrottamatta tehostinta mutta pitääkö osittain sen takana olevasta hammastangosta/ohjausvaihteesta irrottaa jotain muutakin (mm. pumpulta tuleva letku?) ?
Comment
-
Tullu taas selitettyä ajatuksissaan ihan perseelleen.
Jarrutehostin ja hammastanko/ohjausvaide eivät siis ole keskenään sidoksissa. Hammastanko mahtuu kyllä tulemaan pois ilman tehostimen irroitusta. Mulla oli pois jopa pumpun hihnapyörä ja oikeastaan kaikki mitä lähtee irti koneen/kannen takapäästä. Hammastangon letkuja otin sitten vasta irti itse tangosta kun tanko oli hieman vapaammin jo poistumassa autosta.
Comment
-
Itsekin siis epäselvästi ilmaisin asian...tarkoitin siis että ohjaustehostimen pumpulta tuleva putki on kiinni ohjausvaihteessa ja sehän pitää löysätä ennenkuin tangon saa kokonaan pois. Eli tankoa pitää saada sieltä pois sen verran että saa löysättyä putken. En vain tiedä että paljonko sitä kärsii liikutella ilman että putket/liittimet ym alkaa kärsimään ja onko siellä muutakin jotka on löysättävä.
Onneksi pääsee ensin purkuautosta harjoittelemaan tuon purkamista pois. Siinä tosin on motti pois edestä.
Elsassa (ja Haynesin oppaassa) tähän oli ohjetta mutta siinä ohjeistetaan purkamaan tuosta edestä pois nuo jarrujen osat.
Edit: Joo kyllähän tuo vähän osaa vastustaa poistumista vaikkei olisi edes moottoria edessä. Ja vähän aavistelin oikein että sieltähän pitää löysätä ohj.teh.pumpulta menevän putken lisäksi se paluu/jäähdytysputki. Johdot ja mm. abs-anturiliityntäkohdan kannake on vähän tiellä, ei tule helposti riittävästi pois päin tulipellistä jotta "booriakseli" pääsee riittävästi pois "reiästään". Ja oikeassa kulmassa tanko on kiinni sieltä takimmaisesta ja se on älykkäästi läpi pultti jossa vapaasti pyörivä mutteri toisessa päässä. Mahtaa se olla savotta ottaa tuolta pois kun on kaikki edessä, kaveri jo oli sitä mieltä että helpommin nostaa koneen pois edestä...Viimeksi muokannut Rusty; 20.4.2012, 22:04.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jari74 Näytä viestiTuota noin, jos meinaat ohjausakselin irroittaa niin ei sun tarvitse jarrutehostinta pois ottaa. Ohjausakseli on 3:lla pultilla kiinni, keulasta katsottuna vasemmalla on yksi ja oikealla 2 kpl. Noiden lisäksi pitää irroittaa rattiakseli, ohjauksen vaimennin ja letkut.
Kun nuo kaikki on irti voi ujuttaa sen akselin pois oikealta puolella olevasta reiästä (rengaskoteloon). Vaatii hiukan kääntelyä yms. mutta onnistuu toki. Mä olen joutunut jumppaamaan tuota melko monta kertaa oman projektini kanssa ja nyt tuon irroittamiseen/takaisin laittoon menee parisen tuntia kaikkineen.
Ei tuota yläkautta kannata pois ottaa. Kokemusta on nimittäin tuon tehostajan irtiotostakin, siinä joutuu ottamaan kojelaudan irti ja muutenkin purkamaan ihan älyttömästi osaa pois.
Ihmettelin että miksi siinä pellissä se kolo on semmoinen isompi, ja nyt se selvisi. Jatkan huomenna, siihen asti saa antaa uusiakin vinkkejä!!
Comment
-
Omaan c4 2.5tdissä hammastangon vaihtoon meni veljen kanssa joku 5 tuntia . Ainut mikä jäi mieleen oikeen oli letkun baljopultin aukaisu sinne tehostajan väliin. Siinä kohtaa meinas hermot mennä. Nyt en muista kumpiko puoli oli mistä tanko otettiin ulos mutta apparin puolta veikkaisin.
Comment
-
Olihan se semmonen projekti irroittaa että hattua nostan sen vaihtajalle. En nyt ulkoa muista minkä verran tilaa rivikoneisissa on, mutta v6 koneen kanssa on kyllä niin ahtaassa välissä. Kun laatikko oli irti niin alakautta sain tarvittavia pultteja auki ja katkomalla yläpuolen sähkö/vesiletkut se nousi sieltä ylös.
Onpa nyt ehjänä hyllyssä, odottaen omaa tarvetta (tai vakavaraista ostajaa :) ).
Comment
Comment