Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 Ohjaustehostin tempoilee kylmänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    C5 Ohjaustehostin tempoilee kylmänä

    Kylmällä koneella noin ensimmäisen kilometrin ajan ohjaus tempoilee ikävästi. Jos vaikka parkkiruudusta peruutan ja pyörä osuu pieneen kuoppaan, tempaisee ohjaustehostin välillä rattia neljänneskierroksen johonkin suuntaan. Samati suoraa tietä ajaessa jos hiukan kääntää rattia niin tuntuu kuin tehostuksessa olisi pieni "pykälä".

    Servotronicin disabloin eilen mutta ei poistanut vaivaa. Oireet vain tuntuvat hiukan vaimeampina. Ilmeisesti tehostinöljyjen lämmettyä vika poistuu, näin +10c aamuna about kilometrin ajon jälkeen.

    Onkohan pumppu menossa vai vaan huonot/vanhat öljyt?

    #2
    Eikö se lie hyvä aloittaa kokeileminen halvimmasta? Uutta lientä järjestelmään.

    Comment


      #3
      Näin toimitaan. Varasin jo toissapäivänä ensi viikolle ajan verstaalle. Aika mustilta näytti vanhat öljyt ja niukin naukin alarajassa joten eiköhän sieltä apu löydy.

      Comment


        #4
        Eilen vaihdettu uudet öljyt tehostajaan. Ei poistanut ongelmaa. Tänä aamuna oikein ajatuksella tuota tarkastelin.

        Kylmänä kun kääntää vähänkin rattia niin ohjaus on tolkuttoman kevyt ja oikein "vetää" paljon enemmän kuin on itse yrittänyt kääntää. Keskellä ohjausta eli suoraan ajaessa ei ole ongelmaa mutta heti kun kääntää niin ikään kuin joku venttiili jumittaisi ja vetää ohjauksen heti puoli kierrosta sivuun ja jos vaan pyörät pyörivät ja pääsee kääntymään niin kääntää itellään vaikka tappiin asti.

        Parin kilometrin tai minuutin jälkeen asettuu. Lienee siis tehostajan pumpun sisäisiä ongelmia. Mites luistava hihna oireilee? Se on vielä toinen vaihtoehto jota ei ole varmistettu.

        Comment


        • #5
          Tarkistele vetonivel..itsellä tempoili/nyki ohjaus..syy: kuivunut vetonivel.

          Kokeile elvyttää tuikkaamalla esim. Sprey vaseliinia kumin välistä. Tai nivel vaihtoon.

          Comment


            #6
            Hyvä ehdotus mutta tuskin se kuivuus häviää parin minuutin ajon jälkeen.

            Kokeilen kuitenkin huomenna. Käyttää konetta pari minuuttia parkissa niin että varmasti on tehostajan öljytkin liikkeellä. Sit voi vaikka parkissa koittaa laidasta laitaan ohjausta. Luulisi saavan vetonivelen osuuden eliminoitua.

            Comment


              #7
              Kuiva vetonivel rutisee kun käännät rattia ajossa vähänkin veto päällä, varsinkin kylmänä. Nivel ei tosin kuivu ellei vetarinkumi ole jostain paskana...

              Comment


                #8
                Tänään kokeilin sitten käyttää pari minuuttia parkissa autoa ennen liikkelle lähtöä ja sehän riittää. Lienee siis pumpun sisäisestä toiminnasta johtuvaa.

                Tätä teoriaa tukee sekin että ohjaus tuntuu tuossa oireiluvaiheessa vetävän oikealle paljon hanakammin kuin vasemmalle. Joku siellä junkaa eikä avaudu/sulkeudu kuin pitäisi. RVS apuun tännekin?

                Comment


                • #9
                  Tupakkimiehenä tuo tulee tehtyä aina.

                  Ihankuin ilmaa olis siellä jossainpäin tehostimen sisuksissa?
                  Toisaalta jos ammattilaiset vaihtaneet hydinesteet, eipä sekään tunnu niin mahdolliselta.

                  Heitä ne RVS liemet sisälle, ei se ainakaan pahenna, eikä se niin hinnankiroissakaan ole.

                  Comment


                    #10
                    Kai tuollainen nyt itse itsensä ilmaa...?

                    Ei se varmaan mahdottomuus ole että 250k ajettu pumppukin alkais viheltämään.

                    Comment


                    • #11
                      Ei kyllä pitäis pumpun vielä noin vähillä kilometreillä pettää, jos vaan oikeeta nestettä on aina käytetty.

                      Comment


                        #12
                        Toi hihna nyt on sit vielä mysteeri. Jos ei sieltä löysiä löydy niin sit veetään vaan niin kauan että korkkaa jostain.

                        Comment


                        • #13
                          Eipä kuule taida vika hihnasta löytyä.

                          Annat vaan sitten hieman lämmetä, niin silloinhan se ei ole vika, vaan pikemminkin ominaisuus;)

                          Toki tilannetta pitää seurata, ettei vaikuta ajoturvallisuuteen etc...

                          Koita nyt kuitenkin vielä vaikka sitä RVS ainetta.

                          Ps. luithan myös erään tarinan tältä osiolta, kun kaverilla oli vääränlainen letku tehostimessa, se tosin vain piti kauheeta ääntä. Haulla löytynee.
                          Viimeksi muokannut kapaz; 10.9.2011, 10:49.

                          Comment


                            #14
                            Joo, RVS:ät sisään. Ei maksaa montaa kymppiä eikä siitä ainakaan pahene.

                            Comment


                            • #15
                              No miten kävi? Paraniko, korjaantuiko?
                              Meinaan hieman samantyylisiä oireita ilmassa;).
                              Toisaalta ainahan näissä tuntuu jotain olevan.

                              Comment


                                #16
                                Ei oo juuri parantunut. Edelleen 1-5 kertaa tempaisee aika terävästi ja aina vasemmalle kääntäessä. Sit tänään tuli kerhotoverin kanssa puheeksi että pikkuvauhdissa esim. parkkipaikalla tehostus on vasemmalle tehokkaampi kuin oikealle, jäljet johtanee samalle sylttytehtaalle.

                                Comment


                                • #17
                                  Jep.. Ihan sama kuin silloin itsellä..Salamyhkäinen nykäisy.. Hain meinaan pitkään vikaa.. Jopa leimasin auton toiseen kertaan auton..=))) Ei vikoja. Vaikka kolme äijää tutki etupään..=)))) ja koneella rytkytettiin huolella.
                                  lopuksi vetarin ulkonivel aiheutti. uudella vetarilla vika poistui.

                                  ( ja vetarin kumi oli ehjä!! Mutta nivel kuiva!! Ja hivenen kulunut.. Olisiko edellinen vaihtaja sössinyt??)

                                  Comment


                                    #18
                                    En allekirjoita tuota vetaria tässä tapauksessa. Miten se selittäisi että oire poistuu kun antaa auton käydä vaikka 5 minuuttia ennen ajoon lähtöä? Vika poistuu kun tehostinöljyt aikansa kiertää ja lämpenee, sama tempominen ilmenee vaikka paikallaan jos kylmänä kääntää rattia paikallaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itellä tempoili tuo ässä joskus. Huuhtelin järjestelmän löpöllä ja se auttoi. Öljyt säiliöstä pois, sitten löpöä tilalle ja vähän aikaa käyttöä ja ratin veivaamista.
                                      Testaus omalla vastuulla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuo löpökäsittelyhän auttaa ainakin tiivisteisiin, eli "turvottaa" vanhat kumit.
                                        No omassa ainakin huolet poistui tuolla rvs käsittelyllä ja lievällä ylitäytöllä.

                                        Puuta pitää koputtaa, mutta ainakin vielä eilen oli äänetön. Käsittelin siis perjantaina.

                                        Luin täältä jostain vanhasta ketjusta, että lievällä ylitäytöllä olis ongelmia hävinny.

                                        Niin tämä vika meikällä oli lievää tempomista ja tyhjäkäynnillä aika kovaa sitkut sitkut ääntä, joka ei johtunut hihnasta.
                                        Viimeksi muokannut kapaz; 9.10.2011, 08:45. Perustelu: vikaoireet lisätty

                                        Comment


                                          #21
                                          Kuinkas paljon on "lievä" ylitäyttö? Sentin verran yli viivan? Ei kai siinä mitään muuta tapahdu kuin ylimääräiset puskee sit jostain pihalle pitkin konehuonetta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kävin tuossa ihanjust parkkipaikalla ja laitoin Myyn tulille, kumman hiljainen oli.
                                            Ei kuulunut sitä ärsyttävää sitkutusta juurilainkaan ja kun lämpesi, niin ei ollenkaan;)
                                            Toivottavasti pysyiskin poissa.

                                            Siitä ylitäytöstä senverran. että mulla ainakin siinä säiliössä näkyy sellaset pienet sakarat, vai mitä ne nyt on, niin siihen asti laitoin ja tikussa näkyy että jonkinverran yli max merkin.

                                            Kokeilu sitten tientenkin omalla vastuulla;)

                                            Comment


                                              #23
                                              itellä ilmeni sellanen vika et välillä tehostin tuntuu tehostavan ohjausta ja välillä ei. Säiliössä on riittävästi öljyä...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kosteudesta öljyn ( muun ) seassa yleensä johtuvat

                                                Comment


                                                  #25
                                                  pienillä kierroksilla et tehosta oikeastaan ollenkaan ja ku kierrokset nousee ni sit alkaa tehostamaan. Pari vaaratilannetta tullu ku liikenne ympyrässä ajanu pienil kierroksilla,saanu roikkua ratissa kaksinkäsin ja sit ku on poistumassa ja painaa kaasua ni alkaaki tehostamaa. Tietäähä sen mite käy ku kaksin käsin kääntää jäykkää ratti joka yhtäkkiä löystyyki... =)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    öljyt vaihdettu osittain ainakin,mitä nyt ala putkista sai laskettua ulos. Aika paskasta oli...ja hais palaneelle. Nyt toimii paremmin mut välillä ääri asentoihin käännettynä pumppu?pitää ihmeellistä jurinaa. Onkohan pumppu mennyt vai mistä tämä ääni voi johtua?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      siis vaihtohan tehdään kahden ihmisen voimin, toinen syöttää uutta kultaa korkin aukosta ja seuraa samalla miten paluuletkusta tuleva kirkastuu. Toinen kääntelee ohjausta laidasta laitaan.

                                                      Jurina on yleensä merkki ilmasta järjestelmässä, joka poistuu kunhan malttaa uusilla nesteillä käännellä laidasta laitaan samalla kun katsotaan, että pumppu ei haukkaa ilmaa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        eli paluu letku pitää irrottaa säiliöstä? Säiliön alalaidasta lähtee kaksi putkea.kumpis niistä mahtaa olla paluu putki? Tuli tuo öljyn vaihto tehtyä auto sammuksissa. Alhaalta liitin auki ja nesteet pois,ja kun enää ei tullu mitää ni sit kääntelin rattia laidasta laitaan. Öljyn tulo ku loppu ni putki paikallee ja täyttämää järjestelmää,välillä rattia kääntelin ja taas lisää öljyä säiliöön.pinta ku ei enää vajentunu ni jätin silleen. Pari tuntia tais olla ennen kun laitoin käyntiin.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          vieläkin pitää jurinaa äärilaitoihin käännettäessä...

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X