Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia TSI pyöränkulmien säätölaitteista?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kokemuksia TSI pyöränkulmien säätölaitteista?

    Tekisi mieli ostaa joku halpa laite jolla saisi itse kulmia säädettyä. Bongasin tällaisen:

    http://www.trackace.co.uk/Trackace.html

    Onko kokemuksia tuosta, tai muista vastaavista?

  • #2
    Vaikuttaa yksinkertaiselta, toimivalta ja halvalta. Ei siis voi olla hyvä oikeasti :D

    Toki tuostakin kun katsoo toimintaperiaatetta, niin helpostihan itsekkin tekisi vastaavan.

    Comment


      #3
      Tuohon hintaan en paljoa viitsisi itse värkätä. Varmaan ihan toimiva laite. huonona puolena vaan se että pitää aina tehdä uusintamittaus kun säätää ja toisaalta ei näe kuin kokonaisaurauksen.

      Comment


      • #4
        Onhan se kuitenkin kokonaiskuluineen about 130euroa, sillä saa jo yli 200pulloa olutta ;)

        Comment


        • #5
          OT jatkuu
          Totta, mutta jos sen 200 pulloa olutta käyttää värkkäämisen ja säätämisen aikana, saattaa tulla persnettoa toimituksesta ;)
          Muutenhan tuo näyttää riittävän simppeliltä. Nopsaan vaan töissä katoin tuon videon, niin jäi hieman auki, tuollahan ei camberia saa tarkastettua?

          Comment


          • #6
            Tuo taitaa tarkistaa vain pyörien kulman toisiinsa nähden. Pystykulmaa ei mittaa. Ainakin videossa näytti mitanneen ensiksi toisen pyörän kanssa suoraan ja sitten vertauskulma toisesta pyörästä. Ja tuotahan taidetaan tuossa mainostaakin vain tarkistuslaitteena, että tarvitseeko viedä turhaan säädettäväksi.

            Comment


            • #7
              Itseä kyllä hieman himoittaisi. Oliko jollain käytössä muuta systeemiä. Englannin autojobbari realityssä auto ajettiin ikäänkuin metallilautasten päälle.

              Sitten vanteisiin tuli kiinni härpäkkeet

              Comment


                #8
                Ihan yhtä hieno systeemi kuin rullamitta tai rautatankoista tehty "säätölaite".

                Comment


                • #9
                  http://www.kaasutinexpertti.fi/shopu...hp?c=29&page=2 - löytyy yksi laite eli G-4008 Trakrite jolla aurauksen saa tarkistettua -tai olihan tuolla casterin mittaamiseenkin joku jo hinnakkaampi laite.

                  Camberin mittaamiseen ei tarvita kuin vatupassi , mitta ja laskutaitoa jonka voi kyllä korvata nettilaskurillakin ( http://www.tunex.fi/puslat/camperlaskuri.htm )

                  Nämä vehkeet eivät sitten osaa tietenkään verrata akseleita toisiinsa...

                  Comment


                    #10
                    Biltemasta saa halvalla camper-mittaria. Sellainen ja tuo Trackace yhdessä riittäisi varmasti jo pitkälle. Eihän sillä kulkukulmia yms säädetä, mutta jotain kuitenkin.

                    Comment


                    • #11
                      Tehty pääasiassa hyllyistä löytyneistä materiaaleista, sen takia ulkonäkö on mitä on :D "Haaurkat" jyrsitty nylonista, putket alumiinia, peili vanha auton sivupeili ja vanerit keittiön kaapista (vanhasta).
                      Kustannukset about 15e ja pari tuntia aherrusta.
                      Attached Files

                      Comment


                        #12
                        Tee se itse laite.
                        Itse kun säätelee niin oppii pikkuhiljaa tietämään miten kulmat vaikuttaa ohjaukseen, pienikin säätö vaikuttaa ihmeen paljon.
                        Mitta-asteikkona käytän millejä, asteet ovat liian epätarkkoja.
                        Itse säätäminen maksoi mulle oikean puoleisen eturenkaan kulumisen.
                        Kaikki pienemmät asfalttitiet kun on kaltevia ojaan päin, joten jos auraus on pielessä niin oikean puoleinen eturengas kuluu yhdessä kesässä pilalle.
                        Viimeksi muokannut vesa u; 29.12.2013, 23:32.

                        Comment


                          #13
                          Aurauksen säätö.
                          Tällä konstilla voi tarkistaa onko etupyörät ja takapyörät samassa linjassa,
                          ja onko auraus sama oikealla ja vasemmalla puolellla (takapyörät).
                          Jos säätö onnistuu lokasuojan ja pyörän välisestä raosta, niin säädön tuloksen näkee heti, kun mittaa vanteen takareunan ja langan välisen etäisyyden.
                          Ralliautojen (WRC) huollossa käyttävät myös tälläisiä lankamenetelmiä, etu-takapyörissä.
                          Viimeksi muokannut vesa u; 29.12.2013, 23:32.

                          Comment


                            #14
                            Iskarin alapään nivelen (?) pulttien reijissä on niin paljon klappia, että jotenkin pitää määritellä mikä on lähtöasetelma ennen pulttien löysäämistä.
                            Jousilautasen ja lankun väliin sopivasti liuskaa tai vanerin kappaletta niin on tiedossa mihin suuntaan on säädetty ja miten paljon.
                            Hidasta ja työlästä hommaa, mutta jokaisen pikku remontin jälkeen ei viitsi viedä liikkeeseen pyörien suuntaukseen.
                            Viimeksi muokannut vesa u; 29.12.2013, 23:32.

                            Comment


                              #15
                              Digi digi.
                              Viimeksi muokannut vesa u; 29.12.2013, 23:32.

                              Comment


                                #16
                                Hienoa protoilua Vesalta! Olisko tuosta viimeisimmästä digitaalisesta camber-mittarista lisätietoja? Lisää kuvia? Itse tehty?

                                Comment


                                  #17
                                  http://www.longacreracing.com/index.asp
                                  Tuossapa kotisivu, josta löytyy mittalaitteita renkaiden säätöön.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tämä Bilteman 191302 camber-mittari mistä tässäkin ketjussa on puhetta, on ihan hanurista. Soveltuu harrastekäytössä lähinnä siihen että ottaa lukeman ylös, tämän jälkeen pistää mittarin jonnekin turvaan (säätöruuvi pyörii herkästi, turha kuvitella jalkoihin pyörimään jättämistä), hoitaa huoltotyöt ja asettaa mittarin avulla camberin takaisin. Auton asentoa ei tietystikään tässä välissä saa muuttaa. Sekin on huomioitava, että jos edellisessä pyöränkulmien säädössä on camber jäänyt lähelle tehtaan raja-arvoa, on hyvinkin mahdollista että tuon mittarin kanssa säätäessä ollaan jo raja-arvon ulkopuolella kun pieniä muutoksia ei tuosta asteikosta helposti saa luettua. Muutapa tällä ei sitten teekään.

                                    Hukkaostos, kannattaa jättää kauppaan.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ennen säätöä/mittausta kannattaa järjestää auto vaateriin ja renkaiden alle alustat jotka mahdollistavat pyörien asettumisen. Youtubesta löytyy vinkkejä.

                                      Letkuvesivaa'alla saa helposti renkaat samalle korkeudelle ja vaikkapa laminaatin palojen väliin sirotellulla suolalla liukualustat aikaiseksi.

                                      Mittaa napojen ristikulmien etäisyydet jotta saadaan jotain varmuutta akselien samansuuntaisuudesta. Säätö muuttuu vaikeammaksi jos navat eivät ole tehtaan mitoissa/symmetrisesti.

                                      Sitten aseta luotilanka/laser kulkemaan auton sivulle yhtä etäälle navoista (tai jos akselileveydet ovat erit niin ota tämä erotus huomioon) ja säädä etu- ja takarenkaiden kulmat mittaamalla vanteen etu- ja takareunan etäisyys luotilankaan. Tässä on mielestäni se etu tuohon trackace:n tapaan käyttää akselin toista rengasta vertailussa että akselien kulkusuunnat tulevat keskenään suoraan automaattisesti.

                                      Pystykulman taas mittaa helposti vatupassin avulla kun tietää auton olevan vaaterissa.

                                      Säätöjen välissä kannattaa jousitusta painella jotta rengas varmasti asettuu oikeaan asentoon.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuon Trackace tyyppisen mittalaitteen kanssa mittaa aurauksen minuutissa, ja itselläni ainakin pääasiallinen käyttötarkoitus tulee olemaan kun vanhoihin romuihin vaihdetaan raidetangonpäätä/yms. Mikäli koko alusta tarttee saada säätöihin, vien kyllä ihan kunnon nelipyöräsuuntaukseen. Jos eteen vaihtaa raidetangon päät, ei tartte muuta kuin tarkistaa auraus, ja se tosiaan onnistuu minuutissa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuollainen mittalaite ei vain huomioi vanteen heittoa millään tavalla, joten sillä on mahdotonta saada tarpeeksi tarkka ja luotettava mittaustulos.

                                          Comment


                                          • #22
                                            En oo tykännyt ajaa kieroilla vanteilla, joten vanteen kierousongelmaa ei mulla ole mittauksessa. Muutenkin kyllä tuolla laitteella saa otettua vanteen heiton huomioon, pyörittää vannetta 180astetta ja ottaa keskiarvon. Ihan yhtä tarkkaan aurauksenmittaukseen pääsee kuin miljoonanmarkan laitteillakin, kunhan vain mittaaja tietää mitä tekee.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuollainen digitaalinen astemittari onkin hyvä.
                                              [ame="http://www.youtube.com/watch?v=8PkwYGvD-fg"]www.youtube.com/watch?v=8PkwYGvD-fg[/ame]

                                              Täältähän niitä löytyy:
                                              http://www.trex-store.com/beastx-bev...ri-p-2209.html
                                              http://glanyi.en.made-in-china.com/o...Bevel-Box.html

                                              Tavalliset vatupassit ja luotilangat voi unohtaa.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X