Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 8PA alustan parantelua.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A3 8PA alustan parantelua.

    Olen aina ollut kiinnostunut autoissa varsinkin alustan toiminnasta ja siitä että niistä tehdään oikeasti toimivia eikä vain että heitetään jotain alle ja uskotaan että nyt on parempi.

    Harrastepelinä minulla on Peugeot 306 S16 johon olen vuosien mittaan upottanut rahaa tolkuttomia summia, auto onkin nyt sellainen että varsinkin radalla ominaisuudet eivät yksinkertaisesti alustasta lopu vaan kuskilta kantti. Tässä autossa alusta on toteutettu lopunperin yksinkertaisesti eli kaikki palikat yläkanttiin siinä suhteessa mitä on tarjolla. Iskarit KW Variante 2, alustan jokainen pusla Peugeot Sportin N-ryhmän ralliautoon tarkoitettuja tuotteita, takapään vääntösauvat upgradettu paksumpiin edellämainitulta putiikilta. Vakaajat (tosin jo vakiona) paksuimmat mitä näihin on tarjolla. Pyöränkulmat hierottu viimoisen päälle ja kunnon renkaat alla.

    No se siitä sepustuksesta, lähinnä oli tarkoitus luoda vähän mielikuvaa että millaisella tasolla tykkään näitä näprätä sekä suurin syy on herättää keskustelua. Ostin käyttöautoksi tuollaisen vuosimallia 2008 olevan 8PA korisen eli Sportback A3:n. Moottorina 1.8TFSI. Varustelutaso on Ambiente eli vähän matalempi ilmeisesti vakiona kuin karvalakit. Itseäni vaivaa auton levoton käytös pitkissä jyrkissä mutkissa jos vähänkään lujempaa syöttää "sisään" - tuntuu että auto kaatuu.

    Audiin kun on niin monenlaista palikkaa tarjolla, taitaa olla vakaajiakin aftermarket osina muilta valmistajilta tarjolla?

    Tarkoitus olisi lähteä rakentamaan tuota alustaa paremmaksi palikka kerrallaan, aloittanen varmaan siitä että vaihdan tuonne Eibachin jouset ensinalkuun. Tuskin menee kovin metsään alkuperäisiin nähden. Saisi vähän painopistettä alemmaksikin. Alkuperäiset puslat ovat tällä 85tkm ajosuoritteella luultavasti vielä ihan tikissään jotein niitä ei liene syytä ensimmäiseksi päivittää - vai onko? Saavutetaanko esm. powerflexin osilla paljonkin parempi ajokäytös niitä kun näyttäisi olevan ilmeisesti melkein joka puslan tilalle?

    Jatkoa ajatellen pitäisi jotkut hyvin toimivat ja säädettävät coilit löytää. KW V2 palveli Peugeotissa loistavasti, oli jopa mukavempi kuin gti-tyyppiset orkkistolpat jousineen. Kokemuksia KW:n seteistä Audeissa olisi kiva kuulla ja miksei muistakin.

    Mites ne vakaajat, en yhtään ole vielä perehtynyt mitä sieltä alta löytyy mutta näemmä Eibach tarjoaa 26mm vakaajaa eteen ja 23mm taakse. Ei se Eibach nyt ainoa vaihtoehto ole merkiksi mutta käytän sitä esimerkkinä nyt. Onko niiden päivittämisestä tuntuvaa hyötyä?

    Jos jotain kultaista lankaa tähän hommaan hakee niin olisin kiinnostunut saamaan tuon alustan toiminnaltaan (reilusti) paremmaksi, mukavuuden kärsimättä liikaa joka ilmeisesti tarkoittaa kokonaisuuden mahdollisimman hyvää optimointia. Tarkoitus olisi nimittäin tätäkin käyttää radalla jossain vaiheessa. Kuitenkin kyseessä suhteellisen monimutkaisella jousituksella varustettu auto (vrt. Peugeotin McPhersonit edessä kolmiotukivarsilla ja vääntösauvajousitteisella taka-akselilla) joten hiposteltavia kohteita löytynee useita.

    Keskustelua asiasta kiitos.

    #2
    Autosi lienee etuveto? Eipä se alustarakenteeltaan paljon peugeottia kummallisempi ole, edessä perssonit ja takana ilmeisesti yhdysheiluri?

    En tiedä voiko omista kokemuksistani vetää mitään johtopäätöksiä tuohon automalliin, mutta omassa ysikympissäni kw v3 on ainakin melko helkkarin jämäkkä. En ihan jokapäiväiseen käyttöautoon tuollaista haluaisi. Käyttöautossani on eibach jouset ja bilstein iskunvaimentajat, se on mielestäni sopivan jämäkkä olematta kuitenkaan epämukava.

    Comment


    • #3
      Etuvetojahan nämä kaikki 1.8TFSI:t on A3:ssa. Kaksilitraista vasta saanut nelikkona.

      Comment


      • #4
        Mulla ois ajatuksena hankkia KW V3(sit ku sitä joskus saa RS:ään) ja luultavasti H&R:n vakaajasetti. Noilla luulis kallistelun vähenevän. Uskoisin et puslia vaihtamlla saat autostas erittäin kovan normiajoon...Tuohon sun autoon vois kylläkin löytyä jo ratkaisua Audin tehokkaammista peleistä(puslien luulis olevan järeempää tekoa).

        Comment


        • #5
          Mulla on omassa KW V2 ja H&R vakaajasetti.Omaan makuun ainakin toimii hyvin.Tohon vielä päälle Haldex Performance controlleri 3-asentoisella säädöllä,niin saa puskemistakin vähennettyä.

          Comment


          • #6
            Eli vakaajat lienee siis fiksu päivityskohde? Tässä on pitkä talvi onneksi aikaa miettiä, keväällä ajattelin vasta laittaa alle palikkaa kesärenkaiden kanssa samaan aikaan (toisekseen kerkee säästellä rahat kasaan kunnolla).

            Comment


            • #7
              Ambiente on alustaltaan sama kuin karvalakki Attraction, Ambition on nk. tehtaan sport alustalla ja se menee aika jämäkästi.
              KWn alustalla pääsee vakiosta jo ihan eri maailmaan. Suosittelen aloittamaan siitä.

              Comment


              • #8
                Ambitionia tarkoitin, menee sekaisin näin Audi -vasta-alkajana nuo kaksi varustetasoa toisinaan.

                Vanteina tuossa pyörii nuo viidellä kulmikkaalla puolalla varustetut 17" vanteet. Hyväkuntoisilla 225/45 merkkirenkailla. Että tuskin on niistä alustan ominaisuudet kiinni.

                Comment


                • #9
                  Ne vanteet kannataa vaihtaa joihinkin kevyempiin.

                  Comment


                  • #10
                    Tämä olisi tarkoitus kyllä ensi kesäksi muutenkin, onhan nuo vanteet aika painavat kyllä - tuli nosteltua niitä kun irroitin ne rämisevät ilmanohjaimet/roiskeläpät sieltä takapyöräntuennasta.

                    Comment


                    • #11
                      Kovin tuntuu olevan vähän kokemuksia 8P:n säädettävistä alustoista. Omaan pitäisi ensi kesäksi hankkia säädettävä alusta, jotta pääsisi vihdoin Q3-lookista, mutta mielellään kuulisi kokemuksia ennen hankintaa.
                      Tällä hetkellä vaihtoehtoina ovat lähinnä KW:n eri versiot (lähinnä V1,V2&V3). Myös KW:n Street Comfort olisi sopinut tämän auton luonteeseen mainiosti (käyttöauto, jolla tuskin radalle mennään), mutta ilmeisesti siinä on rajattu max. madallus melko maltilliseksi.
                      Lähinnä nyt siis mietityttää saako lisäpanostuksella lisää mukavuutta, jos ostaa V1:n sijasta V2:n tai V3:n. Ominaisuudet arkiajossa siis ensisijalla. KW:lta löytyi tällainen kaavio, jonka mukaan sekä V2, että V3 säädöt riittäisivät myös V1:stä pehmeämpään suuntaan. Vielä kun löytyisi tätä tukevia käytännön kokemuksia.
                      Kokemukset myös muiden valmistajien säädettävistä alustasarjoista toki kiinnostaa.
                      Viimeksi muokannut Tuom@s; 17.10.2011, 21:22. Perustelu: lisää infoa

                      Comment


                      • #12
                        Tuo KW Street Comfort voisi olla jotain sellaista mitä olen hakenut, tuon taulukon perusteella valkattuna. Kuten alussa jo puhuin, Peugeotissa minulla on tuo KW V2 ja en voi kyllä kuin kehua, ihan joka suhteessa. Kestänyt kulutusta jo 6 vuotta ja melkein 100tkm. Kovaa rata- ja katuajoa. Välillä routamonttuihinkin täräytelty vanteita solmuun mutta tolpat on nämäkin ottaneet kunnialla vastaan. Ja tuolla pelkällä ulosjouston säädöllä pystyy mukavuutta sekä käsiteltävyyttä pelaamaan todella paljon. Jurvassa Botniaringilla tein parhaat kierrosajat säätämällä tolpat 1/3 kierros löysimmästä asetuksesta kireämmälle. :)

                        Comment


                        • #13
                          Itsekin olen miettinyt samaa asiaa toteutettavaksi ensi kesänä. Olen jo monta vuotta haaveillut noista Varianteista, mutta ovat kuitenkin aina jääneet hankkimatta. Ajo on aivan normaalia nurkkaa ja satunnaista maantietä, joten tuntuu tuo n. tonnin hankintahinta pelkkiin jousiin nähden vain niin korkealta.

                          Onko forumilla kellään kokemuksia ko. pelin madaltamisesta pelkillä jousilla? Mikä olisi hyvä satsi?

                          Comment


                          • #14
                            Omaan '06 A3:seen laitoin Eibachin -30mm jouset kesällä. Ihan OK satsi, mutta jälkiviisaana laittaisin iskaritkin uusiksi. Mielestäni jouset ovat pehmeämmät kuin vakiot ja madallus on kohtuullinen. Ei ole vielä ollut ongelmia ajokorkeuden kanssa. Jousien asennuksen jälkeen maantiellä auto hakee kuin ajokoira, en tiedä johtuuko kuluneista iskareista vai mistä, mutta suoraan ei tahdo mennä.

                            Comment


                              #15
                              Enemman tai vahemman tuntuu tulevan hyppykeppeja, jos laittelee madallusjouset vakio iskareiden kanssa.

                              Comment


                              • #16
                                Omassa on alustana Eibachin prostreet S ja H&R vakaajat eikä voi muuta kuin kehua, edellisen auton KW variante 2 paukkulaudan jälkeen ero on kuin yöllä ja päivällä...

                                Comment


                                • #17
                                  Onko teille enemmän madaltaneilla tullut ongelmaa vastaan, että etuvakaaja alkaa ottamaan kiinni vetareihin? Eli missä kohtaa säädettävät koiranluut tulevat pakollisiksi?

                                  Kestääkö esim. Eibachin Sportlinet?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mä olen ymmärtänyt, että tämä olisi lähinnä vanhemman mallin A3:n ongelma. Tämä täyttä mutua, joten saatan hyvin olla väärässäkin. Ei vaan ole tullut vastaan, että noita olisi 8P-mallisiin vaihdeltu.
                                    Omassa on alustana Eibachin prostreet S ja H&R vakaajat eikä voi muuta kuin kehua, edellisen auton KW variante 2 paukkulaudan jälkeen ero on kuin yöllä ja päivällä...
                                    Juuri tällaisia kokemuksia kaipasin. Ymmärsinkö siis oikein, että KW oli älyttömän kova Eibachiin verrattuna? Oliko tilanna sama säädöistä riippumatta, kun tuossa V2:ssa sellaisia kuitenkin on? Ja missa autossa KW oli? Noissa tuntuu olevan isojakin eroja eri autojen välillä.

                                    Paljonkos Eibachissa on madallusvaraa (käytännössä, noilla valmistajan ilmoituksilla ei juurikaan ole tekemistä todellisuuden kanssa)? Laita ihmeessä lisää kokemuksia ja kuvia, jos löytyy! Mistä muuten hankit Eibachin?
                                    Viimeksi muokannut Tuom@s; 30.11.2011, 19:47.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Tuom@s Näytä viesti
                                      Mä olen ymmärtänyt, että tämä olisi lähinnä vanhemman mallin A3:n ongelma. Tämä täyttä mutua, joten saatan hyvin olla väärässäkin. Ei vaan ole tullut vastaan, että noita olisi 8P-mallisiin vaihdeltu.


                                      Juuri tällaisia kokemuksia kaipasin. Ymmärsinkö siis oikein, että KW oli älyttömän kova Eibachiin verrattuna? Oliko tilanna sama säädöistä riippumatta, kun tuossa V2:ssa sellaisia kuitenkin on? Ja missa autossa KW oli? Noissa tuntuu olevan isojakin eroja eri autojen välillä.

                                      Paljonkos Eibachissa on madallusvaraa (käytännössä, noilla valmistajan ilmoituksilla ei juurikaan ole tekemistä todellisuuden kanssa)? Laita ihmeessä lisää kokemuksia ja kuvia, jos löytyy! Mistä muuten hankit Eibachin?
                                      Joo, kw oli omaan makuun aivan liian pintakova kun taas eibach tuntuu paljon pehmeämmältä normaaliajossa, kovemmassa ajossa ei juuri eroa.
                                      Kw oli tosin vanhakoppaisessa a3:ssa.

                                      Kw:n kun laittoi alle tuli "rahat hukkaan" fiilis kun taas eibachin kanssa hymy nousi korviin vs tehtaan sporttialusta...

                                      Madallusvaraa enemmän kuin tarpeeksi, saa niin matalaksi ettei taida ajamisesta tulla enää mitään... Madallus on itsellä vähän reilussa puolessa välissä ja alkaa olemaan aika mukavuusrajoilla että täytyykö liian varovaisesti ajella (8p:ssä aika pitkä keulaylitys niin raapii herkästi töyssyissä jne)

                                      Eibachi on tilattu saksasta, kun sai alle tonniin vakaajineen ja postikuluineen.
                                      Voin jotain kuvia laitella kun saan otettua.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kuulostaa hyvältä. Täytynee siis lisätä Eibach yhdeksi vaihtoehdoksi listalle. Laita ihmeessä kuvia kun ehdit!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sitä n.500-600 euroa maksavaa KW:n alustasarjaa ainakin kannattaa välttää. 3 kertaa nyt vaihdettu iskari takuuseen ja ei kestänyt edelleenkään. Auto kävi Harisella tutkittavana ja mitään vikaa ei löytynyt. H&R:n vakaajatangot edessä ja takana. Nyt on kestänyt kun hitsattiin iskariin vahvistusta. Tuossa linkki aiempaan keskusteluun http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=98008

                                          Comment


                                          • #22
                                            Löyty monta vuotta vanha topikki niin kirjoitellaan tänne koska A3 alustasta kysymys.

                                            Profiilin mukaiseen A3 laitoin kaksi vuotta ja 20tkm sitten eibach pro street alustasarjan. Alusta tuntuu hyvältä ajossa. Jämerä, mutta ei pintakova. Korkeudenki on saanut säätää mieleisekseen vuodenajasta riippuen.

                                            Nyt kuitenki harmittaa alustan laatu. Syksyllä meni toisesta etutolpasta kierteet säätömutterista jolla korkeutta säädetään. Sain ruuvattua mutterin ylös maapallon kokosilla putkipihdeillä. Nyt kolisee takapään iskari. Iskarista oli korkannut kumipusla sieltä alapäästä. Ei voi tässä tapauksessa laatua paljon kehua. Ei ole vissiin näitä säädettäviä sarjoja tänne pohjoisen oloihin tehty.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Lainataas tätä topicia niin ei tarvii uutta tehä ehkä.Kuinka paljon tuollasella Eibachin pro-streetillä saa tippumaan 8p:n, itellä ois ässään alustan hankinta edessä ja päävaihtoehdoiksi on noussu joko tuo Eibach tai sit Bc-racing mutta ei oikein kummastakaan ole tarkkaa tietoa tai kuvia et kuinka alas niillä pääsee?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Bc:llä pääset taatusti niin alas, kun tarvii. :)

                                                E: Kuvassa etupäässä kierteitä 0,5-1cm jäljellä ja perän kyllä saa alemmaksikin. Keskiö-kaari mitat n.29,5-30,5cm.
                                                Ja rengastuksena 18x8,5 et35 225/40.
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut Juha|; 28.2.2015, 13:26.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Itsellä on Audissa K-Sport:n alusta. Alusta on ruuvattu ihan tappiin, mut alemmas pitäis päästä.
                                                  Vanteet ja renkaat 8.5x19 et40 215/35-19

                                                  https://instagram.com/p/oppMAGiCTn/?modal=true
                                                  https://instagram.com/p/oppj20iCUE/?modal=true
                                                  https://instagram.com/p/oCGNLCiCQR/?modal=true
                                                  https://instagram.com/p/oCGbIGiCQm/?modal=true
                                                  Viimeksi muokannut PeeJii80; 1.3.2015, 08:47. Perustelu: .

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mites on katastus onnistunu tuon Bc:n kanssa ja mistä noita K-sportin alustoita saa ku ei ole vastaan tullu oikein missää ja onkos niissä tuv-hyväksyntää?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mulle leimasetä anto rekisteriotteen takas ku huomas tuv lapuista "bc..". Ilmeisesti se ei sitä voinu leimata ni katto läpi sormien. Sain viel mamasanilta jotkut vtt:lle tarkotetut mittauslaput mukaan, mut ei hyötyä. Kyllä kai senkin katsastaminen ehkä joskus saadaan onnistumaan?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        K-Sportin alustoja myy K-Sport Finland. Hyväksyntä lappuja tuli matkassa, mut en ole muutoskatsastanut alustaa K-Sportilla vaan Vmaxx:n korkeussäädettävällä. Ei vaatinut paikallinen inssi uudelleen katsastusta alustalle kun kyselin viime karsastuksessa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Jom blueline tulossa a3 8p 3.2 quattroon alle. Onko kellään kokemuksi millaisia korkeuksia milläkin kierremitalla olis odotettavissa? Onko näin, että jos 8cm maavara on tavoitteena, niin taakse ei voi laittaa korkeudensäätöpalikkaa ollenkaan?

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X