Olen aina ollut kiinnostunut autoissa varsinkin alustan toiminnasta ja siitä että niistä tehdään oikeasti toimivia eikä vain että heitetään jotain alle ja uskotaan että nyt on parempi.
Harrastepelinä minulla on Peugeot 306 S16 johon olen vuosien mittaan upottanut rahaa tolkuttomia summia, auto onkin nyt sellainen että varsinkin radalla ominaisuudet eivät yksinkertaisesti alustasta lopu vaan kuskilta kantti. Tässä autossa alusta on toteutettu lopunperin yksinkertaisesti eli kaikki palikat yläkanttiin siinä suhteessa mitä on tarjolla. Iskarit KW Variante 2, alustan jokainen pusla Peugeot Sportin N-ryhmän ralliautoon tarkoitettuja tuotteita, takapään vääntösauvat upgradettu paksumpiin edellämainitulta putiikilta. Vakaajat (tosin jo vakiona) paksuimmat mitä näihin on tarjolla. Pyöränkulmat hierottu viimoisen päälle ja kunnon renkaat alla.
No se siitä sepustuksesta, lähinnä oli tarkoitus luoda vähän mielikuvaa että millaisella tasolla tykkään näitä näprätä sekä suurin syy on herättää keskustelua. Ostin käyttöautoksi tuollaisen vuosimallia 2008 olevan 8PA korisen eli Sportback A3:n. Moottorina 1.8TFSI. Varustelutaso on Ambiente eli vähän matalempi ilmeisesti vakiona kuin karvalakit. Itseäni vaivaa auton levoton käytös pitkissä jyrkissä mutkissa jos vähänkään lujempaa syöttää "sisään" - tuntuu että auto kaatuu.
Audiin kun on niin monenlaista palikkaa tarjolla, taitaa olla vakaajiakin aftermarket osina muilta valmistajilta tarjolla?
Tarkoitus olisi lähteä rakentamaan tuota alustaa paremmaksi palikka kerrallaan, aloittanen varmaan siitä että vaihdan tuonne Eibachin jouset ensinalkuun. Tuskin menee kovin metsään alkuperäisiin nähden. Saisi vähän painopistettä alemmaksikin. Alkuperäiset puslat ovat tällä 85tkm ajosuoritteella luultavasti vielä ihan tikissään jotein niitä ei liene syytä ensimmäiseksi päivittää - vai onko? Saavutetaanko esm. powerflexin osilla paljonkin parempi ajokäytös niitä kun näyttäisi olevan ilmeisesti melkein joka puslan tilalle?
Jatkoa ajatellen pitäisi jotkut hyvin toimivat ja säädettävät coilit löytää. KW V2 palveli Peugeotissa loistavasti, oli jopa mukavempi kuin gti-tyyppiset orkkistolpat jousineen. Kokemuksia KW:n seteistä Audeissa olisi kiva kuulla ja miksei muistakin.
Mites ne vakaajat, en yhtään ole vielä perehtynyt mitä sieltä alta löytyy mutta näemmä Eibach tarjoaa 26mm vakaajaa eteen ja 23mm taakse. Ei se Eibach nyt ainoa vaihtoehto ole merkiksi mutta käytän sitä esimerkkinä nyt. Onko niiden päivittämisestä tuntuvaa hyötyä?
Jos jotain kultaista lankaa tähän hommaan hakee niin olisin kiinnostunut saamaan tuon alustan toiminnaltaan (reilusti) paremmaksi, mukavuuden kärsimättä liikaa joka ilmeisesti tarkoittaa kokonaisuuden mahdollisimman hyvää optimointia. Tarkoitus olisi nimittäin tätäkin käyttää radalla jossain vaiheessa. Kuitenkin kyseessä suhteellisen monimutkaisella jousituksella varustettu auto (vrt. Peugeotin McPhersonit edessä kolmiotukivarsilla ja vääntösauvajousitteisella taka-akselilla) joten hiposteltavia kohteita löytynee useita.
Keskustelua asiasta kiitos.
Harrastepelinä minulla on Peugeot 306 S16 johon olen vuosien mittaan upottanut rahaa tolkuttomia summia, auto onkin nyt sellainen että varsinkin radalla ominaisuudet eivät yksinkertaisesti alustasta lopu vaan kuskilta kantti. Tässä autossa alusta on toteutettu lopunperin yksinkertaisesti eli kaikki palikat yläkanttiin siinä suhteessa mitä on tarjolla. Iskarit KW Variante 2, alustan jokainen pusla Peugeot Sportin N-ryhmän ralliautoon tarkoitettuja tuotteita, takapään vääntösauvat upgradettu paksumpiin edellämainitulta putiikilta. Vakaajat (tosin jo vakiona) paksuimmat mitä näihin on tarjolla. Pyöränkulmat hierottu viimoisen päälle ja kunnon renkaat alla.
No se siitä sepustuksesta, lähinnä oli tarkoitus luoda vähän mielikuvaa että millaisella tasolla tykkään näitä näprätä sekä suurin syy on herättää keskustelua. Ostin käyttöautoksi tuollaisen vuosimallia 2008 olevan 8PA korisen eli Sportback A3:n. Moottorina 1.8TFSI. Varustelutaso on Ambiente eli vähän matalempi ilmeisesti vakiona kuin karvalakit. Itseäni vaivaa auton levoton käytös pitkissä jyrkissä mutkissa jos vähänkään lujempaa syöttää "sisään" - tuntuu että auto kaatuu.
Audiin kun on niin monenlaista palikkaa tarjolla, taitaa olla vakaajiakin aftermarket osina muilta valmistajilta tarjolla?
Tarkoitus olisi lähteä rakentamaan tuota alustaa paremmaksi palikka kerrallaan, aloittanen varmaan siitä että vaihdan tuonne Eibachin jouset ensinalkuun. Tuskin menee kovin metsään alkuperäisiin nähden. Saisi vähän painopistettä alemmaksikin. Alkuperäiset puslat ovat tällä 85tkm ajosuoritteella luultavasti vielä ihan tikissään jotein niitä ei liene syytä ensimmäiseksi päivittää - vai onko? Saavutetaanko esm. powerflexin osilla paljonkin parempi ajokäytös niitä kun näyttäisi olevan ilmeisesti melkein joka puslan tilalle?
Jatkoa ajatellen pitäisi jotkut hyvin toimivat ja säädettävät coilit löytää. KW V2 palveli Peugeotissa loistavasti, oli jopa mukavempi kuin gti-tyyppiset orkkistolpat jousineen. Kokemuksia KW:n seteistä Audeissa olisi kiva kuulla ja miksei muistakin.
Mites ne vakaajat, en yhtään ole vielä perehtynyt mitä sieltä alta löytyy mutta näemmä Eibach tarjoaa 26mm vakaajaa eteen ja 23mm taakse. Ei se Eibach nyt ainoa vaihtoehto ole merkiksi mutta käytän sitä esimerkkinä nyt. Onko niiden päivittämisestä tuntuvaa hyötyä?
Jos jotain kultaista lankaa tähän hommaan hakee niin olisin kiinnostunut saamaan tuon alustan toiminnaltaan (reilusti) paremmaksi, mukavuuden kärsimättä liikaa joka ilmeisesti tarkoittaa kokonaisuuden mahdollisimman hyvää optimointia. Tarkoitus olisi nimittäin tätäkin käyttää radalla jossain vaiheessa. Kuitenkin kyseessä suhteellisen monimutkaisella jousituksella varustettu auto (vrt. Peugeotin McPhersonit edessä kolmiotukivarsilla ja vääntösauvajousitteisella taka-akselilla) joten hiposteltavia kohteita löytynee useita.
Keskustelua asiasta kiitos.
Comment