Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kuskin takavanne ulompana kuin vänkärin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kuskin takavanne ulompana kuin vänkärin

    Vaihdoin leveämmät vanteet ja korkeussäädettävän alustan profiilin quattroon ja huomasin että kuskin puoleinen takavanne on reilusti ulompana kuin vänkärin puoleinen ~15mm. Säädin camberia hieman sisäänpäin ja se auttoikin hieman mutta ei tarpeeksi!

    Onko taka-apurungon puslissa jokin säätö jolla saataisiin koko pakkaa siirrettyä? Kuskin puolen takaylätukivarsi oli ottanut niin reippaasti kiinni muovikaareen/sisälokariin että oli kulunut huomattavasti, uusi tukivarsi vaihdettu.

    Ja Compehan on käynyt kylellään en vain jaksa oikein uskoa että se olisi kääntänyt runkoa niin paljon kieroon?

    #2
    Apurungon puslissa on säätövaraa, itsellänikin vähän sama homma, ~10mm ulompana toinen rengas ja leveillä vanteilla huomasin vasta ongelman.

    Comment


      #3
      Kyllähän se apurunko löysäämällä ja pakottamalla jonkin verran siirtyy.

      Comment


      • #4
        Huomattiin sama ongelma aikoinaan kaverin Audi 80:ssä vm 89, kuskin puolen takarengas oli selvästi ulompana . Alustan laskun jälkeen autosta tuli täysin mahdoton ajettava. Tutkittiin silloin rakennetta, ko. systeemissä tosiaan pyörät liikkuvat sivuttain jousituksen mukana. Jotain korjaussarjaa oli kaiketi aikoinaan saatavilla.

        Comment


          #5
          B4q:ssa ja t89q:ssa on eri rakenne takana. t89 on mcpherson(tai jotain sinne päin) ja B4 multilink(sama ku B5). Etuvedot erikseen.

          Comment


          • #6
            Onkos A4 B7 mitään mahdollisuutta säätää tuota rengas/vanne ongelmaa?
            Itsellä kuskinpuoli n 3-5mm ulompana,eihän tuo paha oo mutta haittaa kuitenkin..

            Comment


            • #7
              Mistä tuota apurunkoa vois väännättää hyvästi? Neljä apurungon pulttia löysällä ja koitin työntää koria sivuun mutta eipä juuri hievahda, eikä oikein mitään järkevää paikkaa löytyny että mistä on hyvä vääntää kun kaikki liikkuu mukana :D Uskaltaako yhtä pulttia käyttää irti että näkis minkäverran säätöä on jäljellä?

              Comment


                #8
                Kyllä uskaltaa.

                Comment


                  #9
                  B4 & B5 takapyöräntuenta on ihan rehellinen kaksoiskolmiotuenta. T89 MacPherson. En oikein ymmärtänyt tuota "ko. systeemissä tosiaan pyörät liikkuvat sivuttain jousituksen mukana."? Pyörät tekevät kaaren muotoista rataa jousituksen liikkuessa ylös ja alas, mutta siitä ei tainnut olla kyse? Tietenkin pyörät myös liikkuvat mikäli apurunkoa siirretään, kun alatukivarret on apurungossa kiinni.

                  Kannattaa ottaa niitä pultteja reilusti löysälle ja irrotella vaikka parikin. Ainakin t89 apurungon kiinnityspaikoista yksi on kiinteä, joten apurunko ei pääse suoraan liikkumaan sivulle vaan ainoastaan kiertymään tuon yhden pultin ympäri jonkun verran. Kannattaa varmaankin tarkistaa, ovatko molemmat takapyörät samassa kohtaa auton pituussuunnassa.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt ois silmämääräisesti vanteet saatu kohdalleen :) löysäsin useamman kierroksen joka pulttia ja sain perää nytkäytettyä paremmin kohdalleen. Käytin tosiaan yhtä pulttia irrallaan varmuuden varalta ja olihan siellä säätövaraa vielä reilustikkin!

                    Ainakin t89 apurungon kiinnityspaikoista yksi on kiinteä, joten apurunko ei pääse suoraan liikkumaan sivulle vaan ainoastaan kiertymään tuon yhden pultin ympäri jonkun verran. Kannattaa varmaankin tarkistaa, ovatko molemmat takapyörät samassa kohtaa auton pituussuunnassa.
                    Mitä nyt powerflexin uretaanipusla katalogista ymmärsin niin typ89 ja B4 takapään alustarakenteet on aivan erilaiset, B4:ssä ei ole keskellä kiinteää keskipistettä jonka varassa pääsisi pyörähtämään. Rullamitalla yksin mitattuna molemmilla puolin oli sama etäisyys etu- ja takavanteen välillä.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä, takapään rakenne on täysin erilainen. Ei se kiinteä piste tyyppi kasiysissäkään keskellä ole, vaan yhdessä niistä apurungon kiinnityspisteistä. Pääasia kuitenkin että sait apurungon kohdalleen. Eipä se ihme ole että on pielessä ollut jos auto on kerran kaadettu.

                      Comment


                      • #12
                        Auto on käynyt vasemmalla kyljellä makaamassa ja apurunko oli sen 15mm vasemmalla, eli tuskin se siinä rytäkässä on tullut? Mistä näistä vanhoista tietää vaikka olis useammastikkin kolaroitu? :D

                        Comment


                        • #13
                          Ei perkl! Vanne on taas kuskin puolelta ulompana!!!!!! Voisko kulunut pusla(t) antaa periksi?

                          Comment

                          Working...
                          X