Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ44 taka-akseli vinossa ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    typ44 taka-akseli vinossa ?

    Noniin, vihdoin kun sai vanteet ja renkaat vaihdettua asiallisemmiksi niin tuli vastaan ongelmia mahtumisen kanssa, mutta vain kuskinpuolelle taakse :F
    Eli näyttäisi että taka-akseli on noin 5mm ainakin tullut vasemmalle puolelle ja tästäjohtuen raapii takakaareen kuormattuna.
    Pikaisesti mitä katselin äsken auton alta niin akseli on kolhuton, ja todella mielenkiintoisesti rakennettu, järkeilin että mitä enemmän auto painuu alaspäin niin se tuki vänkää koko akselia vasemmalle, voiko olla niin ? ei nyt oikeen järkeen kävisi että kuormattuna koko taka-akseli vänkää toiseen laitaan :)

    http://koti.mbnet.fi/jomra/aadi/why/
    Vanteet 7.5"x16" ja 205/55 kumeilla.

  • #2
    Omassa kaksisatasessa on ihan sama juttu. 225/50R15 renkailla raapii vasempaan takalokariin, mutta oikea pyörii vapaasti.

    Comment


    • #3
      Sama ongelma täällä :|

      Kaikennäköistä on kokeiltu:
      - Panhard-tangon katkenneen pultin vaihdoin ja samalla kumipuslat -> parani hiukan, mutta ongelma ei poistunut
      - Vähemmän väsähtäneet jouset ja iskarit taakse -> raapii vieläkin pahimmissa heitoissa, mutta selvä parannus aikaisempaan
      - Tasainen kuormitus (peräkärry) -> raapii paljon vähemmän kuin voisi olettaa
      - Ajo tieosuuksilla, joissa tie ei ole vajonnut huonon perustuksen vuoksi -> ei ongelmia
      - Vähemmän bensaa -> vähemmän painoa takana -> raapii vähemmän

      Seuraavaksi pitää kokeilla taka-akselin puslien vaihtoa, jos vaikka uudet vähentäisivät akselin sivuttaisliikettä. Loogisesti ajateltuna näin pitäisi tapahtua. Käytännössä voipi olla ettei eroa huomaa...

      Alla on maltilliset 205/55R16 renkaat ja et on 35. Taka-akseli oli ~4mm enemmän vasemmalla viimeksi mitattaessa, joten suuremmalla et:llä ongelman voisi kiertää helposti. Tarkoitus olisi kuitenkin korjata vika eikä kiertää sitä ;)

      [size=2]btw. Taas yksi hyvä (teko-)syy vaihtaa quattroon :D[/size]

      Comment


        #4
        Petri, aivan samalta vaikuttaa täällä kuin sielläkin :)
        Mutta mikähän ihme siinä on että pitänyt tommonen tehdä tosta akselistosta..
        Itse taidan mennä vanneadapterit kourassa enolle että sorvaa muutamia millejä pois, paljosta ei ole kiinni että ei mahtuisi pyörimään vapaasti.. ET on nyt 30, kun on 20mm limput välissä.

        Comment


          #5
          Paljonkos niitä lötköjä on madallettu?

          Apu tulee sellaisesta panhard-tangosta jossa on vaarnaruuvi toisessapäässä, vähän raidetangon tyyliin. Sillä saa sivusuuntaa jonkin verran säädettyä.

          Mistä moinen säädettävä panhard tanko? Siinä kysymys johon ei ole neuvoa. Laikka, pari koneistettua kierreholkkia, säätöruuvi, muuta raidetangon palaa ja hyvää sähköliimaa. Katsastuksessa voi erilaisista virityksistä sitten ilmetä ongelmia, tai sitten ei.

          Comment


          • #6
            Omaa ei ole madallettu lainkaan ja vanteetkin ovat orkkikset 7,5" Aerot.

            Comment


              #7
              Olisko panhard-tanko päässyt vähän vääntymään? Sellaisia mutka mallisia on pikkukoppaisista tullut vastaan.

              Comment


                #8
                Mä luulen, että sen kuuluu olla tollanen. Raapi kans vasempaan kaareen, kun oli isommat fillarit alla. Korjattiin lyhentämällä taka-akselin sivuttaistukea.

                Comment


                  #9
                  Sama vika kotona. 215/45/17

                  Comment


                    #10
                    vakiokorkeudella ja kohtuu uusilla iskuvaimennuksen osilla mennään.
                    Säädettävä tanko olisi kyllä aika jees, vaikuttaa aika tyhmältä että toi akseli on noinkin kenossa.
                    Vanha tanko myös suora.. vähän koitin sitä liikutella sitä siitäpäästä mistä se tulee koriin kiinni kun siinä on ovaalireikä, parani ehkä tilanne hieman raapimisen kannalta mutta isommalla kuormalla en vielä kerennyt testata. Inssi ei varmasti tosiaan asiasta pidä jos vähänkin epävarman näköinen toteutus.

                    Comment


                    • #11
                      Jep! Se on alunperin suunniteltu noin. Syytä siihen saa kaivaa jostain saksasta... Mulla on myös maltillinen madallus (-40mm) ja maltilliset kiekot, 205/55 -16 (7" et37) ja osuihan se vasen takarengas lokariin. Ensin nappasin sisälokarit veke ja leikkasin niistä pois renkaan kohdalta sen verran ettei osunut enää, ainakaan ilman kuormaa. Kuorman kanssa sitten taas osui välillä peltiin. No hätä, kokeilin ensin vaihtaa panhard tankoon 10mm kiinnityspultti kun alkuperäinen on 12mm ja 3" naulasta naputtelin siihen stoppari väliin että pysyisi. Homma toimi! Seuraavaksi tein pysyvämmän virityksen, panhardtanko poikki ja 140:n volvon raidetanko väliin, nyt on siis mahdollista säätää!
                      Varoituksen sana: tässä pelataan hyvin pienillä toleransseilla, toi 2mm oli just eikä melkein, eli jos pistätte panhardinne poikki rälläkällä niin katsokaa minkä paksuinen katkaisulaikka siinä on! Meinaan jos tekee niin että rälläkällä poikki ja hitstaan takaisin kiinni eikä rakenna mitään säätöjä.

                      Comment


                      • #12
                        Panhard-tangon lyhentäminen kuulostaa "voittajaratkaisulta" ja siihen omatkin resurssit riittävät. Säädettävää tankoa kerkiää sitten talvella kehitellä. Kiitoksia hyvistä ideoista!

                        Comment


                        • #13
                          Juu, se toimii! Mutta suosittelen että kokeilet ensin vaikka ohuemmalla pultilla niin kuin minä tein, tai sitten niin että sulla on auto nelipilarinosturilla niin että se seisoo pyörillään. Sitten rälläkällä pois ~2mm ensin (tanko irrotettava autosta, suosittelen) ja pistehitsaat kiinni, sen jälkeen koekuormitus. Jos ei osu silloin lokariin niin saumaa!
                          Itse laitoin abouttirallaa 240 kg betonilaattoja takakonttiin niin että suurin osa painosta oli akselin takana (siis se ohuempi pulttiviritys) ja koeajelulle. Sen jälkeen vasta uskalsin katkaista panhardi.
                          Kaikkihan riippuu siitä että paljonko tulee muutosta yhteensä => vanteeseen leveyttä lisää + et-muutos. Kyllähän minäkin yritin jotain laskea ennenkuin laitoin ne alle mutta osuihan ne silti... Ja mun vanteet on mun kaverin samanlaisesta Audista (ei madallettu) eikä ne siellä osuneet. Mun kaveri oli tosiaan vaihtanut taka-akselin levyjarrulliseen. En tiedä sitten onkohan se kapeampi?

                          Kuviakin olisi mut kun ei ole kotisivu kondiksessa niin en voi laittaa ku meilitse. Ja yksi 140:en 'vanttiruuvi' ylimääräisenä.

                          Comment


                            #14
                            Onko kellään kuvia/linkkejä ko. operaatioon? Myös kuvat "pelkästään" valmiista projektista käy myös. Vanteiden vaihdon jälkeen (7,5" et35) raapii vähä turhankin herkästi. Pitää nyt koittaa aluksi isoilla jäykistin paloilla auttasko yhtään.

                            E: Ja nimenomaan tuo yllämainittu kuskinpuoleinen pyörä. Yllätys.

                            Comment


                              #15
                              Noniin, huitasin riskillä 1.5mm laikalla siitä akselista pois ja liimasin kiinni, ja Toimii !
                              Akseli siirtyi keskelle autoa ja nyt molemminpuolin tilaa, pitää vielä testata täydellä kuormalla että riittääkö vai pitääkö ruveta RH:ita sorvailemaan.. :)

                              Comment


                              • #16
                                ...1.5mm laikalle siitä akselista pois ja liimasin kiinni...
                                Toi vaatii jo hieman selittelyä! ;)

                                Itse vaihdoin väliaikaisratkaisuna tuon Mikun mainitseman pelkääjän-puoleisen pultin M10:ksi. Lisäksi laitoin vielä pätkän alumiiniputkea tuon kumiholkin sisään ettei tule klappia. Varmistin parilla naulanpätkällä ettei tuo pultti liiku liikaa vasemmalle.

                                Ei ole ollut niin paljoa ajoa että tietäisi auttoiko tuo yhtään, mutta silmämääräisesti akseli ei ole vielä kokonaan keskellä. Alustan vaihdon yhteydessä sitten pysyvämpää patenttia...

                                btw. Vanteet ovat muuten 7,5" et35 kuten Rammollakin. Ilmeisesti on hiukka hankala kokoluokka.

                                Comment


                                  #17
                                  btw. Vanteet ovat muuten 7,5" et35 kuten Rammollakin. Ilmeisesti on hiukka hankala kokoluokka.
                                  Täysin samaa mieltä. Ton enempää ei voi enää ottaa vannetta ulospäin mankeloimatta kaaria. En tiedä riittääkö pokko ottamaan rälläkkää käteen ja ruveta leikkaamaan tota tankoa. Ei oo oikeen missään paikkaa mihin sais nostueille. Hitsauspaikka ei ole ongelma. Se järjestyy.

                                  E:Paitsi, jos sittenkin ne 20V kaaret....

                                  Comment


                                    #18
                                    Heh, kaikkea sitä tulee hätäpäissään kirjoteltua.. eli siitä vakaajatangosta sitä tavaraa otin pois :D
                                    Kehtasin tankata vielä täyteen ja nyt ei mutka-ajossa ainakaan vielä ottanut mitenkään kiinni, täysin lastattuna vielä testaamatta. Rupesin miettimään että onko mulla tosiaan ET30 vai oliko se sittenkin että vanteet oli 55 eikä 50, pitää katsoa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei oo oikeen missään paikkaa mihin sais nostueille.
                                      Ei tarvi autoa paljoa nostaa, kunhan saat painoa pois taka-akselilta. Sitten vain tanko pois ja työn alle.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin täytyy tässä vaiheessa mainita että minullahan on madallussarja -40mm, että se oli jo jonkun verran enemmän vasemmalla kuin 'normaalijousilla' oleva. Sen takia toi 2mm pois laikalla oli just eikä melkein.
                                        Ja silloin kun ensin kokeilin 10mm pultilla minä kiilasin sen holkin litistetyllä naulalla ihan ääriasentoon, siis niin paljon oikealle kun se vaan meni. Jos laitoit aluputken sinne niin meniköhän se 10mm pultin hyöty osittain hukkaan sitten?
                                        Se on sitten kans siitä kiinni että paljonko vanteiden leveys/ET heittää alkuperäisistä. Itse en ole paljon ajanut alkuperäisillä niin en voi sanoa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          7,5*17 et 42 ja 225/45 on periaatteessa leveinmahdollinen "mannekaarilla" varustettuihin autoihin. edestä jää muutamamilli rakoa raidetangonpäähän ja taakse jää samanverran rakoa kaaren ja kumin väliin.
                                          Tuommoisella kumi/vanne yhdistelmällä ei ottanut ollenkaan kiinni madalletussa satkussa ja panhardiakaan ei ollut lyhennetty eli taka-akseli oli hieman sivussa.

                                          Aikoinaan 7*17 et 35 205/50 yhdistelmällä raapi kiinni kun oli takapenkillä 2henkeä ja vähän möykkyjä tiessä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Menihän se hyöty osittain hukkaan, mutta tiesin sen jo asennusvaiheessa. Muutama milli lisää ei kuitenkaan olisi riittänyt ja arvelin saavani tuon lyhennetyn/säädettävän panhard-tangon aikaiseksi lähiaikoina -- toiveajattelua luultavasti...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuohon ongelmaan auttaa erillisripustettu taka-akseli jossa pyörät joustaessaan yläreunasta taipuvat sisään päin (lue quattro).

                                              PS. ei saa vetää herneitä hengityselimiin

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuohon ongelmaan auttaa erillisripustettu taka-akseli jossa pyörät joustaessaan yläreunasta taipuvat sisään päin (lue quattro).
                                                Löytyykö tarvikkeena vai täytyykö ostaa alkuperäiset osat? =)

                                                Tässä olisi ratkaisu, mutta se vaatisi auton vaihtoa, palikoiden vaihto olisi hukkaan heitettyä hommaa (ja rahaa).

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Quattron palikat tästä vielä puuttuikin. "Bolt-in instant quattro-kit for typ44" vaan tilaukseen -- saattaa vielä ehtiä joulun pyhiksi :D

                                                  Ja ainakin minun tapauksessa quattron omistaminen vaatisi myös bensanhinnan laskua tai reilusti vähemmän ajokilometrejä. Kumpikaan ei ole toteutumassa lähivuosina. Niin, ja tietenkin rahat edes kohtuullisen hyväkuntoiseen yksilöön.

                                                  PS. Palkokasveilla on parempi menekki myynti-osaston puolella ;)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kai se teoriassa quattron takakelkka ja tukivarret sinne etuvetoiseenkin aika helposti menisi vaikka ei vetareita jne laittaisikaan. Mutu.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      tankki, putkisto ja jarrut varmaankin vaihtoon ?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        No jo on kavereilla suunnitelmat! En usko että kannattaa moisen asian takia takakelkkaa vaihtamaan....taisitte oikeesti vaan vitsailla ;o)

                                                        Ajattelin kertoa, että A6-veikastakin löytyy sama ongelma...tietty kun rakenne on 100% identtinen. Mihkäs se nyt ois hävinnyt. Ruuvvasin tuossa toiset takajouset kiinni omaan avant:iini, ja johan rupes raapimaan ankarasti...raapi kyllä molemmin puolin kun laski isompaan töyssyyn poka päällä.
                                                        Taka-akselin "vasemmalla roikkuminen" kyllä hiukkasen hämäsi. Pitää lähteä kanssa könyämään auton alle, ja duunata joku patentti.
                                                        Oli sinänsä lohduttavaa huomata ettei ole ainut jolla on sama "vika" autossa. Ei se voi millään johtua siitä, että auto olisi kopattu johonkin....sitäpaiten ei se näy hassuna lukuna nelipyöräsuuntauksessakaan....ja auto menee kyllä ihan suoraan.

                                                        nimim. 235/40/18 kiekot, 8" vanne-offset 35, ~35mm madallus

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Totta. "Vika" sinänsä niin pieni, että tuskin tulee ruvettua mihinkään taka-akselin vaihtoprojektiin. Ennemmin tulee varmaan vaihdettua autoa =)

                                                          Ei muutaku jäykistinpaloja alle ja isot. Mullakin nousi kuskinpuolen takakaari ~10mm melkeen ylöspäin. Nyt voi ajaa "3päällä" ku vähä varoo. =)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Takakelkan asennus orkkis etuvetoiseen on tehtävissä oleva homma. ETKA:sta löytyy varaosina ne palikat, jotka hitsataan koriin ja sitten vaan quattron takakelkka pulteilla kiinni. Tiedän muutaman tehdyn yksilön. Helpompaa ostaa valmis tehtaan tekemä q.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X