Matopurkista kotimatkalla tapahtunutta:
Kotimatka meni hienosti aina reippaan 100km päähän Raahea.
Eräällä paikkakunnalla erään keski-ikäisen henkilön kuljettama mb124 päätti ajaa eteen stop merkin takaa. Onneksi vauhtia ei itsellä ollut kuin 60kmh (rajoitus) ja törmäyshetkellä reilusti vähemmän. Osui suoraan mersun eturenkaaseen.
Päällisinpuolin tarkasteltuna joitain vaurioita on havaittavissa:
-puskimen kumit sökönä ja rekkari, kumit on muotoutuneet niin, ettei ne ole oienneet.
-puskuri siirtyi n. 3cm taaksepäin vänkärin puolelta, ottaa kääntäessä kiinni renkaaseen. Itse palkki puskurin sisällä siinä keskellä näyttäisi olevan suora.
-puskuri kuskinpuolelta n. sentin verran siirtynyt vänkärin puolta kohti
-oikea ajovalon päällä olevat kiinnikemuovit molemmat poikki ja ajovalo hieman siirtynyt sisemmäksi.
-ajovalon alla oleva peltisuikale siirtynyt sisäänpäin.
-oikea lokasuoja näyttäisi siirtyneen parimilliä sisäänpäin etureunasta (kiinnitysmuttereiden prikkojen paikkojen muuttumisen perusteella)
-Sitten vielä, joka eniten huolettaa, ratti tuntuu olevan aavistuksen enemmän vinossa kuin ennen. Niinkuin joskus olen maininnut, tuo ratin suoruus on mulle yhdenlainen pakkomielle ja nyt kyllä pistää silmään. Voisiko esimerkiksi apurunko siirtyä n. 15 - 20kmh törmäyksessä?
Päällepäin ei muita vaurioita, mutta vähän hirvittää, mikä on näkymä kun puskurin irroittaa.
Toivottavasti vahinkotarkastaja ehtii jo tänään tarkistamaan tilanteen, kovin pitkään ei viitsisi ajella, kun joka montussa ja mutkassa tahtoo rengas ottaa puskuriin kiinni.
No, mersu luonnollisesti kärsi vaurioita myös. Jokin tukivarsi vääntyi, kun rengas oli kenollaan, etusuoja ja ovi rutussa. Lisäksi se kasteli vielä allensa, mistä lie alkoi öljyä valumaan(?).
Jätän tarkemma yksityiskohdat paikasta ja vastapuolesta kertomatta, koska käyttäytyminen hänen osalta oli tilanteen jälkeen varsin asiallista. Illalla soitteli ja mietti kannattaako maksaa korjausta vakuutuksista, mutta sanoin, että annetaan ensin tarkastajan arvioida vaurioita. Vähän tuntuisi siltä, että saattaa korjaussumma ylittää rajan joka vielä itse kannattaa maksaa.
Kerrotaan lisää, kun enemmän asia selviää.
Edit: tarkastus huomenna klo 11. Täytynee ottaa pohjapanssari valmiiksi irti, josko altapäin näkisi tarkemmin vaurioita.
Lisätään vielä, että uskaltaisin väittää, että ilman abseja kolarilta olisi vältytty. Hetken jo luulin (ja myös vastapuoli) ettei ehkä osukaan, mutta absien nytkytys pidensi jarrutusmatkaa varmaan sen viimeisen metrin - kaksi.
Kotimatka meni hienosti aina reippaan 100km päähän Raahea.
Eräällä paikkakunnalla erään keski-ikäisen henkilön kuljettama mb124 päätti ajaa eteen stop merkin takaa. Onneksi vauhtia ei itsellä ollut kuin 60kmh (rajoitus) ja törmäyshetkellä reilusti vähemmän. Osui suoraan mersun eturenkaaseen.
Päällisinpuolin tarkasteltuna joitain vaurioita on havaittavissa:
-puskimen kumit sökönä ja rekkari, kumit on muotoutuneet niin, ettei ne ole oienneet.
-puskuri siirtyi n. 3cm taaksepäin vänkärin puolelta, ottaa kääntäessä kiinni renkaaseen. Itse palkki puskurin sisällä siinä keskellä näyttäisi olevan suora.
-puskuri kuskinpuolelta n. sentin verran siirtynyt vänkärin puolta kohti
-oikea ajovalon päällä olevat kiinnikemuovit molemmat poikki ja ajovalo hieman siirtynyt sisemmäksi.
-ajovalon alla oleva peltisuikale siirtynyt sisäänpäin.
-oikea lokasuoja näyttäisi siirtyneen parimilliä sisäänpäin etureunasta (kiinnitysmuttereiden prikkojen paikkojen muuttumisen perusteella)
-Sitten vielä, joka eniten huolettaa, ratti tuntuu olevan aavistuksen enemmän vinossa kuin ennen. Niinkuin joskus olen maininnut, tuo ratin suoruus on mulle yhdenlainen pakkomielle ja nyt kyllä pistää silmään. Voisiko esimerkiksi apurunko siirtyä n. 15 - 20kmh törmäyksessä?
Päällepäin ei muita vaurioita, mutta vähän hirvittää, mikä on näkymä kun puskurin irroittaa.
Toivottavasti vahinkotarkastaja ehtii jo tänään tarkistamaan tilanteen, kovin pitkään ei viitsisi ajella, kun joka montussa ja mutkassa tahtoo rengas ottaa puskuriin kiinni.
No, mersu luonnollisesti kärsi vaurioita myös. Jokin tukivarsi vääntyi, kun rengas oli kenollaan, etusuoja ja ovi rutussa. Lisäksi se kasteli vielä allensa, mistä lie alkoi öljyä valumaan(?).
Jätän tarkemma yksityiskohdat paikasta ja vastapuolesta kertomatta, koska käyttäytyminen hänen osalta oli tilanteen jälkeen varsin asiallista. Illalla soitteli ja mietti kannattaako maksaa korjausta vakuutuksista, mutta sanoin, että annetaan ensin tarkastajan arvioida vaurioita. Vähän tuntuisi siltä, että saattaa korjaussumma ylittää rajan joka vielä itse kannattaa maksaa.
Kerrotaan lisää, kun enemmän asia selviää.
Edit: tarkastus huomenna klo 11. Täytynee ottaa pohjapanssari valmiiksi irti, josko altapäin näkisi tarkemmin vaurioita.
Lisätään vielä, että uskaltaisin väittää, että ilman abseja kolarilta olisi vältytty. Hetken jo luulin (ja myös vastapuoli) ettei ehkä osukaan, mutta absien nytkytys pidensi jarrutusmatkaa varmaan sen viimeisen metrin - kaksi.
Comment