Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kotimatkalla rysähti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kotimatkalla rysähti

    Matopurkista kotimatkalla tapahtunutta:

    Kotimatka meni hienosti aina reippaan 100km päähän Raahea.
    Eräällä paikkakunnalla erään keski-ikäisen henkilön kuljettama mb124 päätti ajaa eteen stop merkin takaa. Onneksi vauhtia ei itsellä ollut kuin 60kmh (rajoitus) ja törmäyshetkellä reilusti vähemmän. Osui suoraan mersun eturenkaaseen.
    Päällisinpuolin tarkasteltuna joitain vaurioita on havaittavissa:
    -puskimen kumit sökönä ja rekkari, kumit on muotoutuneet niin, ettei ne ole oienneet.
    -puskuri siirtyi n. 3cm taaksepäin vänkärin puolelta, ottaa kääntäessä kiinni renkaaseen. Itse palkki puskurin sisällä siinä keskellä näyttäisi olevan suora.
    -puskuri kuskinpuolelta n. sentin verran siirtynyt vänkärin puolta kohti
    -oikea ajovalon päällä olevat kiinnikemuovit molemmat poikki ja ajovalo hieman siirtynyt sisemmäksi.
    -ajovalon alla oleva peltisuikale siirtynyt sisäänpäin.
    -oikea lokasuoja näyttäisi siirtyneen parimilliä sisäänpäin etureunasta (kiinnitysmuttereiden prikkojen paikkojen muuttumisen perusteella)
    -Sitten vielä, joka eniten huolettaa, ratti tuntuu olevan aavistuksen enemmän vinossa kuin ennen. Niinkuin joskus olen maininnut, tuo ratin suoruus on mulle yhdenlainen pakkomielle ja nyt kyllä pistää silmään. Voisiko esimerkiksi apurunko siirtyä n. 15 - 20kmh törmäyksessä?
    Päällepäin ei muita vaurioita, mutta vähän hirvittää, mikä on näkymä kun puskurin irroittaa.

    Toivottavasti vahinkotarkastaja ehtii jo tänään tarkistamaan tilanteen, kovin pitkään ei viitsisi ajella, kun joka montussa ja mutkassa tahtoo rengas ottaa puskuriin kiinni.

    No, mersu luonnollisesti kärsi vaurioita myös. Jokin tukivarsi vääntyi, kun rengas oli kenollaan, etusuoja ja ovi rutussa. Lisäksi se kasteli vielä allensa, mistä lie alkoi öljyä valumaan(?).

    Jätän tarkemma yksityiskohdat paikasta ja vastapuolesta kertomatta, koska käyttäytyminen hänen osalta oli tilanteen jälkeen varsin asiallista. Illalla soitteli ja mietti kannattaako maksaa korjausta vakuutuksista, mutta sanoin, että annetaan ensin tarkastajan arvioida vaurioita. Vähän tuntuisi siltä, että saattaa korjaussumma ylittää rajan joka vielä itse kannattaa maksaa.

    Kerrotaan lisää, kun enemmän asia selviää.
    Edit: tarkastus huomenna klo 11. Täytynee ottaa pohjapanssari valmiiksi irti, josko altapäin näkisi tarkemmin vaurioita.

    Lisätään vielä, että uskaltaisin väittää, että ilman abseja kolarilta olisi vältytty. Hetken jo luulin (ja myös vastapuoli) ettei ehkä osukaan, mutta absien nytkytys pidensi jarrutusmatkaa varmaan sen viimeisen metrin - kaksi.

  • #2
    Vauriot kuulostaa siltä että tonni-pari voisi olla realistinen arvio..

    Shit happens.

    Comment


    • #3
      Olisko osat Etkaa selaamalla ihan varovainen arvio ilman rattiongelmaa noin 1500 euroa + työt. Siulla on ilmeisesti halogeenit eikä xenonit? Xenonin koppa nostaa hintaa heti seuraavalle tuhannelle.

      Rattiprobleemasta voi tulla kertoimia hintaan.

      :|

      Comment


      • #4
        Joo, tuo ratti ongelma voi nyt olla mutua, kun tuntuu muutenkin nyt, että joka paikasta kolisee ja narisee ja lonkkasee enemmän kuin ennen.
        Huomiseksi sai tarkastajan katsomaan. Saa sitten nähdä.
        Ja halogeenithan tuossa vielä on.

        Comment


        • #5
          Hyvä ettei käynyt pahemmin! Ja melkeenpä arvaan missä kolari on sattunut, kun ajelin samaa reittiä Oulua kohti lauantaina...

          Comment


          • #6
            Kerrottakoon paikka. Pyhäntä, heti ympyrän jälkeen seuraava risteys Pulkkilan suuntaan(Kestiläntien ja 88-tien risteys. Näkyvyys n. ääretön joka suuntaan (Pulkkilan suuntaan tosin vähän vähemmän). Sekuntia aikaisemmin kun olisin itse sisäistänyt ajatuksen, ettei se Mersu aiokaan pysähtyä, niin olisi välttynyt kopsahdukselta. Toisaalta, jos olisin katsellut maisemia vaikka vasemmalle, niin seuraukset voisivat olla todella pahemmat (jos olisin jarruttamatta ehtinyt Mersun eteen...).

            Comment


            • #7
              Melkein aina kannattaa pyörättää vahingot vakuutuksen kautta. Ja syyttömänä osapuolena ehdottomasti vaatia vakuutuksen käyttämistä. Kaikki vauriot kun ei tosiaankaan näy päällepäin. Mahdollisen bonustappion kun ehtii maksaa takaisin sitten myöhemminkin jos ilmenee, ettei olisi kannattanut käyttää vakuutusta.

              Comment


              • #8
                Et oo ainoo jolla sattu haaveri matkalla. Tööttäsin mustaa Audia menomatkalla persauksiin niin että puskuri, konepelti, umpio, vilkku, sumuvalo ja etupalkki + kaikki muut mitkä meni hela paskaks. Noh, tekevälle sattuu...

                Comment


                • #9
                  Taitaakin nää mun murheet olla vain pisara veressä verrattuna. Harmillisia tilanteita.

                  Comment


                  • #10
                    No niin, tarkastajalla käyty. Korjausarvio 769.69?. Kertakorvauksena saisin 650?.

                    Vaihton menevät osat tarkastajan mielestä:

                    Puskurin runko 250? (443 807 089 A)
                    Vasen ajovalo täyd. Bosch 163? (443 941 029 E)
                    Kilpiteline 70?
                    Rekisterikilpi 10?
                    nelipyöräsuuntaus 100?
                    Osat yht. 496?
                    Työt: 276?

                    Miltä kuulostaa? Onko osat oikeat/samat kuin perus C4:ssä? Tarkastajan kone ei tuntenut S4:sta ollenkaan. Taitavat kuitenkin nuo ko osat olla samat kuin A100Q -91:ssä.
                    Ei ole albumia nyt käytössä, niin ei pysty tarkistamaan. Hinnat pitäisi kuulemma olla Pörhön (merkkiliike) varaosahinnastosta.
                    Otan tänään puskurin irti niin näkee mitä on syönyt. Jos ei mitään maata kaatavaa tule eteen, niin taidan tyytyä tuohon kertakorvaukseen ja käyttää auton suuntauksessa.

                    Comment


                    • #11
                      Etkan mukaan osat on malliin -91 saakka. Eikös C4 -koppaisen osanumerot ala 4A0 xxx xxx?

                      Comment


                      • #12
                        Perskule, heti hakutoiminnot tuotti tulosta http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...highlight=etka.

                        Tuo umpio ilmeisesti ei olekaan sama kuin perus A100:ssa, vaan himpun verran arvokkaampi. Onko jollain albumia käsillä, joka voisi tarkistaa?

                        Comment


                        • #13
                          Noniin, uusiksi siis meni..

                          Comment


                          • #14
                            Jos se on tuo triple headlight unit 4A0 941 431G, hinta on 431?

                            Comment


                            • #15
                              Eikös siinä kolme lamppua ole: pitkät normaalit, lyhyet ja sumarit on ne erikoisen näköset linssivalot. Ajelen nyt pörhölle tuon lapun kanssa niin tarkistetaan, että menee oikein.

                              Comment


                              • #16
                                Myös puskuri on erilainen koska lokasuojat ovat leveämmät, jos se oli rikki?!

                                Comment


                                • #17
                                  Yrittää vakuutusyhtiö vedättää, tapojen mukaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pohjamaalattu puskuri 449?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei osattu Pörhöllä auttaa osanumerojen kanssa...?

                                      Puskuria ei vaihdeta (ainakaan vielä, näkee kun ottaa irti), mutta puskuriin tuleva kumi, keskimmäinen kilven taakse vaihdetaan, arvioi hinnaksi 70? eikä löytänyt osanumeroa.

                                      Vedätyksestä ei nyt kyse, ei tarkastaja löytänyt S4:sta omasta listastaan, joten veti hatusta toisen mallin.

                                      Hitto, kun ei ole albuumia, kotikone jumppas, ja työkoneella ei ole.
                                      Viitsisikö joku tarkistaa vielä tuon puskurin rungon ja kilven taakse tulevan kumilistan pätkän numeron ja suuntaa antavan hinnan. Sais soitella tarkastajalle, että korjaa noitten varaosien osuutta korvauksesta.

                                      Auto siis urs4 -91, kone AAN. Muistaakseni albumissa A100Q, 1991, ja kone AAN.

                                      Oikea vasen ajovalo täydellinen siis ilmeisesti tuo "triple headlight unit 4A0 941 431G, hinta on 431?"

                                      Iso kiitos etukäteen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Olisiko trim for bumper, black
                                        left front 4A0 807 221
                                        86,21?
                                        right front 4A0 807 222
                                        86,21?
                                        licence plate bracket 4A0 807 287A
                                        66,60?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tattis! Löytyikö tuolle puskimen runkolle numerotietoa? Joku 4A0... sekin varmasti, tuskin kuitenkaan tuo tuo 443 807 089 A?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos kässäsin oikein, 7/91-7/92 S4 -korisiin:
                                            4A0 807 103B ja hinta tällöin pohjamaalattuna 1004?...

                                            4A0 807 103AL olisi 4/92-7/92 perus C4 -malliin 449?.

                                            Meniköhän oikein, en ota vastuuta 8)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Niin, kyse siis ei ole puskurin kuoresta, vaan sen sisään tulevasta runko-osasta... Ei saa koko uutta puskuria, vai onko ne yhtä tavaraa... Löytyykö tuon 443.. alkuisen numeron perusteella osalle nimeä, jolla voisi verrata?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei taida olla erillistä runkoa, vain kuori.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkaahan tuolle tulla sitten hintaa.

                                                  Ja kas, soitto tarkastajalle: Kerroin, että uus oikea lamppu on päälle 400? ja puskuri 1000? +maalaus.

                                                  Joo, hän ajattelikin että kun oli niin harvinainen automalli. Sanoi, että ota puskuri irti ja tutki vaurioita ja palataan sitten asiaan. Sanoi vielä, että jos selvittäis kertakorvauksella mieluummin kuin korjauksella. Eli siitä vedätyksestä taisi juuri tulla totta. No, ei vielä aleta parjaamaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Joku voisi vahvistaa nuo osien numerot. En ole mikään perhealpumispesialisti, mutta viimeisin hinnasto pitäisi ainakin olla...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Suosittelisin korjauttamaan vakuutuksen piikkiin ja unohtamaan kertakorvauksen. Yllätykset tulee muuten omaan piikkiin. Vieläpä kun olet itse syytön eli rahallista tappiota ei tule kuin vuokra-auton tms ja rajattoman säädön muodossa.

                                                      Jos ideana on laajentaa maalaushommaa tms niin sen saa kyllä sovittua siihen kylkeen sijoittamalla itse lisää.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Se on totta, täytyy punnita vaihtoehdot aika kriittisesti.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Millä valmistenumerolla tuo autosi on, eli onko se nyt kymmenes merkki (vissiin M tai N). On muuten yllättävän vähän irto-osia tuossa puskimessa, tulee pakettina koko hoito.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kymmenes merkki on N, eli mallivuosi 1992.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X