Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrupoljin painuu pohjaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Milläs sen automaattivaihteisen laitat käyntiin ilman että painaa jarrupoljinta? Tarvii jarruvalokytkin jotenkin hakkeroida.

    Comment


      Hyvä pointti! Piti oikein tarkistaa käyttöohjekirjasta, mutta siellä ei puhuta mitään jarrun painamisesta käynnistettäessä. Toki niin tulee automaattisesti tehtyä, se tulee niin automaattisesti ettei ole tullut ajatelleeksi. Toisaalta on ohut mielikuva että riittäisi että vaihde on P:llä. Auto on MB 500 SEC -85.

      Mutta jos unohdetaan, niin onko jarrujen toiminnassa jotain miksi ei kannattaisi laittaa käyntiin?

      Comment


        Ei se haittaa vaikka painat sen verran jarrua että jarrupolkimen kytkin aktivoituu. Eikä siinä ole mitään haittaa vaikka laitat käyntiin.

        Comment


        • Alkuperäinen kirjoittaja Killeri Näytä viesti
          Eikö jarrut aiemmin oireilleet millään tavalla? Poljin painui pohjaan, ehditkö pumpata poljinta vai muuttui kovaksi?. Tuo että jarru ei toimi, ei kerro mitään.
          Ei mitään ennakko-oireita. Jarrupoljin painui pohjaan kertaheitolla ilman reagointia. Vasta sitten jarrujen merkkivalo alkoi vilkkua. Yritin sitten pumpata ilman tulosta. Ajelin jonkun matkaa ja nesteet olivat poissa: ihmettelen vaan jälkikäteen sitä että eikö tosiaan mikään toinen piiri (toinen puoli tai toinen akseli) jäänyt toimivaksi.

          Comment


            Kokemus on -85 nissan silviasta, eli ei ihan nykyajan laitteesta, mutta oli siinä sentään kaksipiirijarrut. Eräänä kertana toinen taakse menevä putki halkesi ja nesteet pihalle. Jarrut siitäkin katosi, käsijarrulla hinasin itteni onneksi takaisin kotipihaan. Laukesi onneksi lähtiessä eikä reissun päällä.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja Heksi Näytä viesti
              Ihan sivukysymyksenä: Onko mitään haittaa jos auton laittaa käyntiin silloin kun auton jarrujärjestelmä on nesteettömänä? Luonnollisesti ilman että painaa jarrupoljinta. Pitäisi laittaa moottori käyntiin toisen jutun takia, mutta jarruremontin vuoksi on jarrulinjat vielä auki. Kyseessä on automaattivaihteinen, 80-luvun ABS-jarrullinen auto.

              Jarrutehostimen toiminta on itselleni vähän hämärä, eli lisääkö se jarrupainetta vasta sitten kun painaa poljinta?
              Voi laittaa. Tehostinhan ei ole yhteydessä jarrunesteeseen ja ABS ei tee näin vanhassa yhtään mitään ennen kuin jarruttaessa. Ja saahan sen pois päältä vielä napistakin, jos haluaa pyöritellä renkaita.
              Viimeksi muokannut Killeri; 16.4.2024, 20:13.

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                Se poljin menee kyllä helposti niin alas ettei sitä välttämättä ymmärrä painaa riittävästi, tai pumpata. Itsellä kävi kerran niin että jarruletku katkesi, ja poljin meni lattiaan tai ainakin tosi alas. En ehtinyt tekemään mitään kun auto rysähti seinään.
                Meni mullakin, mutta satuloiden liukupintojen kunnollinen puhdistus ja voitelu, uudet palat ja levyt, niin ei taida kahta senttiä saada painettua, normi ajelussa riittää sentti

                Comment


                  Nyt oli kyse jarruletkun katkeamisesta.

                  Comment

                  Working...
                  X