Xenoneilla ja päivänvaloautomatiikalla varustetut valot herjaavat n. joka kymmenennellä käynnistyksellä Headlight Range Control -vikaa. Olisko aavistuksia herjan aiheuttajasta? Kosketushäriö? Missähän noiden säätömoottoreiden liittimet ovat? For dummies, please.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 4F Headlight Range Control -vika ajoittain
Collapse
X
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jukuri Näytä viestiTulee silloin tällöin, jos starttihetki osuu samaan valojen korkeussäätötestin hetkellä. Ehkä loppuu virta kesken testiä tai joku X-rele katkaisee virran startin ajaksi korkeussäädöltä ja korkeusboottaus menee pipariksi.
Vikakoodi on lähes aina "jännite matala" ja vika on kadonnut akun uusinnalla (taksarit ei ole yllättäen halunneet odotella esim. vuorokautta tai yön yli että akku ladataan aivan täyteen).
Tapauksia on tavattu useita. Eli ehkä akun täyteen lataus ensimmäisenä. Kiinnostaa tulokset jo siksikin, että en ole tuota latausta päässyt kertaakaan kokeilemaan, yllä mainituista syistä.
Comment
-
Vieras
No siksipä noi vikakoodit on hyvä katsoa ensin. ;)
Ja se auton oma mittari on ihan huuhaata, mutta ei siitä sen enempää.
Comment
-
Hieman "protestoisin" tuota auton oman mittauksen huuhaa vastaan, sillä ainakin omassa autossa se jokseenkin loogisesti ilmaisi asiansa akun suhteen. Luulin että se mittaus on huuhaata mutta mittaus oli tosiaikaista ja akkuhan se oireili. Tietysti on tosiasia sekin että jokaisen akun loppu tulee yksilöllisesti joten kaikkia kummallisuuksia tapahtuu. Auton akun varaus-systeemit pyrkii turvaamaan auton käynnistymisen, joten sen mielestä jotkut xenonit ovat toisarvoisia ja saavat itse hoitaa jutskansa.
Ainakin minulla akkumanageri alkoi puuttumaan virrankäyttöön hyvin varhaisessa vaiheessa, tosin huollossa oli kuormitustesti antanut vaihtosuosituksen jo aiemmin. Luulin testin erehtyneen koska kaikki toimi kuin pakasta vedettynä yli puoli vuotta testin jälkeen. Sitten hetikohta kun pysäytti moottorin ja soitin tai radio jäi päälle niin tuli kohtelias ilmoitus kaikkien sähköjen katkaisusta parin minuutin kuluttua, vaikka varaustila näytti 100%, sitä jatkui jokunen kuukausi, sillä eihän käynnistys kesällä tarvitse kummoista "potkaisua". Mittasin jännitteitä ihan mielenkiinnosta ja toki sen tilanteen näki sieltäkin kuinka jännite tippui kuin lehmän häntä ja kylmällä kelillä alkoi varausmittarikin olla käynnistyksen jälkeen asteikon alkupäässä hetken aikaa. Uusi akku on sitten aina uusi, vain hiton kallis, mutta Audi on...
Se että akku on juuri uusittu ei myöskään todistaa mitään sillä ei olisi ensimmäinen kerta että akku sippaa heti kohta, akku voi olla täydessä latingissa mutta ei purkaudu riittävästi ja jännite tippuu heti alle rajojen, voi tovin käynnistyäkin kuin normaalisti ennen täysin tilttausta ja kuormittamattomana jännite on täyden akun lukemissa välittömästi. Tuollainen vika harhauttaa sitä akkumanageria niin ettei se ymmärrä tilannetta, kun auto käynnistyy välittömästi, akun tilan ymmärtää vain kuormitustesti ja xenonien vikakoodit...
Comment
-
Vieras
Akun ohjainlaite toimiikin varsin hyvin virrankatkaisuineen, mutta se näyttö, siis vain se näyttö MMI;ssä on siltikin mielestäni huuhaata, enkä ole ainoa merkkiorganisaatiossa työskenetelevä joka on sitä mieltä. Ja hyvästä syystä myös vanhassa MMI päivityksessä se poistuu käytöstä niin, ettei normaali ihminen sitä enää käyttöön saa.
Sen takia on tehty paljon turhaa työtä, kunnes opittiin ettei sen sanomisilla ole suurimmassa osassa tapauksia merkitystä.
Simppelisti sanottuna: Akun varaustilan näyttö aiheittaa turhaa paniikkia melko paljon tavan Audi kuskeissa. Joten hyvä että se on poistunut. Mittariston inforuutu kertoo riittävästi sen, kun olisi syytä auto startata, ennen kuin akku sippaa lopullisesti.
Comment
-
Ei ollut vika akussa vaan ajoneuvon asentoanturissa:
01537 - Vehicle Level Sensor, Supply Voltage
007 - Short to Ground - MIL ON
Vika tulee siis ajoittain, joten voisko toivoa, että tuossa anturissa on kosketushäiriö vai voiko itse anturi toimia ajoittain? Onko tietoa missä tuo anturi sijaitsee, onko vaikea vaihtaa ja maksaako miljoonia?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jpmikkol Näytä viestiJuu, arvelen kans, että virtakaapeleissa tai niiden liittimissä on kulumaa. Ku vaan tietäis missäpäin tuo anturi on. Ilmeisesti etu- tai takapään pyöräntuennan läheisyydessä.
Comment
Comment