Oon ajanut autollani n. 40tkm ja olen vaihtanut kohta joka kulmaan laakerit. Mittarissa 239tkm. Ei tuo sinänstä haittaa mutta oikeeseen takakulmaan oon vaihtanut jo 2 kertaa ja taas huutais uutta laakeria kyseiseen kulmaan!? Mikä ihme syö laakereita nuin tiuhaan? Kaikilla kerroilla olen kävellyt olka-akseli kainalossa rässipenkkiin, ettei ole millään kotikonsteilla yritettykään laittaa. Ja mielestäni osaava pulju joka rässännyt. Eka kerralla optimal merkkinen ja toisella kerralla SKF laakeri, että näköjään ihan sama mitä sinne tunkee.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 b5 quattro takapyörän laakerin vaihto(camber säätöpultin irroitus)
Collapse
X
-
Juu onhan ne mutta jonkun takiahan ne momentit on sinne laitettu. Laakereissa kun pitäs ne kuitenkin vetää sinne ohje arvoonsa.
Liian löysällä niin menee rikki ja jos liian tiukalla niin menee rikki. Samaten kuten jos rasvaat liikaa tai laitat liiaksi rasvaakin niin menee rikki.
Tämä noin yleisesti.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jsahlman Näytä viestiPerustelut miksi momentilla ei tuossa kohdassa ole merkitystä?
Kunhan sisemmät laakerikoolit ovat yhteen puristettuja niin ei ole sen suurempaa väliä onko napapultti kiristetty 110nm + 180 ast. tai jotain muuta koska pultti venyy sitä enemmän mitä kovemmin sitä kiristää.
Comment
-
Voihan se pesä tai/ja napa olla soikea ja sen takia laakerit porsii ennen aikojaan. Tutulla oli napa soikea ja söi laakereita kun leipää kunnes ymmärsi mittailla navan ja pesän todeten navan soikeaksi. Kyseessä oli kulkuvälinen merkiltään Fiat(Viat) Uno mallia perhe.
Comment
-
Kyllä sillä pultin kireydellä vain on merkitys. Liian löysälle sen jätät niin syö sen laakerin rikki. Se mikä se liian löysälle tarkoittaa pitäisi mitata.
Liian kireälle sitä ei varmaan saa koska pultti venyy tietyn pisteen jälkeen vain. Mutta tämäkin pitäisi mitata.
Se että laakerissa annetaan aste kiristykseen tarkoittaa että tulisi edes tarpeeksi kireälle. Suuria momenttia vedettäessä tulee oikeaan momenttiin saamisessa kyseeseen työkalu sekä se miten asentaja työkaluaan käyttää eli millainen on momenttiin vetotapahtuma.
Lisäksi kierteet pitäisi aina puhdistaa yms... Nuo vetonivelet on niin paskasia monesti ja ruosteisia että vedetään joku momentti vain ja sitten ne asteet siihen päälle.
Pyöränlaakereihin on vaikea saada liikaa rasvaa. Liiasta voitelusta tarkoitin laakereita yleensä jotka ovat voideltavissa. Jos niihin työntelet jatkuvasti rasvaa ja liiaksikin niin ne palaa kyllä. Tässä ei liika ole hyväksi.
Comment
-
Jotenkin nyt epäilen tuota pyöränlaakeri vikaa jos ei ääntä pidä.. Omien kokemusten mukaan joka nurkassa on alkanut ensin ääntämään ja niin kauaa en ole uskaltanut ajaa että väljyyttä olisi alkanut tulemaan.
Onko vetarin pultti tiukalla?
Oletan siis että kyse on tuosta profiilin b5 quattrosta.
Comment
-
Tuntee tuon laakeri vian jousesta hyvin (toisella kädellä pitää jousesta, toisella pyörittää rengasta apu ei pahitteeksi ainakaan nelikoissa) täryyttää jousta jos laakerissa vikaa..
Eihän jarru laahaa? itsellä ainakin meni laakerit vaihtoon kun pääsi radalla takajarrut kuumaksi.. (levyt oli kyllä siniset ja menivät myös vaihtoon)
Comment
-
Itellä on kans b5 q pitänyt jo useamman kuukauden takapäästä jonkin sortin jollotusta ja ääntelyä, mutta leimasta meni läpi eikä klappia tunnu renkaassa.. Tuota jousi testiä en ole kokeillut. Voihan siellä olla vetarikin lopussa.
Comment
-
Pientä varovaisuutta kannattaa noudattaa, jos takomalla yrittää laakeria irroittaa. Omastani taoin laakeria irti moskalla ja kovalla akselinpätkällä, kunnes akselin päästä lohkesi nuppineulan pään kokoinen liuska, joka tuli kuin ammuttuna kahdesta paidasta läpi, ja upposi noin sentin verran mahaan.
Myöskään kierretangolla laakeri ei irronnut, vaan tangosta meni jengat sileäksi. Kun 5 tonnin pullotunkista rakennettu prässi ei sekään jaksanut painaa laakeria ulos, oli lopulta luovutettava ja mentävä paikalliselle pajalle prässättäväksi.
Comment
-
Tuli tänään vaihdettua takapään laakeri kulkineeseen :) olihan se lopussa, piti aika rahinaa kun pyöritteli irrallaan. Mutta renkaan kanssa en huomannut mitään väljyyttä, ainoastaan ajossa pientä jollotusta.
Laakeri oli kyllä tosi tiukassa, mutta lähti lopulta pullotunkki prässi virityksellä. Aikamoisen jysäyksen piti irrotessaan :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja bonus Näytä viestiOon ajanut autollani n. 40tkm ja olen vaihtanut kohta joka kulmaan laakerit. Mittarissa 239tkm. Ei tuo sinänstä haittaa mutta oikeeseen takakulmaan oon vaihtanut jo 2 kertaa ja taas huutais uutta laakeria kyseiseen kulmaan!? Mikä ihme syö laakereita nuin tiuhaan? Kaikilla kerroilla olen kävellyt olka-akseli kainalossa rässipenkkiin, ettei ole millään kotikonsteilla yritettykään laittaa. Ja mielestäni osaava pulju joka rässännyt. Eka kerralla optimal merkkinen ja toisella kerralla SKF laakeri, että näköjään ihan sama mitä sinne tunkee.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sambro Näytä viestiKatsastuksessa hylkäsivät takapyöränlaakerista, välyksen takia.
Kellään kokemusta kauanko uskaltaa ajella autolla, ei anna (vielä) ääntä se laakeri mutta välys siinä pyörässä tuntuu selvästi. Sain korjausajan vasta pääsiäisen jälkeen ja pari reissua pitäis tehdä ennen korjausta.
Voikos päätellä navan kuumentumisesta laakerin hajoamisen? Jos voi ei laakerin täystuho ollut edes lähellä, kun napa oli aivan kylmä 200km yhtäjaksoisen ajon jälkeen.
Comment
-
Omassa B4'sessa alkoi kanssa oik. takalaakeri pitämään ääntä; ensin vaihdoin miltei loppun ajetut jarrulevyt+palat kun ajattelin että ne olisivat laahanneet, mutta ei auttanut jurrutukseen.
Ja kun ajattelin että samalla kertaahan sitä vaihtaa takapäähän Polyflex-puslat kun nuo laakeritkin irrottaa, niin tuli hankittua kasa osia valmiiksi. Duunikiireiden vuoksi jouduin kuitenkin viemään kärryn tutulle nyrkkipajalle, mikä nyt jälkeen päin olisi pitänyt jättää tekemättä. Laakereiden valmsitajana oli FAG.
Alunperin piti itse purkaa peräpäätä sen verran, että olisin käynyt prättäyttämässä pelkän laakerin pois+paikoilleen, ja viikonlopun aikana niputtanut osat takaisin (ja sovitella nuo puslat). Nyt kokonaishinta kohosi selkeästi kovemmaksi kuin olin ajatellut, mutta yritän lohduttautua että nyt tuli ainakin kunnolla tehtyä (takuut yms.)
Täytyy säästää seuraavasta remontista sitten tekemällä enempi itse.
4-pyöräsuuntauksen tarkistus Hämeenlinnan VAG-merkkikorjaamolla hintaan 90e (sisältää huollon ajanvarauksen mukaan pienet säädöt, jos kerran säätöruuvi on käytetty avoinna).
-t-
Comment
-
4-pyöräsuuntauksen tarkistus Hämeenlinnan VAG-merkkikorjaamolla hintaan 90e (sisältää huollon ajanvarauksen mukaan pienet säädöt, jos kerran säätöruuvi on käytetty avoinna).
Comment
-
Taas meni takapyörän laakerit! VAG-specialisti sanoi, että ovat hieman tyyppivika näissä. Laakeri on kuulema sama, kuin vanhempien volkkareitten etupyöränlaakeri.
Oisko tuohon laittaa jostain toisesta autosta (A6/S4?) isommat pyörännavat, jolloin saisi kestävämmän laakerin tilalle?
Comment
-
Kuinkas pitkään laakerit kesti ja minkä merkkiset oli? Onhan esim A4 B5 1.8T koneisissa etupäässä sama laakeri kuin quattrossa takana. Paitsi 180hv AJL koneisessa isompi etulaakeri. On laakerissa tai asennuksessa vika jos ei 100tkm kestä laakerit.
Ainakin omassa autossa ollut suht rajullakin käytöllä ja 130tkm meni ihan äänettömästi. En olisi vieläkään vaihtanut mutta kun auki oli niin vaihdoin.Viimeksi muokannut MikaSS; 31.5.2013, 16:23.
Comment
Comment