Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 b5 quattro takapyörän laakerin vaihto(camber säätöpultin irroitus)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Oon ajanut autollani n. 40tkm ja olen vaihtanut kohta joka kulmaan laakerit. Mittarissa 239tkm. Ei tuo sinänstä haittaa mutta oikeeseen takakulmaan oon vaihtanut jo 2 kertaa ja taas huutais uutta laakeria kyseiseen kulmaan!? Mikä ihme syö laakereita nuin tiuhaan? Kaikilla kerroilla olen kävellyt olka-akseli kainalossa rässipenkkiin, ettei ole millään kotikonsteilla yritettykään laittaa. Ja mielestäni osaava pulju joka rässännyt. Eka kerralla optimal merkkinen ja toisella kerralla SKF laakeri, että näköjään ihan sama mitä sinne tunkee.

    Comment


      #32
      Onko napapultin kiristysmomentti ollut oikea?

      Comment


        #33
        Siinäpä se ku ei oo momenttiavainta ollut tarjolla remontin aikaan, että semmosella lyhkäsellä varrella sopivasti.. Eikös se momentti+asteet kumminkin ollut aikas iso että aika tosissaan saa vääntää muutenkin..

        Comment


          #34
          Juu onhan ne mutta jonkun takiahan ne momentit on sinne laitettu. Laakereissa kun pitäs ne kuitenkin vetää sinne ohje arvoonsa.
          Liian löysällä niin menee rikki ja jos liian tiukalla niin menee rikki. Samaten kuten jos rasvaat liikaa tai laitat liiaksi rasvaakin niin menee rikki.
          Tämä noin yleisesti.

          Comment


            #35
            Ei ole kyllä momentilla tuossa kohtaa hirmu isoa merkitystä. Nyt jossain muualla vikaa. Asennuksessa tai laakereissa.

            Comment


              #36
              Perustelut miksi momentilla ei tuossa kohdassa ole merkitystä?

              Comment


                #37
                Itsellä muuten oikea takalaakeri meni juuri 3 kerran vaihtoon 125-290 tkm välisessä ajossa, jotain maagista siinä on :) Muut renkaat mennyt osa yhden ja osa kaksi kertaa.

                Comment


                  #38
                  Ne tiukassa olevat epäkeskoprikka/pultti yhdistelmät maksaa sitten pirusti. Tai no ainakin minulle 20€ pultista on liikaa. Uusin ne kaikki.

                  Comment


                    #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja jsahlman Näytä viesti
                    Perustelut miksi momentilla ei tuossa kohdassa ole merkitystä?
                    160 nm + 90 astetta lisää on pultin kiristysmomentti, tosin eri lähteillä on eri momentit.
                    Kunhan sisemmät laakerikoolit ovat yhteen puristettuja niin ei ole sen suurempaa väliä onko napapultti kiristetty 110nm + 180 ast. tai jotain muuta koska pultti venyy sitä enemmän mitä kovemmin sitä kiristää.

                    Comment


                      #40
                      Kyllä se vika täytyy löytyä laakerin asennuksesta, momentti ei vaikuta laakerin ikään, ja laakeri on kestovoideltu. Niin ja laakeri on varmaan oikein päin.
                      Viimeksi muokannut Jamaja; 1.2.2012, 20:45.

                      Comment


                        #41
                        Onse oikeinpäin, siinähän on laakerin sisäpuolella erinlaiset molemmin puolin ne jutut, mitä nyt lieneekään.. :)

                        Comment


                          #42
                          Voihan se pesä tai/ja napa olla soikea ja sen takia laakerit porsii ennen aikojaan. Tutulla oli napa soikea ja söi laakereita kun leipää kunnes ymmärsi mittailla navan ja pesän todeten navan soikeaksi. Kyseessä oli kulkuvälinen merkiltään Fiat(Viat) Uno mallia perhe.

                          Comment


                            #43
                            Pitääpä tutkia tuo seuraavan kerran kun purkuun menee.

                            Comment


                              #44
                              Kyllä sillä pultin kireydellä vain on merkitys. Liian löysälle sen jätät niin syö sen laakerin rikki. Se mikä se liian löysälle tarkoittaa pitäisi mitata.
                              Liian kireälle sitä ei varmaan saa koska pultti venyy tietyn pisteen jälkeen vain. Mutta tämäkin pitäisi mitata.

                              Se että laakerissa annetaan aste kiristykseen tarkoittaa että tulisi edes tarpeeksi kireälle. Suuria momenttia vedettäessä tulee oikeaan momenttiin saamisessa kyseeseen työkalu sekä se miten asentaja työkaluaan käyttää eli millainen on momenttiin vetotapahtuma.

                              Lisäksi kierteet pitäisi aina puhdistaa yms... Nuo vetonivelet on niin paskasia monesti ja ruosteisia että vedetään joku momentti vain ja sitten ne asteet siihen päälle.

                              Pyöränlaakereihin on vaikea saada liikaa rasvaa. Liiasta voitelusta tarkoitin laakereita yleensä jotka ovat voideltavissa. Jos niihin työntelet jatkuvasti rasvaa ja liiaksikin niin ne palaa kyllä. Tässä ei liika ole hyväksi.

                              Comment


                              • #45
                                Katsastuksessa hylkäsivät takapyöränlaakerista, välyksen takia.

                                Kellään kokemusta kauanko uskaltaa ajella autolla, ei anna (vielä) ääntä se laakeri mutta välys siinä pyörässä tuntuu selvästi. Sain korjausajan vasta pääsiäisen jälkeen ja pari reissua pitäis tehdä ennen korjausta.

                                Comment


                                • #46
                                  Jotenkin nyt epäilen tuota pyöränlaakeri vikaa jos ei ääntä pidä.. Omien kokemusten mukaan joka nurkassa on alkanut ensin ääntämään ja niin kauaa en ole uskaltanut ajaa että väljyyttä olisi alkanut tulemaan.

                                  Onko vetarin pultti tiukalla?
                                  Oletan siis että kyse on tuosta profiilin b5 quattrosta.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Tuntee tuon laakeri vian jousesta hyvin (toisella kädellä pitää jousesta, toisella pyörittää rengasta apu ei pahitteeksi ainakaan nelikoissa) täryyttää jousta jos laakerissa vikaa..

                                    Eihän jarru laahaa? itsellä ainakin meni laakerit vaihtoon kun pääsi radalla takajarrut kuumaksi.. (levyt oli kyllä siniset ja menivät myös vaihtoon)

                                    Comment


                                    • #48
                                      Itellä on kans b5 q pitänyt jo useamman kuukauden takapäästä jonkin sortin jollotusta ja ääntelyä, mutta leimasta meni läpi eikä klappia tunnu renkaassa.. Tuota jousi testiä en ole kokeillut. Voihan siellä olla vetarikin lopussa.

                                      Comment


                                        #49
                                        Voi olla väljää vaikkei ääntäiskään. Ääni on aika paha ennen lopullista tuhoa.

                                        Comment


                                          #50
                                          Totesin tuon myös itse viime kesänä, laakerissa oli jo pahasti väljää vaikkei ääni ollut paha.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Pientä varovaisuutta kannattaa noudattaa, jos takomalla yrittää laakeria irroittaa. Omastani taoin laakeria irti moskalla ja kovalla akselinpätkällä, kunnes akselin päästä lohkesi nuppineulan pään kokoinen liuska, joka tuli kuin ammuttuna kahdesta paidasta läpi, ja upposi noin sentin verran mahaan.

                                            Myöskään kierretangolla laakeri ei irronnut, vaan tangosta meni jengat sileäksi. Kun 5 tonnin pullotunkista rakennettu prässi ei sekään jaksanut painaa laakeria ulos, oli lopulta luovutettava ja mentävä paikalliselle pajalle prässättäväksi.

                                            Comment


                                              #52
                                              Moska on liian heiveröinen pyöränlaakerin irtipaukutteluun navasta. Lekan suostutteluvoima on aivan eri luokkaa ja sillä myös lähtee ;)

                                              Comment


                                              • #53
                                                Tuli tänään vaihdettua takapään laakeri kulkineeseen :) olihan se lopussa, piti aika rahinaa kun pyöritteli irrallaan. Mutta renkaan kanssa en huomannut mitään väljyyttä, ainoastaan ajossa pientä jollotusta.

                                                Laakeri oli kyllä tosi tiukassa, mutta lähti lopulta pullotunkki prässi virityksellä. Aikamoisen jysäyksen piti irrotessaan :)

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja bonus Näytä viesti
                                                  Oon ajanut autollani n. 40tkm ja olen vaihtanut kohta joka kulmaan laakerit. Mittarissa 239tkm. Ei tuo sinänstä haittaa mutta oikeeseen takakulmaan oon vaihtanut jo 2 kertaa ja taas huutais uutta laakeria kyseiseen kulmaan!? Mikä ihme syö laakereita nuin tiuhaan? Kaikilla kerroilla olen kävellyt olka-akseli kainalossa rässipenkkiin, ettei ole millään kotikonsteilla yritettykään laittaa. Ja mielestäni osaava pulju joka rässännyt. Eka kerralla optimal merkkinen ja toisella kerralla SKF laakeri, että näköjään ihan sama mitä sinne tunkee.
                                                  Jeps, sökö laakeri oli sittenkin vasen puoli. Elikkä nyt on taakse molemmille puolille vaihdettu Optimal laakereiden tilalle SKF..

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Sambro Näytä viesti
                                                    Katsastuksessa hylkäsivät takapyöränlaakerista, välyksen takia.

                                                    Kellään kokemusta kauanko uskaltaa ajella autolla, ei anna (vielä) ääntä se laakeri mutta välys siinä pyörässä tuntuu selvästi. Sain korjausajan vasta pääsiäisen jälkeen ja pari reissua pitäis tehdä ennen korjausta.
                                                    Kesti reissut laakeri. Aikamoinen klappi oli renkaassa, pientä jollotusta piti kyllä jos satasta ajoi. Toisen puolen laakerissa myös jonkun verran välystä mutta ei siitä vielä maininnut katsastuksessa mitään.

                                                    Voikos päätellä navan kuumentumisesta laakerin hajoamisen? Jos voi ei laakerin täystuho ollut edes lähellä, kun napa oli aivan kylmä 200km yhtäjaksoisen ajon jälkeen.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Omassa B4'sessa alkoi kanssa oik. takalaakeri pitämään ääntä; ensin vaihdoin miltei loppun ajetut jarrulevyt+palat kun ajattelin että ne olisivat laahanneet, mutta ei auttanut jurrutukseen.

                                                      Ja kun ajattelin että samalla kertaahan sitä vaihtaa takapäähän Polyflex-puslat kun nuo laakeritkin irrottaa, niin tuli hankittua kasa osia valmiiksi. Duunikiireiden vuoksi jouduin kuitenkin viemään kärryn tutulle nyrkkipajalle, mikä nyt jälkeen päin olisi pitänyt jättää tekemättä. Laakereiden valmsitajana oli FAG.

                                                      Alunperin piti itse purkaa peräpäätä sen verran, että olisin käynyt prättäyttämässä pelkän laakerin pois+paikoilleen, ja viikonlopun aikana niputtanut osat takaisin (ja sovitella nuo puslat). Nyt kokonaishinta kohosi selkeästi kovemmaksi kuin olin ajatellut, mutta yritän lohduttautua että nyt tuli ainakin kunnolla tehtyä (takuut yms.)

                                                      Täytyy säästää seuraavasta remontista sitten tekemällä enempi itse.

                                                      4-pyöräsuuntauksen tarkistus Hämeenlinnan VAG-merkkikorjaamolla hintaan 90e (sisältää huollon ajanvarauksen mukaan pienet säädöt, jos kerran säätöruuvi on käytetty avoinna).

                                                      -t-

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        4-pyöräsuuntauksen tarkistus Hämeenlinnan VAG-merkkikorjaamolla hintaan 90e (sisältää huollon ajanvarauksen mukaan pienet säädöt, jos kerran säätöruuvi on käytetty avoinna).
                                                        Sika hinta! Omaani olen säädättäny euromasterilla tampereella vähän kerrasta riippuen niin 50-60€/kerta. 60€ olen saanu jo aivan täyden säädön etu ja takapäähän.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Taas meni takapyörän laakerit! VAG-specialisti sanoi, että ovat hieman tyyppivika näissä. Laakeri on kuulema sama, kuin vanhempien volkkareitten etupyöränlaakeri.

                                                          Oisko tuohon laittaa jostain toisesta autosta (A6/S4?) isommat pyörännavat, jolloin saisi kestävämmän laakerin tilalle?

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Kuinkas pitkään laakerit kesti ja minkä merkkiset oli? Onhan esim A4 B5 1.8T koneisissa etupäässä sama laakeri kuin quattrossa takana. Paitsi 180hv AJL koneisessa isompi etulaakeri. On laakerissa tai asennuksessa vika jos ei 100tkm kestä laakerit.
                                                            Ainakin omassa autossa ollut suht rajullakin käytöllä ja 130tkm meni ihan äänettömästi. En olisi vieläkään vaihtanut mutta kun auki oli niin vaihdoin.
                                                            Viimeksi muokannut MikaSS; 31.5.2013, 16:23.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Laakerit oli muistaakseni Febi merkkiset. Asentaja kertoi, että pyörännavan rakenne on sellainen, että vesi pääsee sinne seisomaan ja on myös osasyynä laakerien ennenaikaiseen kulumiseen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X