Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 b5 quattro takapyörän laakerin vaihto(camber säätöpultin irroitus)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 b5 quattro takapyörän laakerin vaihto(camber säätöpultin irroitus)

    Eli katsastuksessa huomattii et takapyörän laakerissa on aika paljon klappia. Pitäs siis vaihtaa se. Auto on tuo profiliissa näkyvä. (a4 b5 avant 1.8 t quattro -01)

    Onko SKF laakerin numero vkba1355 tai FAG 723610080?

    Pitäs vaan paikallisesta laakerikaupasta hakea osa. Ois hyvä jos olis hallussa laakerin tarkka numero...

    Kiitos.
    Viimeksi muokannut okkim; 27.7.2009, 11:15. Perustelu: "profiilin auto" voi muuttua

  • #2
    Taakse menee b5 quattroon juurikin SKF VKBA1355, 75mm halkaisija.

    Eteen sitten käy sama pienempitehoisissa b5 malleissa. Jos moottori on esim 1.8T (99-) tai 2.4, v6, tdi2.5 niin edessä on isompi 82mm laakeri numeroltaan VKBA1356. Mielenkiintoinen huomio, että pd115hv diiselissä oli myös tuo isompi, vaikka katalogin mukaan tdi1.9ssä olisi pieni.

    SKF katalogi aiheesta http://www.skf.com/files/240477.pdf
    Viimeksi muokannut an13; 12.7.2009, 23:01.

    Comment


    • #3
      Voisiko joku ystävällinen katsoa ETKA:sta millä osanumerolla on audi a6 c5 -98 sedan etuvetoisen pyöränlaakerit eteen ja paljon niiden hinta marmorilla? tietää vähän vertailla saksan hintoja.

      Comment


      • #4
        Lainaanpas vanhaa aihetta. Entäpä takajarrulevyjen vaihto quattro mallissa, pitääkö abs kehää varoa/vaihtaa ?

        Comment


          #5
          Abs kehä on vetonivelessä, eli ei aiheuta toimenpiteitä jarrurempassa.

          Comment


          • #6
            A4 b5 quattro takapyörän laakerin vaihto(camber säätöpultin irroitus)

            Miten ihmeessä toi pultti lähtee irti, että saisin sen koko takapyörän tuennan irti, jotta voin viedä sen jonnekin missä prässätään siitä laakeri irti? Se alatukivarsi, jossa on camber säätö ei irtoa millään..se irtoaa puoleen väliin eikä lainkaan enään siitä eteenpäin. Onko se vain niin pirun jumissa ja krinnaa jonnekin vai onko joku kikka tuohon?

            Comment


              #7
              Ei siinä mitään kikkaa ole pitäis lähteä ihan normaalisti.

              Comment


              • #8
                Oli vaan niin pirusti jämähtänyt siihen prikkaan ilmeisesti, kun nyt sen sain. Ei tommosta laakeria ja napaa kyllä ole järkeä alkaa väkisin moukaroimaan irti toisistaan..täytyy viedä huomenna jollekkin prässiin.

                Comment


                • #9
                  Mulla oli pultti jämähtäny siihen puslan metalliholkkiin nii että ei auttanu ku rälläköinti.

                  Comment


                  • #10
                    Itellä meinas kans joskus usko loppua, mutta lekalla se sieltä loppuviimein pihalle tuli.
                    Ja reilusti crc:tä. Ostin ihan suosiolla uudet pultit siihen tilalle ettei niitä ruostuneita paskoja tarvii takasin laittaa...

                    Comment


                      #11
                      Ei se välttämättä lähde sieltä ehjänä pois. Omasta varaosapelistä piti molemmat sahata paineilmasahalla puslien välistä poikki. Ja se puslakin kannattaa olla hyllyssä jos menee taistelussa pilalle.

                      Comment


                      • #12
                        Pusla ainakin hajoaa hyvin nopeasti jo kun pulttiä pyörittelee. Irtoaa holkki siintä kumista.

                        Comment


                        • #13
                          Meni homma kyllä niin, että tuon kyseisen pultin irroitus oli helppa verrattuna tuohon laakerin ja navan irroittamiseen :) pajalle prässäämää ja homma toimi. Voiko tuota quattron takalaakeria oikeasti saada vaihdettua ilman prässiä? Aika väkivaltaista touhua ainakin olisi, aika riski ainakin, että saa uuden laakerin jopa huonompaan kuntoon kuin vanha.

                          Enään ei olis kun kolme laakeria vaihdettavana?

                          Onko muuten kokemuksia, että kuinka hiljaiseksi autot ovat tulleet laakerien vaihdon jälkeen. Entäs alkaako laakeri ääntämään pikkuhiljaa kuluessaan vai alkaako ääniä ilmetä, kun laakeri alkaa olemaan tosi huonossa kunnossa? Tarkoitan siis, että pitääkö moni auto ylimääräisiä ääniä pitkään ennen, kun hiljenevät uuden laakerin vaihdon jälkeen...moni auto siis olisi tällöin hiljaisempi mitä moni edes tietää :)

                          Comment


                          • #14
                            Sellaisen kuvan oon saanu että tuollainen laakeri ei välttämättä äännä ollenkaan ennenko hajoaa.

                            Just oon menossa omaan osia hakemaan matkahuollosta nii pääsee vaihtohommiin.

                            Kerroppas kumminpäin laakeri laitetaan kun ei nyt muistanu kattoa tällä kertaa? :D

                            Comment


                            • #15
                              Se tulee sinne niin, että se leveämpi puoli tulee ylöspäin.

                              Näin:

                              Comment


                              • #16
                                Juu kyllähän ton pysty päättelemäänkin. Se mikä on rälläkällä halkastu niin tulee ulkopuolelle :D

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä se menee ilman prässiäkin. Ihan vaan pultti-mutteri-prikka systeemillä vetämällä, tai sitten sitä varten tarkoitetulla työkalulla. Siinä on valmiina erikokoisia holkkeja ja laippoja sekä kestävä "pinnapultti". Sillä itse olen vaihtanut.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Miten Pasi on saanut ABS-anturin ehjänä pois? o.O

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei sitä ABS-anturia tarvitse välttämättä irti ottaa, itse en ottanut viimeksikään vaikka ainakin tuossa omassa faceliftissä on pulttikiinnitteiset anturit. Takapenkistä istuinosa auki ja sieltä liitin irti niin ei tarvitse siihen anturiin koskea. Varoo vain vähän johtoa kun prässäilee niin ei tykkää huonoa.

                                      Onko Okkim saanut vaihdeltua noita kierretankomenetelmällä paikoilleen päin? Miten vanha laakeri irti, kun ei viitsi kovin lujaa lyödäkkään?

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä laakerit menee molempiin suuntiin kierretangolla. Ensin sopivilla pulteilla ajaa pyörännavan ulos vanteen pultinreikien avulla, ja sitten tuolla kierretankoulosvetäjällä loput laakerista. Siinä tarvitsee vaan olla sopivan kokoisia putkia ja jämeriä prikkoja jotka menevät sopivasti toistensa sisään.

                                        Toiseen suuntaan menee samalla tavalla.

                                        Sitten vaan vääntämään! :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja MR
                                          Ei sitä ABS-anturia tarvitse välttämättä irti ottaa, itse en ottanut viimeksikään vaikka ainakin tuossa omassa faceliftissä on pulttikiinnitteiset anturit.
                                          Tämä on kyllä tuttujuttu, muttakun kuvassa ei ollut ABS anturia paikoillaan, niin siksi ihmettelin että miten on saatu ehjänä ulos, eli ei? :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Minä koputtelin isoa hylsyä käyttäen vanhan laakerin irti ja vanhaa laakeria apuna käyttäen koputeltiin uusi laakeri paikalleen. Kaverin tarvii tuossa että menee laakeri "suorassa" napaan. Tarkkana saa olla ettei laakeri hajoa paikalleen laitettaessa...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nyt kun ei ollut prässiä takasin laitoissa nii laakerin vedin kierretangolla ja vanhaa laakeria apuna käyttäen kasaan.
                                              Pitäs painelaakeri hommata mutterin alle niin menis vielä puolet helpommin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                audi a4b5 laakerinlukitus

                                                miten quattrossa takapyörän laakerin lukitus eli millä lukittu .tuleeko sisä vai ulkopuolelta ulkokehä pois

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Takapyörän laakeri on "kympin sovitteella" eli ei lukittu millään. Laakeri tulee ulkopuolelle päin pois.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiitosta vaan Kovasti irti lähti, oli vaan tosi kovassa kiinni

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Joo prässiin olen ainakin itse aina suosiolla nostanut koko tolpan, 12ton prässi riittää juuri ja juuri.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        näköjään oli tiukassa

                                                        Kiitosta vielä sinne. tuli todella paljon hiljaisempi ,täytyy vaihtaa vielä toinen takapyörän laakeri.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mistä noita laakeriin vaihtoon tarkoitettuja työkaluja ootte hakenu? Sais noita holkkeja ja laippoja tulla mukana.. Löytyykö peruspaska motonetistä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Motonetissä tai biltemassa oli ainakin laakerinvaihto työkalusarja mutta hinta oli muistaakseni aika posketon.. Omat on tullut tehtyä itse. Pitkä M16 pultti & pari mutteria, painelaakeri(hifistelyä), 83mm sisähalkaisijalla oleva holkki(etupyöränlaakerille).
                                                            Muut paitsi holkki löytyi Etrasta. Tuskin tuollainen holkkikaan paljoa maksaa, käy jollain sorvarilla teettämässä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X