Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 Avant 4B Taka-auraus ja Camber

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 Avant 4B Taka-auraus ja Camber

    Kävin juuri säädättämässä ohjauskulmat, mutta ratti jäi edelleen aavistuksen oikealle vinoon jo yhden korjauskäynninkin jälkeen.

    Ja mitä luultavimmin vika on takapäässä johon ei valmiita säätöjä ole, tässä arvot:

    Taka Camber(ohjearvo -1°50 - -1°10'): Vasen -1°50' ja Oikea -2°08'

    Taka-Auraus(Ohjearvo 0°05' - 0°17'): Vasen 0°22' ja Oikea 0°07'


    Minkälaisilla virityksillä noita pystyisi hiukan kääntämään, eli oikealta Camberia ja Vasemmalta Aurausta? Jotain shimmilevyjä olemassa moiseen touhuun tms?
    Viimeksi muokannut Racink; 7.7.2011, 13:22.

    #2
    Eiköhän se ratti pitäis saada suoraan ilman takapäähän puuttumistakin.

    Jos oikein ajattelin niin takapään virheet kompeisoivat (kulkusuunnan suhteen) toisiaan? Jos renkaat ei kulu epätasaisesti, niin liekö tarvetta alkaa kikkailemaan.

    Comment


    • #3
      Ei sitä ainakaan normaali säädöllä suoraan saa. Ainoastaan sillä että laittaisi ratin valmiiksi hiukan vasemmalle vinoon ja aloittaisi sitten säätämään, joten näin ollen jossain muualla täytyy vika olla. Etupään Camber ja caster oli "ohjearvoissa" joten ei tuossa taida paljon muuta vaihtoehtoa olla kuin noi takakulmat.

      Luulisi myöskin että uusien renkaiden, etutukivarsisarjan ja suuntauksen jälkeen tuo aavistuksenomainen "vetely/vaeltelu" olisi loppunut, mutta ei... Edellisissä renkaissa takakumit oli sisäreunasta kulunut erittäin pahasti.

      Ja tuo ratti ei ole mitenkään pahasti vinossa, mutta sen verran kuitenkin että ärsyttää kun sitä tuijottaa, vielä kun tuon vaeltelun ottaa huomioon niin jotakin tekisi mieli tehdä.

      Comment


      • #4
        Säädettiinkös ihan "osaavassa" paikassa ja kunnon laitteella? Itse olen ainakin omien suhteen ollut vakaassa uskossa että ellei autoa ole vedetty siltarumpuun tai puuhun niin kun ratti laitetaan keskelle ja siihen sitten säädetään niin suoraan on menty ilman takapään "säätöjä", toki se edellyttää että laakerit ja joustimet on timmissä ja ellei ole kunnolliset, laitteet kyllä sen kertoo ihan ensiksi.

        Eli laitteista ja "säätäjästäkin" on monesti kiinni homman onnistuminen jos muut asiat on kunnossa, jos auto "vaeltelee" säätöjen jälkeen ei kaikki ole ihan kohdallaan jos alusta on tehtaan jäjiltä ja normaalit renkaat..., niistä omaehtoisista "madalluksista" en sano mitään...

        edit: Mites ne etutukivarret, vedettiikö kiinni maassa vai "puussa" eli ilmassa kun hokasin tuossa nekin vaihdetun, jos ne kiristettiin ilmasa ollen, voi jotain omituista seurata siitäkin...
        Viimeksi muokannut Pende; 7.7.2011, 14:54.

        Comment


        • #5
          Säätäjän osaamisesta paha mennä sanomaan, mutta eiköhän noi ole näitä hommia tehnyt. Kone jolla säädettiin oli "HOFMANN Geolainer 680 3D".
          Autoa ei tietääkseni ole koskaan vedetty siltarumpuun eikä pajukkoon.
          Laakerit tarkastin remontin yhteydessä, sekä myöskin vaihdoin uudet -30mm Eibachin jouset.

          Nosturia ei ollut käytettävissä tukivarsia vaihtaessani, mutta mittasin navan korkeuden pyörän kaareen auton ollessa maassa ja sitten tunkilla nostamalla em. korkeuteen vedin puslien pultit tiukkaan....

          Comment


            #6
            Jos rattia ei saa suoraan, niin saattaa olla, että säätöpaikan vaihto voi poistaa vian.

            Comment


            • #7
              Saanhan sen vaikka itsekkin suoraan, on niin pienestä kiinni että 1/4 osa pyöräytys molemmista raidepäistä niin se on siinä. Mutta alkuperäinen syy ratin kieroudelle(= ja pienehkö vaeltelu tuskin sillä häviää)....

              Comment


              • #8
                Empä suosittelisi noin tekemään, sillä ei se aivan noin helposti käy nelipisteripustuksessa. Voi käydä niinkin että ei ainakaan vähene "vaeltelu" sillä koko keula on sitten viturallaan...

                Comment


                  #9
                  Takapyöränkulmien pielessä oleminen aiheuttaa kuin aiheuttaakin sen että ratti on ikäänkuin vinossa silloin kun autolla ajaa suoraan. Tämä siitä syystä, että kun takapyörät eivät ole linjassa auton korin/etupyörien kanssa, pyrkii takapää hieman sivulle jota on sitten kompensoitava ratilla. Auto kulkee vähän kyljittäin kuin ajokoira.

                  Yhtenä vaihtoehtona saada homma kuntoon on vaihtaa koko taka-akseli. Kaverin Passattiin aikanaan vaihdoin, kun ongelmana oli niinikään renkaiden runsas kuluminen.

                  Comment


                  • #10
                    Jos nyt en ihan väärin ole ymmärtänyt ongelmaa niin kyllä takapäästäkin noita kulmia pystyy säätämään.
                    Kummallekin on puslat ja epäkeskopultit joita löysäämällä voidaan rengasta liikutella.

                    auraus
                    4B0501530C
                    8E0501387B

                    camber
                    8E0505172A
                    WHT001661

                    Comment


                    • #11
                      Varmasti quattrosta, mutta tietääkseni vajaavetoisesta ei pysty?

                      Comment


                      • #12
                        Jaa, se on niin paljon erilainen.

                        Comment


                        • #13
                          Tekisi mieli sanoa ja sanonkin että sen ratin saa kohdilleen jos säätäjä osaa asiansa ja on oikea ohjelma koneessa. Kyllä se systeemi tietää missä se takapää tulee kulkemaan sillä kysehän on nelipyöräsuuntauksesta ja vaikkei sitä takapäätä saisikaan sädettyä niin kulmat voi ja kuuluukin suhteuttaa siihen.
                          Se "vaeltelu" on sitten kinkkisempi juttu jos on matalemmat jouset alla eikä ole puslia kiritty auton paino päällä, jos vielä on alla normaalista poikkeavat renkaat, voi löytyä kaikki tien muodot ajotuntumaan...

                          Comment

                          Working...
                          X