Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

jarrujen dynamometritestaus?

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • jarrujen dynamometritestaus?

    Ajetaanko nykyään kaikki Audit testerin läpi? Kävin tänään leimalla ja sanoivat, että voi testata nelivedon, jos ottaa virrat pois päältä.
    Viimeksi muokannut Petri1; 2.7.2011, 16:22.

  • #2
    siis häh? Sammutetaan auto jarrudynolle ja testataan? Just.

    Comment


      #3
      Ei kai nyt oikeasti sentäs.. Mikähän järki tuossa nyt olisi takana?

      Comment


      • #4
        Kävin n. kk sitten Martinlaaksossa katsastuksessa ja siellä sanottiin, että Trafilta on tullut uusi päivitys dynotestiin. Kieltää sen joidenkin nelivetojen kohdalla. Ei ainakaan mun autoa ajettu dynoon. Vuosi sitten Tikkurilassa ajettiin, mutta siellä oli joku ihmevekotin. Mitattiin yksi pyörä kerrallaan. Toinen pyöri eteenpäin( joka mitattiin) ja toinen taakse taaksepäin. Meinas tulla paskat housuun, kun toinen mittari näytti kokoajan nollaa. Katsastus jeppe sanoi, että tällä tavalla testatessa se ei vaikuta nelivedon toimintaan. Sitä en tiedä, mihin toi perustuu.

        Comment


          #5
          Liekö sillä sammuttamisella ehkäistään luistoneston puuttuminen asiaan? En tosin tiedä miten se noissa toimii, mutta sen tiedän että perinteisesti kaikki Audin mallit on voinut ajaa dynossa huoletta, niin torsenit, haldexit kuin avoimella tasurilla varustetut.

          Se miksi pyörät pyörivät vastakkaisiin suuntiin, johtuu ihan tasauspyörästön toimintaperiaatteesta ja ominaisuuksista. Jos kardaani on seis, niin avoimessa tasauspyörästössä pyörät pääsevät pyörimään vastakkaisiin suuntiin rullien päällä. Kannattaa katsoa juutubesta vaikka joku video tasauspyörästön toiminnasta, sanallisesti vaikea selittää niin että asiaa tuntematon ymmärtäisi. :)

          Comment


          • #6
            Käytin tällä viikolla TT quattron ja V70 AWD:n Oulussa leimalla.
            Molemmat ajettiin jarrudynoon ja juuri kuten yllä kuvattiin: rengas kerrallaan ja toista pyöritettiin
            taaksepäin.

            Tuo Volvohan on jatkuva neliveto, mutta näin kuulemma juuri ne pitää testata. Molemmat läpäisivät testin, ok.

            SJA

            Comment


            • #7
              Audin poikittaiskoneiset on haldex-nelivetoja samoin Volvo, eli ei jatkuvia vaan kytkeytyviä. Visco ja haldex nelivetoja ei voi ajaa "perinteisellä" molempia pyöriä samaan suuntaan pyörittävällä dynolla. Haldexin ehkä juuri virta pois tyylillä jolloin neliveto ei kytkeydy.

              Comment


                #8
                Poikittaiskoneisen audin voi testata sammuttamalla dynolle, pitkittäiskoneisen voi lähes surutta testata kone käynnissä.

                Wanha aihe, jätetäänkös mystiikka jo pois?

                Comment

                Working...
                X