Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Nyt jäi leima kiinni käsijarrun toiminnasta. Toisinsanoen toinen puoli ei ota kiinni, toinen toimii. Kahvassa on reilusti löysää. Onko neuvoja siitä miten pääsen kiinni käsijarruvaijerin säätöön tai sisälle käsijarruun?
Noniin!
Kävin tuossa irrottamassa renkaan ja tarkistin satulan, pyörittelin mäntää ja putsasin turhasta liasta. Mäntä liikkuu hyvin, mutta kasijarrun toimintaan ei vaikuttanut.
Rupesin sitten tutkimaan hieukan keskikonsolin alla olevaa mekanismia, niin selvisi, että käsijarrun vaijerit ovat yksinkertaisesti liian venyneet. Käsijarrun kun vetäisee kovaa ylös, saa sen helposti ylimpään mahdolliseen asentoon. Tästä päätellen vaijerit ovat venyneet (ovat kuitenkin ehjät, koska jarru kiristyy, vaikkakaan ei tarpeeksi). Nyt kuitenkin pitäisi tietää mistä niitä vaijereita kiristetään? En satulan luota mitään löytänyt, enkä myöskään keskikonsolin alta...
Löytyy auton alta. Seuraa vaijeria, niin löytyy sellainen mutikka, jota kääntämällä säätö tehdään. Voi kyllä olla, ettei enää selviä pelkällä säädöllä, jos vaijeri on venynyt liikaa.
Olin tänään auton alla kattelemassa. Kiristin niin paljon kuin pystyi, mutta ei auttanut. Taitaapi mennä vaijerit vaihtoon.
Oli kuitenkin katsastuksessa takajarrujen tehot täysin samat ja toisella puolella käsijarru ottaa hyvin kiinni.
Se kuitenkin liikkuu kun kasijarrua vetelee. Pitänee huomenna koittaa liikutella sitä. Toisaalta eihän sen periaatteessa kuuluisi vaikuttaa käsijarrun tehoon vaikka levossa ei olisi siellä päädyssä asti? Vai meinaatko että on niin ruostunut että ei liiku tarpeeksi kiritettäessä?
Saattaahan se siksikin jäädä vajaaksi, jos se palautusjousi on väsynyt.
Ei käsijarrua pitäisi olla juurikaan koskaan tarve säätää vaijerista. Vaijeri säädetään silloin, kun se vaihdetaan ja muuten säätöön ei pitäisi olla tarvetta koskea.
Lirputin pitää palautua täysin taka-asentoon ja yleensä se jumii satulasta. Jousi on hento, mutta se kyllä palauttaa, jos muut paikat ovat kunnossa. Vaihtosatulalla tai korjaussarjalla eteenpäin.
Noh ei kai siinä sitten muutakun uutta satulaa alle.
E i ole ittelle mikään ongelma vaihtaa satulaa, mutta ilmausta en ole suorittanut koskaan autolle, ainoastaan kakspyöräsille. Mitenköhän vaikeeta mahtaa olla... Sai meinaan mp:n ilmauksen kanssa tapella pitkään ja hartaasti.
Nopea päivitys. Taas tuli käytyä tallissa kun alkoi vaivaamaan. Rengas irti ja painoin papukaijapihdeillä käsijarrumekanismia kiinni niin pitkälle kun se vain meni, jolloin jarru ei ottanut lähes ollenkaan kiinni.
Tuli myös huomattua mielenkiintoinen asia: Jarrumekanismissa (musta käsijarrun käytön mukaan liikkuva metallinen lirputin) On auton puolella kierteet. Tässä noin sentin mittaisessa kierteessä ei ole ollenkaan mutteria. Onko normaalia?
Pahoittelen tätä kysymysten tulvaa, mutta eihän sitä tämmönen uusi autoharrastaja muuten opi. Kun nuorena oppii tekemään niin säästää pitkässä menossä paljon rahaa :) Ja onhan tämä myös osaltaan mukavaa ja terapauttista vääntää niska limassa ja ärrinpurrit pääkopassa aina välillä. Onnistumista odotellessa!
Se ei välttämättä ota siitä syystä pohjassakaan kiinni, jos on kauemmin aikaa jumittanut. Silloin ei automaattisäätö toimi. Eli ollaan siinä aiemmassa kommentissani, että lirputtimen pitää palautua täysin taka-asentoonsa.
Kierteistä en osaa ainakaan minä sanoa mitään. Kuvat kertovat usein paljon.
Kysyä kannattaa aina, jos epäselvyyksiä ilmenee. Se on se helpompi tie opetella asioita. :)
Juu pienen loogisen pohtimistuokion jälkeen tulin siihen tulokseen, että kyllä tuo satula vaatii _kunnon_ puhdistuksen/tai uusimisen. Palautuu sen verran huonosti.
Yritin tuossa etsiä kattavaa ohjetta jarrujärjestelmän ilmaamiseen, joka tottakai pitää tehdä jos satulan irrottaa, mutta ei osunu silmään sen kummemmin minkäänlaista kattavaa ohjetta. Jos jollain sattuu olemaan tallessa linkki jonkinlaiseen hyvään ohjeeseen, niin sellainen otetaan ilomielin vastaan :)
Ja on tosiaan ehkä järkevämpää sijoittaa suoraan uuteen satulaan kuin korjaussarjaan. On vähän arpapeliä, tuleeko korjaussarjalla kuntoon ja usein tuppaa käymään niin, että vähintään vähän ajan päästä alkaa jälleen jumitella.
Kiitosta paljon kaikki, pelastitte muutaman viimeisen lomapäiväni. Audi on nyt katsastettu, käsijarru toimii ja voikin sitte ilosesti odottaa inttiä :)
Comment