Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 xenon polttimoiden vaihto + D1S polttimoiden tilaus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 xenon polttimoiden vaihto + D1S polttimoiden tilaus.

    Huomenta.

    Googlailin ja tein hakuja eilen täällä tunnin verran mutta en löytänyt vastauksia kysymyksiin:

    1. ohjeet tuon xenonpolttimon vaihtoon, ilmeisesti hankala mutta onnistunee kyllä (A4 B5 aikoinaan vaihdoin xenonvalot halogeeneistä, tää polttimovaihto lienee helpompi kuitenkin..)
    2. missä luotettava lähde ostaa nuo D1S polttimot? Ostopaikkoja ja myyjiä kun esim ebayssä on miljoona..

    Laakkoselta kysyin niin vaihtotyö ois luokkaa 150e ja polttimot 130e/kpl.

    ( Kauppa tehty merkkiliikkeen kanssa 1.5vk sitten, ennen kauppaa pyysin vaihtamaan polttimot joskun niissä varmasti ikää on jo, huolto oli tarkastanut ja sanonut että ok, eipä tartte vaihtoja, mutta nyt vkl kun ajomatkaa tuli reilu puol h ni johan alko räpsymään, ja räpsyvät lasu ja tänä aamunakin parkkihallissa =/ . Eiköhän tuo ihan ikääntyvistä polttimoista tuo räpsyminen ole, eikä mistään virtahäiriöistä tms..d1s:ssä se ballastikin kun on polttimossa)
    Viimeksi muokannut Killeri; 12.8.2023, 12:09. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

    #2
    Vaihtamisessa on pikkuisen purkutöitä luvassa. Eriasia kuinka päin asian tekee. Mutta silti on semmoinen tunnin jumppa. Halvemmallakin noita polttimoita saa, mutta mistä sitten tilailee vai etsiikö jostain varaosaputkasta. Hinta määräytyy vähän sen mukaan.

    Comment


    • #3
      joo...ohjeita ois kyllä kiva jostain saada löytää fotoo ettei vaan kokeile ja räsähdys - menetelmällä tarviis menno =)

      Comment


        #4
        Etupuskurin kuori irti ja umpio käteen jos ei välistä käsi mahdu. Siinäpä se yksinkertaisuudessa. Googlella löytyy varmaan englanniksi ohjeita. Joskus olen moiset nähnyt.

        Comment


          #5
          B7 umpion irrotusapua
          B7 Xenon polttimon tyyppi ja lämpöarvo
          A4 B7 xenonongelma

          Näistä kohdista löytyy paljon tietoa ja pitäisi löytyä purkuohjeetkin.
          Renkaita ei tarvitse ottaa irti mutta rengaskotelosta käsin täytyy irroitella pari kpl muttereita / puoli. Taisi tuo puskin olla kaiken kaikkiaan 14 ruuvi/mutteri yhdistelmällä kiinni. On tullut tiputettua noin 10 kertaa puskin irti ja nyt se sujuu jo 15 minuuttiin.

          Comment


          • #6
            d1s:ssä se ballastikin kun on polttimossa
            Tarkoittanet sytytintä...

            Vänkärin puolelle noin 10min homma ja kuskin puolelle 1h 10min homma ilman puskimen irroitusta...:D Vänkärin puolelta vain ilmanputsarikotelo suulakkeineen irti ja sitten pääseekin hyvin käsiksi polttimoon...Kuskin puolelta joutuu löysäämään ohjaustehostimen nestesäiliötä, jotta saa lisää tilaa...pitkäkärkiset pihdit on hyvä olla liittimen irroitukseen...Sahlmanilta saa ainakin halvempaa versiota noista D1S polttimoista...

            Comment


              #7
              Muistin vielä tuon kuvalliset ohjesivutkin:
              Ensimmäinen
              Toinen

              Comment


              • #8
                Hieman liioiteltu tuo ensimmäisen ohjeen työkaluvalikoima, sillä ihan perustyökaluilla (meisselit, räikkä ja jatkohylsy) pärjää mainiosti. Ei siis kannata säikähtää. Todella hyvä ja yksityiskohtainen ohje kuitenkin muuten.

                Comment


                  #9
                  Puskurin irrottaa vartissa, joten sitä ei kannata pelätä. Se on tehty irroitettavaksi. Kuvalliset ohjeet ovat hyvät.

                  Comment


                  • #10
                    http://www.xenonkauppa.fi

                    Tuolta tilasin D1S polttimot syksyllä. Piti vaihtaa kun kuskin puolen poltin räpsyi -> tunnit oli täynnä.

                    Puskurin poistamiseen kannattaa hommata sellainen taipuisa jatkovarsi pikkuräikkään. Sillä onnistuu ottaa helpommin ne neljä hankalassa paikassa olevaa 10mm mutteria (puskurin takana, joihin kurotetaan sisälokasuojan ja puskurin välistä) . Lisäksi pitkä 10mm hylsy kannattaa olla, koska mutterit on syvässä.

                    Muut kiinnikkeet on helppoja. Tosin umpioiden alemmat torxit on melko kaukana ja pienen reijän takana, ja pitää olla tosi ohutvartinen jatko tai sitten erikoispitkä torx meisseli.

                    Kun umpiot on pöydällä, niin polttimoiden vaihto on erittäin helppo homma. Samalla vaihtaa päivävalot jne. helposti jos haluaa.

                    Todellakin kannattaa homma tehdä itse, saat hyvän tuntipalkan!

                    Comment


                      #11
                      Laitellaas tänne, siirtäkää järkevämpään paikkaan jos näette aiheelliseksi.

                      Jos xenoneita vaihtaa B7:kaan niin en näe mitään syytä miksi puskuri pitäs irroittaa tai umpioita yleensäkkään. Ekaa kertaa vilkasin paikkoja äskö ja vaihdoin molemmat polttimot umpiot paikallaan. Aikaa meni ehkä 20 min. Toisella kerralla menee alle 15min.

                      Niinku tossa ylempänä on mainittu viestissä 6. Muuten samallatavalla, mutta irroitin ohjaustehostimen säiliön kokonaan ja taivutin pois edestä, letkuissa on hyvin siihen varaa. Sitten saa ihan omin kätösin liittimet ja polttimon irti. Jos puskurin irroitusta pelkää siihen ei tosiaankaan ole syytä.

                      Comment


                      • #12
                        Itse tein ihan samalla tavalla kuin skige, ei siinä mitään puskureita tai umpioita kannata alkaa irroittelemaan, ihan hyvin sen noinkin sai.

                        Comment


                          #13
                          Yläkautta eilen vaihdoin polttimot. Hieman piti kuskin puolelta valon liittimien tukirautaa työntää syrjään että sai ohjaustehostimen säiliön pois tieltä. Ja toki kummallakin puolella reunimmaiset ruuvit olivat hieman hankalasti päästävissä.

                          Ohessa pari kuvaa kuskin puolelta, eka säiliön siirrosta ja toinen reunaruuvista. Apukuskin puoli menikin sitten huomattavasti helpommin.
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Samalla tavalla vaihdoin kanssa äsken kuskinpuoleisen polttimon. Tuo ulompi ruuvi, joka pitää luukun paikallaan on kyllä vaikeassa paikassa ja vaikka tuo teline taipuukin pois vaihdan kyllä seuraavalla kerralla puskurin irroittamalla jos on vain kuiva keli.

                            Niin tasalaatuisia kuin nämä tuppaavat olemaan, olen varmaan ensi viikolla vaihtamassa toisen puolen polttimoa. Katsastuskin tässä edessä, pitää mennä nopeasti konttorille :)

                            Comment


                            • #15
                              Itse myös ihmettelen, miksi puskuri pitäisi irroittaa D1S:ien vaihtoa varten.
                              Juuri sain homman tehtyä ja yläkautta onnistuu seitsemän ruuvia/pulttia aukaisemalla (+ valojen takalevyt 4 ruuvia).

                              Tässä vielä ohjeet vaihe vaiheelta. Suosittelen aloittamaan apukuskin puolelta, koska siellä on enemmän tilaa. Polttimon kiinnityksen sielunelämä aukeaa näin paremmin. Aikaa meni ensikertalaisella reilu tunti.


                              Apukuljettajan puoli:

                              1. Irroita ilmanpuhdistinkotelon kaksi ristipääruuvia keulasta
                              2. Vedä kotelon toisesta päästä (konehuoneen sivussa) suoraan ylöspäin ja vedä keulan päässä oleva pää alta pois.
                              3. Itse vaihdoin samalla ilmansuodattimen joten kannesta kaksi ristipääruuvia auki ja koko kansiosa kääntyy vähän kikkailemalla hyvin pois tieltä. Alaosa tulee ihan vetämällä pois. Nyt pitäisi olla ruhtinaallisesti tilaa työskennellä.
                              4. Avaa valokotelon takakannen kaksi Torx ruuvia. Tällä puolella johto oli jostain syystä hieman pidempi ja antoi enemmän liikkumavaraa polttimon kanssa.
                              5. Siirrä polttimon takaa jouset painamalla ja liu'uttamalla ne pois. Liitin irtoaa sormilla nitkuttamalla/vetämällä.
                              6. Takaisin sai helpoiten kun laittoi ensin polttimon paikalleen ja sitten etusormella ohjaamalla liitin kohdalleen ja napakka veto ylöspäin.


                              Kuljettajan puoli:

                              1. Irroita ohjaustehostimen/pesusäiliön kaksi pulttia (10mm hylsy)
                              2. Irroita pesusäiliön mutteri (8mm hylsy)
                              3. Vedä pesusäiliö irti nykäisemällä suoraan ylöspäin ja käännä sivuun (omani oli valmiiksi tyhjä, joten ei laskenut alleen)
                              4. Työnnä ohjaustehostimen säiliötä taaksepäin. Nyt pitäisi olla käden verran tilaa avata valon takaluukun kaksi Torx-ruuvia. Toiseen käytin räikkää ja toiseen pitkää ruuvaria säiliön kiinnikkeiden takaa työnnettynä.
                              5. Siirrä polttimon takaa jouset painamalla ja liu'uttamalla ne pois.
                              6. Irroita virtajohto polttimosta. Tämä oli hankalin vaihe, mutta lähti lopulta helposti talttapäisellä ruuvarilla painamalla liittimeen ulokkeesta ja samalla pitämällä kiinni polttimosta.
                              7. Takaisinlaitto kuten toisella puolella.

                              Polttimot tilasin Ebaystä (hk-onlinehandel_de). 2kpl Osram Night Breakeria yhteishintaan 127,50 euroa.

                              Viimeksi muokannut Chocoeye; 5.6.2016, 13:15. Perustelu: Lisätty kuva

                              Comment


                              • #16
                                Vaihtelin kanssa Osram Xenarc Night Breaker- xenonit B7:aan alkuperäisten tilalle. Ne oli ollut -05:sta asti ja melko pitkään toimineet, varmaan päiväajovalojen ansiota, mutta nyt alkoi toinen räpsymään. Puskuria ei tarvinnut irrottaa, mutta ylimääräinen nivel ja pidemmät sormet ei olisi pahitteeksi.

                                Comment


                                • #17
                                  moi onko kukaan kokeillu tätä?

                                  https://youtu.be/i6KIrYv6Ymo

                                  Comment


                                  • #18
                                    Audi a4 b7, yritän irrottaa ilmansuodatinkoteloa päästäkseni vaihtamaan lampun ajovaloihin. Homma kompastu aika nopeesti siihen kotelolta lähtevään isoon ilmaletkuun. Löysäsin ja siirsin letkua kiristävän jousiklemmarin hohtimilla alemmas letkuun, mutta letku ei vaan irtoa suodatinkotelosta. Yritin nitkutella ja väännellä joka suuntaan aika suurella voimalla.. yhtään kovempaa, niin joku paikka antaa periksi.
                                    Eli mikä neuvoksi? Auttaisko silikonispray tai WD40? Vai pitääkö jollain koukulla päästä letkun ja putken väliin kalvamaan… onko tähän joku valmis työkalu saatavilla vaikka mätänetistä?

                                    Comment


                                    • #19
                                      No, onnistu se tosiaan vaan vetämällä airboxin kantta letkuineen vähä sivuun ja sit pohja pois. Mut oliha homma saada boxi koottuna takas paikalleen niihin kumiholkkeihin. Ens kerralla täytyy kyllä kalvaa se letku jollai irti.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X